Ostinaatio 24.06.2005 19:54:36 | |
---|
Oot HC? Tämä on sanomattakin selvää. "Die Grenzen meiner Sprache sind die Grenzen meiner Welt." -- Ludwig Wittgenstein |
Czar 26.06.2005 01:47:28 (muokattu 26.06.2005 01:49:34) | |
---|
Ton logiikan revin sarjasta A, B, C. Itse opin ensimmäisenä soittimena soittamaan kiipparia, josta mielsin C-duuri oktaavin C, D, E, F, G, A, H ja C. Suurin osa niistä, jotka mieltävät H=B ja B=Bb ovat juuri opetelleet sen A:sta alkaen: A, B, C, D, E, F, G Epäloogista, sanon minä, vaikka miten meneekin aakkosjärjestyksen mukaan. Tosin itse opin nuotit ennen kuin osasin kunnolla lukea, ehkä sen takia pidän aakkosjärjestystä turhana. Tästähän saa aina kännissä niitä mukavia turhia, aikaa tappavia kädenvääntöjä eri koulukuntien välille, jos ei muuta. Ja kaikki aina luulevat minun omaavan klassisen taustan kun H on H. Kunpa olisikin. Se tyyppi jossa yhdistyvät terävä äly ja absoluuttinen typeryys |
etnopoju 27.06.2005 11:47:06 | |
---|
musta tää on ihan yksinkertaista: jos kyse on jazzista tmv. käytetään B ja Bb ja jos on kyse klassisesta, käytetään H ja B |
...And Justice For All 27.06.2005 11:50:09 | |
---|
Mulle se on ehdottomasti B. Ei tule kuuloonkaan sanoo sitä H:ksi. Johtuu siitä että kun 9-vuotiaana ekoja kitarajuttuja opettelin, isä sanoi että "Tämä sävel on joko H tai B" Ja siinä sitten päätin että se on mulla B. THV-Klubi #21 |
kville 27.06.2005 22:29:14 | |
---|
Itse käytän H:ta ja alennettua H:ta sanon b:eksi. Soittaminen on niin kauan mukavaa, kun luulee osaavansa soittaa. |
tapsali 28.06.2005 00:55:10 | |
---|
Käytän ite mielelläni B:tä ja Bb:tä mut jos olen tekemisissä klasareiden kanssa ni vaihdan kyllä H:hon ja B:hen, ihan vaan sekaannusten välttämiseks. (Ellen sitte erityisesti tahdo hämätä niitä.) Sointumerkkeihin kirjotan aina B ja Bb oli sitte klasari tai pop/jazzari, siitä en tingi. Toivoisin kyllä yhtenäistä käytäntöä ihan alkeisopetuksesta lähtien. Aina tulee kuitenkin jonkinlaisia sekaannuksia kun asioista puhutaan eri nimillä. |
Czar 28.06.2005 01:12:25 | |
---|
Toivoisin kyllä yhtenäistä käytäntöä ihan alkeisopetuksesta lähtien. Aina tulee kuitenkin jonkinlaisia sekaannuksia kun asioista puhutaan eri nimillä. Juu, sovitaan nyt kaikki kimpassa, että se on H ja B =) Bb:ssä minuu ärsyttää se, että ei edes sanota "alennettu B" vaan BeeBee. Ei kukaan koskaan sano "EeBee". Se on alennusmerkki, eikä mikään "bee". Eikä kukaan koskaan sano "Drisuaita" tarkoittaessaan Dis:iä. Ei mulla muuten mitään ton Bb:n kanssa. Voisin jopa alkaa käyttämään sitä, mutta kun jos sanon "alennettu B" ihmiset ovat sillai "Ai A?", ja jos sanon "B" ne soittaa H:n, ja jos sanon "alennettu H" sieltä tulee taas sitä "BeeBee"-läpyskää. On se vaikeeta. Olen asennevammainen urpo. |
Ostinaatio 28.06.2005 02:01:40 | |
---|
Ei mulla muuten mitään ton Bb:n kanssa. Voisin jopa alkaa käyttämään sitä, mutta kun jos sanon "alennettu B" ihmiset ovat sillai "Ai A?", ja jos sanon "B" ne soittaa H:n, ja jos sanon "alennettu H" sieltä tulee taas sitä "BeeBee"-läpyskää. On se vaikeeta. Olen asennevammainen urpo. Sano Bes "Die Grenzen meiner Sprache sind die Grenzen meiner Welt." -- Ludwig Wittgenstein |
Czar 28.06.2005 02:06:47 | |
---|
Sano Bes Juuh, mä voin sanoa, mutta mitäs muut? "Mitä sä taas mutiset?" "Ei tommosta ole olemmassakaan!" "Ai Beebee??" Eli jos hämmennystä ja kummastusta tulee, tulkoon se minun valitsemallani tavalla. Tai sitten "Hoo, eli alennettu Bee teille, eli korotettu Bee minulle. Epäselvyyksiä?!? No soittakaa sitten, saaaaaatana!" =D |
hgr 28.06.2005 03:01:41 | |
