k... 01.07.2005 19:47:49 | |
---|
Itseäni on aina ihmetyttänyt se kun joku kysyy kitaroista että kannattaako tällasta tai tällasta hommata tai että mimmosen hommaan tähän hintaan, niin moni sanoo että katso käytettyjä niin saat kelpo pelin joka on selkeesti parempi mitä uusi. Kuka haluaa luopua kelpo pelistä? Ja että vielä halvalla? Jotain ristiriitaa havaittavissa? |
McNulty 01.07.2005 19:51:40 | |
---|
Kuka haluaa luopua kelpo pelistä? Joku joka hakee erilaista tyyliä vaikkapa. Hyvä ES-335 on palvellut tähän asti mutta nyt kaipais vaikka Les Paulia... Ja että vielä halvalla? Rahastus ja käypä arvo eivät mene aina käsi kädessä. Määrittele halpa? Charvel Model 4 on todella hyvä kitara ja silti niiden hinnat liikkuu siellä 200-500e välillä. Ei siis kovin kallis oikeasti hyväksi kitaraksi. Jotain ristiriitaa havaittavissa? Ei lainkaan. On hyviä soittimia, hyviä myyjiä, huonoja soittimia ja huonoja myyjiä. Näitä kaikkia kun sotket keskenään niin saat sopivan kirjon. "I have tried so fuckin' many tubeamps and they all sound like some fuckin' AC/DC... except Krank" - Darrell Lance Abbott |
Feggy 01.07.2005 19:59:11 (muokattu 01.07.2005 19:59:27) | |
---|
Itseäni on aina ihmetyttänyt se kun joku kysyy kitaroista että kannattaako tällasta tai tällasta hommata tai että mimmosen hommaan tähän hintaan, niin moni sanoo että katso käytettyjä niin saat kelpo pelin joka on selkeesti parempi mitä uusi. Kuka haluaa luopua kelpo pelistä? Ja että vielä halvalla? Jotain ristiriitaa havaittavissa? Jollakulla voi olla enemmän kuin yksi kitara. Ja ne kaikki voivat olla hyviä. Less is more. |
Andy_Von_Hulkko 01.07.2005 20:49:39 (muokattu 01.07.2005 20:53:09) | |
---|
Joo itsekin olen ihmetellyt tätä käytetty on parempi kuin uusi mantraa. Onko kitara parempi, kun esim nauhat ovat kuluneet, vai mikä se salaisuus tämän takana on. Miksi kukaan edes ostaa uutta kitaraa, jos käytetyt ovat parempia? Valaiskaa minua. Edit. Ja vintage kitarat ovat asia erikseen, sillä onhan se selvää, että kitara maksaa karvan enemän jos esim joku Jeesus on soitellut sillä gospelia riparileirin nuotiolla. |
Härski 01.07.2005 21:02:48 | |
---|
Joo itsekin olen ihmetellyt tätä käytetty on parempi kuin uusi mantraa. Onko kitara parempi, kun esim nauhat ovat kuluneet, vai mikä se salaisuus tämän takana on. Miksi kukaan edes ostaa uutta kitaraa, jos käytetyt ovat parempia? Valaiskaa minua. Siis sanontahan ei tarkoita juuri sitä, mitä se luettuna tulee ymmärrettyä. Käytetyissä kitaroissa on se erittäin hyvä puoli uusiin verrattuna, että se on "sisään ajettu", eli mahdolliset viat ja puutteet ovat havaittu ja niille on tehty jotain, todennäköisesti. Esim. juuri vaihdetut nauhat, säädöt kohdillaa, kenties mikit vaihdettu no-nameista brändeihin, rautaosia parempiin, jne... ja ne ovat hinnaltaan halvempia, kuin uudet. Laske huviksesi, mitä vaikka satulan uudistaminen, mikkien vaihto ja nahojen hionta/vaihto maksaisi päälle siihen upouuteen kitaraan. SIKSI ne käytetyt ovat "parempia". |
Volle 01.07.2005 21:06:12 | |
