Aihe: Mallintava kitaravahvistin bändikäyttöön
1 2 3 4
wuchi
08.07.2005 01:19:34
Mitä osaa selityksestäni et ymmärtänyt? Tech21:t emuloivat putkivahvistimia analogisesti kun taas Line6:n vahvistimissa on tietokone sisällä laskemassa matemaattisen mallin pohjalta ulostulevaa ääntä. Jos sä laitat transistorivahvistimen kylkeen tekstin tube amplifier ja alat myymään sitä putkivahvistimena niin ei se tee siitä putkivahvistinta vaan se on edelleenkin transistorivahvistin vaikka muuta väittäisit ja vaikka kaverisikin alkaisivat kutsumaan sitä putkivahvistimeksi. Se tekniikka millä se vahvistin on tehty ratkaisee eikä se miksi sitä sanotaan tai millä nimellä sitä myydään.

Jos tech21 ja line6 tekevät vahvistimia jotka yrittävät kuulostaa joltain putkivahvistimelta niin mikä niissä on eroa? Turhaan toistat itseäsi kun ei ole kysymys siitä ettenkö ymmärrä eroa digitaalitekniikan ja analogitekniikan välillä.
Mitä väliä tekniikalla on jos kumpikaan firma ei tee mitään omaa?

Mitä sä nyt sekoilet? Enkai mä ole väittänyt mitään muutakaan. Line6:n (ja kaikkien muidenkin mallintavia valmistavien firmojen) insinöörit ovat mittausten perusteella muodostaneet matemaattiset mallit tiettyjen vahvistimien toiminnasta ja yhtä käyttäjän niistä valitsemaa mallia siellä koneen sisällä prosessori pyörittää.

Sä nyt jaksat saivarrella sillä tiedolla että tiedät mitä mallinnus tarkoittaa. Viitaten kysymykseeni aiemmin, mitä eroa on mallinnuksella ja simulaatiolla, jos molempien tarkoitusperät ja lopputulokset ovat samoja? Ja tämän aiemman kysymyksen esitin koska keskustelussa esitettiin ero Tech21:n ja line6:n välille juuri tällä mallinnus/simulaatio -kommentilla.

Ymmärrä jo, ei ne mallinna mitää vaan "pelkästään" emuloi puolijohdekytkennällä vahvistinputkikytkennän toimintaa. Emmä enää jaksa toistaa itseäni.

Toistan itseäni tähän samaan lauseeseen: Aivan sama millä bensakoneella sä siitä vahvistimesta ääntä pihalle päästät, mutta jos tarkoitus on kuulostaa fenderiltä, niin mun mielestä se että onko kysymys mikroprosessoreista, puolijohteista(emuloimalla) tai vaikka tinapillistä, on pelkkää saivartelua.

Kuka tässä nyt on väittänyt ettei kummallakin tekniikalla voi saavuttaa hyvää vahvistinta?

Aika monikin on sitä mieltä että tech21:n vahvistimet ovat moraalisesti parempia matkijoita kun lin6:n vehkeet koska jälkimmäisissä on tietokone sisällä. Tätä yritin saada sanottua, epäonnistuin näemmä.

Itse olen vain yrittänyt selvittää parhaan kykyni mukaan, että analogista mallintavaa ei kerta kaikkiaan ole olemassa vaan että kyse on muutaman valmistajan tahallisesta yrityksestä ratsastaa mallinnusboomin harjalla vaikka eivät mallinnusteknologiaa käytäkään. Ja ettei taas tule porua niin Tech21 ei käsittääkseni ole koskaan markkinoinut vahvistimiaan mallintavina vaikka joku jälleenmyyjä on näin ehkä saattanut tehdäkin.

Minun kirjoituksessani ei ollut nyt kysymys käsitteistä tai niiden väärinkäytöstä.

Oliskohan tämä nyt tässä, vai vieläkö pitää vääntää?

Luulen kyllä, että nyt tiedetään että puhuimme eri asiasta?
Marko! kuuma uuniperuna!
PIM
08.07.2005 08:53:24
Luulen kyllä, että nyt tiedetään että puhuimme eri asiasta?

Eiköhän se ala olemaan jo kaikille selvää.

