Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Seymour Duncan kytkennät
1
teino
12.07.2005 16:25:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro, en tiiä kuuluisko tämä ennemmin tuonne elektroniikkaosastolle, mutta kuitenkin..
 
Mulla on LTD H-302 kitara, kahdella Duncan Designed humpparilla ja 5-tie kytkimellä tyyliin
1. talla
2. talla puolitettuna
3. molemmat humpparit
4. kaula puolitettuna
5. kaula
 
Nyt oon hifistelemässä ja vaihdan tilalle Seymour Duncanit. Ongelma on, että heidän nettisivulta ei vastaavaa kytkentäkaaviota löydy.
Kysymys kuuluu, että vastaako DD ja SD mikeissä samanväriset johdot toisiaan, eli saanko yo. kytkennän aikaiseksi jos lätkin nuista SD:ista samanväriset johdot vastaaviin paikkoihin mitä nyt on tuolla DD-kytkennällä?
 
JuSu
13.07.2005 10:15:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

saanko yo. kytkennän aikaiseksi jos lätkin nuista SD:ista samanväriset johdot vastaaviin paikkoihin mitä nyt on tuolla DD-kytkennällä?
 
Kyllä vaan. Itse vaihdoin tosin vain tallamikin, mutta homma pelitti heittämällä, puolitukset ja kaikki.
 
Eli kolvi käteen vaan, niin mä saan sitten nuo DD:t... =)
 
JuSu
 
Minä olen myyrä.
Vousku
13.07.2005 11:35:06
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kysymys kuuluu, että vastaako DD ja SD mikeissä samanväriset johdot toisiaan, eli saanko yo. kytkennän aikaiseksi jos lätkin nuista SD:ista samanväriset johdot vastaaviin paikkoihin mitä nyt on tuolla DD-kytkennällä?
 
No itse vaihdoin viimeviikolla SD:n humbuckerin Duncan Design:in tilalle, ja muistaakseni EI olleet samanvärisiä kaikki piuhat keskenään. Punanen ja valkoinen vastasivat, mutta musta ja vihreä vaihtoivat paikkaa.
 
Tietystikkään en tiedä missä mallissa menee milläkin tavalla mikäkin johto, että ihan ei kannata meikäläisen kirjotuksiin uskoa. Pointti nyt vaan oli se, että EIVÄT olleet samanvärisiä keskenään.
 
Miksi kuunnella huonoa musiikkia kun sitä voi tehdä myös itse?
JuSu
13.07.2005 11:59:17 (muokattu 13.07.2005 12:03:05)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Punanen ja valkoinen vastasivat, mutta musta ja vihreä vaihtoivat paikkaa.... Pointti nyt vaan oli se, että EIVÄT olleet samanvärisiä keskenään.
 
Mistä ymmärsit vaihtaa mustan ja vihreän paikkaa, oliko mikki vastavaiheessa muitten mikkien kanssa?
 
Eli alkuperäiselle kysyjälle: Lätki ensin niin että värit täsmäävät. Kun kerran vaihdat molemmat mikit samalla logiikalla, niin homman pitäisi toimia. Jos ei, niin vaihda vihreän ja mustan paikkaa.
 
Ilmoittelepa sitten miten kävi...
 
JuSu
 
EDIT: Mulla on siis yhdessä kitarassa tallassa SD ja kaulassa DD, ja tonepotikan nosto puolittaa. Jos ei muuten ala toimia, niin seuraavan kerran bändikämpälle mennessäni voin luntata, miten mikit on kytketty.
 
Minä olen myyrä.
Vousku
13.07.2005 12:41:48
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mistä ymmärsit vaihtaa mustan ja vihreän paikkaa, oliko mikki vastavaiheessa muitten mikkien kanssa?
 
Tein tämän siis 3way switchille, ja luin ohjeista, että mikä on "kuuma" johdin, mikä maa jne.
 
Se nyt vaan oli ideana kertoa, ettei kaikissa mikeissä ole samat värit johtimissa.
 
Miksi kuunnella huonoa musiikkia kun sitä voi tehdä myös itse?
JuSu
13.07.2005 13:09:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tein tämän siis 3way switchille, ja luin ohjeista, että mikä on "kuuma" johdin, mikä maa jne.
 
Se nyt vaan oli ideana kertoa, ettei kaikissa mikeissä ole samat värit johtimissa.

 
Hmm... Kantsii muuten nyt sitten tarkistaa, etteivät mikit ole vastavaiheessa keskenään. Eli jos väliasento kuulostaa hiljaiselta ja ohuelta, niin silloin näin on päässyt käymään.
 
Jos esim. asentaa kahden eri mikkivalmistajan mikin sokeasti (tai lähinnä kuurosti) ohjeiden mukaan, voi hyvinkin olla että mikit menevät vastavaiheeseen. Tällöin täytyy jommasta kummasta vaihtaa maan ja kuuman paikkaa. Yksittäin ne toimivat ihan normaalisti, mutta yhtäaikaa päällä ollessaan soundi on ohut.
 
