Aihe: Kielet pissivät
1 2
ekikoo
01.07.2005 20:13:10
Kirjotin tästä jo tonne FAQiin muttei sieltä vinkkejä irronnut, mutta here goes nothing:

Eli Ibanez RGssä, jossa edge pro II (elkää laittako vikaa sitte tallan piikkiin). Kaikkien kielten ollessa mielestäni optimaalisella korkeudella (12. nauhalla ~3,25mm) vain G-kieli ottaa ylempiin nauhoihin vähän ja helisee ärsyttävästi, joka ei kuitenkaan vahvisimen kanssa haittaa pahemmin.
Voiko 'vikana' olla kielet itse (pinkit ernie ballit), jos joku tuhdimpi setti ei värähtelisi niin suuresti tms? Pitääkö käydä käsiksi (huh) kaularautaan..?

Kiitos vastaajille.
Njää, all your base are belong to us
Lego
01.07.2005 20:14:38
Pitääkö käydä käsiksi (huh) kaularautaan..?

Ei kannata pelätä tuota operaatiota, hiljaa hyvä tulee ja onpahan sekin sitten opeteltuna.

Siis jos joudut nyt tuota vääntelemään.
Minkä vanhana oppii, sitä ei nuorena osannut.
Ibanez, probably the best guitar in the world!
Juniper
01.07.2005 20:22:26
Kaularautaa hieman kireämmälle (enintään 1/4 kierrosta kerralla, mieluummin 1/8 kierros) ja tallaa ylöspäin siten, että kielet on taas oikealla korkeudella.
Les Fender
01.07.2005 20:37:23
........Tartte sitä kaularautaa pelätä. Ei se ole loppujen lopuks muutakun pultti ja mutteri. Kiristämällä annetaan raudalle enämpi potkua pitää kaula suorassa ja löysentämällä toisinpäin. Karkeasti, mitä suorempi (kireämpi)sitä enemmän sirinöitä. Maltilla vaan tekee niitä muutoksia.
Kitara tykkää kun sillä soitetaan!!
ekikoo
01.07.2005 20:38:46
Kaularautaa hieman kireämmälle (enintään 1/4 kierrosta kerralla, mieluummin 1/8 kierros) ja tallaa ylöspäin siten, että kielet on taas oikealla korkeudella.

pitänee huomenna kajota siihen sitten, mutta kiristämällä tätä kaula menee melkein yhdensuuntaiseksi kitaran kannen kanssa, ja käsitykseni mukaan kaulan tulisia olla hieman kaareva eli kannesta ylöspäin nouseva
Les Fender
01.07.2005 20:41:48
pitänee huomenna kajota siihen sitten, mutta kiristämällä tätä kaula menee melkein yhdensuuntaiseksi kitaran kannen kanssa, ja käsitykseni mukaan kaulan tulisia olla hieman kaareva eli kannesta ylöspäin nouseva

Taitaapi olla väärä suunta tuo kiristäminen. Veikkaisin löysentämistä.
ekikoo
01.07.2005 20:49:58

kiristäminen ainakin ibanezeissa laskee kaulaa vaakatasoon päin jos kitara on vaikka pöydällä ellen nyt käsitä kaikkea& sinua väärin *hymiö tähän*
Les Fender
01.07.2005 22:42:04
kiristäminen ainakin ibanezeissa laskee kaulaa vaakatasoon päin jos kitara on vaikka pöydällä ellen nyt käsitä kaikkea& sinua väärin *hymiö tähän*
Suora lainaus kitaran säätö FAQsta:

Seuraa oleellista infoa.
Kun kaula on kupera, eli sivulta katsottuna virityskoneiston pää on kitaran ”keskilinjaa” alempana, tulee kaulaa löysentää, jolloin kielten jännitys oikaisee sitä. Löysentäminen tapahtuu vääntämällä raudan ruuvia VASTAPÄIVÄÄN, mutta VAIN 1/8 kierrosta tai KORKEINTAAN ¼ kierrosta kerrallaan. Tämän jälkeen kaulan tulee antaa asettua, mielellään vaikka yön yli, sillä muutos ei ole havaittavissa heti, vaan vasta kun kielten jännitys on tehnyt tehtävänsä. Kun säädöstä on kulunut useita tunteja, mieluiten siis vaikka seuraavana päivänä, voit suorittaa kielten korkeuden ja reliefin mittaukset. Jos tulos ei ole haluttu -> vieläkin rämisee tai relief on liian suuri, voit vääntää ruuvia toiset 1/8 kierrosta ja toistaa odottelutoimenpiteen. Kärsivällisellä kaulan säädöllä estetään suurempien vahinkojen syntyminen, sillä liian voimakas säätö saattaa jopa murtaa kaulan, jonka jälkeen omistat uuden vesilinnunheittovälineen.
Kun kaula taas on liian kovera ja haluat pienentää reliefiä, väännä ruuvia MYÖTÄPÄIVÄÄN ja toista edellisessä kohdassa mainitut toimenpiteet.

