C-legit 04.07.2005 16:24:00 | |
---|
ongelmani on se että en löydä oikeaa tahtia/komppia kun koitan soittaa jotain reggae biisiä kitaralla!!onko tähän jotain vasemmankäden demppaus kikkaa vai millä saan oikeen tatsin soittooni?? |
saha 04.07.2005 16:30:42 (muokattu 07.07.2005 12:44:42) | |
---|
Se vaan tulee kun pääsee siihen oikeaan fiilikseen. Itse ainakin teen niin, että soitan vain alinta neljää kieltä ja renkutan vain alhaalta ylöspäin. Iskut tulee vain kakkoselle ja neloselle. Vaikeasti selitettynä: metronomi: töp-töp-töp-töp metronomi+gitara: töp-rämps-töp-rämräm... >-)))> #2 irc-kanava röydetty! #kalapersoonat@IRCnet Punttisika #5 |
Roitto 04.07.2005 19:49:44 | |
---|
Iskut tulee vain kakkoselle ja neloselle. Vaikeasti selitettynä: Eikös ne normaalisti tule ykköselle ja kolmoselle? Ikään kuin takapotkuja. Kaikki edellämainittu ei välttämättä tapahdu kronologisessa järjestyksessä |
Cujo 04.07.2005 19:51:12 | |
---|
Eikös ne normaalisti tule ykköselle ja kolmoselle? Ikään kuin takapotkuja. Takapotkuhan nimenomaan on kakkoselle ja neloselle. Domine, quo vadis...? |
moottorisaha 04.07.2005 20:40:47 | |
---|
Itseasiassa ne tulevat tahdin jokaisen iskun painottomalle osalle: yk-SI kak-SI kol-ME nel-JÄ. "Roll with it, or get rolled over motherfucker!" - Dimebag Darrell 1966-2004 R.I.P. |
Ze Kink 06.07.2005 16:11:38 | |
---|
Itseasiassa ne tulevat tahdin jokaisen iskun painottomalle osalle: yk-SI kak-SI kol-ME nel-JÄ. Se riippuu kyllä vähän biisistä ja fiiliksestä yms. mutta tuo takapotkuhan siinä on se idea aika pitkälti. Rölö |
Hohhoijaa 06.07.2005 16:28:29 (muokattu 06.07.2005 16:29:08) | |
---|
yk-SI kak-SI kol-ME nel-JÄ. Yk, kak, kol, nel- kohdissa voi vaikka soittaa soinnun pohjasävelen.. Vaikkapa
------5---------5-5 ------5---------5-5 ------6---------6-6 ------7---------7-7 ------7---------7-7 -5----5----5----5-5
Itse soitan yleensä tyyliin yk-RÄMPS - kak-RÄMPS - kol-RÄMPSRÄMPS - nel-RÄMPS jne. Nämähän on täysin makuasioita. THV-klubi #13 |
saha 06.07.2005 17:16:34 | |
---|
Yk, kak, kol, nel- kohdissa voi vaikka soittaa soinnun pohjasävelen.. Itse nakkelen niihin väleihin monesti sellaisia deadstumeja. Ja itsehän soitan yleensä vain neljää alinta kieltä.
-x----5----x----5-5 -x----5----x----5-5 -x----6----x----6-6 -x----7----x----7-7 ------------------- -------------------
>-)))> #2 irc-kanava röydetty! #kalapersoonat@IRCnet Punttisika #5 |
Ostinaatio 06.07.2005 19:41:58 | |
---|
Ja reggaessa on yleensä sellasta fiilistä siitä kolmijakosuuden ja kaksjakosuuden välistä. Eli se on melkeen swingiä mut ei ihan. Eli vähän "jäljessä" hyökätään siihen takapotkulle, no kuuntelemallahan tuo aukenee. "Tuhotkaa kansa, murskatkaa ja vaientakaa se. Sillä eurooppalainen valistus on suuriarvoisempi kuin kansa." -Dostojevski |
secondarymind 06.07.2005 22:06:56 | |
---|
Yk, kak, kol, nel- kohdissa voi vaikka soittaa soinnun pohjasävelen.. Vaikkapa
------5---------5-5 ------5---------5-5 ------6---------6-6 ------7---------7-7 ------7---------7-7 -5----5----5----5-5
Kuulostaa mun mielestä enemmän humpalta ku reggaelta jos noi pohjasävelet soittaa kohdissa yk, kak, kol ja nel. Tosin en kyllä oo niin paljolti reggaeen tai humppaan perehtynyt, joten mikäs mä olen sanomaan.:) En itse kuuntelis mun tekemää musiikkia, jos se ei olisi mun tekemää. |
clyde 07.07.2005 00:07:25 | |
---|
metronomi: töp-töp-töp-töp metronomi+gitara: töp-rämps-töp-rämräm... hehhehehehehehehehehehhehehehehehehehehehehehehehheeh :D :D :D::D ROCK ´N´ ROLL EI KUOLE NII KAUAN KU TEINI-IKÄISET RAKASTUU TOISIINSA! /Andy McCoy |
kannattaa jostain napata tuo Israeli Vibrationsin "Dub Combo" levy. Siltä kuulee hyvin vähän modernimpaa rastamenoa ilman vokaaleita ja pääsee mielestäni tutustumaan helposti tuohon instrumenttien työskentelyyn. Ja kyllähän reggaeta voi suoraankin soittaa, tästä hyvä esimerkki tuo Barrington Levyn "Here I Come"... Mielestäni sellaiset jutut missä kitara tahi joku muu melodiaa soittava soitin aloittaa melodian soittamisen jota kestää sen ensimmäisen tahdin. Sitten toisen tahdin ykkösellä tulee kunnon gated/delayed virpan isku... siis stopperi joka katkaisee melodian ja tuo mukaan sellaista Dub-henkeä, toimii aivan mahtavasti! Tidi dididi KSSHHH...(KSHh) ((KSh)) (((Kshh))) "Minds are like parachutes. They only function when they are open." -Sir James Dewar (1877-1925)
