Aihe: Nuppi vai combo?
1
Mörkö
12.07.2005 15:41:46 (muokattu 12.07.2005 17:54:57)
Olen tässä nyt katsellu vahvistimia ja aikalailla olen saanut haarukkaa pienemmäksi. Tosin vielä eräs ongelma löytyy.

En tiedä pitäisikö minun hankkia nuppi ja kaappi vaiko combo?

Jos otetaan sama vahvistinmalli. Kuunnellaan nuppia ja comboa. Onko niiden välillä suuria soundi eroja?

Mitäs muuta? Yrittäkää hyvät ihmiset vakuuttaa minut hankkimaan jompikumpi.

Kiitän.

EDIT:Typoja
"vinsentti on vihree nyrsijä"
Deranged
12.07.2005 17:28:08
En tiedä pitäisikö minun hankkia nuppi ja kaappi vaiko combo?

Nuppi on usein n. 20-30kg kevyempi roudata kuin esim. 2x12" combo. Nupin kanssa on mahdollista käyttää esim. 1x12" kaappia kotona ja 4x12" treeniksellä. Tosin, kalliimmissa comboissa on usein lisäkaiutinliitäntä, jolloin tuo onnistuu combollakin.

(Putki)nupin kanssa on mahdollista käyttää keinokuormaa, jos vahvistin pukkaa ulos liikaa tehoa jo ykkösellä tai haluat päätesäröä kehiin pienemmillä volyymeillä.

Ja jos jostain syystä et tykkää saman valmistajan kaapeista tai haluat hakea vaihtelua soundiin, nupin kanssa on mahdollista kokeilla eri tsydeemejä vaivatta. Tosin, kalliimmissa comboissa on usein lisäkaiutinliitäntä, jolloin tuo onnistuu combollakin.

Jos otetaan sama vahvistinmalli. Kuunnellaan nuppia ja comboa. Onko niiden välillä suuria soundi eroja?

Ainakin Peaveyn 5150 combo potkii ihan eri tavalla (rajummin?) kuin nuppi+kaappi. Kannattaa kokeilla itselle sopiva vaihtoehto.
slerbis
12.07.2005 17:32:32
(Putki)nupin kanssa on mahdollista käyttää keinokuormaa, jos vahvistin pukkaa ulos liikaa tehoa jo ykkösellä tai haluat päätesäröä kehiin pienemmillä volyymeillä. Tosin, kalliimmissa comboissa on usein lisäkaiutinliitäntä, jolloin tuo onnistuu combollakin.

:)
Trying is the first step towards failure THV-klubi #33
Jucciz
12.07.2005 17:41:00 (muokattu 12.07.2005 17:46:16)
Keinokuorman käyttö onnistuu kyllä joka ainoalla combolla. Joissakin tapauksissa voi joutua tekemään kaiuttimen ja vahvistinosan väliin uuden piuhan ja laittamaan pari liitintä väliin, mutta operaatio vaatii harrastelijaltakin viisi minuuttia ja suurin piirtein yhtä monta euroa. Nuppi+kaappi -yhdistelmälle löytyy hyviä perusteluja, mutta keinokuorman käyttö on niistä mitättömin, koska se onnistuu myös jokaisessa combossa. :)

Combon etu on se, että tarvitset vain yhden roudauslaatikon, kun taas nupin ja kaapin kanssa tarvitset kaksi. Hintaero ainakin 100-150e.

Combot ovat lähes poikkeuksetta takaa vähintään puoliksi avoimia, jotta laite saa ilmaa eikä syty palamaan. Erillisen kaapin voi sulkea takaa huoletta jämäkämmän bassontoiston toivossa eikä tarvitse pelätä että vahvistin räjähtää kuumuudesta.

Yleensä combo on 100-300e halvempi kuin saman valmistajan nuppi ja kaappi yhteensä (esim. Orange AD30TC-combo n.1500e vs. Orange AD30TC-nuppi ja Orange PPC212, n.1700e).

Jos vahvistimia siunaantuu ajan myötä paljon ja olet jo löytänyt "sen kaapin", jossa on paras ja käyttökelpoinen soundi, riittää jatkossa pelkän nupin osto. Yhdenkin erilliskaapin omistajana pääsee jatkossa halvemmalla kun ei heti tarvitse lähteä kaappiostoksille tai päätyä comboon, joka on poikkeuksetta nuppia kalliimpi. Erilliskaappia voi toki aina käyttää myös combon lisäkaappina kunhan vaan muistaa säätää impedanssit kohdalleen.

Jotkut combot rämisevät tai resonoivat nuppi-kaappiyhdistelmää enemmän johtuen siitä, että isoon äänimäärään reagoivat komponentit (putket ja niiden pidikeraudat/suojukset parhaimpana esimerkkinä) ovat samassa ilmatilassa ja lähtevät liikkumaan ilman mukana. Tämä on kalliidenkin combotyyyppisten vahvistimen "ongelma", mutta yleensä bändi- ja etenkään livesoitossa ilmiötä ei edes huomaa: pieni sirinä peittyy kuitenkin kaiuttimesta tulevan mökän alle helposti.

