p_ofony 29.06.2005 11:24:00 | |
---|
Yksin kertainen kysymys: Mitä eroa on EL34:lla ja 12AX7-putkilla soundillisesti? Olen ajatellut kohtapuoliin putket vaihtaa. Minulla on framus Dragon-nuppi josta löytyy tällä hetkellä nuo EL34:t, ja kiinnostaisi tietää miten putkien merkki/malli vaikuttaa nupin soundiin? Niin, ja olen kuullut että framuksissa on tehdas asetuksilla liian kylmä bias, pitääkö paikkansa? En ole omastani mitannut tuota biassia, mutta mitä sen yleensä pitäisi olla noin niinku kunnon hevin soittoon, eli kun säröö pusketaan kunnolla? ~33mA? se sävellys taito, ei se tilutus... |
p_ofony 29.06.2005 11:25:24 | |
---|
Yksin kertainen Hah, meitsi osaa kirjottaa. varsinki yhdyssanoja:) se sävellys taito, ei se tilutus... |
tommiot 29.06.2005 11:29:07 (muokattu 29.06.2005 11:36:15) | |
---|
Yksin kertainen kysymys: Mitä eroa on EL34:lla ja 12AX7-putkilla soundillisesti? Ööö.... Emmä soundeista kyllä tiedä mutta EL34 on päättäriputki ja 12AX7 etuasteeseen... :) Pastilli? |
alphamale 29.06.2005 11:49:00 | |
---|
Vastaisin kysymykseen että putkien välillä ero on merkittävä. Lahtelaista, totta kai |
Jucciz 29.06.2005 12:17:07 (muokattu 29.06.2005 12:25:28) | |
---|
Selvennetäänpä hieman. 12AX7 (toiselta nimeltän ECC83) on etuasteputki. EL34 puolestaan pääteasteputki. Vahvistimessasi on taatusti tälläkin hetkellä molempia. Etuasteessa säädetään soundin sävyt (bass/middle/treble) ja sisääntulevan signaalin voimakkuus (ja mahdollinen etuastesärö), pääteasteessa puolestaan se, miten kovaa lopullinen signaali pusketaan kaiuttimelle. Tarpeeksi kovalla soitettuna myös pääteputket menevät särölle. Päätesäröä tavoitellaan yleensä keinolla millä hyvänsä, sillä se on yleisesti ottaen etuastesäröä "herkullisemman" ja täyteläisemmän kuuloista. Pohjasta katsottona molemmat putket ovat samannäköisiä, mutta EL34:t ovat selvästi korkeampia ja niitä on vahvistimessa yleensä 2 tai 4 kappaletta (eli yksi tai kaksi paria). EL34:n sanotaan olevan yksi tärkeimpiä ja olennaisimpia tyypillisen Marshall-soundin rakennusosia. Etuasteputket saattavat kestää 10-20 vuotta käyttöä, reippaassa käytössä pääteputket kuluvat parissa-kolmessa vuodessa. Lisätään vielä, että EL34 tai 12AX7 ovat vain suuntaa-antavia tyyppimerkintöjä - eri valmistajien EL34:t kuulostavat hieman erilaisilta, joten kokeilemalla selviää mikä on eniten mieleen. 12AX7:n tilalla voi käyttää myös vaikkaäa 12AT7-, 12AU7- tai 12AY7-putkia, jotka tarjoavat hieman vähän vähemmän vahvistusta ja siten joidenkin mielestä kuulaampaa ja kirkkaampaa soundia. Jos etuasteessa on useampi putki, voi sopivan yhdistelmän koota vapaasti mieleisistään putkimerkeistä ja -tyypeistä, kunhan ne ovat tuota 12A??-perhettä tai yhteensopivia. |
Lilli 29.06.2005 12:17:40 | |
---|
Vastaisin kysymykseen että putkien välillä ero on merkittävä. Sepä se. - Mutta onko tästä asiasta ennen keskusteltu tyhjentävästi ja neuvoa-antavasti? - Olisi kiva nähdä jonkinasteinen lista eri merkkisistä ja erilaisista putkista, missä kerrottaisiin putkien soundiominaisuuksista. Esimerkiksi 'JJ EL34 - soundi hieman marshallmainen pehmeä' tai vaikka ' Svetlana ECC83 (C) - loistava soundi yliohjattuna, herkästi säröytyvä...' Tai jotenkin tähän tapaa, taulukoituna. Toisaalta, jostain päin maailmaa saattaisi tällainen luettelo netistä löytyä...? 'The cattle is lowing and The Baby awakes / but Little Lord Jesus no crying He makes'. |
