screamer(!) 09.05.2003 20:46:50 | |
---|
Aina kun mun pitäis laulaa jollekkin vieraalle ihmiselle, ni mä en saa ääntä tuleen.. Pelkäänkö mä vaan niin paljon muiden kritiikkiä etten saa ääntä tuleen? Voisko tätä mitenkään poistaa/helpottaa/parantaa..? Mä haluasin päästä tästä eroon. |
noir 09.05.2003 23:28:17 | |
---|
Jos ääntä muuten irtoaa, on vika psykologinen, elikkäs päässä. Itse en voi laulaa suihkussa, inhoan sitä äärivoimakasta kaikua. Muuten kyllä pystyn esiintymään julkisesti. Heräsin aamulla, ja sillä tiellä olen vieläkin. |
Shoggoth 10.05.2003 14:08:06 | |
---|
Aina kun mun pitäis laulaa jollekkin vieraalle ihmiselle, ni mä en saa ääntä tuleen.. Pelkäänkö mä vaan niin paljon muiden kritiikkiä etten saa ääntä tuleen? Voisko tätä mitenkään poistaa/helpottaa/parantaa..? Mä haluasin päästä tästä eroon. Mullakin on sama ongelma, mutta alan pikku hiljaa saamaan otteen siitä. Kannattaa edetä vaihe kerrallaan. Ensin vaikka kavereiden kanssa heittää karaokea tai jotain, ja sitä kautta siirtyä isompiin ja vieraampiin yleisöihin. Luulen, että se laulun irtoaminen on paljon siitä kiinni, kuinka paljon luottaa oman ääneensä ja sen hyvyyteen... Jos jo ennen suoritusta ajattelee, että "tästä mitään tuu" tai on muuten epävarma, niin sitä alkaa liian varovaiseksi, eikä anna vain mennä. Pitää saada varmuutta ja luottamusta omaan ääneen... Minähän en varsinaisesti mikään laulaja ole, mutta samaa ongelmaa olen havainnut yrittäessäni laulamista, ja pikku hiljaa on huomannut hieman lisää varmuutta on tullut. Kuusi sattumanvaraisesti kirjoituskoneitaan hakkaavaa apinaa tuottaisi 10^50000 vuodessa yhden oikean kirjan. | http://koti.mbnet.fi/shoggoth/bonus/pikku-jim.htm |
Luulen, että se laulun irtoaminen on paljon siitä kiinni, kuinka paljon luottaa oman ääneensä ja sen hyvyyteen... Jos jo ennen suoritusta ajattelee, että "tästä mitään tuu" tai on muuten epävarma, niin sitä alkaa liian varovaiseksi, eikä anna vain mennä. Pitää saada varmuutta ja luottamusta omaan ääneen...
Joo,noin se on. on paljon asenteesta kiinni, kuinka ääni tulee ja kuuluu. ajattele itserakkaasti aina laulaessasi (tiiän,se on vaikeeta) äläkä ajattele, että miltä se muista kuulostaa. kaikesta tärkeintä laulamisessa on se, miltä se tuntuu. onnea! :)
"Sen kauniin kukan kadotin, enkä koskaan saanut takaisin." |
Iso-Jaakko 10.05.2003 23:46:27 | |
---|
Ja karaokeakin kannattaa kokeilla jonkun kaverin kanssa ennen kuin menee sinne yksin jos hirvittää. Niin minäkin aloitin. Aikanaan kun minulla oli ensimmäinen kunnollinen julkinen esiintyminen niin ensimmäinen kappale alkoi ihan sekavasti ja aloin laulamaan säkeistön sanoja väärästä kohtaa ja kitaristi kompuroi kompissa ja vaikka mitä. Se vapautti! Piti vain keskeyttää ja pyytää anteeksi yleisöltä ja loppui sujui aivan mahtavasti. Ronskisti ranttaliks vaan! |
Apathos 11.05.2003 16:30:24 | |
---|
Itse en voi laulaa suihkussa, inhoan sitä äärivoimakasta kaikua. Muuten kyllä pystyn esiintymään julkisesti. plus että kaikki talossa olevat kuulevat sen putkistoja pitkin... |
Iso-Jaakko 11.05.2003 18:44:09 | |
---|
..putkistoja pitkin... Sehän siinä parasta onkin! Ronskisti ranttaliks vaan! |
noir 11.05.2003 18:47:00 | |
---|
plus että kaikki talossa olevat kuulevat sen putkistoja pitkin... Meillä on muuten tosi akustiset putket täällä. Jossain asustelee sellainen avantgardejazz-urkuri, joka soitteli kaikki päivät vielä pari viikkoa sitten. Minut yllätettiin muuten viime viikolla laulamasta hississä. En muista kappaletta. Heräsin aamulla, ja sillä tiellä olen vieläkin. |
Intohimo 14.05.2003 23:49:33 | |
---|
Tämä ei suoranaisesti liity tähän aiheeseen, mutta sivuaa sitä. Itsestäni tuntuu, että kun vedän coveria saan lauluun voimaa ja tunnetta erittäin paljon, mutta kun olen itse väsännyt oman biisin ja lyriikat, ni ääni on pieniäänistä laulua, enkä saa siihen voimaan ollekaan. "Hyvä itseluottamus lähentelee röyhkeyttä". |
Madonna 15.05.2003 15:51:42 | |
---|
Avaa äänesi kunnolla!!! Haukottele ja hengitä syvään. Kuvittele, että olet yksin laulamassa. Luota itseesi! Harjoittele vaikka kotona peilin edessä. Yksin laulaessasi voit vastaavasti kuvitella laulavasi suurelle yleisölle. :) Rohkeutta, ei yleisö tule etsimään laulustasi virheitä,vaan kuuntelemaan esitystäsi! |