Aihe: Omatekemä kaukokaapeli
1
Mike Stand
02.07.2005 11:04:45
Jonkin verran sekalaisissa humppakokoonpanoissa keikkailevana vierailija-kitaranrapsuttajana olen monesti ajatellut, että kun mikseri on monesti esiintymislavan toisella laidalla ja itse seison kamoineni toisella, olisi näppärää, kun käytössä olisi tuollainen "mini-kaukokaapeli", eli 2 mikkiliitäntää (kitaravahv. ja laulumikki), sekä yksi jakkipaluu (monitori). Näin kaapelit riittäisivät pituutensa puolesta, ja ennenkaikkea piuhojen veto/purku nopeutuisi entisestään.

Kyselin paikallisista soitinkaupoista sekä elektroniikkaliikkeistä metritavarana myytävää, 4x2 -kaapelia, mutta olin lentää "persheelleni" hinnan kuultuani - halvimmillaankin lähes 10,- eur./metri !!

Onko kukaan palstan lukijoista tehnyt kaukokaapelia itse, juuri tuollaisista "irtokomponenteista", mukaanluettuna metritavarana myytävä moninapapiuha? Jos on, niin millaista ja minkä hintaista kaapelia käytitte?

Terv. Kauko Kaapeli
Kusta tulee, kuhun menee, sitä tietää en voi.
Mikko Kankaanpää
02.07.2005 17:17:37

Laita 2 mikkipiuhaa ja yksi instrumenttipiuha ja vedät ne jonkun kumiletkun, kutistesukan tms sisälle, tai vaikka niputat nippusiteillä...

Piuhoja ja liittimiä saa mm:
http://www.yeoy.fi

Täältäkin voisi kysyä:
http://www.audiodivari.com/

Mikko
http://www.uraltone.com
Mike Stand
02.07.2005 19:53:32
Kiitokset Mikko vinkeistäsi!

Kutistesukan tai muoviletkun käyttöä erillisten kaapelien sitomiseen "yhdeksi" kaapeliksi ajattelin joskus itsekin, mutta kokeilut pienillä pätkillä jo todistivat sen, että tällaisella menetelmällä tehdystä "kaukokaapelista" tulee helposti melko paksu ja jäykkä, ja piuhalaatikkoonkin pitäisi varata tilaa reilusti nykyistä enemmän. Tuo nippusiteiden käyttö onkin sikäli mielekkäämpi, että rakenteen "palauttaminen" ennalleen on helppoa, jos joskus tarvitsenkin kaapeleita yksittäisinä.

Yritän vielä toistaiseksi jatkaa sopivan kaapelitavaran "metsästystä".
kivi
04.07.2005 03:17:33 (muokattu 04.07.2005 03:21:34)
Tuo nippusiteiden käyttö onkin sikäli mielekkäämpi, että rakenteen "palauttaminen" ennalleen on helppoa, jos joskus tarvitsenkin kaapeleita yksittäisinä.

Yritän vielä toistaiseksi jatkaa sopivan kaapelitavaran "metsästystä".

Nippuside repii kädet piuhaa vyyhdetessä.

Kutistesukka on kallista tai törkeän kallista.

Suosittelen sellaista litteää "spiraalinauhaa" jolla saa piuhat yhteen, ja se kiinnitetään vain päistä kutistesukalla. Tulee varmasti selkeästi halvemmaksi ja on siistimpää kuin sähköteippi, joka sekin voisi olla vastaus.

Muistathan, että jos monitorisi on passiivimalli, sen syöttämiseen tarvitaan oikeaa kaiutinkaapelia, eikä instrumenttipiuha kelpaa.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Mike Stand
04.07.2005 12:31:52
Kiitokset myös Kivelle!

Tuo spiraalinauha rupesi kiinnostamaan... taidankin tietää mitä tarkoitat, mutta mistähän sitä saisi tuollaisen pitemmän, n. 10m:n pätkän. Myydäänkö sitä jossakin metritavarana? Ne, mitä olen itse nähnyt esim. tietokoneliikkeissä, on valmiiksi "pätkitty" n. metrin pätkiin, eikä ihan halpoja pätkiä nekään olleet?

Monitoripaluussa voin käyttää tavallista, ns. yksinapaista "kitarapiuhaa", koska käytössäni on aktiivimonitori. Mikkipiuhojen tulisi olla kaksinapaista johtoa (balansoitu) ja kaikissa tietenkin oma suojasukka ympärillä.