Elikkäs: Jos kitara on siinä pöydällä kielet ylöspäin niin löysentäminen tekee kaulasta enämpi U:n muotoisen elikkäs ikäänkuin nostaa lapaa ylöspäin ja kielten etäisyys puolessavälissä otelautaa kasvaa. Kiristäminen tekee sit tietty toisinpäin..
Yksinkertaisin keino tutkia onko kitaran kaula kupera vai kovera on painaa alinta E-kieltä vasurilla 1nauhalta ja oikealla 14nauhalta (jos olet oikeakätinen) tällöin 7nauhan ja kielen väliin pitäis jäädä n0.5mm rako (tai minkälaisesta reliefistä kukin sit tykkää, rakoa kuitenkin) jolloin kaula on kovera niinkuin pitäisikin.
Juniper
01.07.2005 22:50:09

Mutta kun ei ole. Olen jokusen kitaran säätänyt soimaan oikein ja näin se vaan menee.
Hommahan toimii sillain että sirinä poistuu kun nostaa tallaa, mutta sitten kielet ovat epäsoitettavan korkealla. Kaularautaa kiristämällä kielten korkeutta saa laskettua sopivaksi sopivaksi. Jos kiristää liikaa niin sitten ongelmaksi tulee sirinää matalilta nauhoilta.
Ekku01
01.07.2005 23:07:40
Kaikkien kielten ollessa mielestäni optimaalisella korkeudella (12. nauhalla ~3,25mm) vain G-kieli ottaa ylempiin nauhoihin vähän ja helisee ärsyttävästi, joka ei kuitenkaan vahvisimen kanssa haittaa pahemmin

Tuo on jo sen luokan high action ettei luulisi kielten ottavan kiinni vaikka kaulan säädöt olisivat miten.

Ja sähkökitaroita ei ole tarkoituskaan säätää niin että ne eivät akustisesti särähtelisi yhtään. Minullakin oli aiemmin pakkomielle saada kitara soimaan täysin puhtaasti ja kielet olivat silloin tosi korkealla (olipahan slidesoitto ainakin mukavaa). Mutta totuus on että moisella actionilla tuskin riittää säätövaraa saada intonaatiota kohdalleen.

Mulla ainakin on stratoissa alkanut ala-E-kielen kanssa reilu 2mm (12. nauhalla) olla maksimi millä vielä 0.46:n paksuisen kielen saa hienovireeseen.
Les Fender
02.07.2005 12:39:30
Mutta kun ei ole. Olen jokusen kitaran säätänyt soimaan oikein ja näin se vaan menee.
Hommahan toimii sillain että sirinä poistuu kun nostaa tallaa, mutta sitten kielet ovat epäsoitettavan korkealla. Kaularautaa kiristämällä kielten korkeutta saa laskettua sopivaksi sopivaksi. Jos kiristää liikaa niin sitten ongelmaksi tulee sirinää matalilta nauhoilta.

Oot oikeassa! Kysyjähän kirjoitti sirinän olevan ylimmillä nauhoilla. Olis pitänyt lukea taas tarkemmin. Mulle vaan sattunut eteen enemmän noita kitaroita joissa kaula liian kireällä jolloin sirinää matalilta nauhoilta. Mutta jutun ydin on se että rohkeasti vaan säätelemään ja kokeilemaan!! Soitettavuuteen tuolla säätämisellä on suuri merkitys.
Olli S.
02.07.2005 23:46:57

Tuo on jo sen luokan high action ettei luulisi kielten ottavan kiinni vaikka kaulan säädöt olisivat miten.

Ja sähkökitaroita ei ole tarkoituskaan säätää niin että ne eivät akustisesti särähtelisi yhtään. Minullakin oli aiemmin pakkomielle saada kitara soimaan täysin puhtaasti ja kielet olivat silloin tosi korkealla (olipahan slidesoitto ainakin mukavaa). Mutta totuus on että moisella actionilla tuskin riittää säätövaraa saada intonaatiota kohdalleen.

Mulla ainakin on stratoissa alkanut ala-E-kielen kanssa reilu 2mm (12. nauhalla) olla maksimi millä vielä 0.46:n paksuisen kielen saa hienovireeseen.

