Aihe: Genre ajattelu
1 2
Sade
10.05.2003 23:10:00
Olen samaa mieltä, ettei voi lokeroida mustavalkoisesti mikä on tyttöjen tai poikien musiikkia. Tänä päivänä tuntuu, että musabisneksessä on ajattelu hyvin genretietoista, joka mielestäni on ikävää. Jos musiikintekijät jo itse lokeroivat musiikkinsa ei voi syntyä uutta. Musiikintekijän täytyy osata ajatella yli genrejen ja tehdä musiikkia ihmisille. Oli musiikki minkälaista tahansa.
ten
10.05.2003 23:15:12
Olen samaa mieltä, ettei voi lokeroida mustavalkoisesti mikä on tyttöjen tai poikien musiikkia.

Mun mielestä tyttöjen- ja poikien musiikki eivät ole mitään genrejä.

Tänä päivänä tuntuu, että musabisneksessä on ajattelu hyvin genretietoista, joka mielestäni on ikävää. Jos musiikintekijät jo itse lokeroivat musiikkinsa ei voi syntyä uutta. Musiikintekijän täytyy osata ajatella yli genrejen ja tehdä musiikkia ihmisille. Oli musiikki minkälaista tahansa.

Minä ainakin teen musiikkia itselleni, enkä muille. Ja genrejä en paljoa mieti, kun biisejä teen.
Plussa on miinuksen negatiivinen puoli.
Jabbe
10.05.2003 23:38:23
Tyhmiä ovat ne, jotka ajattelevat edelleen mustavalkoisesti genrejä. Avarakatseisuus on päivän sana musiikissa!
qfleax
10.05.2003 23:49:31
Kyllä se taitaa olla levy-yhtiöt jotka mielellään haluavat artistin tiputtaa tiettyyn genreen. Se on niin helpompaa lyödä läpi. Markkinoinnin perusteet ABC: 1. kohderyhmä 2. kohderyhmä 3. kohderyhmä.

Mutta kyllä mun mielestä nykyään ollaan ennemminkin avarakatseisimpia ja sotketaan monia tyylilajeja/genrejä tai miksi vaan kutsutaankin ennakkoluulottomasti välillä paremmalla välillä huonommalla menestyksellä.
isojussi
10.05.2003 23:52:03
Mutta kyllä mun mielestä nykyään ollaan ennemminkin avarakatseisimpia ja sotketaan monia tyylilajeja/genrejä tai miksi vaan kutsutaankin ennakkoluulottomasti välillä paremmalla välillä huonommalla menestyksellä.

Taitaa "crossover" olla tällä hetkellä "in".....;-)
Osta mut - ma olen kaupan!
qfleax
10.05.2003 23:55:20 (muokattu 13.05.2003 01:31:05)

Taitaa "crossover" olla tällä hetkellä "in".....;-)

Joo varsin uusi ilmiö.. no ei:)
Crossover, Novamusiikki, Hissimusiikki, EiHuonoEikäHyväMusiikkiEliIhanSamaMusiikki, Muzak, TylsäMusiikki, KäyttöMusiikki, AktiivisilleKaupunkilaisilleEliEnergynJaKissinKuuntelijoilleSuunnattu-JonkaVieläNePirunKanavatKompressoivatLyttyynMusiikki.. rakkaalla lapsella monta nimeä ja tuotos yleensä aina samaa paskaa silti.

EDIT: pyynnöstä poistettu epäsovinnainen sana "Tuuba"
isojussi
10.05.2003 23:59:17
ja tuotos yleensä aina samaa tuubaa silti.

Älä sä kuule käy tuubaa pilkkaamaan. Se on hieno soitin.
Jabbe
11.05.2003 00:01:43
Ajatelkaapas muuten genrejeajattelun hyviä puolia. Auttaa huomattavasti jos pystyy kuvailemaan jollekin jotain musiikkia viittaamalla johonkin tyylisuuntaan. Jos sanon sanan "rock", kaikille varmaan muodostuu käsitys millaisesta musiikista on kyse, eikä ajattele esim. klassista musiikkia.

Toisaalta genresidonnainen suhtautuminen musiikkiin ei ole hyvästä. Tarkoitan siis tätä "tämähän on jazzia, ei tätä voi kuunnella kun se ei ole heviä" -ilmiötä. Eli vastakohtana avarakatseisuus musiikin suhteen.

Pointti: Ei pidä unohtaa genrejä, mutta ei myöskään ajatella musiikkia pelkkien genrejen kautta.
qfleax
11.05.2003 00:05:22
Pointti: Ei pidä unohtaa genrejä, mutta ei myöskään ajatella musiikkia pelkkien genrejen kautta.

Juu. Esim. Allmusicissa on aikas hyvin hoidettu homma ja musiikkia kuvaillaan genres, styles ja tones "tyyliryppäillä". On niistä apua. Olen löytänyt selailemalla vastaavia tietokantoja juuri näiden avulla kerrassaan loistavia pienempiä bändejä.
isojussi
11.05.2003 00:11:49
Ajatelkaapas muuten genrejeajattelun hyviä puolia. Auttaa huomattavasti jos pystyy kuvailemaan jollekin jotain musiikkia viittaamalla johonkin tyylisuuntaan. Jos sanon sanan "rock", kaikille varmaan muodostuu käsitys millaisesta musiikista on kyse,

Niinkuin esimerkiksi Procol Harumista tai Hurriganesista, tai Policesta tai Megadeathista - kaikki mahtuu rockin piiriin....

eikä ajattele esim. klassista musiikkia.