---|
Ei käytetty ole välttämättä parempi kuin uusi, mutta yleensä hintalaatusuhde on huomattavsti parempi käytetyissä. Nauhat voivat olla kuluneet jne., mutta yleensä tämä näkyy myös hinnassa. Toisaalta etenkn halpiksissa käyttäjä on useimmiten säätänyt kitaran paremmaksi kuin mitä se oli uutena kaupassa. Myös "hyviä yksilöitä" tulee kiertoon, koska mieltymykset muuttuvat ja joku voi lopettaa soittamisen kokonaan. Mullakin on nyt aika monta kitaraa, joista yhdestä tai kahdesta varmaan pitäisi tilan ja pääoman sitomisen takia luopua, mutta ei vaan raaski. Toisinaan syynä myymiseen on akuutti rahapula (onneksi en ole itse ollut vielä näin ahtaalla). Nam. |
trih 01.07.2005 21:22:29 (muokattu 01.07.2005 21:26:22) | |
---|
Toisinaan syynä myymiseen on akuutti rahapula (onneksi en ole itse ollut vielä näin ahtaalla). :D Ole onnekas. Mun käsien kautta on juuri näitten rahapulien takia menny lähemmäs 30 sähkistä ja pari bassoakin. Jos rahasta ei olisi ollut ikinä pulaa niin... Mihin ne mahtuis? Ei voi edes kaikkia muistaa. Jotkut hyvät on lähteny pulatilassa tahi vaihdossa eri mieltymykseen erittäin edullisestikin. Joitain olen myynyt kun en ole halunnut pulittaa nauharemontista tai muista kalliimmista fiksauksista. Edit: Niin ja olen uutena ostanut ehkä kaksi tai kolme soitinta. Tämän vuoden puolella olen ostanut kaksi kitaraa ja myynyt yhden. Tällainen tahti ;). Danae: "Sometimes I wonder how we got words. Like, where does 'war' come from?"
Dad: "It's a universal acronym."
Danae: "An acronym of what?"
Dad: "We Are Right."
— from the cartoon Non Sequitur by Wiley |
Ziggy Bubba 01.07.2005 22:31:50 | |
---|
Käytetyssä kitarassa on vielä se hyvä puoli, että siitä saattaa tarvittaessa saada "omansa takaisin". Uudessa kepissä arvo tippuu väkisinkin.. www.mikseri.net/sigkk Fattest shit on the planet! |
ReBeat 02.07.2005 01:06:32 | |
---|
Se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa. Käytettynä saa samalla rahalla paremman kitaran, joka sitten myös pitää arvonsa. Ei mikään vaikea yhtälö ymmärtää. Ihmiskunta on ylittänyt rajan. Pakokeinoja nopeutuvalta tuhoutumiselta säästymiseksi ei ole. |
Kimmo72 02.07.2005 01:56:16 | |
---|
Lyhyesti... Käytetty hyvä on parempi kuin paska uusi. Tunne ja improvisaatio korvaa tekniikan.SSK#1 |
No ok sovitaan, että asia on näin, mutta edelleen jää jäljelle kysymys. Miksi kukaan ostaa uuden kitaran? Ovatko he tietämättömiä, vai ajattelevatko he vain eri tavalla, kuin ihmiset täällä? |
trih 02.07.2005 03:28:42 (muokattu 02.07.2005 03:29:09) | |
---|
No ok sovitaan, että asia on näin, mutta edelleen jää jäljelle kysymys. Miksi kukaan ostaa uuden kitaran? Ovatko he tietämättömiä, vai ajattelevatko he vain eri tavalla, kuin ihmiset täällä? Jos on rahaihminen niin mieluummin uusi kuin sama käytettynä ja varustettuna edellisen omistajan eritteillä. Danae: "Sometimes I wonder how we got words. Like, where does 'war' come from?"
Dad: "It's a universal acronym."
Danae: "An acronym of what?"
Dad: "We Are Right."
