Aihe: Mikä siinä suomimetallissa viehättää/inhottaa?
1 2 3 4 5 6 7 8
WyW
29.06.2005 14:17:05

Inhottaa:

Jouni-vitun-Hynysen yhden nuotin punaniskajollotus. Yleinen junttiote ylipäätään vituttaa. Esim. Diablon Eterniumin tunnelmanlaskija "VOI PERKELE".

Toisaalta näyttää mokoma touhu uppoavan, ku veitsi vanhukseen. Minkäs teet.
http://koti.mbnet.fi/iapunen/bleh/blackani.gif
Jormaz
29.06.2005 14:22:45
In Goth We Trust!
The 666 Club #4 Mactep - Love Metalia Neuvostoliitosta
leather rebel
29.06.2005 16:39:02 (muokattu 29.06.2005 16:44:00)
Aika posketon väite. Ainakaan Viikatetta ei voisi millään muulla kielellä edes laulaa. Ja kyllähän Kaarle on sanoituksien mestari, ei siihen alakuloon osaisi sillä tavalla englanniksi tarttua. Myös Kotiteollisuus on aika ajoin toiminut, varsinkin Kuolleen Kukan Nimi ja Tomusta ja Tuhkasta -levyiltä löytyy helmiä. Mutta osa uudemmist biiseistä on kyllä kömpelöitä sanoituksiltaan, mielestäni esim. vieraan sanomaa.
Itse pidän Annalaa aivan yliarvostettuna sanoittajana(huom! tämä on vain mielipide!) Esimerkkinä juuri tämä Uni saa tulla on jotenki niin väkisin väännetyn kuulonen. Muutenki minun korviini Mokoman sanoitkuset ovat joskus hieman tekotaiteellisia. Raskaammalta puolelta mainittakoon Ajattara joka ei edes tulisi toimeen ilman suomen kieltä. Ruojahan oikeen rypee niissä suomen kielen rumissa artikulaatioissa ja saa sillä paljon voimaa ärjymiseensä.

No otetaan nyt sitten vähän takaisin.

Kotiteollisuus, Mokoma ja Stamina (puhumattakaan jostain Kilvestä) eivät toimi minun mielestäni pätkääkään. Viikate vähän enemmän. Ajattaralla sanoituksellinen puoli toimii hienosti, mutta musiikki onkin sitten ihan vitun tylsää jurnutusta (vaikkei tässä musiikkimieltymyksistä ollutkaan kyse).

Alkaa vaan jo kyllästymään tähän (toivottavasti jo laantuvaan) Kotiteollisuus-Niskis-Mokoma-Stamina-janiinedespäin-trendiin.

EDIT : Mika Luttisen suomenkieliset(kin) sanoitukset nostattavat kyllä hymyn suupielille.
"I really don't care about Kirk (Hammett) — he stole my job, but at least I got to bang his girlfriend before he took my job — how do I taste, Kirk?" - Dave Mustaine
leather rebel
29.06.2005 16:42:52
Suomimetalli on pilattu kliinisillä soundeilla. Joku Oksala/finvox/mitä tahansa yhdistelmä pilaa kaiken. Bändit eivät kuulosta raskaalta. Tietty särmä ja särö puuttuu soundeista ja soittoasenteesta. Rummut ovat kilttiä tikitystä ja kitarat tylsiä kuin papan ruosteinen saha...

...Suomimetallibändit kopioivat imagonsa ja musiikkinsa jenkkiläisiltä ym esikuviltaan...

...Asenne puuttuu.

Suomimetalli on tahattoman komiikan ylistystä. Harmittaa ja käy vähän sääliksi kun jätkät itse ei sitä tajua. Nolottaa ja punastuttaa tiettyjen tyyppien puolesta kun ne mokaavat itsensä mediassa ja sitten ihmetellään kun hevareille hymähdellään...

Allekirjoitan.
"I really don't care about Kirk (Hammett) — he stole my job, but at least I got to bang his girlfriend before he took my job — how do I taste, Kirk?" - Dave Mustaine
aslave
29.06.2005 16:58:03 (muokattu 29.06.2005 17:00:31)

Suomimetalli on pilattu kliinisillä soundeilla. Joku Oksala/finvox/mitä tahansa yhdistelmä pilaa kaiken. Bändit eivät kuulosta raskaalta. Tietty särmä ja särö puuttuu soundeista ja soittoasenteesta. Rummut ovat kilttiä tikitystä ja kitarat tylsiä kuin papan ruosteinen saha...

...Suomimetallibändit kopioivat imagonsa ja musiikkinsa jenkkiläisiltä ym esikuviltaan...

...Asenne puuttuu.