Tarkoittaa myös esim. sitä, että yksimikkisessä kitarassa voipi maan ja kuuman paikkaa vaihtaa huoletta.
 
Mutta kaiken ylläolevan varmasti tiesitkin.
 
JuSu
 
Minä olen myyrä.
Crossroad
13.07.2005 13:34:48 (muokattu 13.07.2005 13:35:14)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mitähän varten muuten eri valmistajilla pitää johdoilla olla eri merkitys eri väreillä?esim SD ja dimarzio..itse menin halpaan joskus vaihtaessani dimarzio->SD ja juotin saman väriset johdot vaan samoihin kohtiin ja ihmettelin mikä meni pieleen..
 
JuSu
13.07.2005 13:39:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mitähän varten muuten eri valmistajilla pitää johdoilla olla eri merkitys eri väreillä?
 
En tiedä mikä järki, kaipa ne on vaan aikanaan valittu eikä sitten haluta mennä kilpailijan systeemiin mukaan. Mutta netistä löytyy kyllä noita värikooditaulukoita.
 
Jos asentelee eri valmistajan piuhat värien mukaan samoille paikoille, niin sitten voi mennä (ja yleensä meneekin) vielä enemmän pieleen kuin vain vastavaiheeseen...
 
JuSu
 
Minä olen myyrä.
teino
13.07.2005 15:05:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vielä en oo ehtiny kolvailemaan, mutta pistän sitten dokumenttia miten kävi. Jos tuota tänä iltana ehtisi alkaa askartelemaan.
 
Nii lähinnä sen takia kysyin nuista piuhojen väreistä, kun SD ja DD periaatteessa ovat samoja tuotteita, mutta kuiteskaan eivät ihan ole, että olisko silti johtojen "värikoodit" samat. Sen kyllä tiesin jo että esim. DiMarzion piuhat on erivärisiä.
 
Ei se kytkentä olekaan ihan nuin niinku ekassa postissa mainitsin. Tuolta Espguitars.com:ista löyty, että se menee näin:
1. talla
2. talla + kaula sisemmät kelat rinnan
3. talla + kaula ulommat kelat sarjassa
4. talla + kaula ulommat kelat rinnan
5. kaula
Mutta eniveis, alotan kokeilun sitte sillä, että lätkin saman väriset johdot nykyisten mukaisiin paikkoihin. Sitte korjataan jos meni väärin...
 
Mokoma
13.07.2005 16:21:50 (muokattu 13.07.2005 16:22:10)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pari päivää sitten räpläsin Squierini mikrofonia, ja havaitsin että SD:n musta johto vastaa DD:n vihreää. Näin ainakin DD Detonatorin kohdalla (vastaa Intruderia). Tehtaan kolvaus ja SD:n sivulta katsottu sähköpiirros siis eivät vastanneet toisiaan.
 
Ja itseasiassa mikistä ei mitään kuulukkaan jos nuo piuhat väärin päin kytkee, tuli sekin kokeiltua.
 
Velli
13.07.2005 16:33:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Näin ainakin DD Detonatorin kohdalla (vastaa Intruderia).
 
Mikäs se Intruder on? Invader on muuten myös aika extreme heavymikki...
JuSu
13.07.2005 17:29:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja itseasiassa mikistä ei mitään kuulukkaan jos nuo piuhat väärin päin kytkee, tuli sekin kokeiltua.
 
Oho? Oliko siis musta piuha juotettu maahan (yleensä volumepotikan runkoon) , ja vihreä volumepotikan nastaan? Valkoinen ja punainen yhdessä? Kitarassa vain yksi mikki?
 
Ja mustan ja vihreän paikkaa vaihtamalla ei kuulunut mitään? Omituista.
 
JuSu
 
Minä olen myyrä.
teino
13.07.2005 17:45:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noniin nyt tuli sitte askarreltua. Ei mennyt edes kauaa.
Tein nuo juotokset suoraan SD:ihin niinku ne oli aiemmin DD:ssä. Mulla oli siis setti HB-102 (vastaa JB/'59). Ja nyt on Custom/Jazz.
Jokaisella kytkimen asennolla kyllä ääntä kuuluu. Kai ne oli sitte suoraan vastaavan väriset johdot (phiuh). Tosin tuo Jazz kuulostaa hiukkasen vaimeammalta, mutta näkyypä sen outputtikin olevan hurjasti Customia pienempi. Hmm, onkohan tuo sittekin vähä hassu yhdistelmä... en tiiä...
 
Mutta eipä siinä, tuossa mun kytkennässä on kaulamikin (Jazz) musta ja vihreä juotettuna samaan pisteeseen, eli ei ne oikein voi väärinpäinkään olla. Ja mahtavat cliinit tuosta Jazzista lähtee. Ja Custom murisee mukavasti. Räyh. ,,/
 
Vilpur1
02.04.2015 19:25:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huom! Olet kirjoittamassa yli 3550 päivää vanhaan aiheeseen!
 
