Aihe: Sähkörummut
1
Jabbe
02.05.2003 22:55:46
Mitenkähän nämä kannattaisi äänittää? Rolandin TD-6 on malli. Äänityksessä käytössä CubaseVST/32 (5.1). Meinattiin midinä äänittää ensin, sitten vähän viilailla soittoa ja lopuksi audioksi rumpu kerrallaan. Hidasta on kyllä perhana. Eikä kunnon soundia oikein saa aikaan. Oikeita rumpuja ei ole mahdollisuus nyt käyttää, kun kotona äänitetään. Onko jotain hyviä vinkkejä?
http://www.muusikoiden.net
Ukko
04.05.2003 10:46:23

Mitenkähän nämä kannattaisi äänittää? Rolandin TD-6 on malli. Äänityksessä käytössä CubaseVST/32 (5.1). Meinattiin midinä äänittää ensin, sitten vähän viilailla soittoa ja lopuksi audioksi rumpu kerrallaan. Hidasta on kyllä perhana. Eikä kunnon soundia oikein saa aikaan. Oikeita rumpuja ei ole mahdollisuus nyt käyttää, kun kotona äänitetään. Onko jotain hyviä vinkkejä?

Teettekä rummut padeilla, kiippareilla, nuotintamalla vai pianorollilla ? Padit olis parhaat ja sen jälkeen kiipparit. Audion käsittelyyn Cubase tarjoaa kyllä aika hyvät eväät.
Jabbe
04.05.2003 13:31:31
Teettekä rummut padeilla, kiippareilla, nuotintamalla vai pianorollilla ? Padit olis parhaat ja sen jälkeen kiipparit. Audion käsittelyyn Cubase tarjoaa kyllä aika hyvät eväät.

Siis rumpali soittaa noilla TD-6:n pädeillä ensin homman midiksi. Sitten kvantisoidaan ja pilkotaan soitto erillisille midiraidoille (basari, snare jne.) jotka äänitetään sitten lopuksi audioksi vastaavasti omille raidoilleen. Lopuksi sitten säädetään balanssit ja korjataan soundeja plugareilla. Mutta vähän on hidasta, eikä soundikaan ole ihan paras.

Audion käsittely on muuten mielestäni Cubasen huonoin ominaisuus, pitäisi varmaan päivittää tuohon SX:ään. Automaatiokin on aika surkea, kun ei voi suoraan piirtää graafisia käkkyröitä raitoihin. Hiirellä miksaaminen on tuskaa. Midiominaisuuksiltaan Cubase on kyllä #1. Voisipa yhdistää Protoolsin audio-ominaisuudet ja Cubasen midiominaisuudet... eikös tuo SX olisi jo aika lähellä?
Jabbe
06.05.2003 13:34:37
1. Hermot tossa menee. TD 6 mikserin kautta miksatessa summa ?

Miksaus tapahtuu kokonaan Cubasessa. TD6:ssa on vaan stereoulostulo jonka takia tuo on niin perhanan hidasta jos haluaa miksata soundeja jälkeenpäin. Ja soundikin on ihan jostain, pitäis hommata ensi kerralla oikeat rummut..

2. Vaikke sanoo. Käytän vain Sonaria johon olen suuresti mielistynyt.

Vaikuttaa vähän anti-prolta, ei ole tullut kokeiltua. Toimiiko tossa VST?
Ukko
06.05.2003 16:48:22

1. Miksaus tapahtuu kokonaan Cubasessa. TD6:ssa on vaan stereoulostulo jonka takia tuo on niin perhanan hidasta jos haluaa miksata soundeja jälkeenpäin. Ja soundikin on ihan jostain, pitäis hommata ensi kerralla oikeat rummut..

2.Vaikuttaa vähän anti-prolta, ei ole tullut kokeiltua. Toimiiko tossa VST?

1. Käytä jotain virtuaali rumpusoftaa. Siihen vaan asianmukaiset näytteet ja sellaiset kuin itse haluat. Itselläni on ikivanha Alesis D4 ja rinnan käytän Soundifontteja tahi Waveja. Soundipuoli on kiitettävä.

2. Kokeile ensin ja tee sitten vasta päätelmäsi softan tasosta. VST 5.1:stä olen testaillut ja Sonar hakkaa sen mennen tullen likipitäen kaikessa. Cubase SX:stä en osaa sanoa mitään. Toimiiko VST ? Jos tarkoitat VST instrumenttejä, joku virtuaali adapteri on olemassa mutta ei ole ollut tarvetta siihen.
Jabbe
06.05.2003 18:12:34
1. Käytä jotain virtuaali rumpusoftaa. Siihen vaan asianmukaiset näytteet ja sellaiset kuin itse haluat. Itselläni on ikivanha Alesis D4 ja rinnan käytän Soundifontteja tahi Waveja. Soundipuoli on kiitettävä.

Mitenkähän tuon saisi toimimaan? Joku ilmainen VST-rumpusofta? Ainakin nuo Cubasen LM-4 ja LM-9 on aika kehnoja soundeiltaan.

2. Kokeile ensin ja tee sitten vasta päätelmäsi softan tasosta. VST 5.1:stä olen testaillut ja Sonar hakkaa sen mennen tullen likipitäen kaikessa. Cubase SX:stä en osaa sanoa mitään. Toimiiko VST ? Jos tarkoitat VST instrumenttejä, joku virtuaali adapteri on olemassa mutta ei ole ollut tarvetta siihen.

Saako jostain jotain demoa? VST-efektit ja instrumentit pitäisi ohjelmasta löytyä kun noita jonkunmoinen pino on käytössä..
lare
06.05.2003 22:09:03
Juu...hyvä rumpali saa olla että sähkörummuilla kvantisoimatta soittaa nauhalle...must vaa tuntuu et se kvantisointi vie meiningin pois mikä muuten live soitannassa tulee?!
ite oon nauhotellu suoraan tolla td-6:lla...saundeista vois sanoo et ei kannata valita semmosii saundeja jotka yksinään kuulostaa parhaimmalle vaa ottaa vähä löysempi saundista settiä...
Sähkörummut on kivat lelut
Jabbe
07.05.2003 08:21:54
Juu...hyvä rumpali saa olla että sähkörummuilla kvantisoimatta soittaa nauhalle...must vaa tuntuu et se kvantisointi vie meiningin pois mikä muuten live soitannassa tulee?!
ite oon nauhotellu suoraan tolla td-6:lla...saundeista vois sanoo et ei kannata valita semmosii saundeja jotka yksinään kuulostaa parhaimmalle vaa ottaa vähä löysempi saundista settiä...

Kvantisoimatta soittaminen noilla on mahdotonta vaikka olisikin hyvä rumpali, sen verran epätarkka (vai ylitarkka) on tuo midi. Yleensä kvantisoin kaiken paitsi esim. pienet ghost-nuotit ja tremolot. Hiirellä voi myös kätevästi klikkailla nuotit oikeille paikoilleen jos on mokia. Tässä hommassa Cubasea ei kyllä voita mikään. Kyllä se ihan suht luonnoliselta kuulostaa. Soundit vaan ei ole kovin hyviä, itse ollaan tehty nuo setit mitä käytetään, tehtiin sellasia biisiin sopivia soundeja ja voihan noita vielä jälkeenpäin vähän muokata. Mutta silti...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)