Suomimetalli on tahattoman komiikan ylistystä. Harmittaa ja käy vähän sääliksi kun jätkät itse ei sitä tajua. Nolottaa ja punastuttaa tiettyjen tyyppien puolesta kun ne mokaavat itsensä mediassa ja sitten ihmetellään kun hevareille hymähdellään...

Paskan vitut. Ainakin Stam1nan ja Mokoman soundit ovat täyttä timanttia. Itseäni lähinnä häiritsee, että ulkomailta ei samanlaisia tykityssoundeja tahdo löytyä. Oletko nähnyt näitä kyseisiä bändejä livenä, siinä ei kyllä ole asenteen puuttumisesta tietoakaan?
Tämä sielu on liian pieni meille kahdelle.
basistivol666
29.06.2005 23:11:41
Oletko nähnyt näitä kyseisiä bändejä livenä, siinä ei kyllä ole asenteen puuttumisesta tietoakaan?

!!1Blast Beat!!!
"Mie en ainakaa ota vaaleanpunast pyyhettä" -J. Hyrkäs-
ten
29.06.2005 23:39:27
Mikä siinä suomimetallissa viehättää/inhottaa?

Viehättää:
- molli ja duuri!

Inhottaa:
- molli ja duuri!
Plussa on miinuksen negatiivinen puoli.
Deathrace King
30.06.2005 10:37:58

Stone. Ei toistuvia sointukulkuja tai muuta paskaa. No...Laulajan ääni ja lausuminen voi joitakin vituttaa, mutta se livemeininki..Heittäkää televisionne parvekkeelta alas ja hypätkää itse perässä. Voi swiddu mitä meininkiä se oli.

Muut puhuvat kyllä suomeksi laulavista bändeistä. Konkarinkin kannattaa muistaa, että aloitusviesti pitää lukea aina tarpeeksi tarkkaan ja ajatuksella ;)
Ei ressiä, RÄSSIÄ!!! www.mikseri.net/chaoscreation
Emplate
30.06.2005 14:30:19

Minua on tässä jo hetken ihmetyttänyt, että miten samantien, kun ilmaantuu joku suomeksi laulava metallibändi, niin heti ollaan iskemässä se samaan kastiin muiden suomenkielisten kanssa: "Ai tämä on taas tätä suomimetallia, eiköhän se sitten ole ihan samaa paskaa, kuin kaikki nuo muutkin". Tuntuu vähän siltä, että vaikka bändi tekisi suomenkielistä grindcorea, niin silti joku sanoisi "Kotiteollisuus".

Totta on, että jos lontooksi väännetään, niin sitten niillä lyriikoilla ei ole niin väliä. Ainakaan täällä Pohjolassa. Suomenkielisillä bändeillä lyriikkapuoli sitten taas korostuu, kun oma kieli pistää niin paljon korvaan. Tästä pääsenkin siihen, että minkä takia Jarkko Martikainen tunkee aina naamansa muiden bändien lyriikoihin. Onhan hän erittäin mainio sanoittaja, mutta kun Martikainen lähtee peukaloimaan muiden sanoituksia, tuntuu siltä, että hän muuttaa kaiken paskaksi. Tiedä sitten mistä tämä johtuu.

Yhdyn joihinkin aikaisempiin puhujiin, että sanoittajina Marko Annala ja Kaarle Viikate ovat huippuluokkaa. Tähän joukkoon lisäisin suomimetallin piiristä myös Stam1nan Hyrden, häneltä löytyy myös mielestäni erittäin mielenkiintoisia sanoituksia.

Tietysti myös tästä yltiöpäisestä plagioimisesta pitäisi päästä eroon. Onhan se nähty, että heti kun Kotiteollisuus löi vähän enemmän läpi, niin moisia tuli tusina lisää. Tästä luultavasti juontaakin juurensa se, että suomimetallibändit ollaan aina laittamassa samaan karsinaan. Mutta muistakaa ihmiset, että metallissa on alalajeja kuin puita metsässä, joista voi ammentaa vaikka kuinka paljon kaikkea erilaista. Älkää heti lytätkö kaikkia uusia suomenkielisiä yhtyeitä, vaikka ette olisikaan niiden edeltäjistä pitäneet.
Lisää ahdistustasi - http://www.stoi.tk
leather rebel
30.06.2005 16:43:46
Paskan vitut. Ainakin Stam1nan ja Mokoman soundit ovat täyttä timanttia. Itseäni lähinnä häiritsee, että ulkomailta ei samanlaisia tykityssoundeja tahdo löytyä. Oletko nähnyt näitä kyseisiä bändejä livenä, siinä ei kyllä ole asenteen puuttumisesta tietoakaan?

Stam1nan ja Mokoman musa ei mulle kolise. Stanan vollotuspaskaa. Eikä noi tumppusounditkaan oikein iske.