Jucciz 29.06.2005 12:20:29 | |
---|
|
-K- 29.06.2005 12:25:28 | |
---|
Itse ainakin sain framuksen crunch puolesta enemmän irti kun vaihdoin noista etuasteputkista putket 2 ja 3, eli särökanavien putket sovtekin 12ax7WB-mallisiin. Kannattaa kokeilla. Ei ole kuin 20e keikka tuommoinen. Ei suotta elämys. |
Selvennetäänpä hieman. 12AX7 (toiselta nimeltän ECC83) on etuasteputki. EL34 puolestaan pääteasteputki. Vahvistimessasi on taatusti tälläkin hetkellä molempia. No niin, hyvä että minuakin sivistetään tässä asiassa, kiitoksia:) Eli onkos sitten valmistajissa kuinka paljon eroa soundillisesti? Esim. yhtä paljon kuin itse vahvarien valmistajilla on eroja? se sävellys taito, ei se tilutus... |
p_ofony 29.06.2005 12:51:48 | |
---|
Ja kuinka paljon bias-säätö vaikuttaa? Ei kannata sitäkään varmaan liian kuumaksi ajaa ettei putket kulu liian äkkiä, vai? se sävellys taito, ei se tilutus... |
alphamale 29.06.2005 12:56:46 (muokattu 29.06.2005 12:57:36) | |
---|
Niin siis kyllä mun mielestä valmistajaan ja tyyppiin katsomatta etu- ja pääteasteputken ero on merkittävä. Semminkin jos pistää etuasteputket vahvarin päättäriin.. http://www.thetubestore.com/accessories.htmltuollapa oli jotain putkien välistä vertailua, uraltonen sivuilta ( http://www.uraltone.com/) löytyy myös melkoisesti putki-infoa pienellä kaivelemisella. EDIT: tuosta biasoinnistakin on ollut melkoisen monta mielipidettä maailmalla - itse luotan siihen että herrasmies jolle vahvistimen antaa päättärien vaihtoon tietää mitä tekee, mulle riittää että peli soi :) Lahtelaista, totta kai |
p_ofony 29.06.2005 13:19:41 | |
---|
Nää kiinnostais vaihtaa etuaste putkiks: Groove Tubesin 12 AX7 M. Pitäis olla täydelliset kopiot mullardeista, suositellaan high gain-soittoon. 28 egee, ei oo kyl halpoja. se sävellys taito, ei se tilutus... |
slerbis 29.06.2005 13:21:41 | |
---|
No niin, hyvä että minuakin sivistetään tässä asiassa, kiitoksia:) Eli onkos sitten valmistajissa kuinka paljon eroa soundillisesti? Esim. yhtä paljon kuin itse vahvarien valmistajilla on eroja? Valmistajien välillä on hyvinkin suuria eroja. Jotkut perusputket, jotka tulevat yleensä vahvistimien mukana ovat usein aika heikkolaatuisia. Vaihto laadukkaampiin parantaa soundia reilusti. Tosin jälleen on kyseessä mielipide siitä, mikä on hyvä soundi. Toiset voi pitää niiden vähän huonolaatuisempien putkien soundista. Omakohtaisina kokemuksina voisin sanoa, että kyllä huomasi selvän eron kun testaili uraltone jr:lla marshallin (svetlana) 6l6:sta ja JJ:n samaa. JJ pesi mennentullen svetlanan. Sitten on nämä NOS-putket, kuten mullardit ja philipsit ym. Nämä ovat melkein poikkeuksellisesti todella hyväsoundisia, mutta ne myös maksaa sitten 2-3 kertaa enemmän. Tässä vähän vois hehkuttaakkin. Iskin uraltoneen kiinni Mikolta tilaamani Shuguang KT66:sen ja voi että sitä murinaa :) Trying is the first step towards failure |
