Aihe: Jussi 69
1 2 3 4 5 6 7 8 9
vapauskauppias
04.07.2005 19:01:38
Kuinka moni peräkkäinen virvelinisku tuli samalla voimakkuudella? Mun mielestä kantsis eka saada noi perusasiat haltuun ja toimimaan... mun mielipide vaan

Minusta tuntuu, ettette ole sisäistänet musiikin syvempää olemusta, jos ainoat asiat, joita musiikissa kuuntelette, ovat virheet. En varmaan itsekään ole sisäistänyt sitä musiikin syvintä olemusta, mutta tuntuu, että olen lähempänä totuutta kuin te.

Voisin lyödä vetoa, ettei kukaan täällä soita virheettömiä keikkoja. Jos keskell teidän jokaisen kalvon alapintaa laitettaisiin läpinäkyvät 2cm halkaisijaltaan olevat pyöreät anturat, jotka mittaisivat lyöntien voimakkuuden ja sijainnin, en usko, että jokainen isku edes osuisi 100% kohdalleen. Saati sitten kaikki iskut osuisi keskelle kalvoa samalla voimakkuudella.

Oikeastaan säälittää, jos ette osaa nauttia musiikista, vaan keskitytte vain virheisiin.

Itse en kyllä kyseistä bändiä myöskään diggaile. Miten minusta tuntuu, että monet täällä pitää esim. juuri 69eyesiä "alhaisempana" musiikkia kuin se musiikki, jota he itse kuuntelevat? Eivätkö teidän lempibändien soittajat tee koskaan virheitä? Toimisiko 69eyes paremmin, jos Jussi soittaisi kuin tönkkösuolattu muikku hyvällä tekniikalla ja mahdollisimman tarkasti? Mielipideasioita kai...
hgr
04.07.2005 20:09:16 (muokattu 04.07.2005 20:10:05)
Toimisiko 69eyes paremmin, jos Jussi soittaisi kuin tönkkösuolattu muikku hyvällä tekniikalla ja mahdollisimman tarkasti? Mielipideasioita kai...

Ei varmaan, mutta hyvä tekniikka ja tarkkuus menee esiintymisen edelle. Eli huonoa soittoa ei saa anteeksi vaikka riehuisi ja heiluisi kuinka näyttävästi.

Mutta näin tuossa hiljakkoin 69 eyesia telkkarista ja ei se soitto nyt niin kovin pahalta kuulostanut. Aikamoista roskaa se musiikki kylläkin on.
vapauskauppias
04.07.2005 20:21:18
Ei varmaan, mutta hyvä tekniikka ja tarkkuus menee esiintymisen edelle.

Mielestäni homma on niin, että musiikin ehdoilla pitää soittaa. Jos soitetaan oikein tuollaista show-meininki-rokkia, niin silloin sanoisin esiintymisen menevän edelle. Ei sitä tavallinen kuulija tajua, jos virvelin iskut osuu 4 cm etäisyyksille toisistaan.

Mutta näin tuossa hiljakkoin 69 eyesia telkkarista ja ei se soitto nyt niin kovin pahalta kuulostanut. Aikamoista roskaa se musiikki kylläkin on.

Mielipideasioitahan nämä edelleen. Kuitenkin on mielestäni väärin sanoa mitään musiikkia roskaksi, vaikkei siitä pitäisikään. Itsekään en siitä tosin pidä, mutta kuitenkin arvostan sitä, mitä he tekevät.
ToMi88
04.07.2005 22:59:40

Mielestäni homma on niin, että musiikin ehdoilla pitää soittaa. Jos soitetaan oikein tuollaista show-meininki-rokkia, niin silloin sanoisin esiintymisen menevän edelle. Ei sitä tavallinen kuulija tajua, jos virvelin iskut osuu 4 cm etäisyyksille toisistaan.

