borgirdimmu 03.05.2003 10:32:18 | |
---|
Tätäkin on varmaan kysytty mutta minkälaiset kompurasäädöt kannattaa olla(Tai jos tiedätte muitakin hyviä säätöjä niin hyvä) jos soittaa kunnon heviä:Kitarassa, Virpassa, Bassareissa, Tomeissa, Pelleissä, Bassossa. Antakaa vaan attack, release, ratio..lukuja.Mulla on ohjelmana on cubase sx että jos jollain on sama ohjelma niin vois antaa vinkkejä siitä ohjelmasta. |
Juntunen 03.05.2003 18:57:14 | |
---|
http://www.nettiteatteri.com/reiska/index.htm Tuolta perustietoa kompuroinnista ja muustakin hyödyllisestä. Näiltäkin alueilta varmaan haku-toiminnolla löytyy. Tarkkoja arvoja ei voi oikeen heittää, kun esim. attack/release -suhde voi - kompressointitavasta riippuen määräytyä vaikka biisin tempon mukaan. Erilaisia asetuksia on varmaan yhtä monta kun on miksaajaakin. Suosittelisin ottamaan vaikka tuolta perusteet ja teorian haltuun ja sitten kokeilemaan vaan, mikäli on mahdollista. |
kivi 06.05.2003 12:18:47 | |
---|
Joo, ei mee noin. Mutta koetetaan selittää, miten mä tekisin: -Attack-ajan säädän sillai, ettei äänen ominainen aluke katoa. Ihan nollassa ei saa olla. -Release-ajan katson biisin temposta laskemalla 24 tahdilta keskiarvon, tai vaikkapa virveliä kuunnellen. Idea on saada humahdus loppumaan tasatahtiin, esim. 1/8-nuotin kuluttua. -Kompressiosuhteen päätän yleensä etukäteen. 2:1 on vähän, 8:1 paljon. Tuo pitää ymmärtää niin, että thresholdin eli kynnysarvon yläpuolella niin ja niin monta desibeliä tiivistyy niin ja niin moneksi. -Thresholdin säädän korvalla niin, että kun kompressorin vaikutus alkaa kuulua niin siitä vähän takaisin. Jos puristusta tarvitaan sen jälkeen lisää, niin mieluummin toinen kompura perään, tai sitten signaali erotetaan kahdelle kanavalle niin ettei kaikki mee vain ja ainoastaan kompuran läpi. Kompura on mulla äänitellessä koko ajan mukana, mutta yleensä aika pienellä. Sen verran vaan, että hyötysuhde pysyy kunnollisena. Särö- ja akustisissa kitaroissa, bassossa, laulussa ja rumpujen overheadissa on pikku kompressointi usein tarpeen jo nauhalle mennessä. Putkikompressori on hyvä kaveri, jos digipuolelle äänitetään, sillä saa äänestä talteen kaikkea mikä muuten katoaisi. |
Juntunen 06.05.2003 15:42:08 | |
---|
Joo, ei mee noin. Mutta koetetaan selittää, miten mä tekisin: -Attack-ajan säädän sillai, ettei äänen ominainen aluke katoa. Ihan nollassa ei saa olla. -Release-ajan katson biisin temposta laskemalla 24 tahdilta keskiarvon, tai vaikkapa virveliä kuunnellen. Idea on saada humahdus loppumaan tasatahtiin, esim. 1/8-nuotin kuluttua.
Mitenniin ei mee. Eikö tuo juuri tarkoita sitä, että kompura-asetukset voivat riippua biisin temposta? Ja riippuuhan ne jonkun verran lähtösoundistakin ja sen voimakkuudesta. |
kivi 06.05.2003 22:29:40 | |
---|
Mitenniin ei mee. Eikö tuo juuri tarkoita sitä, Niin, tarkoitin olla samaa mieltä tän sun "Tarkkoja arvoja ei voi oikeen heittää, kun esim. attack/release -suhde voi - kompressointitavasta riippuen määräytyä vaikka biisin tempon mukaan." -virkkeen kanssa, ja tarkoitin sanoa alkuperäiselle kysyjälle ettei mee niinkuin hän kysyi. Rest assured, you were right.
|
Rest assured, you were right. Heh, juu. Väärinkäsityksiä... |