Aihe: Akustisen hihna
1
Cujo
05.07.2005 17:04:27
Akustiseen kitaraan, jossa on vain yksi hihnatappi, kun laittaa hihnaa, niin pitäisi osata jotenkin solmia se narunpätkä hihnan toisessa päässä tuonne lapaan.

No, sanokaapas joku partiolainen tai purjehtija millainen solmu sinne kannattaa tehdä että kestää ja on helppomyös purkaa. Vai onko joku lenkkisysteemi parempi -- siis ettei mitään solmua? Onko tähän jotain klassista tyyliä?

Tuo oma umpisolmuni näyttää aika hölmöltä.. Ja niin, sinne kielien allehan se naru tulee, lavan juureen?
Domine, quo vadis...?
starsailor
06.07.2005 08:37:14 (muokattu 06.07.2005 09:47:28)
Jep sinne laitan itsekin hihnan pään kiinni, vaikka suosittelevat poraamaan tapin kaulantyveen. Ilmeisesti ajan kanssa tuo lapaan kiinnitys "voi" vaikuttaa kaulan muotoon, mutta itse en siihen usko. Eteenkin kun en makaa kitaran päällä tai lepuuta siinä käsiäni. Mutta paremmissa nahkahihnoissa tulee mukana nahkaiset pielukset, eli sellainen ohut nahkasuikale, joka laitetaan sieltä kielien alta lavan ympäri. Tapoja on monia, mutta itse solmin sellaisen yksinkertaisen silmukan noista päistä ja nostan sen lähelle hihnaa, jottei käsi osu siihen. Lisäksi olen alkanut laittaa tuon silmukan kiinni ensimmäisten kielitappien jälkeen, eli en ihan siihen 0-nauhan kohdalle. Näin pääsee vapaammin muodostamaan sointuja 1. nauhalta ja tuo nahkaremmi ei osu käteen. Tämä lähinnä siksi, että itselläni on yksi kappale, jonka soitan avovireessä ja tiettyä sormitusta liikuttamalla pääsen soinnusta toiseen vaivattomasti. Tuo sormitus vain vaatii ranteen vääntämistä, kun se otetaan 1. nauhalta, niin että käsi osuu välttämättä nahkaremmiin joka on kiinnitetty sillai perinteisesti. Tuo sointu on muuten:

Keskisormi E-kielellä 1. välissä, nimetön D-kielellä 1.välissä ja pikkurilli e-kielellä 1.välissä, muut kielet soivat vapaina. Kuka arvaa mikä vire ja sointu? Helpotetaan vielä, että kyseessä on ihan tavallinen Major sointu... ;)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)