alphamale 29.06.2005 13:24:44 | |
---|
Nää kiinnostais vaihtaa etuaste putkiks: Groove Tubesin 12 AX7 M. Pitäis olla täydelliset kopiot mullardeista, suositellaan high gain-soittoon. 28 egee, ei oo kyl halpoja. Electro-Harmonixin 12AX7/ECC83 pitäis olla kans oivallinen highgain meininkiin, ja on huomattavasti edukkaampikin... Lahtelaista, totta kai |
p_ofony 29.06.2005 13:28:06 | |
---|
Niin, älkää ihmetelkö tietämättömyyttäni. En ole koskaan aikaisemmin perehtynyt putkivahvistimen toimintaan, joten kertokaa ihmeessä niin paljon kun jaksatte/viitsitte! Ja mikä hauskinta: olen koulutukseltani elektroniikka miehiä, tosin digitaalitekniikkaan painottunut. Heräsin vasta nyt siihen että sillä on merkitystä minkälaiset putket siellä ämyrissä hohkaa:) se sävellys taito, ei se tilutus... |
p_ofony 29.06.2005 13:31:22 | |
---|
Electro-Harmonixin 12AX7/ECC83 pitäis olla kans oivallinen highgain meininkiin, ja on huomattavasti edukkaampikin... Jos en ihan väärässä ole niin mulla on tällähetkelläkin framuksessa Electro-Harmonixin 12AX7:t sekä EL34:t ja soundit on kyllä hyvät mutta ihan mielenkiinnosta olis kiva kokeilla muitakin. se sävellys taito, ei se tilutus... |
-K- 29.06.2005 13:34:10 | |
---|
Jos en ihan väärässä ole niin mulla on tällähetkelläkin framuksessa Electro-Harmonixin 12AX7:t sekä EL34:t ja soundit on kyllä hyvät mutta ihan mielenkiinnosta olis kiva kokeilla muitakin. Totta, EH:n pääteputket eivät ehkä ole siitä laadukkaimmasta päästä. Etusputkia on taas kehuttu paljon. Ei suotta elämys. |
slerbis 29.06.2005 13:38:45 | |
---|
Jos en ihan väärässä ole niin mulla on tällähetkelläkin framuksessa Electro-Harmonixin 12AX7:t sekä EL34:t ja soundit on kyllä hyvät mutta ihan mielenkiinnosta olis kiva kokeilla muitakin. koitappa laittaa ensimmäiseksi etuasteputkeksi joku heikompivahvisteinen kuten 12AT7, AY7 tai AU7. Gainit heikkenee hieman mutta monet ovat sanoneet että näin ennen sirkkelimäisestä säröstä on tullut paljon herkullisempaa murinaa... kokemuksesta en voi sanoa kun ei ole niin suurigainista vahvistinta minulla :) Trying is the first step towards failure |
-K- 29.06.2005 14:07:44 (muokattu 29.06.2005 14:08:22) | |
---|
koitappa laittaa ensimmäiseksi etuasteputkeksi joku heikompivahvisteinen kuten 12AT7, AY7 tai AU7. Gainit heikkenee hieman mutta monet ovat sanoneet että näin ennen sirkkelimäisestä säröstä on tullut paljon herkullisempaa murinaa... kokemuksesta en voi sanoa kun ei ole niin suurigainista vahvistinta minulla :) Ei toiminut dragonissa tuo ihan halutulla tavalla. Gainin luonne pysyi samana, mutta teho vähän aleni ja ehkä särön määrä. Kuitenkaan ei parempaan suuntaan mennyt. Edit: EH:n 12AT7:lla siis kokeiltu. Ei suotta elämys. |
Lilli 29.06.2005 14:09:16 | |
---|
Omakohtaisina kokemuksina voisin sanoa, että kyllä huomasi selvän eron kun testaili uraltone jr:lla marshallin (svetlana) 6l6:sta ja JJ:n samaa. JJ pesi mennentullen svetlanan. Uraltonen sivujen putkitietohin viitaten, oliko kyse Svetlanan S- vai C-sarjan putkista? 'The cattle is lowing and The Baby awakes / but Little Lord Jesus no crying He makes'. |