Aihe: Leukaperien kipeytymisestä
1
Noku
04.07.2005 11:14:44
Jees.. tuoreeltaan laulamaan aloittanut tapaus. Ois hyvä saada edes jostain jotain informaatiota kun ei laulutunteihin ole varaa. Eli siis tiedän mikä on chestvoice mutta falsetti ja head voice ovat hieman hankalia käsitteitä. Luulen että falsetti on tekniikka jota Justin Hawkins käyttää kipaleessa I Believe In A Thing Called Love. Headvoice on sitten kai puolestaan toi ohkainen saundi jolla pääse sinne ylennetyn F:n paikkeille (skitan korkeimman kielen 14 nauha.) Jos mitään olen oikein ymmärtänyt niin tarkoitus olisi treenata headvoicen ja chestvoicen "risteytys", alhaalta tilaa ja ylhäältä korkeutta. Tätä treenatessa kuitenkin leukaperät kipeytyy ainakin aluksi joten tulinpa ajatelleeksi jospa teen jotain väärin. Luultavasti teenkin mutta ehkäpä joku täällä tietää enemmän.
"Face Your Fears, Live Your Dreams"
ShadowWalker
04.07.2005 19:55:12

Minä en ite kyllä tiedä asiasta, mutta itsekki olen aika tuore laulajatapaus ja viime viikolla ensimmäisten treenien jälkeen tuli leuka aivan pirun kipeeks, koskee vieläki! Ja tuntuu niinku toinen puoli leuasta lonksuisi jotenki, eli ei olis aivan paikoillaan. Tässä oon vähä aikaa ihmetelly, että pitäiskö ihan lääkärissä käydä tuon takia..

(tuli muuten jotenkin jonkun teinilehden kysymyspalsta mieleen :P "Oonko mä nyt ihan normaali, kun... ?")
Ikinä ei oo asiat niin huonosti, etteikö niitä voisi viinalla pahentaa.
Keppis
04.07.2005 22:07:48
Minä en ite kyllä tiedä asiasta, mutta itsekki olen aika tuore laulajatapaus ja viime viikolla ensimmäisten treenien jälkeen tuli leuka aivan pirun kipeeks, koskee vieläki! Ja tuntuu niinku toinen puoli leuasta lonksuisi jotenki, eli ei olis aivan paikoillaan. Tässä oon vähä aikaa ihmetelly, että pitäiskö ihan lääkärissä käydä tuon takia..

(tuli muuten jotenkin jonkun teinilehden kysymyspalsta mieleen :P "Oonko mä nyt ihan normaali, kun... ?")

Mullakin naksuu. Laulussa välillä vähän haittaa, mutta ei ymmärtääkseni johdu laulamisesta. Hammaslääkäri anto jotkut kiskot, joita pitäis yöllä pitää. Pidin vajaa puol vuotta eikä mitään auttanu. Tuola jossain nurkassa ne on homehtumassa. Sitkee salmiakin pureskelu vei vähäks aikaa naksunna.

Iskälläni on naksunut minun ikäisestäni asti ja naksuu nyt reilu nelikymppisenäkin.
Suomenkielistä rok vaiikutteista metallia: http://www.mikseri.net/artists/?id=27504
solesurvivor
05.07.2005 09:22:56 (muokattu 05.07.2005 09:28:54)
Kyllä tuo jonkin asteiselta purentavirheeltä/ongelmatiikalta vaikuttaa. Löysät leukanivelet tai sitten ihan ylikireät. Suun alueen lihaksiston harjoituksia (lihasvoima+venyttelyt) kannattaa hankkia esim. hammaslääkäristä tai fysioterapiasta ja muutenkin tutkituttaa leuat kunnolla. Monet on ns. yöpurijoita, jolloin yöllä puree hampaat tiukasti yhteen tai narskuttaa ja tällöin jännitys säilyy usein päivälläkin. Siksi myös rentoutumisharjoitukset on kohdallaan. Ja turha jännittäminen myös laulaessa jätettävä, sen leuan voi kyllä pitää rentonakin;)

Purentakiskostakin on joillekin hyötyä, jos käyttää säännöllisesti ja on passeli kisko. Mutta ongelmat on aina niin yksilöllisiä, siksi kannattaa asiat slevittää, jos meinaa lauluhommia jatkaa.

edit: jos leuat tosiaankin naksuvat, silloin noitten venyttelyjenkin kanssa oltava varovainen
"If you shake my hand, better count your fingers.."
heavy
05.07.2005 22:54:46
voisko joku selittää noi head&chest voicet tarkemmin. esimerkkejä tai jotai
onhan se tietysti näinki mutta mietippäs tältä kannalta...
Pitkavirta
07.07.2005 08:44:07
voisko joku selittää noi head&chest voicet tarkemmin. esimerkkejä tai jotai

Puhutaans nyt suomenkielisellä voorumilla vaikka rinta- ja pää-äänestä :)

Eli rintaäänellä tarkotetaan sitä ääntä, joka resonoi - ylläripylläri - rinnassa! Normaali puheääni (ja toisaalta basic-laulukin) on tätä.

