tähtivaeltaja 08.07.2005 21:31:46 (muokattu 08.07.2005 21:32:17) | |
---|
Olen soittanut sähkistä noin 8 vuotta, ja nyt ajattelin sivutoimisesti bassotella. Onko mitään mitä pitäisi tietää, tai bassonsoiton/soittotyylin alkeita? Ei mitään slappiä kumminkaan. |
projekti 08.07.2005 22:50:28 | |
---|
Ihan ekaksi hävitä kaikki plekut. Heittäkää radionne järveen niin maailma pelastuu... |
baron 09.07.2005 02:28:49 | |
---|
Olen soittanut sähkistä noin 8 vuotta, ja nyt ajattelin sivutoimisesti bassotella. Onko mitään mitä pitäisi tietää, tai bassonsoiton/soittotyylin alkeita? Ei mitään slappiä kumminkaan. Opi laskemaan neljään! "Joka on leikin alkanut, leikin kestäköön" - PB |
Sir Härö 09.07.2005 02:49:57 | |
---|
Ihan ekaksi hävitä kaikki plekut. Jep. Hanki särkijä bassovahvarillesi. Se oli hirviää kun joskus imeskelin "lonttia" naaraspuolisen ihmisen kaulaan ja suussani alkoi maistumaan veri....Löysin itseni. Nykyään juon verta päivittäin. |
Makuupussimies 09.07.2005 06:42:31 | |
---|
Eipä kai siinä muuta kuin se, että hävitä tosiaankin ne kaikki plekut. Tai siis käytännössä, älä soita sitä bassoa plektralla. Ota vaikka alkuun etu- ja keskisormi. Myöhemmin voi sitten ottaa muitakin sormia mukaan siihen soitantoon. (En nyt siis puhu otelautakädestä. Ihan näin varmuudeksi vain laitoin, ettei kukaan pääse viilaamaan pilkkua.) Jos sitä sähkistä olet 8 vuotta soittanut, niin kyllä tuo basson soittokin tuosta nopeasti alkaa sujumaan. Harr |
Teijo K. 09.07.2005 10:03:21 (muokattu 09.07.2005 10:15:43) | |
---|
Ihan ekaksi hävitä kaikki plekut. Eikun ihan ekaksi unohdat kaikki nämä aiemmat kommentit. Jos plekulla sujuu hyvin, niin turha niitä on hävittää, ehkä ostaa vähän paksumpia tilalle jos on tähän asti soittanut kovin ohuilla lärpäkkeillä. Plektrasbasisteista voisi mainita vaikka Carol Keyen, Squiren ja Shulmanin. Sitä kyllä suosittelen, että samalla alkaisit tutkimaan _myös_ sorminsoittoa. Niistä eri tekniikoista saa sitten kasattua itselleen mukavan setin erilaisia soundeja. Tuo "heitä plekut pois" tuntuu nyt olevan hieman kokemattomampien basistien mantra täällä. Ps. baronin neuvo oli hyvä. Kitarasta bassoon siirtyvillä suurin ongelma on yleensä time. Treeniä, treeniä, treeniä. Mielellään yhdessä rumpalin kanssa. Basson rooli yleensä löytyy sieltä rumpalin ja kitaristin välimaastosta. Muitakin lähestymistapoja toki asiaan löytyy, kuten sir Paulin melodisuus. Pps. Carol Keye on paitsi yksi maailman kovimmista bassokitaransoittajista ikinä, hän on myös maailman menestynein studiobasisti. Ja todennäköisesti maailman levyttänein basisti. Ja joka ainoa raita on soitettu plektralla. Kysyttävää soitossaan ei jää. "Oi korkein onni: rakkaus, tutkimukset! Ne ovat molemmat persoonallisuutensa, itsensä unohtamista." -von Ranke. |
secondarymind 09.07.2005 10:39:24 (muokattu 09.07.2005 10:40:48) | |
---|
