Aihe: Thomannin Primacoustica paketit
1
Loopis
10.07.2005 13:35:14 (muokattu 10.07.2005 13:35:35)
Eli.. sielä oli monenlaisia valmispaketteja mutta mitä te suosittelisitte noista valmispaketeista kun mulle noi ei oikein sano mitään. Tarkotus olisi studion tarkkaamoon ostaa mutta ei viitsi sikaa säkissä ostaa. Eli mitkä niistä teidän mielestä vois olla sopiva paketti? Eikä sitten kalleinta mahdollista :)
musamina
11.07.2005 07:12:11
Täh... mitkä?
Telecaster is the musicmaster
Sir Attila
11.07.2005 21:55:44
Kyllä tollasilla valmispaketeilla saa nopeasti&helposti tarkkaamosta professionaalin näköisen, mutta akustoinnin kanssa on kyllä niin ja näin. Kyllähän se akustiikka tietysti muuttuu kun lätkii jotain vaahtomuovi/rima-virityksiä seinille mutta mihin suuntaan, se onkin eri juttu.

Eli akustointi lähtee siitä, että tiedetään ongelma josta halutaan akustoinnilla päästä eroon. Esim. joku tietty taajuusalue soi (=huonemoodi) tai kuuntelupisteeseen osuva heijastus halutaan vaimentaa. Sen jälkeen mietitään millä tavalla ko. ongelma korjataan. Eri ongelmiin on eri reseptit (diffuusorit, resonaattorit, kelluvat rakenteet jne).

Akustoinnin valmispaketin kasaaja ei voi tietää mitä haluat korjata eli 99% todennäköisyydellä tuollaisella paketilla akustiikka kyllä muuttuu mutta tulos on "ojasta allikkoon". Lisäksi tuota thomannin sivua katsoessa pisti silmään ettei siellä ollut mitenkään kerrottu taajuusalueita tai edes materiaalin paksuuksia että vaikutusalueesta voisi tehdä jotain johtopäätöksiä.

Eli jos haluat ostaa seinäkoristeita, niin anna mennä vaan. Jos haluat oikeasti akustoida niin joko ota yhteyttä johonkin alan asiantuntijaan (=kallis vaihtoehto) tai ala itse hankkia tietoa ja tee itse. Kirjastoissa on aika paljon kirjallisuutta alasta, vanhatkin kirjat on OK tee-se-itse-miehille, akustoinnin kikat ja huoneen vaatimukset ovat olleet samoja jo vuosikymmeniä vaikka studiotarkkaamon muut releet ovatkin kokeneet muutoksia.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)