Siinäpä omia havaintojani.
kalamies#11 >-)))>
« kalusto · räpellystä »
LaXu
12.07.2005 17:42:30
Mulla on nuppi ja kaappina toimii combo. :D

Mutta nuppi-kaappi systeemi on siinä mielessä helpompi, että kumpaakin osaa voi vaihtaa näppärästi tarvittaessa. Monet (mutta ei kaikki) combot ovat myöskin takaa avonaisia joten botne saattaa olla vähän vaisu. Eli jos combo niin olisi mielestäni syytä olla (ainakin rokin soittoon) takaa suljettu tai ainakin osittain suljettu.
tommi_899
12.07.2005 17:56:24

Combon etu on se, että tarvitset vain yhden roudauslaatikon, kun taas nupin ja kaapin kanssa tarvitset kaksi. Hintaero ainakin 100-150e.

kuinka välttämättömiä noi roudaus laatikot on? (huomenna lähtee nuppi ja kaappi tulemaan)
Bändi .:i:. Kitara .:i:. Kuuntelen eiks sua hävetä kuunnella himiä? -shovi-
Jucciz
12.07.2005 18:16:44 (muokattu 12.07.2005 18:20:11)
kuinka välttämättömiä noi roudaus laatikot on? (huomenna lähtee nuppi ja kaappi tulemaan)

En minä heitä ainuttakaan keikkaa vahvistimella, jolle ei ole kunnollista laatikkoa, ellen sitten pidä sitä sylissäni koko matkan ajan. Olen nähnyt liikaa vahvistimia ja kaappeja, joilla on keikkailtu vain muutama vuosi ja ne on ihan kuluneita, repeytyneitä ja kolhiintuneita: etuverkot ja päällyskankaat/-nahat riekaleina. Onhan se joidenkin mielestä rock-n-roll -meininkiä ja vehkeiden "pitääkin" näyttää sellaisilta, mutta itse ainakin pyrin pitämään omistamani laitteet mahdollisimman hyvässä kunnossa. Tuskin yksikään vahvistin oikeasti ainakaan parempaan kuntoon menee siitä, että sitä roudataan ilman minkäänlaista keisiä.

200 euron roudauslaatikko on aika halpa henkivakuutus parin tonnin vahvistimelle. Suosittelen erittäin lämpimästi. Varmasti säilyy laitteen toimintakunto ja jälleenmyyntiarvo parempana, vaikka myymistä tuskin uutta laitetta ostaessa ensimmäisenä ajatteleekaan.

Vähän sama juttu: en minä kitaroitakaan keikalle veisi ilman asianmukaista kuljetuslaatikkoa. Sängyn alla ja pelkässä kotisoittelussa kitaraa uskaltaa nippa nappa pitää gigbagissä, mutta asunnostani ei yksikään kitara poistu ilman kovaa casea. :)
kalamies#11 >-)))>
« kalusto · räpellystä »
Swan
12.07.2005 18:29:56
En minä heitä ainuttakaan keikkaa vahvistimella, jolle ei ole kunnollista laatikkoa, ellen sitten pidä sitä sylissäni koko matkan ajan. Olen nähnyt liikaa vahvistimia ja kaappeja, joilla on keikkailtu vain muutama vuosi ja ne on ihan kuluneita, repeytyneitä ja kolhiintuneita: etuverkot ja päällyskankaat/-nahat riekaleina.

Vahvistinnuppi meneekin kätevästi sylissä, jos ei parempaa tilaa löydy. Pakkaustavastahan tuo on kiinni, kuinka hyvin kamat säilyvät. Roudauslaatikot totta kai auttavat, mutta aina niille ei ole tarvetta.

Vähän sama juttu: en minä kitaroitakaan keikalle veisi ilman asianmukaista kuljetuslaatikkoa. Sängyn alla ja pelkässä kotisoittelussa kitaraa uskaltaa nippa nappa pitää gigbagissä, mutta asunnostani ei yksikään kitara poistu ilman kovaa casea. :)

Gigbag suojaa kosmeettisilta kolhuilta. Sitten jos aikoo kunnolla ruveta runttiloimaan laitteitaan, niin sitten voi käydä vähän pahemminkin. Sellaisessa roudaustilanteessa, jossa kitarat kulkevat muun raskaan laitteiston kanssa samassa tilassa, kova keissi on hyvä olla. Sen sijaan lyhyet matkat pyöräillen tai kävellen gigbag kulkee kätevästi selässä. Kyllä, olen kaatunut kerran pyörällä kitara selässäni, mutta ainoat vauriot tulivat itseeni. :)
DOOOOO NOT WAAAAAAANT!!!11
Tori:
Line 6 FBV Shortboard
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)