Että paskan vitut vaan itelles. :P
Super-Jari
30.06.2005 16:47:16
Stam1nan ja Mokoman musa ei mulle kolise. Stanan vollotuspaskaa. Eikä noi tumppusounditkaan oikein iske.

Että paskan vitut vaan itelles. :P

Kerro lisää tuosta vollotuspaskasta.
Eyes tied tight forever
Mouth wired shut forever
Dropped C
30.06.2005 20:01:58
Ketä kiinnostaa? Onko niitä levyjä pakko ostaa tai käydä keikoilla? Ilmeisesti, kun tuntuu herrojen tr00-meininkiä haittaavan.
Come back dear dreams, tales of old. In this sleep, servant of the warsmen.
aku.miettinen
30.06.2005 20:37:56
Hahah eipä kestäny pitkään ku joku vetää ton tr00-jutun tähän. Ahhaha onneks olkoon.
stratocaster
30.06.2005 20:51:15
Mokoma ja Trio Niskalaukaus ovat ainoita suomenkielisiä hevibändejä joista pidän. Niissä on sitä jotain. Muut on jotenkin hyvin synkkiä ja masentavia.
R.I.P. Dimebag Darrel (1966-2004)
marke-
30.06.2005 21:52:11 (muokattu 30.06.2005 21:52:33)
Itse olen omistanut suomilyriikka asenneongelman jonkin aikaa ja pääsin siitä iän myötä onneksi eroon (ei, en edes yritä selvittää mitään teini/aikuisjuttuja. provosedät voi siis ottaa ihan rauhassa).

Suomimetallissa ei varsinaisesti erikseen viehätä mikään, kyllä kaikki asialleen omistautuneet muusikot saa yleensä edes jotain kuunneltavaa materiaalia ulos. Päälimmäinen asia suomimetallin inhottavuudessa on hyvin usein surkea ja läpitunkeva tuotanto. Viikate ja Rautiainen pistää välillä radiosta aika pahasti korvaan ylilyödyn autotunen takia.
(Joku voi vaikka huvikseen verrata Mastodonin ja Nightwishin saundeja. Ihan objektiivisesti siis, eikä niinkään 'mä tykkään mastodonista' periaattella.)

Vielä kaikille ihquille russuttajille:

Näin Stam1nan provinssissa livenä. Ne pojat soitti rehellisesti, hyvin ja hauskasti. Hyviä biisejä. Mitä valittamista? Se on musiikkia. Ei musiikki ole täydellistä vaan ihmisten soittamaa ja tekemää. Jos joku (minä) sattuu Hyyrysen Antin tekemistä biiseistä vittu tykkäämään niin mitä se keikuttaa kenenkään venettä...
Haen bändiä. Soitan kitaraa. Voin myös huutaa.
moottorisaha
30.06.2005 22:19:44

Se mulla lähinnä ihmetyttää, että kaikki nämä suomeksi laulavat pannaan aina samaan nippuun. Mitä yhteistä on laulukielen lisäksi esim. Trio Niskalaukauksella, Viikatteella ja Kotiteollisuudella?

En muusta tiedä, mutta ainakin se että kaikki noista ovat suht perseestä.

Ei Suomen kieli vain sovi metalliin tai rokkiin. Englannissa sanat ovat lyhyempiä sekä iskevämpiä ja konsonantteja painotetaan kunnolla. Jos tätä koittaa tehdä Suomen kielellä, se kuulostaa sitten jo aivan helvetin tyhmältä. Sitä iskevyyttä ja "perkussiivisuutta" tarvitaan juuri näihin kyseisiin genreihin.
"Roll with it, or get rolled over motherfucker!" - Dimebag Darrell 1966-2004 R.I.P.
Super-Jari
30.06.2005 22:23:17
Mokoma ja Trio Niskalaukaus ovat ainoita suomenkielisiä hevibändejä joista pidän. Niissä on sitä jotain. Muut on jotenkin hyvin synkkiä ja masentavia.

Niskalaukaus onkin hyvä esimerkki iloisesta ja piristävästä bändistä.
Eyes tied tight forever
Mouth wired shut forever
Moratoria
01.07.2005 00:58:30
Yleinen junttiote ylipäätään vituttaa. Esim. Diablon Eterniumin tunnelmanlaskija "VOI PERKELE".

Mitäs junttia nyt tuossa on? Pitäiskö sen tilalla olla notta "Muthafucka!"
RokDemon
01.07.2005 10:17:41

Voi jeesus, ihan kuin se suomenkieli siihen musiikkiin vaikuttaisi. Eiköhän sitä tehdä niin hyvää kuin huonoakin mättöä millä kielellä tahansa. Nyt ovat bändit pikkuhiljaa tajunneet, ettei tarvitse aina kopioida Niskalaukausta, vaan voi tehdä myös muunlaista shittiä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)