Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Pikkauskäden asennon synnit ja salat.
1 2 3 4 5 6 7
drlecter
04.07.2005 15:53:33
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Elikkäs sormet nyrkissä tekniikka luultavasti se optimaallisin pikkaustapa, mutta paljon näkee kitaristeja joilla sormet harittaa miten sattuu, kuten itsellänikin. Se siis siitä.
 
Asiaan siis. Otetaan esim. John Petruccin Kromaattinen harjoitus jossa mennään otelautaa ylös/alas 4 nuottia/kieli.
Kun hyppäät kieleltä toisella tekeekö koko käsivartesi liikkeen alas/ylös vai otatko liikkeen ranteella/sormilla vai miten muuten?Luulenpa että aika moni kitaristi pähkäilee tämän asian parissa.
 
Entä sitten sweepeissä. Ranteella vaiko koko käsivarrella?
Miksi puheeni kuulostaa perverssin lässytykseltä? ;)
 
Soitto kaikin puolin tuntuu rennommalta, kun ottaa liikkeen ranteella. Toisaalta olen huomannut, että vauhdikkaammassa menossa tarkkuus ja puhtaus kärsii, varsinkin yläkielille mentäessä vauhdilla. Jonkinlainen balanssi olisi siis löydettävä.
 
Elikkäs miten käsittätte alla olevan "mentaalisen kikan"?
Siis jotenkin työnnetään sitä plekua pikatessa?
 
"What helps me a lot when facing licks with recurrent instances of outside picking is to focus on pushing the pick downwards after every single note, regardless of whether it is an upstroke or a downstroke. This tip, which very few authors take notice of or decide to include in their lessons, will help you keep your pick perpendicular to the strings at all times, and is a sort of mental trick, since you are not to actually push the pick downwards, but to always keep your wrist in the natural position of a downstroke, in every ascending or descending run. It is consistency in picking what separates masters from wanna be’s, and by working on the premise of always sticking to a “downstroke position”, your hand will respond with the same accuracy to any type of picking pattern."
 
Lähde:
http://www.geocities.com/arcangelo54/PetrucciStudies.html
 
Pidetään keskustelu asiallisena ja kehittävänä kiitos.
 
Ihminen on viisas mies. NOME
sunder
04.07.2005 16:28:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen oppinut ehkä huononkin tavan ottaa pikkusormella ja nimettömällä tukea bodysta. En käytä rannetta paljoa, vaan liike lähtee sormista. Olen kumminkin huomannut, että soittoni on tarkempaa ja kontrolloidumpaa, jos en ota tukea noilla sormilla, vaan käytän enemmän rannetta.
 
Tämä on parempi tyyli varsinkin, jos joutuu liikkumaan paljon kielien välillä, tukisormet tuntuvat rajoittavan käden liikettä, jolloin tulee virheitä ja soitto on hankalaa. Ranteen käyttäminen tuntuu hyvin oudolta kun siihen ei ole tottunut, mutta vaikutuksen huomaa heti, eli tarkkuus paranee.
 
Olen vähitellen opetellut jättämään nuo tukisormet pois, mutta soitan silti kämmen auki. Varsinkin komppaamiset ja demppaamiset tuntuvat tosi luonnottomalta käsi nyrkkiasennossa ranteella soittaessa, ja siksipä sitä en edes aio opetella.
 
drlecter
04.07.2005 16:31:35 (muokattu 04.07.2005 16:32:25)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Testailin kirjoituksen jälkeen laittaa sormia kämmentä kohden. Sanoisimpa että uuden tekniikan omaksuminen on ihan mahdollista. Tiedä sitten kannattaako uhrata aikaa moiseen.
 
Ihminen on viisas mies. NOME
Krice
04.07.2005 16:57:54
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

"What helps me a lot when facing licks with recurrent instances of outside picking is to focus on pushing the pick downwards after every single note
 
En tajunnut tuota. Alaspäin mihin??
 
drlecter
04.07.2005 17:06:24
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En tajunnut tuota. Alaspäin mihin??
 
Niinpä.
 
Ihminen on viisas mies. NOME
Torniojaws
04.07.2005 22:11:15 (muokattu 04.07.2005 22:11:53)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

"What helps me a lot when facing licks with recurrent instances of outside picking is to focus on pushing the pick downwards after every single note, regardless of whether it is an upstroke or a downstroke. This tip, which very few authors take notice of or decide to include in their lessons, will help you keep your pick perpendicular to the strings at all times, and is a sort of mental trick, since you are not to actually push the pick downwards, but to always keep your wrist in the natural position of a downstroke, in every ascending or descending run. It is consistency in picking what separates masters from wanna be’s, and by working on the premise of always sticking to a “downstroke position”, your hand will respond with the same accuracy to any type of picking pattern."
 