Kyllä olen aivan samaa mieltä! En edes tajua miten joku jaksaa etsiä virheitä musiikista..Ei sillä ole niin väliä jos soitto vähän takkuilee, kuhan yleisö viihtyy ja rokki soi!
hgr
04.07.2005 23:52:14

No ei kyllä. Jos aikoo harrastaa show-meininkiä, niin se täytyy sitten osata kunnolla niin ettei soitto kärsi siitä. Eikä ketään(minua ainakaan) kiinnosta jos virvelin iskut eivät osu euron kolikon kokoiselle alueelle tasaisesti mutta jos taimi heittää pahasti ja vanteet kolisevat niin kyllä sen kuulee tavallinen pulliainenkin. Ja edelleenkin Jussi 69 hoiti homman mielestäni aivan mukiinmenevästi jossakin konsertissa jonka näin telkkarista. On nimittäin oikeasti olemassa todella huonoja esimerkkejä siitä kun show menee soiton edelle.
Stereophile
05.07.2005 05:14:14

No ei kyllä. Jos aikoo harrastaa show-meininkiä, niin se täytyy sitten osata kunnolla niin ettei soitto kärsi siitä. Eikä ketään(minua ainakaan) kiinnosta jos virvelin iskut eivät osu euron kolikon kokoiselle alueelle tasaisesti mutta jos taimi heittää pahasti ja vanteet kolisevat niin kyllä sen kuulee tavallinen pulliainenkin. Ja edelleenkin Jussi 69 hoiti homman mielestäni aivan mukiinmenevästi jossakin konsertissa jonka näin telkkarista. On nimittäin oikeasti olemassa todella huonoja esimerkkejä siitä kun show menee soiton edelle.

Ainakin se kaivarin juhlakonsertti tuli vasta telkkarista, eikä minusta Jussin soitossa ollu mitään isompaa hätää. Enemmmän heittelee time kotiteollisuuden rumpalilla, eikä edes pidä showta.
Näillä mennään mitä on annettu.
vapauskauppias
05.07.2005 10:19:34
No ei kyllä. Jos aikoo harrastaa show-meininkiä, niin se täytyy sitten osata kunnolla niin ettei soitto kärsi siitä. Eikä ketään(minua ainakaan) kiinnosta jos virvelin iskut eivät osu euron kolikon kokoiselle alueelle tasaisesti mutta jos taimi heittää pahasti ja vanteet kolisevat niin kyllä sen kuulee tavallinen pulliainenkin. Ja edelleenkin Jussi 69 hoiti homman mielestäni aivan mukiinmenevästi jossakin konsertissa jonka näin telkkarista.

Tottahan timen pitää show meiningistä huolimatta pysyä. Harvalla se time alkaa show meiningistä kärsiä (kai). Jos se kärsii, on vain kyse siitä, että rumpalilla ei vain vielä ole hirveän hyvä time. Kyllähän sen toki kuulee tavallinen kuulija, jos vähän vanteet kolisee ja time heittää hiukan, mutta eivät he sitä kuuntele, jotenka eivät siitä niin välitä tai eivät ollenkaan tajua.

On nimittäin oikeasti olemassa todella huonoja esimerkkejä siitä kun show menee soiton edelle.

Onneksi en ole tälläistä tapausta vielä nähnyt.
kampela
05.07.2005 10:29:06

Ei oo kyllä ihan munkaan musaa tuo 69eyes, mut monellakohan pysys ees kapulat kädessä ku pantas johonki Kaisaniemeenkin soittaa. Taitava jäbä se on mun mielestä.
www.endofyou.net
dictatorsh*t
05.07.2005 10:34:27
mut monellakohan pysys ees kapulat kädessä ku pantas johonki Kaisaniemeenkin soittaa.

Kyllä munla pysyis. Tosin soittaisin ehk' jotain muuta kuin pitäis.
"The dead swans lay in the stagnant pool.
They lay, they rotted. They turned around occassionally.
Bits of flesh dropped off them from time to time.
And sank into the pool's mire.
They also smelt a great deal."
rm_wispila
05.07.2005 10:35:57
Niin moni on kokenut 69:t tv:n välityksellä, etten malta olla kommentoimatta ot:na tv-proggisten soundipolitiikkaa...

Siis älä usko korviasi! Tv:ssä (etenkin YLE) on edelleen vallalla sellainen "humppamiksaus-meininki", eli laulu pirun kovaa ja muu bändi säestää...