Mutta sen verran vielä sanon, että alunperin vastasin kysymykseen "mitä eroa on mallintamisella ja simuloinnilla" puhtaasti teknillis-tieteelliseltä kantilta, koska kummatkin käsitteet ovat puhtaasti teknisiä käsitteitä eikä mitää filosofis-humanistisia abstraktioita. Jos sinä haluat käsitellä aihetta joltain muulta kantilta niin keksi käsitteillesi omat nimet äläkä sotke selviä asioita käyttämällä vakiintuneita käsitteitä kuvaamaan jotain muuta kuin mitä niillä alunperin on kuvattu.

Jos on aivan pakko käsitellä mallintavia ja analogisesti emuloivia vahvistimia yhtenä joukkona niin käytä sitten vaikka termejä "matkiva" tai "jäljittelevä" niin vältytään tältä jauhamiselta jatkossa.
...ttu tätä elämää, yhtenä päivän autokuume ja toisen GAS...
wuchi
08.07.2005 09:40:22
Eiköhän se ala olemaan jo kaikille selvää.

Mutta sen verran vielä sanon, että alunperin vastasin kysymykseen "mitä eroa on mallintamisella ja simuloinnilla" puhtaasti teknillis-tieteelliseltä kantilta, koska kummatkin käsitteet ovat puhtaasti teknisiä käsitteitä eikä mitää filosofis-humanistisia abstraktioita. Jos sinä haluat käsitellä aihetta joltain muulta kantilta niin keksi käsitteillesi omat nimet äläkä sotke selviä asioita käyttämällä vakiintuneita käsitteitä kuvaamaan jotain muuta kuin mitä niillä alunperin on kuvattu.

Jos on aivan pakko käsitellä mallintavia ja analogisesti emuloivia vahvistimia yhtenä joukkona niin käytä sitten vaikka termejä "matkiva" tai "jäljittelevä" niin vältytään tältä jauhamiselta jatkossa.

Jo olisit huomannut että vastasin aiempaan kirjoitukseen olisit välttynyt tältä paatokselta ja saanut nukuttua yösi rauhassa.
Marko! kuuma uuniperuna!
Jucciz
08.07.2005 09:51:23
Väittely on turhaa. Tech21:t ovat hyväsoundisia analogikoneita - Line6:t muovisen kuuloisia digitaalikoneita. Noin pääpiirteittäin.

Ihan sama, puhutaanko mallintamisesta, simuloinnista, emuloinnista, matkimisesta tai jäljittelystä.
kalamies#11 >-)))>
« kalusto · räpellystä »
Explorer
08.07.2005 10:22:46
Line6:t muovisen kuuloisia digitaalikoneita.

Valitettavasti en löydä muovia podxt:n soundista.
New Millennium Cyanide Christ.
MikkoPaskavasara
08.07.2005 11:49:33

Valitettavasti en löydä muovia podxt:n soundista.

Hmm, emmekö puhuneet vahvistimista eikä multiefektietuastehärpäköistä? Podit ovat varmaan ihan ok jos soittelee niiden läpi kuulokkeisiin, mutta Line6:n vahvistimista kuulee kyllä enemmän pahaa kuin hyvää. Ehkä pahin ongelma kuitenkin tietokoneistetuissa vahvistimissa ja efekteissä on se, että niiden toiminta ei ole lähellekään pomminvarmaa. Täälläkin forumeilla törmää ihmisten kirjoituksiin joissa kerrotaan että Podit, V-Ampit ja mallintavat vahvarit tilttaavat, eivätkä tokene ilman resetointia.
Sex, drugs, rock n' roll and rubber chickens!
PIM
08.07.2005 13:09:43
Jaa että putki- ja transistorivahvistimien toiminta sitten on pomminvarmaa? I don't think so.
...ttu tätä elämää, yhtenä päivän autokuume ja toisen GAS...
Tompsi
08.07.2005 13:14:05
Jaa että putki- ja transistorivahvistimien toiminta sitten on pomminvarmaa? I don't think so.

Pommienkaan toiminta ei ole aina varmaa.
superfly
08.07.2005 13:14:15
mutta Line6:n vahvistimista kuulee kyllä enemmän pahaa kuin hyvää.

