Aihe: Kitaran vire
1 2
Ville81
06.05.2003 15:22:34
Onko kitara E-viritteinen soitin?
Selaan kirjaston nuotteja enkä nyt muista.
Enffi
06.05.2003 15:28:50

Jos se on E-vireessä (yleensä) niin onhan se =)
magio
06.05.2003 16:44:36
jep, ja kvarttivire (ainakin melkein)
Beowulf
06.05.2003 17:42:08
Mulla on Eb -vire...
I´ve been locked in a cage, created by myself...
Notefix
06.05.2003 18:04:55

Ei se tunnu monillakaan virittyvään mihinkään...
kid ego
06.05.2003 18:05:18

Normaalisti viritetään E:hen, mutta rock-kitaristit virittävät usein puolikkaan sävelaskeleen alaspäin Eb:hen (minä mukaanlukien). Erilaisia virityksiä on kuitenkin olemassa lähes rajaton määrä, eikä mikään niistä ole se absoluuttisesti oikea.
get the funk out!
KMT
06.05.2003 22:31:58

Niin mutta, jos kysyjä kysyy tätä soivaa virettä niin se on C
vrt puhaltimet Bb ja Eb...
Mä olen vain tyhmä...
kid ego
06.05.2003 22:59:46

?
get the funk out!
leka
06.05.2003 23:23:18
eli esim. torville kirjoitetaan eri vireeseen biisit... ei jaksa selittää
isojussi
06.05.2003 23:28:09

Heiheiheihei.....nyt vedetään henkee......

Jos vire määräytyy sen mukaan, miten ko. soittimelle kirjoitetaan, niin "skeba" on C-vireinen - ja nuottejahan tässä alunperin oltiin plaraamassa.

Siis C-vireisille kirjoitetaan soivaan sävellajiin, Bb-vireisille kaks #:iä lisää ja yhdellä kokosävelaskeleella ylös, Eb-vireisille kolme #:iä lisää ja terssillä ylös jne...

Mutta jos ei oo kysymys nuotinkirjotuksesta (vaikka KMT:n uskon näin oikein päätelleen) niin kun esim. SRV viritti Stratonsa puolikkaan alemmas kuin kitarat normaaliesti, niin tavataan sanoa, että hän viritti kitaransa Eb:hen.
Osta mut - ma olen kaupan!
poppamies
06.05.2003 23:59:19

Mutta jos ei oo kysymys nuotinkirjotuksesta (vaikka KMT:n uskon näin oikein päätelleen) niin kun esim. SRV viritti Stratonsa puolikkaan alemmas kuin kitarat normaaliesti, niin tavataan sanoa, että hän viritti kitaransa Eb:hen.

Jaa. Menipä vaikeaksi. Voisiko sanoa etta kitara on C-vireinen soitin mitä voidaan virittää ( tai jättää virittämättä) mihin tahansa vireeseen. Ompa monipuolinen soitin.
"G-strings are for strippers"
isojussi
07.05.2003 08:27:35
Jaa. Menipä vaikeaksi. Voisiko sanoa etta kitara on C-vireinen soitin

Ihan yhtäläillä siinä missä pianokin.

mitä voidaan virittää ( tai jättää virittämättä)

Molemmat "tyylit" tuntuvat olevan vallalla.....;-)

mihin tahansa vireeseen. Ompa monipuolinen soitin.

nåjååå........
kid ego
07.05.2003 09:11:06

Heiheiheihei.....nyt vedetään henkee......

Jos vire määräytyy sen mukaan, miten ko. soittimelle kirjoitetaan, niin "skeba" on C-vireinen - ja nuottejahan tässä alunperin oltiin plaraamassa.

Siis C-vireisille kirjoitetaan soivaan sävellajiin, Bb-vireisille kaks #:iä lisää ja yhdellä kokosävelaskeleella ylös, Eb-vireisille kolme #:iä lisää ja terssillä ylös jne...

Meinaatko sä C-vireisellä sitä, ettei nuottiviivastossa ole korotusmerkkejä laisinkaan?
get the funk out!
Basismi
07.05.2003 09:15:55

Meinaatko sä C-vireisellä sitä, ettei nuottiviivastossa ole korotusmerkkejä laisinkaan?

?
Siinä tapauksessa että yritetään soittaa C-duuria. Jos bändi soittaa C-duuria, niin foni soittaa mielestään jotain muuta (olikos se tenorifonilla Bb? ei muista enää).
kid ego
07.05.2003 09:21:01

?
Siinä tapauksessa että yritetään soittaa C-duuria. Jos bändi soittaa C-duuria, niin foni soittaa mielestään jotain muuta (olikos se tenorifonilla Bb? ei muista enää).

Miten joku basisti voi ymmärtää näistä enemmän kuin meikäläinen?
get the funk out!
poppamies
07.05.2003 10:03:39

Ei, vaan että kitara soi todellisuudessakin sillä sävel korkeudella mitä nuotteihin on kirjoitettu (paitsi oktaavin matalampaa). ;)
"G-strings are for strippers"
isojussi
07.05.2003 10:05:56

Ei, vaan "C-vireiset" soittavat concert-key:stä, soivasta sävellajista - tai siis toki silloin, jos soiva sävellaji on C-duuri tai A-molli.

C-vireinen tässä yhteydessä sekoittaa kyllä asiaa vähän, mutta on yleisesti käytetty termi.

OK, jos soiva sävellaji on esim F, niin
- piano, kitara, huilu, pasuuna (vaikka on Bb-vireinen), viulu ym soittaa F:stä
- Bb-vireiset soittimet (tenorifoni, trumpetti, klarinetti jne) soittavat G:stä
- Eb vireiset (esim. alttofoni) soittavat D:stä

Tässä yhteydessä (kevyestä musiikista lienee kysymys) ei kannata miettiä muunvireisiä trumpetteja, tenoreita, klarinetteja, alttoja ynnä muita, vaikka niitäkin löytyy melkoinen repertuaari......
isojussi
07.05.2003 10:15:45
No niin, tämä tyhjensi pöytää melko lailla. Silti vaikuttaa typerältä että kun toinen soittaa äffää niin toinen tiluttaa deestä.

Ei se oo typerää - se on elämää ja niin se on ollut maailman sivu - tai viimeiset ~150 vuotta.

No, ehkä toi tiluttaminen typeröittää hommaa....=;o}
kikkomän
08.05.2003 15:20:58 (muokattu 09.05.2003 12:18:08)

OK, jos soiva sävellaji on esim F, niin
- piano, kitara, huilu, pasuuna (vaikka on Bb-vireinen), viulu ym soittaa F:stä
- Bb-vireiset soittimet (tenorifoni, trumpetti, klarinetti jne) soittavat G:stä
- Eb vireiset (esim. alttofoni) soittavat D:stä

tarkoitatko että ,vaikka kaikki nämä soittimet päästäisivät saman äänen, nuotti on vain eri kohdassa viivastolla C , Bb ja Eb vireisillä.
Vai sitä , että kun kitaristi pyytää virtiysapua trumpetistilta, tämä soittaa H:n E:n sijasta
:)
" you shall taste the black sperm of my vengeance ! "
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)