Eri keikkataltiointien soundit ovat siis "Yleisradiotasoa - mikä ei ainakaan rocknäkökulmasta ole kovinkaan paljon.

Voi myös jonkun kompuran tasot heitellä, muttei aina ole syynä rumpalin showmeininki. Äänimaailma on esim. DVD-tuotoksissa varta vasten tuotettu, tv/radio-taltiointi taas jonkun kuukausipalkkaisen mikserin oma fakkiutunut käsitys rytmimusiikista... tyyliin "kuuluuhan se kitara siellä taustalla..."

69:llä ok. meininki, mutta ei toi soittopuoli oikein jaksa itseä innostaa (Muinoin Twist Twist veti ton showhommankin jotenkin coolimmin...). Oikeesti livenä paljon parempi kuin ylituotetuilla levyillä.
Kapulakieli = rumpalien oma kieli.
miän vain
05.07.2005 12:59:30

Joo, telkkarimiksaus. Yleensä paras soundi tulee biisien lopussa, bändikanavat on kiinni kun juontajan mikistä vuotaa. Oikeillakin laitteilla kuultuna, ei telkkarin muovirasioilla. Käsittämätöntä. Balanssikin on ei-humpassa sellainen kiva: laulu + virveli + jotain surinaa. Nykyään meininki on parantunut huomattavasti, mutta ei se vieläkään ole kuin kohtuullinen.

Huh, tekipä hyvää. :p

Johtuukohan tuo muuten osaamattomuudesta vai resurssipulasta? Siitä, että on liian vähän jengiä töissä ja liian vähän aikaa? Telkkarilähetteeseen täytyy kai laittaa ihan erilaista kamaa kuin normaalisti, vai? Alapäätä pois ja dynamiikka suppuun? Ei sillä, että noi olis mitään selityksiä huonolle laadulle.

----

Virheistä sen verran, että tuskinpa kukaan niitä vartavasten menee kuuntelemaan ja vihkoihinsa merkkailemaan. Mutta jos mokia on liikaa, ne kyllä huomaa, vaikkei keskittyisikään. Ja se häiritsee. Mokankin voi tehdä kahdella tavalla: hienosti ja asiaankuuluvasti tai häiritsevästi ja ikävästi. "Joillain se on, toisilta se kokonaan puuttuu."

Jos Jussista puhutaan, niin se sen HEI! Kattokaa ja kuunnelkaa KAIKKI MUA NYT! -esiintyminen tietenkin provosoi, yllättäen, katsomaan ja kuuntelemaan. Ihan sama, huomaako tavis vai ei; me ei olla taviksia, vaan rumpaleita. Meidän on tarkoituskin olla kiinnostuneita toisten rumpalien soitosta. Eri asia sitten, kenen mielestä Jussin (tai Larssin!) kohdalla kyse on hyvästä rokmeiningistä ja kuka näkee punaista.
Perustetaan sivuprojekti, joka soittaa vierascorea.
Faroband.net - bändi, keikalla Factoryssa 6.7. -05
Semisuper - rumpusivu
rm_wispila
05.07.2005 14:29:32
Luulen että enimmäkseen TV:ssä on vaan niin tosi vanhakantaisia heppuja töissä, ja vaan töissä...

Huono soundi/balanssi (miksaus) paljastuu parhaiten, kun yrittää kuunnella lähetystä kuulokkeilla, sillä kun pääsee eroon vastaanottimen muovipurkkisoundista. Muuten tekniikka on kehittynyt, stereolähetykset yms., mutta mikserit elävät ilmeisemmin 50-lukua...