Niin, Einojuhani Rautavaaraa tai Johan Sebastian Bachia

Toisaalta genresidonnainen suhtautuminen musiikkiin ei ole hyvästä. Tarkoitan siis tätä "tämähän on jazzia, ei tätä voi kuunnella kun se ei ole heviä" -ilmiötä. Eli vastakohtana avarakatseisuus musiikin suhteen.

Tämän allekirjoitan

Hmmm..... toisaalta esim. jazz-gurut Joe Zawinul ja Bob Brookmeyer puhuvat kovasti bändien ja musiikin muuttumisesta ja uudistumisesta ainoana tapana kehittyä. Tässä genreajattelu on kyllä helposti tiellä.
Jabbe
11.05.2003 00:14:33
Niinkuin esimerkiksi Procol Harumista tai Hurriganesista, tai Policesta tai Megadeathista - kaikki mahtuu rockin piiriin....

Niin, Einojuhani Rautavaaraa tai Johan Sebastian Bachia

No voi hitto, pitääkö aina takertua joka sanaan? Eiköhän pointti tullu selväksi, kyllä kaikki varmaan tietää mitä eroa on rockilla ja klassisella? :)

Tämän allekirjoitan

No hyvä että edes sen.

Hmmm..... toisaalta esim. jazz-gurut Joe Zawinul ja Bob Brookmeyer puhuvat kovasti bändien ja musiikin muuttumisesta ja uudistumisesta ainoana tapana kehittyä. Tässä genreajattelu on kyllä helposti tiellä.

Mutta tarvitseeko uudistua? Miksi?
isojussi
11.05.2003 00:21:41 (muokattu 11.05.2003 00:22:15)
No voi hitto, pitääkö aina takertua joka sanaan? Eiköhän pointti tullu selväksi, kyllä kaikki varmaan tietää mitä eroa on rockilla ja klassisella? :)

Tarkoitin sitä, että musiikin lokerointi on helkkarin vaikeeta - varsinkin sillä tasolla, että pitää tosissaan pystyä musaa kuvaamaan....

Mutta tarvitseeko uudistua? Miksi?

Jokainen tyylisuunta - tapa tehdä musiikkia - tulee väkisinkin jossain vaiheessa tiensä päähän ja vaikka "perinneorkestereillekin on tilaus, on kaiken taiteen velvollisuuskin kehittyä ja edetä ilmaisussaan.
Notefix
11.05.2003 09:33:18

Mun mielestä formaattiajattelu on tällä hetkellä ehkä huipussaan. Musiikki suunnataan tarkasti kohderyhmittäin. Periaatteessa lehy-yhtiöissäkin puhutaan kyllä "omaperäisyydestä", laadusta ja uusista ideoista, mutta käytännössä heilläkään ei varsinkaan tässä taloudellisessa tilanteessa ole aina paljon valinnanvaraa. Radiosoittoa ei valitettavasti tule, jos ei satu miellyttämään juuri sitä musiikkipäällikköä, jonka kanavalle musa on suunnattu. Toi on aika harvojen käsissä nykyään.

Kyllähän kaikenlaista musaa nykyään julkaistaan, ja sen hyvä juttu. Mutta ne oikeat suuret massat jäävät valitettavan usein saavuttamatta.
Rock n
11.05.2003 10:20:23
Jos sanon sanan "rock", kaikille varmaan muodostuu käsitys millaisesta musiikista on kyse

Joo... oikein selvä Genre. Nuorisoiskelmästä 40-luvun rytmimusiikkiin.
isojussi
11.05.2003 23:25:53
...Radiosoittoa ei valitettavasti tule, jos ei satu miellyttämään juuri sitä musiikkipäällikköä, jonka kanavalle musa on suunnattu. Toi on aika harvojen käsissä nykyään...

Kourallinen perverssejä ekonomeja päättää, mistä ihmiset tykkää. Sitten, kun joku uskaltaa edes ajatella julkaista muuta, se leimataan heti uskaliaaksi marginaalimusiikintekijäksi.
Jabbe
12.05.2003 09:55:13
Kourallinen perverssejä ekonomeja päättää, mistä ihmiset tykkää. Sitten, kun joku uskaltaa edes ajatella julkaista muuta, se leimataan heti uskaliaaksi marginaalimusiikintekijäksi.

Pitäisi käydä ampumassa tollaset. Vaikka isoilta levy-yhtiöiltäkin tulee paljon hyvää musaa, ärsyttää suuresti tollanen laskelmoitu ja mitäänsanomaton pelkästään kaupalliseksi tehty musiikki.
ganesha
12.05.2003 10:46:34
mun mielestä musiikkibisneksessä ei ole kuin yksi genre: rahantekomusiikki, ja se mikä ei mahdu tämän termin alle, on amatöörien puuhastelua.
oli miten oli mutta näin on.
"if we can´t be free, let´s at least be cheap!" - Frank Zappa
Jabbe
12.05.2003 10:57:31
mun mielestä musiikkibisneksessä ei ole kuin yksi genre: rahantekomusiikki, ja se mikä ei mahdu tämän termin alle, on amatöörien puuhastelua.
oli miten oli mutta näin on.

Riippuu tietenkin siitä miten paljon rahaa on tarkoitus tehdä. Jos puhutaan miljoonista niin rohkenen olla eri mieltä.
isojussi
12.05.2003 16:15:08
mun mielestä musiikkibisneksessä ei ole kuin yksi genre: rahantekomusiikki, ja se mikä ei mahdu tämän termin alle, on amatöörien puuhastelua....

Tässä on taas yksi veteen piirretty viiva, sillä mitä merkitystä on musiikilla ilman yleisöä. Henkilökohtaista terapiaa?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)