Kaapeleiden teippailusta olen kyllä jo luopunut itsekin aikoja sitten, koska teipin liima irrotessaan tahtoo ajan mittaan tehdä kaapeleista melko sotkuisia ja näinollen ikäviä käsitellä.

"Lamppu" syttyi itsellänikin, kun näistä teidän vinkeistänne yhdistelin "oman" ideani, eli ostan pätkän (n. 1m) riittävän halkaisijan omaavaa kutistetukkaa, ja leikkelen siitä parin-kolmen sentin mittaisia pätkiä, jotka pujotan esim. puolen metrin välein kaapelinipun ympärille. Kun lämmitän sukanpätkiä lämpöpuhaltimella, tulee kaapelinipusta yhtä tiivis, kuin jos olisin käyttänyt nippusiteitä, sillä erotuksella, että näin tehtyä kaapelinippua on kuitenkin mukavampi käsitellä.

Ja tätä ideaa saa käyttää muutkin... :-)
Jaz
05.07.2005 11:13:45

Tuo spiraalinauha rupesi kiinnostamaan... taidankin tietää mitä tarkoitat, mutta mistähän sitä saisi tuollaisen pitemmän, n. 10m:n pätkän. Myydäänkö sitä jossakin metritavarana? Ne, mitä olen itse nähnyt esim. tietokoneliikkeissä, on valmiiksi "pätkitty" n. metrin pätkiin, eikä ihan halpoja pätkiä nekään olleet?

Biltemalta:
KIERTEINEN JOHTOKOURU
Kokoaan useita johtoja johtokouruun. Leikataan sopivan pituiseksi.
Pituus 10 m.

Tuotenro
35599 6,50 €
Jone the Bone
06.07.2005 08:30:55

Thomannilla 6 kanavainen (XLR), 10m:n Snake -"kake" maksaa 41,-euroa. Pienellä muuntelulla saat siitä sellaisen kun olet hakemassa, ja kaupan päälle vähän ylimääräistäkin.
Tavaran laadusta ei tietenkään ole takeita, ennenkuin kaapeli on käytännössä testattu.

Tietenkin postimaksu nostaa hintaa, mutta täällä kotomaassa jo pelkkä kaapelitavarakin maksaa huomattavasti enemmän, ja kun siihen lisätään vielä liittimet ja metallinen stageboksi, itsevalmistetunkin "kaken" hinta pomppaa pilviin.

Jos taas teet "kaken" kolmesta rinnakkain kulkevasta (laadukkaasta) erilliskaapelista, tuleen senkin metrihinnaksi äkkiseltään 5-6 eur./m. + liittimet ja stageboksi.
Se on sama millä sitä paskaa lapioi, kunhan paska lentää (Albert Järvinen, kysyttäessä käyttämiensä kitaroiden merkkiä).
Teijo K.
06.07.2005 08:47:35

Thomannilla 6 kanavainen (XLR), 10m:n Snake -"kake" maksaa 41,-euroa. Pienellä muuntelulla saat siitä sellaisen kun olet hakemassa, ja kaupan päälle vähän ylimääräistäkin.
Tavaran laadusta ei tietenkään ole takeita, ennenkuin kaapeli on käytännössä testattu.

Tietenkin postimaksu nostaa hintaa, mutta täällä kotomaassa jo pelkkä kaapelitavarakin maksaa huomattavasti enemmän, ja kun siihen lisätään vielä liittimet ja metallinen stageboksi, itsevalmistetunkin "kaken" hinta pomppaa pilviin.

Jos taas teet "kaken" kolmesta rinnakkain kulkevasta (laadukkaasta) erilliskaapelista, tuleen senkin metrihinnaksi äkkiseltään 5-6 eur./m. + liittimet ja stageboksi.

Kyllä mie tällä lähtisin tekemään. Minulla oli taannoin ihan vain instrumenttikaapeli ja korvamonitorin piuha yhdistettynä kutistamissukalla tuollalailla yhteen ja voin sanoa että oli rasittava kerätä ja niputtaa se. Ja aina solmussa itsensä tai muiden piuhojen kanssa. Ja tarttui pois kerätessä jokaikiseen ulokkeeseen mitä lavalla oli, saati soiton eli esiintymisen aikana.
"Oi korkein onni: rakkaus, tutkimukset! Ne ovat molemmat persoonallisuutensa, itsensä unohtamista."
-von Ranke.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)