Joo, mehän olemme rumpaleita - meidät löytää salin takaosasta kädet rinnalla hiljaisesti nyökkäilemässä tai puistelemassa päätämme :|

Virheitä tehdessä on paras toistaa sama virhe seuraavissakin tahdeissa - näin se menee tulkinnan piiriin ;)
Kapulakieli = rumpalien oma kieli.
Fuzzy Boner
05.07.2005 15:28:09 (muokattu 05.07.2005 16:32:52)
Joskus aikanaan ysäriluvun alussa soitettiin jossain tv-ohjelmassa suoras lähetyksessä ja mentiin sit ohjelman jälkeen tarkkaamoon kuuntelemaan biisiä nauhalta. Ihmeteltiin ku laulu ei oikein kuulu, niin ääniherra sanoi et: "No en mä viitsiny sit gaineihin enää koskea"
Eli kanava oli käytännössä kiinni. Ambienssimikeistä laulu kuulu sellasena kaikupöperönä.

Vastaavia tapauksia olis aika monta vielä mutta U got the point?!
[Meleko tarkasti tilutit, melekee metronomin tarkasti.. et vaan sattuisi tietämään semmoista vehjettä kuin sekvensseri..?]
miän vain
05.07.2005 16:25:22

Joo, mehän olemme rumpaleita - meidät löytää salin takaosasta kädet rinnalla hiljaisesti nyökkäilemässä tai puistelemassa päätämme :|

Hä? Eturivissähän sitä kuuluu temmeltää ja yläpystyä hypätä. Siitä huomaa kivasti tempon huojumiset, kun ei tulekaan ykkösellä alas...

Vastaavia tapauksia olis aika monta vielä mutta U got the point?!

No ei se sitten ihme ole.
Perustetaan sivuprojekti, joka soittaa vierascorea.
Faroband.net - bändi, keikalla Factoryssa 6.7. -05
Semisuper - rumpusivu
papitsu
18.07.2005 23:06:25
Bändistä en tykkää. Siis The 69 Eyesistä. Rumpalina semmonen "ihan kiva". Parempi "show" on minun mielestä tuolla Apocalyptican rumpalilla, Mikko Sirénillä. Jossakin vaiheessa tuntu että jätkä riehuu enemmän ku ne muut soittajat.
"Sorsat lentää, minä en. Paitsi ehkä vähän viinaa ottaen."
M.i.k.key
18.07.2005 23:50:28
Bändistä en tykkää. Siis The 69 Eyesistä. Rumpalina semmonen "ihan kiva". Parempi "show" on minun mielestä tuolla Apocalyptican rumpalilla, Mikko Sirénillä. Jossakin vaiheessa tuntu että jätkä riehuu enemmän ku ne muut soittajat.

Rumpaleina aika eri tasolla. Sireeni on sentään "ammattimies".
Mä lopetan nää hommat!
Jaakko Hyvärinen
19.07.2005 09:57:17
Siren veti taas Ilosaarirockissa. Aivan uskomattoman shöyn!

Nyt kun keskusteluun on otettu jo useampia rumpaleita mukaan, niin otetaan vielä yksi: Jukka Nevalainen. Sillä miehellä riittää taitoa, tyylitajua ja omaperäisyyttä. Perfektionisteille mainittakoon että taimi on uskomaton. Mitkään Jussi69t ei pääse lähellekkään tätä miestä.
Älkää uskoko yläpuolella olevaa tekstiä!
HeavyMachinery
19.07.2005 10:09:04

Jukka Nevalainen. Sillä miehellä riittää taitoa, tyylitajua ja omaperäisyyttä. Perfektionisteille mainittakoon että taimi on uskomaton. Mitkään Jussi69t ei pääse lähellekkään tätä miestä.

Kait tässä oli eniten kyse näyttävyyden ja soitto taidon yhdistämisestä ?
Minä tiedän - siis pelkään !
hollmi-5
19.07.2005 10:14:48
Perfektionisteille mainittakoon että taimi on uskomaton. Mitkään Jussi69t ei pääse lähellekkään tätä miestä. Olen kuullut sellaisenkin levyn, jolle ei Jukan soittoa oltu koneella korjailtu (Wizardkohan se oli...): epätarkkaa soittoa ja sleepausta havaittavissa. Koneella ne nykyisin kaikki levyt saadaan soitoltaan tarkaksi. Jokaisen lyönnin voi siirtää halutulle paikalle hiirellä vetämällä. Uskomaton taimi oli Jeff Porcarolla. Ei Nevalaisella.
Mika Hollström
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)