Aihe: Valmis ohjelmisto keikalla
1 2
Chysleri
08.07.2005 02:00:57
Onkohan tästäkin joskus aihe ollu..mutta..Käytättekö spändinne kanssa valmista/tiettyä ohjelmistoa keikalla,vaiko vedätte lavalla mitä mieleen tullee,vaiko mietitte valhmiksi ohjelmiston eri keikoille,vaiko tauolla mitä soitatte?
---------------------------------
Oma orkestraatiomme käytti alussa tiettyä ohjelmistoa,mutta sittempä se on siirtyny siihen tauko mietiskellyyn.Kaverit ei kansioita tarvi,mutta ittellä huonomuistisimpana laulun sanat täytyypi laittaa tauolla valhmiksi.Meiton spändissä kolme laulutaitosta niin ei ole suurikhan homma.
-Ookko soittanu klikin kans? -HÄ!!!kuka son?
hiltsi
08.07.2005 04:02:28
Onkohan tästäkin joskus aihe ollu..mutta..Käytättekö spändinne kanssa valmista/tiettyä ohjelmistoa keikalla,vaiko vedätte lavalla mitä mieleen tullee,vaiko mietitte valhmiksi ohjelmiston eri keikoille,vaiko tauolla mitä soitatte?
---------------------------------
Oma orkestraatiomme käytti alussa tiettyä ohjelmistoa,mutta sittempä se on siirtyny siihen tauko mietiskellyyn.Kaverit ei kansioita tarvi,mutta ittellä huonomuistisimpana laulun sanat täytyypi laittaa tauolla valhmiksi.Meiton spändissä kolme laulutaitosta niin ei ole suurikhan homma.

jos yhtään hyvin haluu vetää niin on pakko olla valmis ohjelmisto. Meillä on about 400 biisiä ohjelmistossa, mutta valmis ohjelmisto on aika paljo sitä vajaampi. Vrt rokkibändit.. jätkät vetää max 3 settiä valmista ohjelmistoa... humppbändit on erikseen.
Musiikkia korville
08.07.2005 08:03:25

jos yhtään hyvin haluu vetää niin on pakko olla valmis ohjelmisto.

Mä oon tästä vähän erimieltä. Mun mielestä ei tarvi olla valmiiks mietitty settilista, vaikka hyvin haluaakin vetää. Lisäks ei tarvi olla valmis lista, vaikka vetäiskin hyvin.

No asiaan... Meillä ei ole valmista settilistaa, vaan seuraava setti mietitään ainakin pääpiirteittäin tauolla. Loppu viimein se muodostuu lennosta. Yks tietty meidän bändistä päättää mitä milloinkin soitetaan. Hyvä puoli tässä on se, että voidaan ottaa paremmin huomioon jengin toiveet. Toinen hyvä puoli on se, että mikäli on kaks (tai useampia) bändiä, niin voi täydentää toisen bändin vajavaisia settejä. Huono puoli on se, että nuottien (niillä jotka niitä tarvii) pläräykseen menee hieman kauemmin. Yleensä me ollaan saatu vain hyvää palautetta ohjelmistostamme.

P.s. Ensimmäisessä kommentissani en sanonu, että me vedetään hyvin... Vaik kyl me vedetään!
Onneks saa roudata. Ei tätä hommaa muuten jaksais...
poppamies
08.07.2005 08:14:38

...Mun mielestä ei tarvi olla valmiiks mietitty settilista,..

Sellainen "mapit show" on kyllä perseestä eikä vähimmässäkään määrin "pro", puhumattakaan siitä että stagella neovotellaan jotta otetaanko tämä kappale vai otettaisko sittenkin se toinen...
Myytävänä 2 kpl Rolandin pieniä passiivi monitoreja. Malli on Roland MS-30 (Roland Micromonitorin kokoiset)
Musiikkia korville
08.07.2005 08:28:39

Sellainen "mapit show" on kyllä perseestä eikä vähimmässäkään määrin "pro", puhumattakaan siitä että stagella neovotellaan jotta otetaanko tämä kappale vai otettaisko sittenkin se toinen...