Härmäksi soon, että ajattelet koko ajan pikkaavasi alaspäin, vaikka kuitenkin pikkaat ylös, eli toisinsanoen, pidät plektran ja käden samassa asennossa upstrokessa kuin se on downstrokessa.
 
So sweet the hour, so calm the time, I feel it more than half a crime, When Nature sleeps and stars are mute, To mar the silence ev'n with lute.
moottorisaha
04.07.2005 22:22:11 (muokattu 04.07.2005 22:22:28)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No eikös moni suosittele että tukee kättä pitämällä ylimääräisiä sormia kielien alapuolella bodya vasten. Ei tuo taida käsi nyrkissä onnistua.
 
"Roll with it, or get rolled over motherfucker!" - Dimebag Darrell 1966-2004 R.I.P.
R2
04.07.2005 23:03:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse soittelin noin 5 vuotta edes ajattelematta piikkaustekniikkaa. Soittaminen oli todella mukavaa ja stressitonta. Sitten havaitsin, etta piikkaustekniikkani olikin aivan paska ja siita lahtien olen yrittanyt kehittaa sita kaikin mahdollisin keinoin.
Olen katsonut lukemattomia opetusvideoita, katsonut suosikkikitaristieni plekunpitotapaa kitaralehdista ja muista vastaavista. Lukenut/opetellut satoja piikkaustekniikkaa koskevia opetuksia.
 
Jokatapauksessa, tama pakkomielle on rajoittanut soittamisesta saatavaa mielihyvaa ja mukavuutta kaikenaikaisen (itse)analysoimisen vuoksi. Toisaalta treeneissa ja keikoilla tulee sitten taas soitettua noita juttuja ajattelematta.
 
Seuraavien kitaristien piikkaustyylit ovat olleet suurina esimerkkeina:
-Shawn Lane
-George Bellas
-YJM
-Michael Romeo
-Al DiMeola
-John Petrucci
+ monet tarkat rytmikitaristit
 
Silloin kun progea soittaa zombi, niin silloin ei kannibaalit pompi
moottorisaha
05.07.2005 00:10:04
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Monet tunnetut kitaristit ovat sanoneet, että pidä plekua niinkuin se tuntuu kädessä hyvältä, äläkä koita vääntää sitä sellaisiin asentoihin mitkä eivät yksinkertaisesti toimi tai tunnu hyvältä. Katselkaapa noita tunnettuja tiluttajia (Angelo vs Wylde). Kaikki soittavat ihan sillä omalla tavallaan. Eiköhän kyse ole enemmän siitä, että treenaat niitä juttuja, kuin että väännät kätesi väkisin samaan asentoon kuin Petruccilla koska se on niin nopee vetää hei!
 
"Roll with it, or get rolled over motherfucker!" - Dimebag Darrell 1966-2004 R.I.P.
Krice
05.07.2005 00:19:11
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kuin että väännät kätesi väkisin samaan asentoon kuin Petruccilla koska se on niin nopee vetää hei!
 
Näin se on.
 
drlecter
05.07.2005 10:14:01
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllähän se itselle paras tekniikka on haettava ja kannattaa kokeilla eri asentoja ;).
 
Ihminen on viisas mies. NOME
StoRBa
05.07.2005 15:39:45 (muokattu 05.07.2005 15:39:59)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ite soitan käsi auki. Hitaammissa temmoissa en ota tukea sormilla, mutta nopeuden kasvaessa tunnen että saan enemmän tarkkuutta kun otan tukea nimettömällä tai pikkurillillä. Oon kuitenkin huomannu viimeaikoina että otan aika paljon tukea nimettömällä ja käytän paljon voimaa. Oonki yrittäny soittaa rennommin ja ottaa pelkästään tukea pikkurillillä. Kokeilin myös jättää tuen kokonaan pois mutta tarkkuus kärsii silloin paljon. Kun tuen sormet bodyyn tuntuu pikkaaminen luonnollisemmalta. Mikä sitten lieneekään se "oikea" tapa..?
 
JAM with the JEM
Squier sylissäni
05.07.2005 15:53:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ite opettelin parempaa tekniikka juuri jonkun aikaa sitten (ja yritys on koko ajan päällä), ja opinkin vissii pikkuhiljaa pitämään plektraa ei-niin-syvällä kielten välissä. Ajattelin, että tukea en millään sormilla ota, koska se on kenties "väärin". Mutta demppaus onkin nyt aivan ongelma, sillä se ei sovi systeemeihini. Siis käsi nyrkissä se tuntuu todella vaikealta, siksi en ole siihen paneutunut enää, ja on vaikea pitää plektra nyt suorassa kieliin nähden dempatessa. Tuntuu, että tekniikka on parantunut huomattavasti, mutta demppaus ei kyllä onnistu (paitsi vanhaan tyyliin, muuttaako sitä sitte ollenkaan...).
 