Ps. baronin neuvo oli hyvä. Kitarasta bassoon siirtyvillä suurin ongelma on yleensä time. Tätä mä en ehkä tajua. Siis miks kitaristin ongelma olis time? Eikö kitaristin muka tarvitse pysyä samalla tavalla timessa ku rumpalin tai basistin? Vai onko se timessa pysyminen jollain tavalla vaikeampaa bassolla kuin kitaralla? En itse kuuntelis mun tekemää musiikkia, jos se ei olisi mun tekemää. |
projekti 09.07.2005 10:46:59 (muokattu 09.07.2005 10:55:28) | |
---|
Tuo "heitä plekut pois" tuntuu nyt olevan hieman kokemattomampien basistien mantra täällä. Tuo oli vain oma neuvoni, ei välttämättä oikea ratkaisu kaikille. Itse siirryin kitarasta bassoon 90/91 vuodenvaihteessa. Eli siis ihan kokematon en ole. Lisäys: Siis eihän niitä tarvi roskiin heittää, vaan kokeile vaikka pois ne näkyvistä, ja kun tuntuu sormet väsyvän niin sitten jatkaa plekulla. Minulla meni tuolla tavalla noin puoli vuotta kunnes joku totesi treenien jälkeen että "oot sitte luopunu plekusta". Niin se jäi sitten pois. Nyt kun kokeilee plekulla niin eihän siitä tahdo mitään tulla... Heittäkää radionne järveen niin maailma pelastuu... |
Teijo K. 09.07.2005 11:05:53 | |
---|
Tuo oli vain oma neuvoni, ei välttämättä oikea ratkaisu kaikille. Itse siirryin kitarasta bassoon 90/91 vuodenvaihteessa. Eli siis ihan kokematon en ole. Lisäys: Siis eihän niitä tarvi roskiin heittää, vaan kokeile vaikka pois ne näkyvistä, ja kun tuntuu sormet väsyvän niin sitten jatkaa plekulla. Minulla meni tuolla tavalla noin puoli vuotta kunnes joku totesi treenien jälkeen että "oot sitte luopunu plekusta". Niin se jäi sitten pois. Nyt kun kokeilee plekulla niin eihän siitä tahdo mitään tulla... Luovuit sitten yhdestä hyvästä soundista joka olisi ollut suht helppo treenata kun sitä olisi pitänyt mukana alusta lähtien. Mielestäni virhe, jota ei kannata tyrkyttää muille. "Oi korkein onni: rakkaus, tutkimukset! Ne ovat molemmat persoonallisuutensa, itsensä unohtamista." -von Ranke. |
Teijo K. 09.07.2005 11:09:14 | |
---|
Tätä mä en ehkä tajua. Siis miks kitaristin ongelma olis time? Eikö kitaristin muka tarvitse pysyä samalla tavalla timessa ku rumpalin tai basistin? Vai onko se timessa pysyminen jollain tavalla vaikeampaa bassolla kuin kitaralla? En pysty analysoimaan tätä kauhean tarkkaan, mutta ihan empiiristen havaintojen perusteella olen todennut, että suurin osa kitaristeista on timen puolesta aika hukassa basson kanssa. Etenkin yhteistyö rumpalin kanssa tuntuu heillä pettävän, poikkeuksia tähänkin toki on olemassa. Minä olen nähnyt yhden. "Oi korkein onni: rakkaus, tutkimukset! Ne ovat molemmat persoonallisuutensa, itsensä unohtamista." -von Ranke. |
tähtivaeltaja 09.07.2005 12:23:41 (muokattu 09.07.2005 12:29:09) | |
---|
Joo, jees, kiitti. Ekat biisit cd:n mukana soitettuna meni yllättäen sujuvasti hyvin sormien kanssa. Ärsyttävintä on saada iho kestämään oikean käden sormissa. Rytmitajua löytyy. Deathmetal ja jazzjutuissa soiteltiin aikoinaan kitarallakin täsmälleen rumpujen kanssa meneviä koukeroita ja trioleita. Jos jotain osaan se on time. Lähiaikoina joudun varmaankin puolustelemaan itseäni basistivitseiltä. Sitten täytyy änkyttää "mä oon oikeasti kitaristi, oikeasti!" tai sitten voi vetää huumorilla: "Löin pääni, älykkyysosamääräni laski ja nyt joudun vaihtamaan bassoon kun kitaraa en enää osaa soittaa" |
Tmp 09.07.2005 12:52:31 (muokattu 09.07.2005 12:54:41) | |
---|
En pysty analysoimaan tätä kauhean tarkkaan, mutta ihan empiiristen havaintojen perusteella olen todennut, että suurin osa kitaristeista on timen puolesta aika hukassa basson kanssa. Etenkin yhteistyö rumpalin kanssa tuntuu heillä pettävän, poikkeuksia tähänkin toki on olemassa. Minä olen nähnyt yhden. Ei time ole yhtä tarkkaa kitaran kanssa. Puhutaan siis lead-kitarasta. Eikhän laulukaan oli tarkkaan tahdissa vaan elää melodian mukana. Jos on soittanut paljon lead-juttuja niin se että rakentaa tiukalla timellä sen biisien perustan on uusi juttu. Siinä ei saa "elää" samalla tavalla. Jos on soittanut komppia niin sitten ongelma pitäisi olla pienempi. Tässä vastaan tulee basson vaikeampi soitettavuus(leveämmät nauhavälit, paksummat kielet). Jos kitaristi pyrkii soittamaan kuten "oikea" basisti niin se menee liian vaikeaksi ja time ei pysy. EDIT: Lähiaikoina joudun varmaankin puolustelemaan itseäni basistivitseiltä. Sitten täytyy änkyttää "mä oon oikeasti kitaristi, oikeasti!" tai sitten voi vetää huumorilla: "Löin pääni, älykkyysosamääräni laski ja nyt joudun vaihtamaan bassoon kun kitaraa en enää osaa soittaa" Heh. No esim meidän bändissä niin kyllä basisti on monin verroin taitavampi muusikko/soittaja kun minä(soitan siis lead-kitaraa). Tiedän että et ollut tosissaan mutta... Joo. Kuitenkin. "Suhteellisuusteorialla on merkitystä silloin kun puhutaan suhteellisista nopeuksista." |
Teijo K. 09.07.2005 13:14:28 (muokattu 09.07.2005 13:15:25) | |
---|
Joo, jees, kiitti. Ekat biisit cd:n mukana soitettuna meni yllättäen sujuvasti hyvin sormien kanssa. Ärsyttävintä on saada iho kestämään oikean käden sormissa. Rytmitajua löytyy. Deathmetal ja jazzjutuissa soiteltiin aikoinaan kitarallakin täsmälleen rumpujen kanssa meneviä koukeroita ja trioleita. Jos jotain osaan se on time. Jatsissa ainakin kitaristi peilaa enemmän rumpalin virveli/haitsu -puolelta kun basisti taas sieltä basarista. Että jos on aiemmin soittanut kakkoselle ja neloselle niin nyt pitää asennoitua ykköselle ja kolmoselle. Se mikä minusta menee kitaristibasisteilta huonoiten, on basarin kanssa soittaminen yhteen. Sitten se on hyvä kun niitä ei erota toisistaan. Se jos lähtee niin hyvällä alulla ollaan. Ps. Deathmetallista en tiedä mtn, eli en siksi kmmentoi. :) "Oi korkein onni: rakkaus, tutkimukset! Ne ovat molemmat persoonallisuutensa, itsensä unohtamista." -von Ranke. |
Ostinaatio 09.07.2005 15:08:48 | |
---|