Etpä tainnut ymmärtää/lukea kunnolla sitä mun lausetta... Voit toki lukea sen uudestaan ja voin selvittää, mitä tarkoitin jos ei vieläkään jummarra.

Totta tuo, että "mapit show" on kyllä perseestä ja hyvä olis osata nuotit ulkoa. Totta myös se, että perseestä on jos stagella neovotellaan. Tämän takia esim me ei neovotella, vaan yks kaveri määrää. Tämä nyt vaan sattuu mielestäni antamaan live-esiintymiselle vapaammat kädet... Saatanpa olla yksin mielipiteeni kanssa, mut ei pelota.
baron
08.07.2005 09:04:50

Mä teen periaatteessa valmiit settilistat keikoille, mutta ei se ole mitään "jumalansanaa", sen minkä mä oon kirjoittanut, voin myös muuttaa, mikäli tarvetta ilmenee.
"Joka on leikin alkanut, leikin kestäköön" - PB
El Condor
08.07.2005 09:05:09
Tämä nyt vaan sattuu mielestäni antamaan live-esiintymiselle vapaammat kädet... Saatanpa olla yksin mielipiteeni kanssa, mut ei pelota.

Et ole. Kyllä seteissä pitää olla liikkumavaraa. Esim. hääkeikoilla törmää usein siihen, että on tilattu "tanssimusiikkia", mutta kahden parin jälkeen huomaa, että perinteinen huttu ei oikein menekään läpi. Ikävä siinä on sitten loppusetin ajan soittaa humppaa ja jenkkaa, kun kerran biisilistassa lukee niin. Lyhyet rokkikeikat ovat tietysti asia erikseen. Niillä ei neuvotella, vaan seuraava biisi lähtee kun edellinen loppuu.

Meillä on bändissä ollut pitkään tiettyjä vakiobiisipareja ja muutaman parin jatkumoita, jotka heitetään, kun vaaditaan tietynlaista meininkiä. Se on ainakin minun mielestäni toiminut hyvin. Yksi bändistä päättää soitettavat biisit, ja muu bändi (pääsääntöisesti) tottelee.
"Get to the point where you don't have to practice. This leaves a lot more time for eating or wasting time."
Musiikkia korville
08.07.2005 09:35:26

Et ole. Kyllä seteissä pitää olla liikkumavaraa. Esim. hääkeikoilla törmää usein siihen, että on tilattu "tanssimusiikkia", mutta kahden parin jälkeen huomaa, että perinteinen huttu ei oikein menekään läpi. Ikävä siinä on sitten loppusetin ajan soittaa humppaa ja jenkkaa, kun kerran biisilistassa lukee niin. Lyhyet rokkikeikat ovat tietysti asia erikseen. Niillä ei neuvotella, vaan seuraava biisi lähtee kun edellinen loppuu.

Meillä on bändissä ollut pitkään tiettyjä vakiobiisipareja ja muutaman parin jatkumoita, jotka heitetään, kun vaaditaan tietynlaista meininkiä. Se on ainakin minun mielestäni toiminut hyvin. Yksi bändistä päättää soitettavat biisit, ja muu bändi (pääsääntöisesti) tottelee.

Meillä on myös just näin ja on toiminut hyvin. Voi olla, että joillain ei toimikaan, jos esim ei oo yhtä "päällikköä" joka päättää.

Rokkijutut tosiaan on erikseen. Tehtiin meilläkin entisen rokkibändin kans aina biisilista joka keikalla erikseen ja se toimi siinä hommassa.
Jaskaa pakoon
08.07.2005 09:56:10
Ennen oli aina setit valmiina. Siinä on se huono puoli, että illoista voi tulla samanlaisia. Kerran oltiin viiden viikon sisällä kolme kertaa samassa paikassa komppaamassa eri solisteja. Omat setit vedettiin suoraan kansion järjestyksessä, kunnes kolmannella kerralla jonkun tangon jälkeen tuli yksi t-kainen sanomaan: "Jaha, kello on nyt sitten tuon verran." Oli ollut paikalla joka kerta ja kyllästynyt, kun aina tuli samat samassa jäjestyksessä.

Nykyään on sellainen meininki, että kun piisi loppuu (ainakin parin jälkimmäinen) niin suu alkaa käydä ja samalla aivot miettivät seuraavaa teosta, joka tulee siinä sitten kuulutettua sekä bändille että yleisölle, joskus menee kummallekin jopa sävellaji (jos ei lappua). Jos joku bändikavereista haluaisi ottaa toisen piisin, se sisällytetään huulenlepatukseen välittömästi.

Parhaimmillaan toimii hyvin, luo sellaisen resiprookkisen samalla-asialla-ollaan-tääl-hauskaa-pitämäs -fiiliksen, mutta joskus tulee heitettyä ihan tajutonta paskaa siihen mikkiin.

Tauolla ei mietitä mitään muita kuin elämän perimmäisiä kysymyksiä. Hieno olisi miettiä seuraava setti valmiiksi, mutta ei sitä jaksa. Ehkä jossain aivolohkon peräportaalla kuitenkin?
Martso
08.07.2005 11:19:55
Meillä on kans tuo käytäntö, että yks sanoo ja muut tottelee. Lavalla biiseistä ei jurnuteta, mutta tauolla voi sanoa mielipiteensä.
Tanssimusassa on hyvät tunnelmat!!
jon lord
08.07.2005 11:28:58
Joskus meillä oli valmiit setti listat ainakin osalle seteistä ja jengi alko v...leen että teidän mukaanhan voi tarkistaa kellon. Tää oli joskus 80 luvun aikaan kapakassa ja samat ihmiset saattoi olla tanssimassa useina iltoina viikossa. Sitten alettiin vaihdella biisejä ja se meni siihen että heiteltiin biisejä sinne tänne. Tässä bändissä oli se vika että meillä oli kyllä listat mutta laulajat, rumpali ja basisti ei oikein voinu tai uskaltanut vetää mitään stanuja ulkomuistista tai pelkästään sanojen avulla ja se otti mua aina päähän että vuodesta toiseen samoja biisejä hinkattiin. Mulla oli viihdebiisejä about 4-5 tuntia ja en koskaan sanonut mikä tulee vaan aloin vetään ja kundit tuli perässä jos pysty, sen verran aloin leipääntyyn siihen hommaan että olin vähän ilkeä. Sen jälkeen olevissa bändeissä harvoin on ollut mitään valmiita settilistoja vaan biisejä on ollut varastossa niin paljon että poimii sieltä tarpeen mukaan, ei edes kaikissa solistibändeissä missä olen ollut. Noi rokki tai heavyjutut mitä mulla on nyt pari kappaletta niin ne on eri asia. Ne on enempi sellaisia konsertin omaisia joissa on mietitty settilista ennalta melko tarkasti.
baron
08.07.2005 11:33:17

Meillä on kans tuo käytäntö, että yks sanoo ja muut tottelee. Lavalla biiseistä ei jurnuteta, mutta tauolla voi sanoa mielipiteensä.

Sama meillä, setin aikana yksi mies, yksi ääni, tauolla muut saa jurputtaa.
Janus
08.07.2005 11:51:21 (muokattu 08.07.2005 11:53:34)
Mä teen periaatteessa valmiit settilistat keikoille, mutta ei se ole mitään "jumalansanaa", sen minkä mä oon kirjoittanut, voin myös muuttaa, mikäli tarvetta ilmenee.

Sama täällä, vaikka genre saattaakin olla hieman eri... yleisesti ottaen, laitan listaan soittoaikaan nähden muutaman biisin ylimääräistä, yleensä hitaampia biisejä sijoitettuna strategisiin paikkoihin settiä, jotka voi tarvittaessa skipata (ja yleensä skipataankin). Lisäksi on muutama jokeribiisi, joita voi tarvittaessa vetää väleihin jos meininki huutaa esim. lisää suomalaista kamaa.

Etukäteen kirjoitettu ja kaikille bändiläisille monistettu settilista on kätevin, koska osassa biisejä käytetään kovalevyä. Näin rumpali (joka operoi laitetta ja laskee biisit käyntiin) sekä äänimies ovat etukäteen perillä siitä, milloin HD-kamaa on tulossa ja osaavat varautua vaihtoihin.

