Aihe: Onko normaalia jos huuliharppu..
1
axl_rose
08.07.2005 11:21:03
Onko normaalia jos huuliharpun ensimmäisen ja toisen käyttöpäivän aikana 2, 3 ja 8 reikien imusävelet lakkaavat soimasta joko kokonaan tai soivat vain törkeän kovalla sisäänhengityksellä?

Näin kävi upouuden Hohner blues harpin kanssa vaikka aluksi sävelet soivatkin täysin hyvin. Avasin jo harpun ja etin roskia kielten ja kielilevyn välistä tuloksetta.

Onko asia korjattavissa vai laitanko myyjän edesvastuuseen?
Roberto
08.07.2005 18:25:55

Kastele harppu veteen ja ravistele suurimmat pois ennen soittoa.
Roberto
08.07.2005 20:40:52

Kuinka kauan harppua pitää liottaa vedessä vai riittääkö että kerran kastuu kunnolla?

5 sekuntia luulis riittävän.
axl_rose
08.07.2005 22:32:08
Kiitoksia neuvoista, mutta ei tunnu auttavan. Kakkosen imu ei päästä pihaustakaan. Lieköhän harpussa vikaa.
Roberto
09.07.2005 12:03:13

Kiitoksia neuvoista, mutta ei tunnu auttavan. Kakkosen imu ei päästä pihaustakaan. Lieköhän harpussa vikaa.

Voi olla kieli jumissa, avaa harppu ja kääntele kieltä varovasti jos näyttää kanittavan kiinni.
Amos M
11.07.2005 15:26:05
Muistitko liikkeessä testata ton harpun sellaisella aataminaikuisella puhkujalla elikkäs palkeella? Hygieniasyistähän kauppiaat eivät yleensä anna soittaa noilla harpuilla...

No, testasit tai et, niin kyllä sitä ainakin kannattaa käydä koittamassa, koska myös mun mielestä noissa on aika paljon huonoja yksilöitä joukossa. Ehkä ne Hohnerillakin tekisivät asialle jotakin...

Jos ei tärppää, niin sitten ei auta muuta kuin koettaa korjata noita soimattomia kieliä kuntoon. :-(
GuadanaHombre
13.08.2005 18:13:47
Todennäköisesti kyse on siitä että olet aloittelija. Tuo toisen reiän imu on se perinteinen ensimmäinen "tenkapoo" harpun soitossa, siitä äänen saaminen vie aikansa. Itsekin kun aloitin törmäsin samaan ongelmaan ja menin jo kauppaan kyselemään, siellä ne testas palkeella ja kaikki oli kunnossa paitsi omat taidot. Äläkä yritä imeä liian lujaa, uudet harput menee helposti paskaks jos töräytät niihin täysillä, niitä pitää vähän aikaa "lämmittää" puhaltelemalla ja imemällä suht pehmeästi.
Keep playin' the blues cuz' life is blue, mate.
Bafusiini
21.11.2005 16:07:58
Pesemistä suosittelen. Joskus ääni hukkuu tai muuttuu käheäksi ja silloin harppu kannattaa pestä, ja jos ei auta sittenkään niin avata. Kyllä siitä kielestä näkee heti, jos on jotain vikana. Itse olen saanut kielen halkikin, mutta oli halpisharppu niin eipä pahemmin haitannut. Kokonaan uusia kielisarjoja(eli niitä metalliliuskoja sinne harpun sisään) saa tilattua musiikkiliikkeen kautta. Ja toki se tulee halvemmaksi, kuin ostaa uusi harppu.(olettaen, ettei soita kolmen erkin hb:n romulla)
Kivenkova Harpisti.
huuliharpputyyppi
22.01.2019 14:47:21

Huuliharppu kannattaa tosiaan pestä, ja jos pesemisellä homma ei korjaudu niin sen jälkeen kannattaa käydä näyttämässä jollekin soitinkorjaajalle/soitinrakentajalle. Korjaan ja viritän itse huuliharppuja, täältä löydät lisätietoja: http://heikkihokkanen.wixsite.com/heikkihokkanen
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)