Nostelen vanhaa aihetta uudella kysymyksellä. Tarkoitus on tehdä Les Pauliin (2 mikkiä, 2 vol, 2 tone, 3 way) mikkien puolitus volumepotikoihin sekä ns. 50's wiring. Tälläistä kytkentää suunnittelin, mahtaakohan mennä oikein?
 
http://muusikoiden.net/dyn/users/134206.jpg
 
Maadoitukseen lisäksi tallan maadoitus sekä mikkien "bare".
 
Tällä kytkennällä otetaan ilmeisesti "Slug (inner)" kela käyttöön ja hieman toisenlaisella kytkennällä saadaan "Adjustable (outer)" kela. Mitä eroa näillä on?
 
Toisaalta kiinnostaisi myös kelojen rinnan ja sarjaan kytkentä. Rinnan kytkettynä humpparista ilmeisesti saadaan yksikelaista muistuttava soundi mutta ilman "huminaa". Onko kokemusta mitä eroa soundissa on puolituksella ja rinnankytkennällä?
 
I got myself a Cadillac But I can't afford the gasoline
luppa
03.04.2015 19:45:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vilpur1: Nostelen vanhaa aihetta uudella kysymyksellä. Tarkoitus on tehdä Les Pauliin (2 mikkiä, 2 vol, 2 tone, 3 way) mikkien puolitus volumepotikoihin sekä ns. 50's wiring. Tälläistä kytkentää suunnittelin, mahtaakohan mennä oikein?
 
http://muusikoiden.net/dyn/users/134206.jpg

 
Kaunis kuva :) kyllä se näin pikaisesti katsottuna näyttää oikealta.
 
Tällä kytkennällä otetaan ilmeisesti "Slug (inner)" kela käyttöön ja hieman toisenlaisella kytkennällä saadaan "Adjustable (outer)" kela. Mitä eroa näillä on?
 
Useissa humppareissa (ja tuossa kuvankin Seymor Duncaneissa) on toisessa kelassa tasakärkiruuvarilla korkeussäädettävät napapalat, ja toisessa on vain metallitapit (slug). Kun mikki puolitetaan, vain toisesta kelasta otetaan signaalia ulos.
 
Kuvan kytkennässä kelojen väli vedetään puolittaessa maihin, en osaa suoraan sanoa kuvan perusteella mikä keloista tulee käyttöön. Jos SD:n ohje sanoo että käyttöön tulee sekä kaulalla että tallassa inner(slug)-kela, niin kaippa siihen voi luottaa.
 
Soundieroahan kelojen välillä on, lähinnä sen vuoksi että ovat eri kohdassa, etenkin tallassa voi kuulla jo eroa. Aivan tallassa kiinni oleva kela voi pistää jo turhankin nasaalia soundia etenkin humpparisoundiin verrattuna.
 
Lisäksi joku voi haluta nimenomaan ne säädettävät palat käyttöön puolittaessakin, että voi tarkemmin säätää tasapainoa. Itse olen sen verran puukorva että olen pitänyt ruuvit tasassa ja säätänyt vain koko mikin korkeutta.
 
Vilpur1
05.04.2015 16:44:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

luppa: Kaunis kuva :) kyllä se näin pikaisesti katsottuna näyttää oikealta.
 
Hieno juttu ja kiitos jelpistä :) Paint tuo piirrustusohjelmien kuningas :D
 
Useissa humppareissa (ja tuossa kuvankin Seymor Duncaneissa) on toisessa kelassa tasakärkiruuvarilla korkeussäädettävät napapalat, ja toisessa on vain metallitapit (slug). Kun mikki puolitetaan, vain toisesta kelasta otetaan signaalia ulos.
 
Kuvan kytkennässä kelojen väli vedetään puolittaessa maihin, en osaa suoraan sanoa kuvan perusteella mikä keloista tulee käyttöön. Jos SD:n ohje sanoo että käyttöön tulee sekä kaulalla että tallassa inner(slug)-kela, niin kaippa siihen voi luottaa.
 
Soundieroahan kelojen välillä on, lähinnä sen vuoksi että ovat eri kohdassa, etenkin tallassa voi kuulla jo eroa. Aivan tallassa kiinni oleva kela voi pistää jo turhankin nasaalia soundia etenkin humpparisoundiin verrattuna.
 
Lisäksi joku voi haluta nimenomaan ne säädettävät palat käyttöön puolittaessakin, että voi tarkemmin säätää tasapainoa. Itse olen sen verran puukorva että olen pitänyt ruuvit tasassa ja säätänyt vain koko mikin korkeutta.

 
Kiitos vinkistä! Luotetaan herra Seymorin ohjeisiin ja näillä mennään!
 
I got myself a Cadillac But I can't afford the gasoline
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «