Olen soittanut lähinnä akustista ja minulla ei ole paljoa kokemusta sähkökitaroista ja miltä pitäisi "tuntua" kun soittaa. Siis propleemani on, että en oikein osaa soittaa seisaaltani. Ostin juuri Epiphone SG400:n. Istuilteen soitto sujuu vallan mainiosti, mutta seistessä kitaran kaula vinksahtaa maata kohti todella pahasti ja sitä pitää koko ajan kannatella paljolti vasemmalla kädellä mikä puolestaan hidastaa soittamista. Onko tämä normaalia? Miten kannattaisi soittaa, jottei näin kävisi? Minulla on nailonhihna, auttaisiko, jos olisi esim. nahkainen ettei se luistaisi? Lisäksi hihnanpidike on takana kaulan kohdalla mikä aiheuttaa sen, että myös yläreuna vimpsahtaa alaspäin mistä taas seuraa se, että joudun tukemaan bodya oikealla kädellä. Onko kitara liian kaulapainotteinen (vai kuinka sitä sanotaan)? Missä asennossa pitäisi soittaa, ettei näin kävisi, vai teinkö sellaiset kaupat, että joudun tuon kitaran kanssa soittamaan aina istuen? :P |
saha 07.07.2005 20:30:47 | |
---|
Nahkahihna + paljas hikinen iho. >-)))> #2 irc-kanava röydetty! #kalapersoonat@IRCnet Punttisika #5 |
Jaba 07.07.2005 20:31:12 (muokattu 07.07.2005 21:00:37) | |
---|
Kaikissa SG- mallisissa kitaroissa tuota ilmenee, johtuen kaulan koosta ja painosta suhteessa runkoon + kaulan liitäntä runkoon ja hihnatapin sijainti siellä takana. Sama omassani. Kyllä siihen tottuu, kunhan harjoittelet ;) Kyllä se nahkahihna auttaa ehkä vähän, muttei huomattavasti. Jormaakin kiinnostaa. |
pira 07.07.2005 20:40:34 (muokattu 07.07.2005 20:41:28) | |
---|
Nahkahihna + paljas hikinen iho. Hmmm.. Kyselijä on naispuolinen. Ellei muiden nähden halua soittaa pelkissä rintsikoissa tai ilman niitä, niin joutuu pitämään paitaa päällä :). Mulla on SG ja siinä leveä nahkahihna. Soitan paita päällä aina ja ei ole ongelmia. Pientä totuttelua silti tosin vaatii sointujen vaihtamisessa kaulapainoisuuden takia . Vibrato lähtee syrämmestä. |
Cruzzi 07.07.2005 20:59:40 | |
---|
niin siis kyllähän se nahkiainen tietysti auttaa mutta ei se ole semmonen välttämätön apuri nailonillakin pärjää mainiosti. niin tosin tossa äsken on jo sanottukkin että SG malli on etu painoinen joten suosittelisin ehkä vaan kitaraa soitettaessa nostamaan kitaran niin että lapa on melkein jopa hartioitten kohdalla tai sitten kylmästi harjoittelet niin paljon että se kannatteleminen ei haittaa... tai sitten huonon ajatus on se että laitat jotain painoja kitaran taka osaa semmostakin olen kuullut. Perse on paskan koti! |
Härski 07.07.2005 22:39:47 | |
---|
Helpoimmalla selvinnee kaulapainosuudesta sillä, että sen takahihnatapin paikkaa siirtää tommosen 6 - 8 cm ylöspäin. Eli poraa siihen reijän ja ruuvaa tapin paikalle. Mutta ite oon kyllä tottunut noihin kaulapainoisiin ihan loistavasti. |
Jaba 07.07.2005 22:59:56 | |
---|
Mutta ite oon kyllä tottunut noihin kaulapainoisiin ihan loistavasti. Samoin. Ei se loppujen lopuksi vaikeata ole. Mun mielestä ehkä jopa parempi soittaa.. Jormaakin kiinnostaa. |
kivi 08.07.2005 18:11:58 | |
---|
Helpoimmalla selvinnee kaulapainosuudesta sillä, että sen takahihnatapin paikkaa siirtää tommosen 6 - 8 cm ylöspäin. Eli poraa siihen reijän ja ruuvaa tapin paikalle. Mutta ite oon kyllä tottunut noihin kaulapainoisiin ihan loistavasti. Näin. Klassikko on siirtää tappi kaulan istutuksesta yläsarven alalaitaan - kokeile oikea kohta riiputtamalla kitaraa yläsarvesta, siinä kohtaa kun kitara on tasapainossa, on hyvä. |
Sir Härö 08.07.2005 18:56:36 | |
---|
En ole pahemmin kaulapainoisilla kitaroilla soittanut, joten ongelma ei ole mulle entuudestaan tuttu. Sen kuitenkin voin sanoa että mokkanahkainen hihna on paras mahdollinen. Siis huomioon otetaan tietenkin huokea hinta, pehmeä ja jämäkkä materiaali sekä mokan "uudelleen esiin nouseva" katu-uskottavuus :D Hyvän mokkaremmin saa 18 €urolla musiikkikaupasta. Pohjoistuuli on aina pirun kylmä, riippumatta siitä, mistä suunnasta se puhaltaa. |
Juustonaksu 08.07.2005 22:57:57 | |
---|
Omassa kitarassa siirsin etummaista kiinnitystappia vielä edemmäksi ja näin sain hieman tasapainoisemmaksi kitaraa. Toinen keino olisi lisätä ehkä kilon paino sinne bodyyn taakse. Jos nyt ensiksi oppisi soittamaan... |
Baboon 09.07.2005 18:02:04 (muokattu 09.07.2005 18:18:03) | |
---|
Kaipa siihen on vain totuteltava. Ja voi olla että siirrän hihnatapin ylemmäs jos en totu kaulapainoon. Oon kyllä vähän huolissani asiasta, että oisko pitäny miettiä enemmän kun ostin. Paljasta & hikistä ihoa pitää ehkä harkita ;) |
RokettiRollaaja 11.07.2005 23:32:00 | |
---|
Hyvä vaihtoehto on myös pummata vaikka isäukon vanhasta corollasta turvavyö ja tuunata siitä kitararemmi. Olis todella uskottava amis! Jätkä on roku. THV-klubi #30 |
saha 12.07.2005 10:57:35 | |
---|
Paljasta & hikistä ihoa pitää ehkä harkita ;) Hoho, siitäs saitte jätkät, minun neuvo oli uskottavin. >-)))> #2 irc-kanava röydetty! #kalapersoonat@IRCnet Punttisika #5 |