Aihe: Fender BXR300 combo
1
Dumb
08.07.2005 16:34:41

Eli, bändini basistilla on ollut tuollainen combo käytössä tässä jo muutaman vuoden. Ihan kohtuu hyvin palvellut eikä mitään suurempia ongelmia ole ollut koko aikana, ennen kuin nyt. Tässä keväällä vahvistin alkoi resonoimaan pahasti soitettaessa esim. F ja F# -säveliä E-kieleltä. Käytimme koneen huollossa (mm. toinen input-jakki vaihdettiin) ja samalla korjaaja tarkisti (15":sen) elementin kunnon. Ehjä oli, kuulemma.

Rakenteita korjaaja ei silloin alkanut sen kummemin tutkimaan, sillä oli toimipaikan vaihto juuri meneillään ja sen tiimoilta aika hässäkkä. Olisiko täällä jollain heittää jotain ideoita siitä, mikä tuon resonoinnin aiheuttaa? Tuntuisi ainakin tulevan selkeästi vahvistimen takaosasta (umpinainen takaseinä). Treenikämpällä ei pitäisi ainakaan olla mitään resonoinnin aiheuttavaa tavaraa bassovahvistimen lähellä eikä lainavehkeillä mitään resonointeja ole ilmennyt myöskään.

Tuo malli on vielä ärsyttävä siitä, ettei sitä availla ihan helposti. Tarvitsee, käsittääkseni, purkaa aika osiin, jotta sisuksiin pääsee käsiksi.

Kiinnostaisi myös tietää, minkä verran tuollaisesta kehtaisi pyytää sitten kun se uusien kamojen alta luultavasti myyntiin lähtee? Tuon myynnin takiakin olisi tarvetta saada kuriin tuo resonanssiongelma, sillä laskee ikävästi hintaa tuollainen.

Kiitos.
bize
08.07.2005 16:44:59
Ilmeisesti tyyppiongelmana tuommoinen. Meidänkin koululla oli tuollainen ja lähinnä A-kielen C#- ja D-äänillä ilmeni tuota resonointia. Elementti oli siinäkin kunnossa ja jostain sisältä se ääni tuntui tulevan. Osiin vaan.
Jazz music can't get make of living in Finland as it might can be in America example. -teemujazz
Dumb
09.07.2005 16:25:57

Ilmeisesti tyyppiongelmana tuommoinen. ...

Tämäpä lohduttavaa. 8-)
poppamies
10.07.2005 00:06:55

Ilmeisesti tyyppiongelmana tuommoinen....

No tuskin se mikään tyyppiongelma. Mulla ei oo ollut BXR komboa koskaan mutta kyllä BXR 300 nuppikaappi systeemi. Ainakin minun tapauksessa tuo pärinä (resonointiääni) tuntui aiheutuvan muutamassa eri tilanteessa. Jos minulla oli kaappi liian lähellä seinää(kipsoniittiseinä)niin koko seinärakenne resonoi määrätyillä äänillä. Kun vedin kaapin puolimetriä irti seinästä pärinä loppui.Toisen kerran resonointiääni johtui kaapin pyöristä. Kun kaappi oli sopimattomasti sijoitettuna epätasisella betonilattialla niin että yksi pyörä oli ilmassa niin se pyörä pärisi. En usko että siihen BXR300 olisi yhtä äkkiä tullut mitään mystistä vikää. Kyllä vika todennäköisemmin löytyy ympäristöstä ja olosuhteista.
Myytävänä 2 kpl Rolandin pieniä passiivi monitoreja. Malli on Roland MS-30 (Roland Micromonitorin kokoiset)
bize
13.07.2005 16:37:58
Kai sitä kannataa auki kokeilla ruuvailla, saahan ne ruuvit aina takaisin paikoilleen. Kun ei taida enää takuukaan olla voimassa..
Jazz music can't get make of living in Finland as it might can be in America example. -teemujazz
poppamies
13.07.2005 17:55:49

Kai sitä kannataa auki kokeilla ruuvailla, saahan ne ruuvit aina takaisin paikoilleen. Kun ei taida enää takuukaan olla voimassa..

Aivan. Seuraava vaihtoehto on että joko elementin ruuvit on löysällä tai sitten joku tukirakenne siellä kaapin puolella. Edelleenkään en jaksa uskoa että vahvistimessa varsinaisesti olisi mitään tuontyyppistä vikaa joka ilmenee tuolla tavalla. Kaiutinelementistä tai kaapin rkenteista sen vian on löydyttävä.
G strings are for strippers
Dumb
31.07.2005 21:19:22 (muokattu 31.07.2005 21:19:41)

Seuraava vaihtoehto on että joko elementin ruuvit on löysällä tai sitten joku tukirakenne siellä kaapin puolella.

Tänään oli kuulemma kaappi otettu tutkimuksien alle ja syyllinen löytyi elementistä. Ruuveista kaksi oli kuulemma ihan kunnolla kiinni, mutta toiset kaksi taas vain juuri ja juuri paikoillaan kun olivat niin löysällä. Nyt pitäisi pelittää taas.

Kiitos vaan vinkeistä!

Sitten vielä sellainen kysymys, että paljonko tuollaisen vahvistimen jälleenmyyntiarvo on tänäpäivänä? Täysin toimiva on ja ulkoisestikin varsin nätissä kunnossa.
hemmo
31.07.2005 21:51:07

Sitten vielä sellainen kysymys, että paljonko tuollaisen vahvistimen jälleenmyyntiarvo on tänäpäivänä? Täysin toimiva on ja ulkoisestikin varsin nätissä kunnossa.

3-5 satkua. Munsta.
"Joo, mutta kun en oo mikään sisäkkö, oon vittu rokkari." -Vili "Mutta en ole mikään sisäkkö vaan olen hitsi vie progemies." -arva
poppamies
31.07.2005 22:27:15

3-5 satkua. Munsta.

Aika oikea arvio. Tarkentaisin kuitenkin 3-4 satkuun.
Ostin omani, joka oli uudenveroinen BXR 300R(räkkimallinen) nuppi ja 1x15" kaappi 500,-
Kaappi on minulla edelleen. Nupin möin 250,-
G strings are for strippers
Dumb
31.07.2005 23:39:43

Kiitoksia!

Tuollaista suunnilleen neljää mietin itsekin kohtuulliseksi hinnaksi. Minä, luonnollisesti, liputan sen puolesta, että tuo kannattaisi jättää, mutta minähän en asiasta päätä. Ja jos uudet kamat saa helpommin myymällä tuon pois niin sitten lähtekööt. Tuo on kuitenkin ihan näppärä peli, joten ei koskaan tiedä, vaikka olisi myöhemminkin tarpeellinen.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)