Sanokaapas putkiaivot sitten syy miksi niin monet ammatikseen soittavat noilla Line6:sen kamoilla soittavat? Siksi että ne ovat muovisen kuuloisia ja epäluotettavia?
"Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines." -David Brent
slerbis
08.07.2005 13:26:50

No eihän nekään pomminvarmoja ole, mutta korjaamiseen ei tarvita TiTe-Di:tä ja softa-päivityksiä ;). Voisin sanoa, että hyvin rakennetun ptp tai turret-pohjasen putkivahvistimen toimintavarmuus on moninkertainen verrattuna mallintaviin digitaalihässäköihin.
Trying is the first step towards failure THV-klubi #33
tuluppa
08.07.2005 13:37:49

Voisin sanoa, että hyvin rakennetun ptp tai turret-pohjasen putkivahvistimen toimintavarmuus ja hinta on moninkertainen verrattuna mallintaviin digitaalihässäköihin.
slerbis
08.07.2005 13:59:36
ja hinta

Uraltone Jr. ~450€ ;)

Myönnettäköön että kalliitahan nuo pelit ovat, mutta jos ne kestää seuraavat 20-30 vuotta, niin ei se yht'äkkiä olekkaan niin suuri se hinta...
Jucciz
08.07.2005 14:02:28
450 euroahan on ihan helkkarin vähän hyvästä ja pitkäikäisestä vahvistimesta.
kalamies#11 >-)))>
« kalusto · räpellystä »
slerbis
08.07.2005 14:05:41 (muokattu 08.07.2005 14:07:27)
450 euroahan on ihan helkkarin vähän hyvästä ja pitkäikäisestä vahvistimesta.

Tarkoittaen tietysti noita butiikki-pelejä jotka kustantaa 2500€ ylöspäin. Uraltone oli esimerkkinä siitä, että halvalla saa joskus oikeasti hyvää :)

edit: vähän muutettu muotoa
Swan
08.07.2005 23:05:50
Väittely on turhaa. Tech21:t ovat hyväsoundisia analogikoneita - Line6:t muovisen kuuloisia digitaalikoneita. Noin pääpiirteittäin.

Ensimmäisen väitteen allekirjoitan, jälkimmäistä en. Wanha PODxt:ni oli vallan mainio soundipesä, jonka kanssa en joutunut missään vaiheessa pulaan. Jos kuitenkin vertaa Line 6:a ja Tech 21:ä, niin jälkimmäinen tulee loppupeleissä halvemmaksi, kun verrataan molemmilta valmistajilta toisiaan vastaavia laitteita (GT2 ja POD, TM60 ja Flextone III, yms.). Ominaisuuksia Tech 21:ssä on luonnollisesti vähemmän, mutta jo niillä pärjää oikeastaan kuka tahansa. Ne vähät efektit, mitä joskus tarvitsee, tulevat sitten pedaaleista.

Jotta ei jäisi epäselväksi, niin myin PODxt:ni siksi, koska tarvitsin rahaa vahvistimen ostoon. Osasyynä oli kuitenkin se, että PODin potentiaali menee meikäläisen kanssa hukkaan, sillä huomasin hakeutuvani enemmän ja enemmän tiettyyn saundiperustaan, jonka uskon tulevan vahvistimeni itselleni tarjoavan.

Tuosta käsitetappelusta sen verran, että ihmeelliseksi pilkunviilaukseksi menee. Kerroin sen jo aiemmin, mutta jos joku vahvistin ehdoin tahdoin yrittää kuulostaa joltain toiselta, niin itse käsitän sen mallintavaksi, oli kyseessä sitten analoginen tai digitaalinen laite. Teknisillä termeillä ei ole siinä mitään sijaa. Jos joku akateemikko yrittää taas tällä päteä, niin oma sisäinen maalaispoikani on oppinut käyttämään sanaa mallinnus juuri tuollaisesta laskelmoidusta pyrkimyksestä kuulostaa toiselta vahvistimelta.

Mun isä on sata kertaa vahvempi ku sun, lukko päälle ja avain jorpakkoon.
DOOOOO NOT WAAAAAAANT!!!11
Tori:
Line 6 FBV Shortboard
Boss BF-2 Flanger
Goofy from area51
15.07.2005 21:03:09
Hyvää biisiä ei saa huonoksi paskallakaan vahvistimella,eikä huonoa biisiä hyväksi hyvälläkään vahvistimella...

On hauskaa seurata kuinka jonkin vahvistimen soundin parhautta/paskuutta jauhetaan kuin jotain mantraa ja pyhää totuutta. Eiköhän se että jokin soundi jossain vahvistimessa kuullostaa paskalta, riipu aikalailla siitä mikä omaan korvaan kuullostaa hyvältä/huonolta...
Jos minä sanon,että minun spider2:nen sopii hyvin minun käyttötarpeisiin ja soittotyyliin..olenko minä väärässä?..

