Aihe: Melodiat sooloissa
1
No_Anaesthesia
11.07.2005 01:28:36
Voitteko neuvoa miten soolot saisi melodisemmiksi ja monipuolisemmiksi, kun minulla se päätyy aina sen pentatonisen sähläämiseen Biisin perussävelestä.
Nyt ei siis ole nopeudesta puhe vaan melodiasta, nopeudellahan ei sinäänsä ole merkitystä ,vaikka se toimii loistavana mausteena oikein käytettynä.
Trashmetal forever!
KTR
11.07.2005 01:46:31
No sooloa soittaessa yritä miettiä, että yrittäisit säveltää uutta laulumelodiaa siihen. Älä ajattele sitä "sooloilemisena" vaan insant-säveltämisenä. Ja ehkä kantsii yrittää vältellä niitä peruslikkejä, mitä tulee jauhettua usein.
No_Anaesthesia
11.07.2005 02:06:48
Niin eli miten sen harjoittaminen sitten onnistuu
Trashmetal forever!
CoZO
11.07.2005 08:40:20
Niin eli miten sen harjoittaminen sitten onnistuu

Jos improvisoinnilla ei irtoa niin voit tehdä kuten minä tein ennen (ja edelleenkin välillä), kuvittele 'soolo' päässäsi osa osalta ja sovella se kitaralle. Sen jälkeen kynä käteen ja mustetta paperille. Takaan että tuossa saattaa mennä hemmetisti aikaa mutta on se samalla melko palkitsevaa ja treenaa korvaakin.
Faith No More
Jucciz
11.07.2005 08:44:23
Kannattaa myös kuunnella sellaisia sooloja, joissa mielestäsi on nerokasta melodiankäsittelyä. Analysoi niitä ja ota sieltä talteen muutamia juttuja. Aina on lupa lainata, jos sen tekee tyylillä.

Hyvä nyrkkisääntö on se, että haluat soololla mieluummin kertoa tarinan kuin esittää, miten nopeasti osaat kahlata jotain asteikkosormitusta läpi.
kalamies#11 >-)))>
« kalusto · räpellystä »
Eddie
11.07.2005 11:52:01

Hyvä nyrkkisääntö on se, että haluat soololla mieluummin kertoa tarinan kuin esittää, miten nopeasti osaat kahlata jotain asteikkosormitusta läpi.

Todella hyvin sanottu.

Minullakin oli aikoinaan samanlaisia ongelmia kuin topicin aloittajalla. Nopeaa kehitystä alkoi tapahtua, kun lainasin kirjastosta kaikenlaisia jammittelulevyjä, joissa oli taustat ja päälle sai sooloilla itse. Eli reenaa improvisointia.

Toinen hyvä harjoitus on, että keksii ensin mielessään hyvän kuuloisen likin ja soittaa sen jälkeen kitaralla siten, että se kuulostaa samalta kuin kuvitteli sen kuulostavan.
"Anaalileikit. Ei huono. Miellyttää älykköjä." Meet the Feebles
Swan
11.07.2005 15:21:14
Kannattaa myös kuunnella sellaisia sooloja, joissa mielestäsi on nerokasta melodiankäsittelyä.

Tämä ei tietenkään rajoitu pelkästään sooloihin, vaan ihan mitä tahansa hyviä melodioita kannattaa analysoida ja laittaa ideoita korvan taakse. Voi hyvinkin olla, että parhaat jutut tulevat jostain ihan muualta kuin kitaramusiikista.
DOOOOO NOT WAAAAAAANT!!!11
Tori:
Line 6 FBV Shortboard
Boss BF-2 Flanger
No_Anaesthesia
11.07.2005 19:02:04 (muokattu 11.07.2005 19:02:43)
OOnhan mä jamitellut jo ainakin vuoden, varmaan kannattaisi opetelle molliskaalan ja pentatonisen kaikki "palikat" niin pystyisin likkumaan enemmän, ja hyvästä melodiasta esimerkki : Toto- Caught in the balance... Lukather sitten osaa tehä hyvät melodiat.

Olen koittanut sitä että päässä kuvittelee sooloja, muttei se sitten kitaralla oikeen luonnostu.Olen huomannut että kun pääsee "fiilikseen" niin melodiat tulee melkeen automaattisest, Tosin sitte ku innostuu ni menee ihan sähläykseks :)
Trashmetal forever!
KTR
12.07.2005 20:54:26
Kokeile laulaa ensin soolo ja sitten soittaa sama kitaralla. Tulee varmasti vähän erilaista juttua kuin vain kitara kourassa soitellessa.
Volcom
12.07.2005 22:27:34
soittele pulliaista vähän aikaa... siinä oppii melodia plokkaa..
tässä varmaan pitäis lukea jotain?
moottorisaha
12.07.2005 22:44:46

Kannattaa myös kuunnella sellaisia sooloja, joissa mielestäsi on nerokasta melodiankäsittelyä.

Niin, tai sinun mielestäsi nerokasta melodiankäsittelyä. ;)
"Roll with it, or get rolled over motherfucker!" - Dimebag Darrell 1966-2004 R.I.P.
No_Anaesthesia
14.07.2005 23:55:19 (muokattu 14.07.2005 23:55:46)
Osaan joo pentatonisen ja molli, ja duuriskaalan ja arpeggiota hieman, tosin moodeista en tiiä paljon paskaakaa
Trashmetal forever!
moottorisaha
14.07.2005 23:59:59

No sekoittele niitä asteikoita.
"Roll with it, or get rolled over motherfucker!" - Dimebag Darrell 1966-2004 R.I.P.
biibob
15.07.2005 02:04:22
Yritä laulaa päässäsi melodiaa minkä haluaisit tuottaa myös kitarallasi. Vaikea selittää, mutta itse pyrin siihen, että minulla olisi koko ajan melko tarkka kuva siitä, mitä vahvistimesta on tulossa ulos. Joskus kehitän tätä vain laulamalla säveliä samalla, kun soitan niitä. Nopeus ei ole oleellisinta.
"You think I'm strange because I'm different, I think you're strange because you're all the same."
Jzci
15.07.2005 04:16:39

Yritä laulaa päässäsi melodiaa minkä haluaisit tuottaa myös kitarallasi

Tämä. Toisinsanoen kokoajan pitäisi olla tietoinen siitä mitä soittaa. Noihin arpeggioihin kannattaa myöskin perehtyä. Auttaa huomattavasti jos tietää mitkä sävelet kuuluvat milloinkin taustalla kuuluvaan sointuun.

Monilla tuntuu olevan sellainen lähestymistapa että katsotaan mikä on sävellaji ja sitten tuurilla mennään sen mukaista asteikkoa ylös, alas, vasemmalle ja oikealle välittämättä yhtään siitä mitä taustalla kuuluu. Soolon aikana se mitä muut soittavat on vähintäänkin yhtä tärkeä asia kuin se soolo itsessään.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)