Aihe: Kysymyksiä Fenderistä ja Gibsonista
1
Gimmo
30.06.2005 20:02:09
Olen tässä useamman vuoden miettinyt standard straton tai les paul classicin hommaamista. Köyhänä miehenä kuitenkin vielä harkinnan asteella.
Nyt tullut mieleen, että jos ostaisikin les paul studion, joka on hinnaltaa edullisempi. Onko kellään tietoa, mitä eroa on studiolla ja classicilla käytännössä?
Toinen kysymys koskee stratoa.. meksikon strato houkuttelee hinnalla. Onko siis huomattavaa eroa soundissa jenkillä ja meksikolaisella vai pelkästään imagossa ja että jenkki on tehty (ainakin joskus) käsin?
Eli, jos jollain on tietoa tai kokemusta, olisin erittäin kiitollinen.
Hannu H.
30.06.2005 20:14:00 (muokattu 30.06.2005 21:09:30)

studio:
-vuosimallista riippuen dotit tai trapezoidit
-59-kaula
-ei reunalistoja
-Mikkeinä 490R (kaula) ja 498T (talla)

classic
-trapezoidit (vihertävät. standardissa valkeat)
-60-kaula aka. slim taper (tämä siis ohuempi ku studion kaula)
-reunalistat
-Mikkeinä 496R (kaula) ja 500T (talla)

Studioiden rungot ovat myös käsitykseni mukaan ohuemmat kuin classicin tai standardin.
Laatueroista en osaa sanoa, kun ei ole kuin pikaiset kokemukset ko. malleista.

EDIT: ainiin se strato.
Mexicossa ja jenkeissä valmistettujen välillä on eroa ainakin elektroniikassa, puissa ja varmaan myös viimeistelyn laadussa. Eli ei se ero pelkästään tule made in usa leimasta. Hyvänä budjettivermeenä tuohon väliin kannattaisi katsella käytettyjä japanilaisia stratoja (fender tahi joku kopioija).

EDIT2: tarinoidaas ny sit viel...

Itselläni oli 3 vuotta meksikostrato, mutta tuli se nyt tänä keväänä hukattua, koska ei oikein strato iskenyt tassuun. Mikit olisi pitänyt vaihtaa jos sitä oilis vielä halunnut käyttää. Tallaan koitin duncanin vintagea kun semmoinen nurkissa pyöri ja ero oli kuin yöllä ja päivällä orkkismikkiin verrattuna. Työnlaatu oli melko hyvää, mutta kaulan sovitus taskuun ei ollut omassa yksilössäni aivan täydellinen. Kestävä se kyllä oli. Kerran tuli pudotettua oikeen kunnolla asfalttiin ja ei mitään kummempaa. Maali vähän halkes siitä kohti mikä otti osumaa tantereeseen.
Päiväduuni on vain harrastus jolla kustannetaan se oikea työ.
LaXu
30.06.2005 20:34:54
Ja muistutetaan vielä, että se paras strato tai LP ei välttämättä tule Fenderiltä tai Gibsonilta. Eli "aidot" ja kopiot testiin.
Tompsi
30.06.2005 20:44:23
Studioiden rungot ovat myös käsitykseni mukaan ohuemmat kuin classicin tai standardin.

Ajoittain, nykyiset studiot taitavat kaikki olla normaalipaksuisia.
Jackie
30.06.2005 20:52:46
498T (talla)

Se on kyllä classicissa 500t tallassa.
Käsi ylös kuka tykkää rockmusiikista!
Gimmo
30.06.2005 22:21:30 (muokattu 30.06.2005 22:22:18)
Olen nyt kallistumassa siihen meksikon stratoon, kun meni yks käytetty jenkki ohi.
Yks jenkin omistava kaveri puhu, että puumateriaali ois nykysin sama meksikolaisessa kuin jenkissä... viimeistelyssä varmaan eroja.
Sanokaa nyt suoraan, että kannattaako se ostaa.
Olen soittanut n. 10 vuotta ja omistan todella hyvän ibanezin, mutta nyt tekisi mieli saada hieman erilainen hevinkepin lisäksi.
Käytettyjä en jaksa enää etsiä, eli onko muita ideoita jos tahtoo semmoset hyvät akustiset ja mukavan särön samaan pakettiin?
Ai niin, ja kiitos vastanneille!
Jackie
30.06.2005 22:41:05
Kyllä minäkin olen miettinyt mexico stratoa. Vaihtaisin kyllä tallamikin singlecoil sized humppariin. Varmasti pärjää usa stratoille vertailuissa.
fox
30.06.2005 22:41:48

Ajoittain, nykyiset studiot taitavat kaikki olla normaalipaksuisia.