Jackson Dinky
05.07.2005 17:12:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen oppinut ehkä huononkin tavan ottaa pikkusormella ja nimettömällä tukea bodysta.
 
Tuohan on helpompaa. Ilmassako pidät kättä jos et ota tukea mistään?
 
Nuottien määrä korvaa nuottien laadun, mutta ei päinvastoin.
Torniojaws
05.07.2005 17:38:05
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ilmassako pidät kättä jos et ota tukea mistään?
 
Mikäpä siinä, Timo Tolkki kuulemma vetelee käsi ilmassa kun on helpompi soittaa nopeaa.
 
So sweet the hour, so calm the time, I feel it more than half a crime, When Nature sleeps and stars are mute, To mar the silence ev'n with lute.
Jackson Dinky
05.07.2005 18:56:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikäpä siinä, Timo Tolkki kuulemma vetelee käsi ilmassa kun on helpompi soittaa nopeaa.
 
Eh.. Tuntuu vähän vaikealta.
 
Nuottien määrä korvaa nuottien laadun, mutta ei päinvastoin.
Krice
05.07.2005 19:07:44
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eh.. Tuntuu vähän vaikealta.
 
Ranteella kannattaa ottaa tukea lankusta, ei sormilla. Siis siellä kyynärpään päässä, missä se osuu lankkuun. Explorer on tuossa mielessä vähän ankea kitaramalli.
Eri asia sitten kannattaako pakottaa esm kättä nyrkkiin. Jos tuntuu luonnollisemmalta harottaa sormia niin ei se mitään haittaa. Muistaakseni Ynkälläkin harottaa nakit miten sattuu.
 
l@ho
05.07.2005 19:12:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun mielipide on, että kun soiton aloittaa niin on tärkeää, että joku opettaa "oikean" tekniikan pitää plekua ja pikata mutta kun kehittyy niin antaa sen käden olla niinkuin parhaalta ja luonnollisimmalta tuntuu...
 
Talopalosanotaunopalokuntaunopalontalopalo
sunder
05.07.2005 23:18:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuohan on helpompaa. Ilmassako pidät kättä jos et ota tukea mistään?
 
Helpompaahan se juuri on kun siihen on oppinut, mutta minulla se on haittana tiettyjä juttuja soitettaessa. Se rajoittaa jotenkin käden liikettä. Kyllähän todella moni soittaa ottamatta tukea lankusta kielien alapuolelta. Ei välttämättä käsi nyrkissä, mutta kumminkin.
 
En sitte tiedä sun tekniikasta, jos ainoa kohta missä pikkauskäsi ottaa tukea lankusta on nimetön ja pikkusormi kielten alapuolella. Itsellä ainakin tuo kämmen yleensä nojaa tallaan ;)
 
Ze Kink
06.07.2005 01:04:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No eikös moni suosittele että tukee kättä pitämällä ylimääräisiä sormia kielien alapuolella bodya vasten. Ei tuo taida käsi nyrkissä onnistua.
 
Itse opettelin uuden soittoasennon (tuin kättä laittamalla sen kielien päälle, mikä ei liene kovinkaan hyvä tekniikka, joten opettelin soittamaan niin että se on enemmän ilmassa) ja kylkiäisenä tuo tuli vahingossa sitten. En ole kokenut syytä vaihtaa, sillä käsi ilmassa tuntuu jotenkin hataralta soittaa nopeita juttuja. Eli nyt kun soitan niin käsi on ilmassa ja kun tulee tosi nopeita tiluja, niin sormet nappaavat kiinni kanteen. Minusta tämä toimii hyvin, enkä aio opetella sitä pois, jollen törmää riittävän hyvään syyhyn (se, että kynnet raapivat maalin pois kannesta ei kelpaa :D).
 
Nyt koitan ratkoa ongelmia vasemman käteni kanssa. Nostan keskisormea liikaa otelaudasta välillä, pikkurillin sain jo kuntoon, eikä se nouse enää muutakuin niin paljon kuin on tarpeen. Tuo hidasti ennen soittoa huomattavasti, kun piti nostella sormet niin korkealle. Inhottavaa tämä tekniikkapuoli, mutta minkäs teet. Myös nimetön pitäisi saada pelaamaan paremmin, kun sen "kurotusetäisyys" tuntuu vähän lyhyeltä, jotain venytystreenejä olen nyt vedellyt.
 
Rölö
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «