Cornflake 07.05.2003 14:13:06 | |
---|
Epätodellista, julmaa.. Voiko bassosta todellakin katketa kieli? Ymmärätäkää nyt että olen pahassa shôkissa tämän johdosta. Tosiasia on siis se että eillisissä treeneissä, n. klo 20.00, A-kieli otti ja katkesi! Olen kyllä kuullut villiä huhua bassonkin kielten katkeamisista, mutta kuitannut sen aina jollakin. Onhan tämä itselläni ensimmäinen kerta n. 6-7 vuoden bassonsoittelun aikana. Ja heti alkoi pelottamaan. Kuinka usein teillä on katkennut kieli? Onko minulla käynyt vain hyvä tsägä? Kostautuuko onni jatkossa? Olen itseasiassa melko saletti että syypää tähän katkeamiseen on se halvatun kieli! Ahaa! Kielipä tietysti! Oikeasti: olen tullut siihen tulokseen että nuo D'addarion kielet imevät ja ovat todella syvältä. Laatu heittelee ihan sikana. Skrubua ja ennenaikaista ohenemista (!) on havaittu useammin kuin harvoin. Ja nyt katkesi lopullisesti. Siis kieli ja pinna. Eli, mistä löytää laadukkaampia *5*-kielen setteja esmes Helsingistä? Käytän vain paria paikkaa ja kummassakaan ei ole hyllyssä muutakuin tätä paskasarjaa, eli vinkkiä peliin jos tietoa löytyy. Nyt vaihtui kielimerkki. Vaadimme bassonkielten hinnanlaskua ja lounaaltapaluurahaa! |
Niskamies 07.05.2003 14:16:36 | |
---|
osta fasulta. siell on kolme erittäin hyvää sarjaa: -fenderin stainless steel roundwound -rotosound swingbass -en muista merkkiä, mutt niiss lukee ett "cryogenically frozen" ja maksaa noin 50€ Mitä paksummat kielet, sitä "muhkeampi" saundi ja katkee vaikeemmin VN |
Cornflake 07.05.2003 14:23:07 | |
---|
vniskanen: osta fasulta. siell on kolme erittäin hyvää sarjaa: -fenderin stainless steel roundwound Aivan, olen karttanut Fasua jostain syystä kuin ruttoa. Pitääkin käydä, hyvä vinkki, tattis! Mitä paksummat kielet, sitä "muhkeampi" saundi ja katkee vaikeemmin Väitän että bassonkielen katkeaminen riippuu Jupiterin asennosta ja ensi Presidentinvaalien tuloksesta. Bassonkielet eivät oikeasti VOI katketa;-) Tämä on varmaan jotain julmaa pilaa... Vaadimme bassonkielten hinnanlaskua ja lounaaltapaluurahaa! |
absqua 07.05.2003 14:40:19 | |
---|
Kielten katkeamisista: Olen soittanut bassoa vuodesta 84 ja tänä aikana on minulta katkennut yht. 5 kieltä. 2 kontrabassosta ja 3 sähköbassosta. Kontran kielet katkesivat ihan silkkaa vanhuuttaan kuten yksi sähköbasson kielikin. Loput kaksi hakattiin epähuomiossa plektralla poikki. Sormin en ole rikkonut ainuttakaan kieltä. Kielten katkeilu on 70% kielen laatua ja 30% soittotatsia IMO. Fenderin kielet ovat asiallisia ja suht. edullisia kuten GHS:kin. DR:n kielet ovat kalliita ja hyviä. Pyramidia monet kehuvat, mutta itse en ole vielä koittanut. D'daddaddaddaddariot olen tuominnut helvetin tuleen jo vuonna 92. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
Cornflake 07.05.2003 14:54:06 | |
---|
absqua: Kielten katkeilu on 70% kielen laatua ja 30% soittotatsia IMO. Yhdyn tähän. Tosin ihan tämän yhden kokemuksen perusteella. Kieli oli paska ja räimin tuolloin todella kovaa menemään. D'daddaddaddaddariot olen tuominnut helvetin tuleen jo vuonna 92. *kiroaa daddaaariota messissä* Vaadimme bassonkielten hinnanlaskua ja lounaaltapaluurahaa! |
Epätodellista, julmaa.. Voiko bassosta todellakin katketa kieli? Ymmärätäkää nyt että olen pahassa shôkissa tämän johdosta. Olen soittanut bassoa kymmeniä vuosia eikä koskaan ole kieli katkennut. En släppää. Yhden ainoan kerran kieli on katkennut itsestään laukussa ja sitten jonkun kerran kun kitara on ollut pojalla lainassa. Soittavat punkkia. Ilmeisesti se on pitkälle asennekysymys josko kielet katkeaa tai ei. "G-strings are for strippers" |
Zuba 07.05.2003 16:59:31 | |
---|
Mitä hemmettiä :) Mulla noita paukkuu koko ajan, eli n. kuukauden välein. Mutta kyseessä onkin lähes poikkeuksetta aina G, harvemmin D. Plekua en käytä ikinä, mutta släppiä lähteekin sitten oikein kunnolla. Tässä vuoden sisään ehkä joku 5 satsia vaihtanu kieliä. Play that funky bass.. |
Esko Deel 07.05.2003 17:08:55 | |
---|
Osta Rotosoundin Swingbass- satsi. Mulla ei ole kertaakaan katkennut siitä asti kun nämä löysin, mutta D'Addarioita meni kyllä kohtuu suurella volyymillä. Nykyään joutuu vaihtamaan kun kielet alkavat "ruostua", mutta ennen vaihdoin kun katkesi. Sanomattakin selvää... |
KMT 07.05.2003 17:17:15 | |
---|
E, A ja G kieli on mennyt poikki, viritysvaiheessa kaikki, ja yhdestä saa syyttää rumpalin tyttöystävää... Mä olen vain tyhmä... |
RikuTheMan 07.05.2003 17:20:53 (muokattu 07.05.2003 17:21:20) | |
---|
Fenderin omat kielet on todettu hyviksi sekä kestävyydeltään, että soundiltaan. Onko porukoilla kokemuksia Ernie Ballin kielistä? Ovat ilmeisesti ihan hyvissä hinnoissa. Basifisti... |
hemmo 07.05.2003 17:58:45 | |
---|
En ole koskaan katkaissut soitettaessa bassonkieltä, enkä aio. Käytän ihan-mitä-vaan kieliä ja soitan soittolehdykällä. Lisää säröä, pyydän! |
Mynthor 07.05.2003 19:00:26 (muokattu 07.05.2003 19:01:52) | |
---|
Nuorena poikana puberteettiraivon siivittämä slap- innostus vei monta D- ja G-kieltä ennenaikaisesti... Hyviä ovat myös Elixir Nanoweb kielet. Niissä on ohut goretex-pinnoitus joka pitää kielet kirkkaana huomattavasti normaalikieltä pitempään. Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat. |
matales 07.05.2003 19:17:24 | |
---|
Ihan tämän bassoharrastuksen alussa pariin otteesseen G otti ja napsahti, tosin aina niin että saatoin vaikka katsoa telkkaria, ja en siis koskenutkaan soittimeen jolloin soittimen suunnasta kuuluu äkkiä *naps*. Soita polaroid! |
magic 07.05.2003 20:16:41 | |
---|
Onko porukoilla kokemuksia Ernie Ballin kielistä? Ernie Balleja olen käyttänut joskus, hyvä soundi, ei ongelmia ! Nyt on toinen satsi (5-kielinen) Elixir Nanowebejä menossa, soundi on OK, muutenkin hyvän tuntuiset. Olen soittanut sähköbassoa vuodesta -74, eikä ole kertaakaan kieli katkennut ! Magic |
Teijo K. 07.05.2003 20:24:41 (muokattu 07.05.2003 20:25:38) | |
---|
E, A ja G kieli on mennyt poikki, viritysvaiheessa kaikki, ja yhdestä saa syyttää rumpalin tyttöystävää... Katsoit (kuolasit) rumpalin tyttöystävää samalla kun viritit bassoa? Väänt, väänt, väänt, väänt, raks? Olikos se rumpali silloin paikalla ja ymmärsikö se suuttua? Niin ja ei, 15 vuoden aikana ei yhtään kieltä poikki. Soitan plekulla ja sormin ja släppään myös. Ja käytän niitä förpannande D'Addarion kieliä. Sopii mun soittotatsille, joka on kyllä tottapuhuen todella kevyt. Edit: Lisäsin a. kirjaimen. "You have to give some skin to get some tone.": Will Lee |
Viktor Pelevin 07.05.2003 22:18:49 | |
---|
Kielten katkeilu on 70% kielen laatua ja 30% soittotatsia IMO. jep ja soittotatsista erottaa basson ja basson. joissain bassoissa tuntuu olevan vaan niin kuollut/umpeenlakattu tatsi että ei ihmekään jos niitä tulee lyötyä. sitten on tietysti myös jazzbassoja :) "Free your mind and your ass will follow" -G.C.- |
JE 07.05.2003 23:01:56 | |
---|
ittelläni ei oo katkennu yhtään kieltä 10 vuoden aikana... O Ain Raum |
KMT 07.05.2003 23:53:39 | |
---|
Katsoit (kuolasit) rumpalin tyttöystävää samalla kun viritit bassoa? Ei kun, siis treenien tauolla sain päähäni laittaa bassoni EADGC vireeseen BEADG:n sijasta, siinä se tyttöystävä ei tiennyt kuinka paljon sitä pitää vääntää ja meni liikaa, naps kuului vain kieli kahdessa osassa Olikos se rumpali silloin paikalla ja ymmärsikö se suuttua? Oli eri huoneessa ja se likka ei oo yhtään mun tyyliä ja rumpali on vähän tossun alla eli se on vähän määräilevä... Mä olen vain tyhmä... |
N_Bates 08.05.2003 10:38:44 | |
---|
Joopa.. Kyllä meikäläisellä on mennyt kieli jos toinenkin bassosta. Yleensä jonkun epäinhimillisen rääkkäyksen seurauksena, mutta viimeksi napsahti E poikki ihan nätissä sormilla kutittelussa... Soittotatsista se on kiinni.. Ja varmasti myös vaikuttaa basso. Jos on tallapalat huonot niin ne syö kieliä. Tuntuu vähän siltä, että omassa bassossa naksuu aina tallapalojen kohdalta ne kielet, joten voisi olla osasyy tuollakin. Mitä noihin kielimerkkeihin tulee, niin daddariot on hajonnut varmasti helpoiten. Toinen, ehkä hieman yllättäväkin, kokemus on se, että hyvässä maineessa olevat ernie ballit katkesivat aika äkkiä. Sitten taas halvimmat mahdolliset kielet, ~10e/setti maksavat Warwick red labelit ei tunnu katkeevan millään. Niiden soundi on just semmonen, että se oikein innostaa hakkaamaan ja repimään niitä oikein isän kädestä, vaan hyvin tuntuvat kestävän. |
SaBer 08.05.2003 16:58:06 | |
---|
Kerran on vajaa puolivuotta vanha E-kieli katkennut. Taisi johtua E->D->E->D.... virittelystä |