---|
Bb:ssä minuu ärsyttää se, että ei edes sanota "alennettu B" vaan BeeBee. Ei kukaan koskaan sano "EeBee". Kyllä aika monikin sanoo. Ei tuossa minusta ole mitään ihmeellistä. Mutta kyllä tuo H on minunkin päähän pinttynyt aika hyvin, vaikka B on paljon loogisempi. H ja Bb on sinänsä ihan varma valinta kun eihän nyt kuitenkaan erkkikään käytä mitään idioottimaisia tupla-alennuksia tai -ylennyksiä. |
Czar 28.06.2005 03:33:13 | |
---|
Kyllä aika monikin sanoo. Ei tuossa minusta ole mitään ihmeellistä. Never noticed... H ja Bb on sinänsä ihan varma valinta kun eihän nyt kuitenkaan erkkikään käytä mitään idioottimaisia tupla-alennuksia tai -ylennyksiä. Mutta se on hassua alentaa jotain B:tä, jota ei tavallaan ole... Mutta kyllä tuo H on minunkin päähän pinttynyt aika hyvin, vaikka B on paljon loogisempi. Mutta mie olen homman sisäistänyt niin, että C-duuri on lähtökohtien lähtökohta, ja silloin mitään logiikka ei missään tavallaan tarvitse ollakaan...jos H = B, niin silloin loogisena perustana olisi A:sta lähtevä asteikko, ja se lakkaisi olemasta looginen, koska se ei duurina seuraa "valkoisia koskettimia" (=C-duuria, A-duuri asteikko = A-H/B-C#-D-E-F#-G#-A), ja jos taas H = B:n "logiikan" perustaa sille, että se on loogista C-duurissa, jossa sävelet eivät kuitenkaan menisi aakkosjärkässä, niin...niin ei siinä vain ole logiikka. Minut on vain aivopesty. 8) |
emalija 28.06.2005 07:37:43 | |
---|
Aakkosissa on B. Päättele siitä. |
julio 28.06.2005 14:27:24 | |
---|
H on mulle H ja Bb on Bb. emmätiä |
koska se ei duurina seuraa "valkoisia koskettimia" (=C-duuria, A-duuri asteikko = A-H/B-C#-D-E-F#-G#-A), ja jos taas H = B:n "logiikan" perustaa sille, että se on loogista C-duurissa, jossa sävelet eivät kuitenkaan menisi aakkosjärkässä, niin...niin ei siinä vain ole logiikka. Miten A-duuri tähän liittyy? Tämän logiikan perustana on luonnollinen a-molli(C-duuri). Joten C-duurin sävelet menevät kuin menevätkin aakkosjärjestyksessä, ja tämä jos mikä on loogista. |
S1mppa 28.06.2005 15:17:55 | |
---|
Loogista eli ei, niin käytän musiikkikoulussa opittuja H:ta ja B:tä. Riittävän kauan kun näitä taottiin päähän, ne sinne jäivät. Ymmärrän toki toisenkin merkkaustavan, mutta puhun ensin mainituin termein. Verratkaa vaikka siihen, kuinka hankalaa ihmisten on oppia käyttämään SI-järjestelmän yksiköitä vanhojen, jo opittujen sijaan (hv->kW, kcal->kJ vaikka noissa tietysti lukuarvotkin muuttuvat) - original S1mppa - |
Prome 28.06.2005 15:31:18 (muokattu 28.06.2005 15:33:51) | |
---|
H ja Bb. Käytin ennen H:ta ja B:tä mutta bändikaverit muuttuivat kysymysmerkeiksi ja sitten meni kappaleet pipariksi. Siksi näin. EDIT: Joskus tekee mieli olla mutkikas niin sanon Ais. Teoria vain pistää aina välillä hanttiin, perkele. |
M-Juhana 28.06.2005 15:39:35 | |
---|
No niin, koska olen kaiken musiikillisen koulutuksen ja ohjauksen saanut, mitä ylipäätään Suomessa voi , kerron teille kuinka tämä tulee hoitaa !! Soitamma H, kun kyseessä on Saksalainen Schlager !! Soitamma B, kun vedetää Berryä (siis Chuck) !! Jos tulee paha Bbb tai Hb / b, ni transponoidaan toiseen sävellajiin, jotta vältämme virheet !!! Totuus tuli, ketju lukkoon !! You know we ain’t too good looking,
But we are satisfied -LEMMY- |
Czar 28.06.2005 17:28:21 | |
---|
Tämän logiikan perustana on luonnollinen a-molli(C-duuri). Herrattaren pieksut, niinpäs onkin! No, ei hiprakassa voi kaikkea huomata, eihän... |
bibly 28.06.2005 19:38:44 | |
---|
H of course |
kede 28.06.2005 21:10:21 | |
---|
H ja Bb on mullakin, ei voi erehtyä. |