— from the cartoon Non Sequitur by Wiley |
sunder 02.07.2005 04:32:29 | |
---|
No ok sovitaan, että asia on näin, mutta edelleen jää jäljelle kysymys. Miksi kukaan ostaa uuden kitaran? Ovatko he tietämättömiä, vai ajattelevatko he vain eri tavalla, kuin ihmiset täällä? Jos tiettyä kitaraa ei käytettynä liiku. Jos paikallisessa liikkeessä on joku erittäin hyvä tarjous. Jos vanhan käytetyn(hyvänkin) hinnalla saa laadukkaan uuden kitaran, niin kyllä minä uuteen kallistun. Kuten teinkin pari päivää sitten. Sain hintaansa nähden todella laadukkaan pelin edullisesti. Ei haittaa vaikka arvo vähän tippuukin, se on sitten sen ajan murhe. Tämäkin lähti vajaa 20% halvemmalla, kuin t-kaupasta, niin ei parane valittaa. Tosin suomessa tämä on normaalihintaisenakin halvempi kuin saksanmaalla. |
fox 02.07.2005 09:12:46 | |
---|
Lyhyesti... Käytetty hyvä on parempi kuin paska uusi. Hyvinkin pitkälti just näin. Ja en nyt tarkoita mitään ns. vintage- ja "keräilykelposia" kitaroita, ns. sijoituskitaroita, vaan ihan soittoa varten hankittuja. Ja hei, on olemassa joka merkilläkin vieläpä, kitaramalleja, joitten valmistus syystä tai toisesta on lopetettu.. jotka on todella hyviä soittaa.. Näitähän ei tietenkään enää uutena saa. Syitä siihen, miksi joku luopuu hyvästä käytetystä tuolla jo tuli listattuakin, mutta muutama jäi. Ehdottomasti parhaimpia diilejä ovat esim. sellaiset, kun joku on aloitellu soittamista, ehkä jo jonkin aikaa soittanutkin, ja sitten lopettaa kokonaan musaharrastuksen. Toki saattaa tulla joku onnettomuus tms. joka pakottaa luopumaan soittamisesta tai vastaavaa. No, jos soittoharrastus on ollut vähäistä, saattaa seuraava omistaja saadakin miltei uutta vastaavan kitaran murto-osalla uuden hinnasta. |
Feggy 02.07.2005 09:15:53 | |
---|
Edit. Ja vintage kitarat ovat asia erikseen, sillä onhan se selvää, että kitara maksaa karvan enemän jos esim joku Jeesus on soitellut sillä gospelia riparileirin nuotiolla. Jos pätäkkää on riittävästi, voi vintagen hankkia myös sen vuoksi että ennen useimmiten tehtiin laadukkaampia soittimia kuin nyt. Kyllä sillä voi soitella arvostaan huolimatta - jos se on kestänyt tähänkin asti, kestää se myös seuraavaan sukupolveen...toki keikkoja varten vakuutus on paikallaan. Less is more. |
mhaarala 02.07.2005 10:54:55 | |
---|
Joo itsekin olen ihmetellyt tätä käytetty on parempi kuin uusi mantraa. Onko kitara parempi, kun esim nauhat ovat kuluneet, vai mikä se salaisuus tämän takana on. Miksi kukaan edes ostaa uutta kitaraa, jos käytetyt ovat parempia? Valaiskaa minua. Kaikissa käytetyissä nauhat eivät ole kuluneet. Mitä paremmat osat ja mitä paremmin on rakennettu, sitä paremmin ne kestävät kulutusta. Mitä olen soitellut joitakin 80-90-luvun Charveleita ja niissä nauhat ovat todella hyvässä kunnossa. Kyse on paljolti siitäkin, että tietyn ikäluokan kitarat ovat olleet poikkeuksellisen hyviä hintaansa nähden, sekä käytettyjen materiaalien että työn laadun puolesta. Tällaisia ovat esim. jo mainitut Charvel Model4:t ja muutkin sen ikäluokan Charvelit. Vaikkapa 475 on varsin erinomainen kitara ja