"Wise men talk because they have something to say; fools, because they have to say something." -Plato (429-347eaa.) |
Hohhoijaa 07.07.2005 16:26:43 (muokattu 07.07.2005 16:26:49) | |
---|
Kuulostaa mun mielestä enemmän humpalta ku reggaelta jos noi pohjasävelet soittaa kohdissa yk, kak, kol ja nel. Tosin en kyllä oo niin paljolti reggaeen tai humppaan perehtynyt, joten mikäs mä olen sanomaan.:) Höhö! Voi olla. Mutta humppaa olisi vaikka
----5-----5-- ----5-----5-- ----6-----6-- ----7-----7-- ----7-----7-- -5--5--0--5--
jne. :) Norjan suositun BlackDonalds hampurilaisravintolaketjun Unhappy Meal ateriaan kuuluu verinen Dimmu Burger, Satyricola, Cradle of Fries ja Enochian Croissant. |
lxi 07.07.2005 16:33:16 | |
---|
Vaikkapa
Tähän väliin sellainen kommentti, joka pätee muuhunkin kuin reggaen soittoon: Kolmisointuun tarvitaan vain kolme säveltä, ja niistäkin basso hoitaa yhden, joten on turha tukkia tilaa soittamalla kitaralla paksuja barré-sointuja. Parin kolmen sävelen nakutus yläkieliltä riittää, ja tekee soitosta paljon ilmavampaa ja keveämpää. The fact that no one understands you doesn't make you an artist. kuunneltua |
casey jones 07.07.2005 18:41:35 | |
---|
jazz tupakkia ni kyllä se rytmi löytyy:) tj 112 :( |
Hohhoijaa 07.07.2005 20:15:07 | |
---|
Tähän väliin sellainen kommentti, joka pätee muuhunkin kuin reggaen soittoon: Kolmisointuun tarvitaan vain kolme säveltä, ja niistäkin basso hoitaa yhden, joten on turha tukkia tilaa soittamalla kitaralla paksuja barré-sointuja. Parin kolmen sävelen nakutus yläkieliltä riittää, ja tekee soitosta paljon ilmavampaa ja keveämpää. Kyllä, tajusin juuri itsekin, että en esim. tuossa todellakaan koko sointuja vedä. Fiiliksellä. Norjan suositun BlackDonalds hampurilaisravintolaketjun Unhappy Meal ateriaan kuuluu verinen Dimmu Burger, Satyricola, Cradle of Fries ja Enochian Croissant. |
saha 07.07.2005 20:27:12 | |
---|
Kyllä, tajusin juuri itsekin, että en esim. tuossa todellakaan koko sointuja vedä. Fiiliksellä. Ja se oikea fiilis tulee, kun vetää Landola+pikkubongot kokoonpanolla. Siihen päälle kun vielä alkaa improvisoida sanoituksentynkää, niin meno on valtavaa. >-)))> #2 irc-kanava röydetty! #kalapersoonat@IRCnet Punttisika #5 |
Wezzer 13.07.2005 13:03:34 (muokattu 13.07.2005 13:06:32) | |
---|
ongelmani on se että en löydä oikeaa tahtia/komppia kun koitan soittaa jotain reggae biisiä kitaralla!!onko tähän jotain vasemmankäden demppaus kikkaa vai millä saan oikeen tatsin soittooni?? Satuin ostamaan vuosi sitten Lontoosta reggae-kitaraa käsittelevän opetusvideon ja siinä oli muutamia hyviä perusvinkkejä oikeanlaisen komppisoundin saavuttamiseen: - Tuo demppaus neuvottiin tekemään nimenomaan vasemmalla kädellä eli löysäät sointuotetta iskujen välissä jolloin syntyy lyhyt muttei kuitenkaan liian vaimennettu soundi. - Soinnut kannattaisi ottaa mieluiten 5. nauhasta eteenpäin olevilla otteilla ja ainoastaan kolmea tai neljää ohuinta kieltä käytetään. -Tarkan rytmin pitämistä helpottaa se, että pidät oikean käden jatkuvassa tasaisessa ylös/alas -liikkeessä, vaikka se ei aina osuisikaan kieliin. Eli niin sanottuja "haamulyöntejä" kehiin :) Reggae on tietysti musiikkilaji, jossa hyvällä fiiliksellä on suurempi osuus kuin säännöillä ja "oikeaoppisuudella". Paras tapa opetella erilaisia komppeja ja kuvioita on yksinkertaisesti kuunnella laadukkaita alan levyjä. Semmoosta... www.ankkuriklubi.com |
/HITLER 13.07.2005 17:12:12 (muokattu 13.07.2005 17:22:13) | |
---|
Reggae komppi menee kuten humpassa eli x ^ x ^... Niin että soitetaan 2 ja 4:lla... Ja tottakai noi x otetaan vasemmalla kädellä jota löysätään välillä.... Tahi sitten voi myäs ottaa täämösiä juttuja sinne väliin... ---------8------------------------------------------- -------10------9------ph-------------------------------------- --------9------9--898989898--------------------------------- --------8------------------------------------------------------- ---------------------------------------------------------------- ------------------------------------------------------- Riippuu tietenkin että mistä sävelestä/soinnusta se biisi menee Hein Hitler... |
Hohhoijaa 13.07.2005 17:19:55 | |
---|
Reggae komppi menee kuten humpassa eli x ^ x ^... Niin että soitetaan 2 ja 4:lla... Eiköhän tullut jo selväksi. |