Aihe: Strato ehdotuksia vielä..
1
WahWah
26.06.2005 23:49:14
Elikkä tiedän, että saman tyyppisiä threadeja on varmaan miljoonittain, mutta nyt kun rippilahjajalla pitäis palkita itseni ja tarvitsisin vähän neuvoja stratojen ihmeelliseen maailmaan niin teempäs uuden.

Eli stratoa etsin, jossa vaatimukset on tujakat mikit ja hyvä tuntuma (floikkallistakin harkitsin) ja hieman Hendrix tyylistä soundia haeskelen, mutta kuitenkin sen verran rajua, että kaiken maailman 80-luvun tukkahevitkin sillä vetäsis.
Ja juttuhan on se, että en kovin tarkasti eri strato malleja tunne ja niistä tarkempia tietoja haeskelen, mikä sopisi parhaiten kuvaukseen?.

Ja hinta on siinä 700 € ympärillä.
Ehotuksia?
"We're just a battery for hire with a guitar fire ready and aimed at you" AC DC - For Those About To Rock (We Salute You).......Pastilli?
Härski
27.06.2005 00:12:39 (muokattu 27.06.2005 00:12:50)
Saksasta Fenderin Deluxe Fat Strat floikalla ja teet siihen tallamikin puolituksen.
biibob
27.06.2005 00:23:00
Itse pidän eniten 60 ja 70 luvun stratoista. Fenderin classic-sarjasta löytyy molemmille vuosikymmenille mallit, jotka varmaan saa tingattua tuohon 700 tai jopa alle. Ne ovat tehty mexicossa, mutta hyviä yksilöitä löytyy hyvinkin paljon. Nauhat jutuu monesti hiomaan ennen kaupasta ulos vientiä , mutta sehän on kuitenkin melko tavallista, koska puu on kuitenkin elävä materiaali. 70 luvun mallissa on U-kaula, kun taas 60-luvun mallissa C-tyyppinen, eli kannattaa testata parhaiten itselleen sopiva. Mikkejä en menisi niin kehumaan, mutta mikit ovat helposti vaihdettavissa. Ei nuo vakiomikit huonoja ole, mutta markkinoilta saa paljon parempiakin. Fenderillä löytyy myös classiceista 50-luvun versio, joka on hyvin pitkälle samanlainen, mutta kaulatyyppinä taitaa olla V (en ole varma). Otelautahan on 50-luvulla maple, 60-luvulla rosewood ja 70-luvulla kumpi tahansa.

Fenderillä on myös USA malleissaan highway1, jotka saattaisivat lähteä tuohon 700e. Kitarat ovat omasta mielestäni hieman modernimpia soundeiltaa, kuin classic mallit. Highway1:ssä on kiiltävän lakan sijaan käytetty mattalakkaa, joka jakaa mielipiteet moneen leiriin. Itse en oikein pidä siitä, mutta jotkut pitävät kovastikin. Highwayt ovat kuitenkin todellakin kokeilemisen arvoisia, mutta eivät classicit kyllä mielestäni jää highwayden alapuolelle viimeistelyssä soitettavuudessa, vaikka ovatkin mexicosta ja highway USA.

Astetta kalliimpiin mentäessä fenderillä tulee american series, joka on jo kalliimpi malli. Uutena ei välttämättä saa 700e hintaan, mutta käytettynä voi saadakkin. Thomann myy myös johonkin 700-800e paikkeille varmaan. Ovat paremmin viimeisteltyjä omasta mielestäni. American series on minun mielestäni oikeastaan vasta se usan malli, jossa alkaa sitä laatueroa näkyä vielä siinä vaiheessa, kun tuotteet on kaupan hyllyllä (tosin, kun mexicolaiset on säädetty, niin yltävät kyllä varmasti american tasolle). American seriesit edustaa jälleen sitä modernimpaa suuntaa. Mikit ovat tehokkaampia jne...

Kannattaa testata kaikkia mahdollisia. Miettiä, mitä juuri sinä olet stratolta haluamassa. Sitä klassista fender soundia, vai jotain modernimpaa. Mikeistähän se on loppupeleissä paljon, kiinni, ja mikithän saa kyllä vaihdettua. Vahvistimella on myös iso osa, varsinkin kun puhutaan siitä tuleeko sitä säröä tarpeeksi. Testaamaan vaan.
Jos joku olisi nimettävä jumalan jälkeen niin se on Jimmy Page.
Ze Kink
27.06.2005 01:16:02
Muista, että juuri se hyvä Strato jota etsit ei välttämättä ole Fender. Itse löysin omani Tokailta aikoinaan, enkä ole tippaakaan katunut. Mutta asiaan, itse en kyllä floikkaa laittaisi. Lähtisin varmaan esimerkiksi Japsistratoja katselemaan tuolla hintaluokalla, ja sitten vaihtaisin tallaan humbuckerin tai yksikelaisen kokoisen humbuckerin. Tuolla tosin voi saada jo valmiiksi tallahumbuckerilla varustetun Jenkkistraton esim. vaikka M.netin torilta.
Rölö
LaXu
27.06.2005 02:04:03 (muokattu 27.06.2005 02:04:30)
Muista, että juuri se hyvä Strato jota etsit ei välttämättä ole Fender. Itse löysin omani Tokailta aikoinaan, enkä ole tippaakaan katunut. Mutta asiaan, itse en kyllä floikkaa laittaisi. Lähtisin varmaan esimerkiksi Japsistratoja katselemaan tuolla hintaluokalla, ja sitten vaihtaisin tallaan humbuckerin tai yksikelaisen kokoisen humbuckerin. Tuolla tosin voi saada jo valmiiksi tallahumbuckerilla varustetun Jenkkistraton esim. vaikka M.netin torilta.