Olen myös siitä pervo yksilö, että säästän ja arkistoin kaikki tällä bändillä tehtyjen keikkojen settilistat. Pikkuhiljaa on alkanut erottua keikan alku- ja loppukohdassa toimivien biisien kaari ja "oikea järjestys", ja kun keikoissa on ollut tiettyä säännöllisyyttä, se on vain hitsannut soittoa ym.meininkiä yhä paremmin yhteen. "Pelimannehenkeä" ja jamivaraa toki on, biisistä riippuen. Ja settilista saa todellakin elää keikan aikana, mutta valmiin sabluunan pohjalta on hyvä alkaa säätämään. (Ja lappuja ei käytä kukaan, paitsi tuuraajarumpaleille on rakennelappuja, etenkin HD-biisejä varten.)

EDIT: Ja kun useamman kerran mennään samaan paikkaan keikalle, settilistaa tietenkin vaihdetaan edelliskerrasta. Tässäkin on hyötyä siitä, että vanhojen keikkojen listat ovat tallella.
"I've re-invented my image so many times that I'm in denial that I was originally an overweight Korean woman." -David Bowie
"Mitä vaikeampi tilanne on, sitä helpommin siitä selviää. Se on asennekysymys." -Ola Elo
baron
08.07.2005 12:09:25

Mulla on noin 3 ja puolen vuoden ajalta säilytetty kaikki settilistat exceltiedostona.

Kun uutta tehdään, otetaan vanha vastaavalla keikalla käytetty ja tehdään tarvittavat korjaukset/muutokset.

Kun joku kirjoittaa joskus mun bändin historian niin aineistoa on:-)
veeka
08.07.2005 12:30:55
edit: niin tähän liittyi se valotaulu keskustelukin. Pitäisi olla kuulemma PNP:n tapaan näyttötaulu, missä lukee seuraavat tanssilajit.

Seuraava askel onkin se että valotaulun lisäksi solisti huitoo karttakepillä liitutaululle ja näyttää oikeat tanssiaskeleet. Jos ei sekään riitä, voi näyttää kädestä pitäen ja tauolla vois vaikka syöttää ja juottaa ja lopuksi saattaa kotio. Tietty vois myös solmia auenneet kengännauhat. Alkaa kuulostaa jo pahasti yleisön aliarvioimiselta. Mutta minkäs teet jos turakaiset tätä haluaa.
Soittajat soittaa ja haitaristit haittaa....?
Musiikkia korville
08.07.2005 12:42:30

Seuraava askel onkin se että valotaulun lisäksi solisti huitoo karttakepillä liitutaululle ja näyttää oikeat tanssiaskeleet. Jos ei sekään riitä, voi näyttää kädestä pitäen ja tauolla vois vaikka syöttää ja juottaa ja lopuksi saattaa kotio. Tietty vois myös solmia auenneet kengännauhat. Alkaa kuulostaa jo pahasti yleisön aliarvioimiselta. Mutta minkäs teet jos turakaiset tätä haluaa.

:-D

Nii-in, mitäpä sitä ei kunnon soittaja turakaisten eteen tekisi...
isojussi
08.07.2005 12:52:32
Kappaleet on valmiiks pariteltuna.

Setit lähtee lennossa fiiliksellä.

No - vähän on "urautumista" havaittavissa settien biisilistoissa....
Muistakaa, millä soittimella Jerikon muurit murrettiin!
Musiikkia korville
08.07.2005 13:00:50

Kappaleet on valmiiks pariteltuna.

Setit lähtee lennossa fiiliksellä.

No - vähän on "urautumista" havaittavissa settien biisilistoissa....

No, mites Jussin OMB:ssä... Onko yks joka sanoo ja muut tottelee?
JK
08.07.2005 13:06:58
No, mites Jussin OMB:ssä... Onko yks joka sanoo ja muut tottelee?

Varo vaan, ettei OMB hajoa sisäisiin erimielisyyksiin niinkuin erään "artistin" (Pa**a) OMBlle kävi. (Näin luin jostain)
"Älä kysele, pääset vähemmällä" -A.Anttila
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)