siinä on mikkikytkin miellyttävämpi kuin modeleissa (ja tietysti se näyttää muutenkin vähän modernimmalta...). Sitten on tietysti 90-luvun alkupuolelta Professional-sarjan Jacksonit... mitä itse olen soittanut niin ovat erinomaisia soittimia. Kaveri osti sellaisen pari vuotta sitten, oli kuin pakasta vedetty ja maksoi kuulemma jotain €400... arvatkaa kävikö kateeksi? Käytetyssä on sitten myös se, että mahdolliset valmistuksen aikana tulleet laiminlyönnit tai kämmit yms. ovat käytetyssä jo todennäköisesti tulleet esille. Esim. vääntymiset, maalipinnan lohkeilut jne jne... kun tähän ynnätään vielä se, että ne ovat hinnaltaan halvempia kuin uudet, niin kyllä minusta kannattaa nähdä hieman vaivaa ja etsiä käytetty hyväkuntoinen ja hyvän laatuinen kitara. Itseänikin hieman harmittaa että miksi ostin uuden kun se vaihtoehtona ollut käytetty Jackson olisi saattanut hyvinkin olla parempi (DKMG).... uusi vain tuntui silloin kivammalta kun siinä ei ollut kolhuja ja tietysti uutuudenviehätys... :) |
Aki 02.07.2005 14:07:51 | |
---|
Käytetyissä kitaroissa on se erittäin hyvä puoli uusiin verrattuna, että se on "sisään ajettu", eli mahdolliset viat ja puutteet ovat havaittu ja niille on tehty jotain, todennäköisesti. Esim. juuri vaihdetut nauhat, säädöt kohdillaa, kenties mikit vaihdettu no-nameista brändeihin, rautaosia parempiin, jne... ja ne ovat hinnaltaan halvempia, kuin uudet. Laske huviksesi, mitä vaikka satulan uudistaminen, mikkien vaihto ja nahojen hionta/vaihto maksaisi päälle siihen upouuteen kitaraan. SIKSI ne käytetyt ovat "parempia". Tämä pätee lähinnä autoihin, ei kitaroihin. Suurin syy miksi monet käytetyt ovat parempia kuin uudet, on se, että harvalla firmalla on intressejä tehdä yhtä hyvistä puista yhtä suurella vaivalla hyvää soitinta, kun nykypäivänä roimasti halvemmalla tekeminen on myös mahdollista. Tottakai, niin loistavia kuin 70-80-lukujen japsikitarat ovat, sieltä löytyy myös halvimmasta päästä ihan käsittämätöntä sahanpurupaskaa. Ja tästä päästäänkin suurimpaan syyhyn miksi ihmiset ostavat uusia kitaroita; ei jaksa nähdä vaivaa tutustua, tutkia, ja etsiä _hyvää_ käytettyä. Se on totta että tosisurkeat kitarat päätyvät roskikseen parin vuoden kuluessa, joten 10v vanhoja kitaroita ostaessa ne todella erottuvat haitakseen. Vähän niinku 400tkm ajettu Mersu vs saman verran ajettu Fiat. -Aki. Ostakaa mun Ibanez Roadstar II RG200 '86!! |
Andy_Von_Hulkko 02.07.2005 14:13:09 | |
---|
Hyviä pointteja on tullut. Kitaransoittajat ovat varmasti muutenkin melko kirjavaa porukkaa, joten esimerkiksi akuutti rahapula voi olla monesti hyvä syy, miksi siitä laitteesta on luovuttu kenties alehintaan. Niin kuin ylempänä on todettu. Kyllä minä silti mielummin ostan uuden Gibson Les Paul standartin, kuin vuoden vanhan vastaavan käytetyn, jos hinta ero on 100-200 euroa. |
Härski 02.07.2005 14:15:08 | |
---|
Tämä pätee lähinnä autoihin, ei kitaroihin. Ai, hitto kun en tienny. Et tahtois perustella, mikä noissa on väärää? |
askomiko 02.07.2005 14:17:45 | |
---|
Mie oon myynyt huippumegakitaroita rahan saamiseksi, ruoskikaa minua. |