Samaa mieltä. Kannattaa myöskin nuo kalliimmat Yamaha Pacifica mallit tarkastaa, hinta-laatusuhde on mielestäni selkeästi parempi kuin vaikkapa Mexicon Fendereillä. Sperzelin lukkovirittimet ja grafiittisatula huolehtivat vireen pysyvyydestä ja tallahumpparin ansiosta sopivat monenlaiseen meininkiin. 812:n saa uutena kuudella huntilla, käytettynä pyörivät 300-400€:n paikkeilla. Muoto ei sitten tietysti ihan perinne-stratoa ole, mutta mielestäni oikein nätti kuitenkin.
JuSu
27.06.2005 07:39:28
Muista, että juuri se hyvä Strato jota etsit ei välttämättä ole Fender. Itse löysin omani Tokailta aikoinaan, enkä ole tippaakaan katunut.

Jeps. 80 -luvun Tokai, Fernandes tai Squier voisi olla oiva valinta, miksei uusikin Tokai. Myös G&L Tribute -sarja istuu tuohon hintahaarukkaan.

Itse kun haeskelin stratoa tuossa hintaluokassa, päädyin Blade Texas Standardiin, jossa on oivallinen VSC -tzydeemi, joka laajentaa straton soundipalettia entisestään. Listahinta Millbrookissa muistaakseni 650 euroa.

JuSu
Minä olen myyrä.
Pluto
27.06.2005 10:04:43 (muokattu 27.06.2005 10:05:09)
Ostin juuri 600 eurolla uuden Tokain japsistraton, enkä ole katunut. Soittotuntuma on just eikä melkein, ja kitaran puut kuulostavat todella hyviltä. Osat eivät ole aivan huippuluokkaa, eli joskus kun talous sallii mikit vaihtuvat Kinmanin blues-sarjalaisiksi (siinä olisi muuten ehkä sullekin kelpo mikkivalinta, mikäli joskus aiot vaihtaa.).

Joka tapauksessa, osta se mikä sinusta tuntuu parhaalta. Fenderillä on iso ja monipuolinen valikoima, josta löytyy vaikka mitä. Ite vaan päädyin Tokaihin.
Dillon, you son of a bitch!
jukepoksi
27.06.2005 20:24:51

Itelläkin oli tässä kevään/kesän projektina straton osto tuossa 500-700 euron hintaluokassa.Alunperin ajatuksena oli käytetyn Fenderin metsästäminen, mutta kun muutaman kuukauden väijyminen ei tuottanut tulosta niin uutta piti katseleman.

Siispä kiertelin pitäjän molemmat (heh) musiikkikaupat ja testailin kepukoita aluksi akustisesti. Testissä oli Fenkulta pari meksikolaista (Classiceja ilmeisesti), korealainen Lite-Ash ja ameriikan Highway sekä F:n ulkopuolelta japanilainen Tokai.

Testailujen lopputuloksena kaksi oli yli muiden, nimittäin Korean Fenkku ja Tokai. Näitten välille olikin sitten vaikea tehdä eroa. Molemmat soivat hyvin akustisesti ja sähköllä (kummassakin oli Seymour Duncanin mikkisetti, tosin en osaa sanoa olivatko samat) ja molemmat tuntuivat sopivan kouraan. Tokai tuntui hivenen mukavammalta ja näytti kauniimmalta (oon aina ollu heikkona sunburstiin), mutta toisaalta on pakko myöntää, että se F lavassa houkutti myöskin kovasti...

Loppujen lopuksi pähkäilyn ja jahkailun lopputuloksena totesin, että Fenderin osto saa jäädä tulevaisuuteen, eli Tokai sai uuden kodin.
"Be strong, be wrong"
terolt
30.06.2005 18:40:07
joskus nuorempana sain haaviini Mexicon Fenderin, richie samora signaturen, floikka löytyy ( floyd rose II ) ja tallamikkinä jo valmiina dimarzion paf pro. Taivaallinen saundi. En ole vastaava itse nähnyt Suomessa missään, eli mikähän mahtaa olla nykyinen myyntihinta?ja onko se oieasti joku keräilykappale, tosin huhua olen vain kuullut...
Puavali
30.06.2005 18:49:40 (muokattu 30.06.2005 18:50:10)
Saksasta Fenderin Deluxe Fat Strat floikalla ja teet siihen tallamikin puolituksen.

Parenpi kuni puolitus on Foxin neuvoma kelat sarjaan/rinnan kytkentä. saundillisesti vastaava likimain, mutta häiriövapaampi kuulema.
kalamies#19 >-)))> Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni. ESTR #2
Härski
30.06.2005 19:37:14
Parenpi kuni puolitus on Foxin neuvoma kelat sarjaan/rinnan kytkentä. saundillisesti vastaava likimain, mutta häiriövapaampi kuulema.

Tsjaa.. tämmösestäpä en tiennytkään. Kaippa se on sitte hyvä.
Jackie
30.06.2005 21:49:08
Käsi ylös kuka tykkää rockmusiikista!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)