Nuages 07.05.2003 15:22:41 | |
---|
Alkoi tässä vaivaamaan mieltä semmoinen kysymys, että mitä loppujen lopuksi voidaan sanalla muusikko tarkoittaa. Onko se vain ammattinimike (siis muusikko=ammattimuusikko) vai voidaanko muusikoksi kutsua myös harrastelijoita? Itse olen pari vuotta musiikin parissa hääräillyt, enkä kyllä liiemmin tohdi itseäni minään muusikkona pitää, vaikka musiikki suurimman osan vapaa-ajastani viekin. Olisin iloinen, jos joku viisas/kokenut muusikko (kuten Kivi tai joku..) esittäisi näkemyksensä asiaan. Anteeksi typerähkö kysymys. Kaukana väijyy ystäviä... |
superfly 07.05.2003 15:38:26 | |
---|
Muusikko tekee musiikkia, ei se ole kiinni siitä kauanko olet soittanut. Ammattimuusikko onkin sitten eri asia. Näin mä ajattelisin. |
Kitaranraiskaaja 07.05.2003 15:45:57 | |
---|
Muusikko on henkilö, joka osaa soittaa vähintään yhtä soitinta jokseenkin sujuvasti. Näin minun päässäni. Sano EI lehtimyyjille. |
Jäärä 07.05.2003 15:46:05 | |
---|
Kysy mitä vaan, vastaan mitä vaan. |
larinparaske 07.05.2003 15:49:17 | |
---|
Tästä on täällä taitettu peistä aika lailla. Jos nyt joku nyrkkisääntö pitäisi keksiä, niin jos sinusta tuntuu loogiselta kutsua itseäsi muusikoksi, niin kutsu pois. Jos saat elantosi siivoamisesta, voit kutsua itseäsi siivoojaksi, vaikket olisi kouluja sitä varten käynytkään, toisaalta voit tehdä insinöörin hommia, etkä silti ole insinööri (ellet siis ole, öh). I want to be the king and queen of cheese |
Jäärä 07.05.2003 16:05:28 | |
---|
... etkä silti ole insinööri (ellet siis ole, öh). Tästä ominaisuudesta voi sitten kiittää jumalia yms. Siis jos ei ole. Kysy mitä vaan, vastaan mitä vaan. |
Lähikauppias 07.05.2003 16:33:31 | |
---|
Minä en ainakaan koe itseäni muusikoksi, vaikka osaankin soittimia soittaa. Sivuston nimen vuoksi jopa vierastin aluksi täällä käymistä. Mielestäni "muusikko" haiskahtaa terminä kovin elitistiselle ja brassailevalle. Ainakaan itse en voisi kuvitella ottavani tosissani ihmistä, joka esittelee itsensä minulle esim. taiteilijana. Jos hommaa tekee ammatikseen, on kyseessä tietenkin aivan eri asia. |
C7 07.05.2003 16:54:35 | |
---|
Enpä ihan heti alkaisi tavallista rivipelimannia muusikoksi kutsua. Teoria, nuotinluku, soitin yms. pitäisi olla hallitusti hanskassa, jotta itseään voisi muusikoksi kutsua. Mieluummin käyttäisin muusikon sijaan esim. soittaja, ihan kiva titteli sekin, samoin säveltäjän sijaan käyttäisin vaikkapa nimikettä lauluntekijä. Säveltäminen vaatii hiukan enemmän, kuin riffien keksimistä, tai säveltapailua. Vertaisin näitä kahta nimikettä toisiinsa. Usein kuulee myös jonkun bändin sovittaneen biisinsä, vaikka todellisuudessa bändi on ainoastaan sopinut miten mikäkin juttu soitetaan. Vinha ero...sovittaminen ja sopiminen :-) Mutta toisaalta, jokainen tituleeratkoon itseään millä tittelillä haluaa, minua ei häiritse, vaikka jokaisessa huoneistossa asuisi muutama muusikko. Eläköön vapaa maailma! vanha, mutta edelleen elossa! |
Oiva Tikka 07.05.2003 17:05:23 | |
---|
Muusikko tekee musiikkia näin on |
fox 07.05.2003 17:10:17 | |
---|
C7 kanssa samoilla linjoilla mutta titteli ei tosiaan koskaan ole se tärkein pointti, eihän?? Muusikko olin joskus kun verokirjassa luki jotta muusikko.. viranomaistietoja ei pidä epäillä..=) Jokatapauksessa jättäisin muusikko-nimikkeen ammattimuusikoille. Soittajia, lauluntekijöitä tms. sitte muut. Vrt. singer-songwriter (ompelukonelaulunkirjoittaja) |
Nuages 07.05.2003 17:37:10 | |
---|
Hmmm... entäpä nimike kitaristi? Kaukana väijyy ystäviä... |
Hmmm... entäpä nimike kitaristi? Kitaristi soittaa kitaraa... Ei vaan, kitaristi-titteli ei viittaa ihan niin paljon ammattilaisuuteen. Ainakaan mun mielestä. |
nobcu 07.05.2003 17:54:43 | |
---|
Muusikko on tutkintonimike. Sen voi saada täällä Tampesterissa esimerkiksi opiskelemassa Pirkanmaan Ammattikorkeakoulun, konservatorion osaamispisteessä. Musiikin koulutusohjelman suoritettuaan (140ov?), on nimikkeeltään muusikko. Mikäli haluatte kutsua itseänne oikeutetusti muusikoksi, hankkikaa tutkinto! www.piramk.fi Toki muusikoksi saapi itseään kutsua kuka vaan.. tai vaikka presidentiksi, mutta rankkojen opintojen jälkeen se muusikko- nimike vasta pitää myös sisällään jotakin! Tsemppiä niille, jotka oikeasti ymmärtävät musiikista jotakin. |
Cornflake 07.05.2003 18:17:33 | |
---|
Eipä ole tullut moista pohdittua, vaikka itseasiassa aika "vaikea" kysymys. Esmes olenko itse muusikko jos kahdesta -> ylöspäin iltaa viikossa veivaan musiikkia itsekseni tai bändin kanssa? En tiedä. Varmaa on kuitenkin se että se on ihan se ja sama. Treenit on jokatapauksessa taas huomenna. Vaadimme bassonkielten hinnanlaskua ja lounaaltapaluurahaa! |
C7 07.05.2003 18:29:49 | |
---|
Tsemppiä niille, jotka oikeasti ymmärtävät musiikista jotakin. Uskon silti vahvasti, että musiikia "ihan oikeasti" voi ymmärtää, vaikka ei olisikaan tutkintoa Pirkanmaalta :-) Ja tsemppiäkin toivottaisin ihan kaikille! vanha, mutta edelleen elossa! |
larinparaske 07.05.2003 18:35:04 | |
---|
Muusikko on tutkintonimike. Sen voi saada täällä Tampesterissa esimerkiksi opiskelemassa Pirkanmaan Ammattikorkeakoulun, konservatorion osaamispisteessä. Musiikin koulutusohjelman suoritettuaan (140ov?), on nimikkeeltään muusikko. Mikäli haluatte kutsua itseänne oikeutetusti muusikoksi, hankkikaa tutkinto!www.piramk.fi -Eli esim Sibiksestä valmistuneet eivät ole muusikoita :-) Tehkääpä seuraavanlainen testi. Menkää baariin ja ruvetkaa huastelemaan jonkun piukkalihaisen tekoripsenkantotelineen kanssa. Jossain vaiheessa kun tyttö kysyy, että mikäs sinä olet miehiäsi, vastaa 'muusikko'. Seuraava kysymys on varmaan jotain tyyliin 'aijaa, vautsi, millä levyillä sä oot soittanut, onko paljon keikkaa ?'. Jos tässä vaiheessa tuntuu, että olisi ehkä sittenkin pitänyt sanoa vaikka 'trukkikuski'... I want to be the king and queen of cheese |
Boldari 07.05.2003 18:52:47 (muokattu 07.05.2003 18:55:53) | |
---|
Hei, mä oon trukkikuski. Älä pilkkaa meitä tai tungen trukkini uranukseesi...:). Hyvä homma. Saa kuunnella rokkia ja mikä parasta, kuunnella rokkia. Sitäpaitsi olen soittanut kitaraa n.15 v ja kirjoittanut biisejä n.10v, joten pidän itseäni jossainmäärin myös muusikkona... Can I Play With Myself? |
Kitaranraiskaaja 07.05.2003 18:52:58 | |
---|
Onkos muusikko ja musikantti sama asia? Vai onko musikantti enemmänkin harrastelija-asteella? Sano EI lehtimyyjille. |
reijoteppo 07.05.2003 19:13:42 | |
---|
Muusikko on viihdyttäjä, joka on ympäristölleen amusiivinen. |
Deg 07.05.2003 19:32:59 | |
---|
Meitsi on muuten koko kesän ajan trukkikuski. Yeah! hoho vaan sullekkin |