Katson tätä soittajan/säveltäjän kannalta.Jos naapurin Esa tai
joku muu ei pidä vahvistimeni soundista...se on heidän makunsa..se ei muuta minun makua tai mieltymyksiä mitenkään...Ja eikös se ole soittamisessa olellisinta että soittaja/säveltäjä itse pitää kuulemastaan?...
Asian erikseen muodostaa coverbändit jotka haluavat imitoida soittamiaan biisejä mahdollisimman tarkasti...

Tulisihan tuota vielä,mutta en jaksa...Kuullostakaa itseltänne..ei maailma tarvitse uutta metallica:a tai nighwish:iä,vaan musiikkia joka tulee sydämmestä..oli se sitten metallican tai nightwishin tyylistä...tai vaikka "muovisen soundin" omaavaa
*askapoppia..ei musiikki ole välineurheilua...Siihen eka lausahdus viittaa...
DaKiller
16.07.2005 11:26:34

Hyvää biisiä ei saa huonoksi paskallakaan vahvistimella,eikä huonoa biisiä hyväksi hyvälläkään vahvistimella...

On hauskaa seurata kuinka jonkin vahvistimen soundin parhautta/paskuutta jauhetaan kuin jotain mantraa ja pyhää totuutta. Eiköhän se että jokin soundi jossain vahvistimessa kuullostaa paskalta, riipu aikalailla siitä mikä omaan korvaan kuullostaa hyvältä/huonolta...
Jos minä sanon,että minun spider2:nen sopii hyvin minun käyttötarpeisiin ja soittotyyliin..olenko minä väärässä?..

Katson tätä soittajan/säveltäjän kannalta.Jos naapurin Esa tai
joku muu ei pidä vahvistimeni soundista...se on heidän makunsa..se ei muuta minun makua tai mieltymyksiä mitenkään...Ja eikös se ole soittamisessa olellisinta että soittaja/säveltäjä itse pitää kuulemastaan?...
Asian erikseen muodostaa coverbändit jotka haluavat imitoida soittamiaan biisejä mahdollisimman tarkasti...

Tulisihan tuota vielä,mutta en jaksa...Kuullostakaa itseltänne..ei maailma tarvitse uutta metallica:a tai nighwish:iä,vaan musiikkia joka tulee sydämmestä..oli se sitten metallican tai nightwishin tyylistä...tai vaikka "muovisen soundin" omaavaa
*askapoppia..ei musiikki ole välineurheilua...Siihen eka lausahdus viittaa...

Eli siis toisin sanoen ei kannata keskustella vahvistimista eikä niiden ominaisuuksista lainkaan, koska meillä kaikilla on kuitenkin erilainen maku/mieltymys?
lukeman
16.07.2005 16:22:15
Joo mul on tuo VOXin ad120vt jossa on todella hyvät soundit cleanin ja särön puolelta...! Voin sanoa että paras mallintava vahvistin mitä olen itse kokeillut...! Line6 ei kyllä mielestäni ole mikään erityisen hyvä valinta soundiensa puolesta...!

Olen samaa mieltä. Tällä hetkellä myös Vox ad120vt käytössä. Omasta mielestäni pesee Line6:t mennen tullen.
Goofy from area51
17.07.2005 02:37:18
Da killer,luetun ymmärtäminen ei ilmeisesti ole parhaimpia puoliasi....Missään vaiheessa en sanonut että niistä ei kannattaisi keskustella...totta kai kannattaa,siten jokainen löytää sen vahvistimen joka palvelee hänen käyttötarpeitaan ja soittotapaa parhaiten, niin soundiltaan kuin ominaisuuksiltaankin... Kysymys on tuosta hankalasti tulkittavien "epä"termien viljelystä. Jos joku sanoo että jonkin vahvistimen ääni on muovinen,se on toimiva määrite jonka voi jopa käsittää...
Mutta tämä yleinen soundi termi, "paska", se on hieman hankalampi käsite jo yrittää mielessään kuvitella ja kuulla...
Vai olenko ainoa joka ei tiedä miltä paska kuullostaa?...
Jos olisin seurannut ja tehnyt osto johtopäätökset noin hankalasti määriteltävien termin ja "ominaisuuden" mukaan, en olisi saanut tätä vahvistinta joka palvelee minua ja minun soittotapaa parhaiten....Etkös sinäkin ole etsinyt itsellesi sellaisen vahvistimen joka sopii sinulle?....
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)