Falsetti on se korkeampi "uliseva" soundi, jos vaikka matkit Tarzania, ne ylemmät äänet on falsettia ja siinä rintaäänen ja falsetin välissä jossain on 'breikki', eli kohta jossa rintaääni muuttuu falsetiksi. Myös susien ulvomisen matkiminen tehdään yleensä falsetilla. Kokeile, Auuuuuuuu :)

Pää-äänestä en sano muuta kuin sen, että laulumaikkani sanoo falsetin ja pää-äänen olevan sama asia. Oon kuitenki siinä käsityksessä että se ei ihan niin ole. Joku (d-iivil, Heroin tms.) osaa varmaan selittää paremmin :)
Pitkavirta
07.07.2005 08:48:40
Ja tuntuu niinku toinen puoli leuasta lonksuisi jotenki, eli ei olis aivan paikoillaan. Tässä oon vähä aikaa ihmetelly, että pitäiskö ihan lääkärissä käydä tuon takia..

Mulla oli koko viime kesän leuka tollain 'sijoiltaan'. Korjaantui kyllä Ankkarokissa, kun lensin kasvot edellä maahan.. :)

Oon huomannu purevani vasenta puolta hampaista tiukasti yhteen keskittyessäni johonkin, kitaraa soittaessa, koneella ollessa, ym.

Tosiaan lekuriin kannattaa mennä jos pahaks äityy, en suosittele daivaamaan naama edellä mihinkään.. ;D
rautayrtti
09.07.2005 20:29:17
itelläni leukaperät kipeytyy lauleskellessa vaikeammanpuoleisia lauluja. varsinkin sillon ku pitää laulaa todella korkealta, ja jänittää koko ajan ettei ääni rikkoudu. että näin :)
"these smiling eyes are just a mirror for"
cbean
10.07.2005 14:01:20
Leuat kipeytyy mun ymmärtääkseni siitä, että yrittää (useimmiten tiedostamatta) nostaa kaulan ja leuan lihaksilla kurkunpäätä ylemmäs, että sais sen äänen ylemmäs eli korkeampia ääniä laulaessa. Sama käy kans matalissa äänissä, lähtee "painamaan" että pääsisi matalammalle. Näin mulle ainakin laulutunnilla selitettiin, korjatkaa jos oon väärässä :)
Hanok
10.07.2005 20:42:53
Oman kokemuksen pohjalta voin sanoa että pää-ääni on lähempänä rintaääntä kuin falsettia. Ääni vain siirtyy breikkipaikassa resonoimaan rinnasta päähän. Falsetti jää itsellä paljon heikommaksi, ja ilmavammaksi kuin pää-ääni.

Myös minun laulunopettajani on pitänyt falsettia ja pää-ääntä periaatteessa samana asiana. En minä itsekään tunnista omassa kropassani kahta erillista rekisteriä/tekniikkaa. On kuitenkin niin että ennen laulutuntien aloittamista pää-äänitekniikkani oli niin heikko että soundi oli todella onnetonta pihinää. Nyt kun tietoisuus hengityksestä rintaäänitekniikassa on treenin myota parantunut, myos pää-äänen soundi on vahvistunut. Resonanssi löytyy päästä paremmin ja voimakkuuskin alkaa pärjätä rintaäänelle. Tässä mielessä olen siis samaa mieltä että pää-ääni tavallaan muistuttaa rintaääntä.

Olisin siis tarjoamassa tallaista ajatusta etta falsetti on aivan saman rekisterin käyttoä kuin pää-ääni mutta resonanssia ei sijoiteta päähän samalla tavalla. Joku voi varmaankin saada tästä jotain toimivaa soundia irti, omalla kohdallani ei tunnu toimivan.

Lisäyksenä vielä rekistereistä: tuo pykälä jossa rekisteri vaihtuu on uskoakseni paikka jota ylemmillä sävelillä äänihuulet lakkaavat värähtelemästä koko pituudellaan. Siirrytään siis falsettiin/pää-ääneen. Tämä ei vielä suoranaisesti liity resonanssin sijoittamiseen.
paavi
11.07.2005 12:28:51
Myös minun laulunopettajani on pitänyt falsettia ja pää-ääntä periaatteessa samana asiana.

...Samoin minun laulunopettajani. Itse ajattelen niin, että pää-ääntä käytetään oikeastaan koko rekisteriltä alhaalta ylös, sillä kyllähän laulun pitää resonoida päässä lauletaan sitten alhaalta tai ylhäältä. Mitä ylemmäs mennään, sitä vähemmän vaan enää pystyy käyttämään rintaääntä. Eli kyseessä on näiden kahden "laulutavan" sekoittaminen. Falsetti on laulutapa, jossa ääni ei oikein resonoi kunnolla missään.
Everybody is going to the party Have a real good time
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)