Näinpä, tosin tiettävästi saattaa olla ohuempiakin nykyisissä.. Merkitys ei oo kovin suuri, se on 1/8 tuumaa.. Siis Standardi Les Paulin runkoa ohuempi, mikäli on.. Jotain 3 milliä ja osia siis..
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers."
Olli S.
30.06.2005 22:44:47

Olen nyt kallistumassa siihen meksikon stratoon, kun meni yks käytetty jenkki ohi.
Yks jenkin omistava kaveri puhu, että puumateriaali ois nykysin sama meksikolaisessa kuin jenkissä... viimeistelyssä varmaan eroja.
Sanokaa nyt suoraan, että kannattaako se ostaa.
Olen soittanut n. 10 vuotta ja omistan todella hyvän ibanezin, mutta nyt tekisi mieli saada hieman erilainen hevinkepin lisäksi.
Käytettyjä en jaksa enää etsiä, eli onko muita ideoita jos tahtoo semmoset hyvät akustiset ja mukavan särön samaan pakettiin?
Ai niin, ja kiitos vastanneille!

Kyllä ainakin kokeilemissani Meksikoissa ja Jenkeissä on ollut ero suurin piirtein yön ja päivän luokkaa. USA Standardissa selvästi miellyttävämpi soittotuntuma ja tuntuu paljon viimeistellymmältä. Puutkin ovat soineet huomattavasti paremmin. Meksikoista jäänyt vähän ritsamainen fiilis. Japsit jo selvästi Meksikoja parempia, mutta itse kyttäisin edullisesti käytettyä Jenkkiä, vaikka sitten Saksan eBaystä.
"Tehdään nyt neljä ryhmää ja molemmissa pitää olla molempia sukupuolia" -Liikunnanopettajani.
biibob
30.06.2005 23:28:34
Minun mielestäni mexicolaiset ovat oikein hyviä kitaroita. Kyllä niistä se perus strato-soundi löytyy. Jos kuitenkin testaat aluksi vaikka mexicolaista ja sitten esim. american vintage-sarjan keppiä, niin omasta mielestäni soittotuntumassa on jo hirveän paljon eroa. Joskus testasin samassa kaupassa sekä mexicon 60-luvun classiccia että american vintage 62. Soundi-maailmassa oli selviä eroja. Kannattaa kuitenkin vain itse testailla.
"You think I'm strange because I'm different, I think you're strange because you're all the same."
Jackie
01.07.2005 03:38:01
Tai no ääh. Antaa mehikoiden olla. Sehän pitää olla pre-cbs strato. Excalibur!!!! "Do you accept cash? Dizing!!"
Walrus
01.07.2005 04:30:11
Älä unohda Tokain Strato-kopioita. Nuo Tokain kalliimmat, 80-luvun alun malleista puhumattakaan pieksevät mennen tullen kaikki mehiko-stratot ja monen jenkkiläisenkin vielä. Testattu on.
Well - The house is a rockin' Don't bother knockin' Yeah - The house is a rockin' Don't bother come on in
op87
01.07.2005 07:04:03
Käyppä testaan mehiko classic sarjaa esim kitarapajalla olis sellanen 50 luvun juttu. sunburst. Ite tykkäsin. Paremmaltase tuntu kouraan ku stankku, no johtu varmaan siitä et siinä vintage nauhat ja muutenki paremmantuntonen kaula.
Jucciz
01.07.2005 08:04:47
Älä unohda japanilaisia Fendereitä. Todella tasalaatuisia ja hyviä keppejä. Jää vielä rahaa vaikka mikkien vaihtoon jos originaalien soundiin tahtoo muutosta.
kalamies#11 >-)))>
« kalusto · räpellystä »
kiverio
01.07.2005 10:11:46
Tuttavani kävi lontoossa kiertelemässä ja kertoi liikkeestä jossa myytiin Fenderin pre.cbs stratoja. Hinta oli viisi numeroinen. Itse olen huomannut mehikolaisesta puuttuvan paksuimpien kielten soundin tukevuuden tai botnen. fenderin työn laatu (nauhojen sijoitus, pintakäsittely, mikit, hardwaren yksityiskohdat, puumateriaalit-pohjoisen ilmaston mukaiset) on kotona tarkasteltuna edelleen ällistyttävää. dynamiikka on aivan uskomaton mehikoon verrattuna samoin soundi josta voi kuulla californian coronan auringon paisteen. lämmittää tässä kylmässä maassakin. hrrr..
No joko se on valmis?
Rämppy
01.07.2005 12:26:48 (muokattu 01.07.2005 12:27:17)
Onko siis huomattavaa eroa soundissa jenkillä ja meksikolaisella vai pelkästään imagossa ja että jenkki on tehty (ainakin joskus) käsin?

Fender stratoja ei ole koskaan tehty käsityönä, paitsi korkeintaan jotain erikoistilaus-customshopmalleja. Fenderit kehitettiin nimenomaan liukuhihnatuotteiksi, joka on helppo kasata teollisesti.

Jenkki- ja meksikomalleja on niin monta erilaista, että eipä tuohon sun kysymykseen oikeastaan voi vastata. Soundieroja on pelkästään eri jenkkimallien kesken ihan riittävästi.
Eikö tähän rämpyttämiseen koskaan kyllästy?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)