Jatsissa ainakin kitaristi peilaa enemmän rumpalin virveli/haitsu -puolelta kun basisti taas sieltä basarista. Että jos on aiemmin soittanut kakkoselle ja neloselle niin nyt pitää asennoitua ykköselle ja kolmoselle. Se mikä minusta menee kitaristibasisteilta huonoiten, on basarin kanssa soittaminen yhteen. Sitten se on hyvä kun niitä ei erota toisistaan. Se jos lähtee niin hyvällä alulla ollaan. Ps. Deathmetallista en tiedä mtn, eli en siksi kmmentoi. :) Jeh. Kylhän se niin vaan menee, että aika usein siinä rytmiikassa on basistin ja kitaristin osalta eroja. Ihan komppipuolellakin. Ei tätä osaa ihan tarkasti eritellä kyllä, mutta tuntuu että sekä dynamiikassa että rytmisten kaarien koossa on tiettyjä vahvoja eroja. "Tuhotkaa kansa, murskatkaa ja vaientakaa se. Sillä eurooppalainen valistus on suuriarvoisempi kuin kansa." -Dostojevski |
sunder 09.07.2005 16:52:03 | |
---|
sekä dynamiikassa että rytmisten kaarien koossa on tiettyjä vahvoja eroja. Voi perse. Puhukaa näistä semmosella kielellä, että tyhmemmätkin ymmärtää. "Try, fail, live, learn - and die happy trying" -Dimebag Darrell |
projekti 09.07.2005 20:53:36 | |
---|
Luovuit sitten yhdestä hyvästä soundista Jep. Nykyiseen musiikkiini sopii paremmin pehmeä sormin soitettu soundi kuin terävämpi plekusoundi. Samasta syystä siirryin kokonaan nauhallisesta nauhattomaan, kaulalta soitettuna saa sellaisen kontramaisen soundin, joka nykyään miellyttää korvaani sopivassa paikassa. Tällainen olisi 15 vuotta sitten lähinnä huvittanut. Eli vanhaksi ollaan tulossa hyvää vauhtia. Tarkoitukseni oli ihan alussa antaa vinkkejä kysyjälle, ei jyrkästi komentaa tekemään niin kuin minä, vaikka se siltä varmaan näyttää kun itsekin luen tuota näin jälkeen päin. Kysyjähän lopuksi päättää kuinka tekee. Heittäkää radionne järveen niin maailma pelastuu... |
baron 09.07.2005 21:05:08 | |
---|
Tätä mä en ehkä tajua. Siis miks kitaristin ongelma olis time? Eikö kitaristin muka tarvitse pysyä samalla tavalla timessa ku rumpalin tai basistin? Vai onko se timessa pysyminen jollain tavalla vaikeampaa bassolla kuin kitaralla? Basisti pitää timen, jota kitaristi seuraa. Tärkeää molemmille. "Joka on leikin alkanut, leikin kestäköön" - PB |
kitaristibasisteilta huonoiten, on basarin kanssa soittaminen yhteen. Ps. Deathmetallista en tiedä mtn, eli en siksi kmmentoi. :) Deathmetallissa soitetaan täsmälleen virvelin+basarin kanssa rytmikikkoja. Miten kielet vaihdetaan bassoon? Mitään erikoista meininkiä? |
poppamies 10.07.2005 08:33:34 | |
---|
...Miten kielet vaihdetaan bassoon? Mitään erikoista meininkiä? Eikai siinä ole mitään sen erikoisempaa meininkiä. Katkaisen kielet 10-15 cm yli viritystapin jotta tulisi ainakin 2-3 kierrosta tapille. Kun kielet on suurinpiirtein vireessä painan peukalolla heti tallan etupuolelta jotta tulisi terävämpi taite (pysyy nopeammin vireessä), ja tottakai kieliä venytetää kuin missä tahansa kitarassa. Myytävänä 2 kpl Rolandin pieniä passiivi monitoreja. Malli on Roland MS-30 (Roland Micromonitorin kokoiset) |
Volle 13.07.2005 19:02:05 | |
---|
8 vuotta kitaraa varmaankin auttaa esim. tekniikan omaksumisessa, mutta lähestymistapa bassoon ainakin mun mielestä olisi syytä olla totaalisen erilainen. Kitaralla ei tarvi kuin vinguttaa ja leijua. Basson kanssa täytyy siis olla skarpimpi ja muistaa, että usein yksinkertainen on kaunista. Nam. |