Enpä ole actionia mitannut, mutta en ainakaan itse hyväksy minkäänlaisia särinöitä miltään kitaraltani. Ainakin kuvittelisin puhtaan soinnin kuuluvan ihan perusvaatimuksiin.
"Tehdään nyt neljä ryhmää ja molemmissa pitää olla molempia sukupuolia" -Liikunnanopettajani.
rosberg
04.07.2005 08:33:48
Enpä ole actionia mitannut, mutta en ainakaan itse hyväksy minkäänlaisia särinöitä miltään kitaraltani. Ainakin kuvittelisin puhtaan soinnin kuuluvan ihan perusvaatimuksiin.

kamoon. ibanezissa! kyllähän ibanezin kitarassa pitää kielet nyt vähän alempana olla kuin 3.25 milliä. ei se ole mikään vintage strato, jossa munaleikkuri ja kita-haara sopivasti yhtyvät.

vähän järkeä peliin. jos siellä vedetään säröllä, niin saa ne vähän rämistäkin sanon minä.
keep on truckin!
ekikoo
04.07.2005 12:31:24
Nyt Ibaa ei saa normaalivireeseen, koska talla nousee liikaa. Niitä kahta ruuvia jotka pitää sitä levyä missä jouset on kiinni, olen kiristäynt, niin ei siltikään talla laske... Olisikohan se parempi vaihtoehto että kaula löysällä ja että tallan jouset saisivat olla myös ei-niin-kireällä..
Jos siis kiristää kaulaa niin sittenhän niitä jousiakin pitää kiristaa että talla on suorassa kitaran kanteen nähden, sitten on jokapaikassa älyttömät jännitykset ja kohta hajoaa koko keppi
alphamale
04.07.2005 12:40:34

Nyt Ibaa ei saa normaalivireeseen, koska talla nousee liikaa. Niitä kahta ruuvia jotka pitää sitä levyä missä jouset on kiinni, olen kiristäynt, niin ei siltikään talla laske... Olisikohan se parempi vaihtoehto että kaula löysällä ja että tallan jouset saisivat olla myös ei-niin-kireällä..
Jos siis kiristää kaulaa niin sittenhän niitä jousiakin pitää kiristaa että talla on suorassa kitaran kanteen nähden, sitten on jokapaikassa älyttömät jännitykset ja kohta hajoaa koko keppi

Jos ei jouset riitä, niin pistetään lisää jousia, ja jos on jo kaikki jouset tallassa, pistetään jämäkämmät jouset! Kaularaudan säädöllä en kelluvan tallan nousemiseen lähtisi vaikuttamaan.
Lahtelaista, totta kai
Ekku01
05.07.2005 02:12:54

Ei kaularaudan asento vaikuta tallan jousiin mitenkään. Jos kiristät rautaa, niin tottakai silloin vire nousee jolloin kieliä pitää löysätä.

Kaupasta vaan lisää jousia, niin eiköhän homma ala toimimaan.
Ekku01
05.07.2005 02:18:31
kamoon. ibanezissa! kyllähän ibanezin kitarassa pitää kielet nyt vähän alempana olla kuin 3.25 milliä. ei se ole mikään vintage strato, jossa munaleikkuri ja kita-haara sopivasti yhtyvät.

Jossain halvassa (=huonossa) akustisessa voi kielet olla tuolla korkeudella. Omassa halpis Yamahassakin sain laskea ne aika lähelle paria milliä ilman mitään särinöitä.

vähän järkeä peliin. jos siellä vedetään säröllä, niin saa ne vähän rämistäkin sanon minä.

Ja hommahan on se että ne kitaran mikit eivät ole oikeat mikrofonit, eli ne eivät ota "fonisesti" sitä ääntä kielistä.
Eli jos jossain vähän rätisee niin se ei vahvistimesta ole heti kuulumassa. Siinä vaiheessa kun ääni alkaa kuolla eivätkä kielet pääse värähtelemään enää kunnolla alkaa homma vaikuttaa siihen mitä stryrkkarista tulee korvaan.
deevee
06.07.2005 14:16:18
Ei kaularaudan asento vaikuta tallan jousiin mitenkään. Jos kiristät rautaa, niin tottakai silloin vire nousee jolloin kieliä pitää löysätä.

Miksköhän ihmeessä mulla vire nousee, kun löysään kaularautaa eli käännän mutteria vastapäivään?
do it
Ekku01
06.07.2005 16:43:48
Miksköhän ihmeessä mulla vire nousee, kun löysään kaularautaa eli käännän mutteria vastapäivään?

Oisko sulla ollut kaularauta liian kireällä ja kaula tällöin hiukan kupera? Silloihan se suoristuessaan kiristää hieman kieliä. Ihan samoin kuin koveraa kaulaa suoristaa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)