Aihe: PA-kamat bassokamoiksi?
1 2
absqua
27.06.2005 16:05:40
ACS A-10?

Jep
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
pardy
27.06.2005 17:03:26

Jopas tänne on kehkeytyny kovat väittelyt, hyvässä mielessä siis.

Omat kokemukseni asiasta ovat seuraavat:

Käytän PA-päätettä bassovahvarina, mutta kaiuttimia jotka on vartavasten bassoa ajatellen rakennettu, näin ollen mulle riittää se soundi joka muodostuu bassossa ja tulee ämyreistä ulos. Keikoilla riittää taasen DI-soundi, jonka olen havainnut hyväksi senkin.

Eli tässä tapauksessa on hyvä että se vahvari ei sitä soundia enempää väritä, sillä nyt tuo basson ja kaiuttimien muodostama soundi on mulle aika optimaalisen passeli. Maistuu ja murisee.
"Jos vanhana taatana on vielä pillu päälimmäisenä mielessä niin sitten voi ainakin olla hyvillä mielin siitä että elämä on eletty just niinkuin pitääkin." -absqua
JE
28.06.2005 01:44:21
Jep, hienoa että aihe toi näin paljon keskustelua. Mukavaa eri nähdä mielipiteitä.

Kuten sanoin jo aloitusviestissä, en ole pikkutarkan soundin perään. Uskon siihen, että subbareista/(yläpäästä) lähtee tarpeeksi jyty soundi. Ja voihan asiaan vaikuttaa EQ:lla tms.

Myöhemmin voisin harkita esim. SansAmppia kamojen lisäksi.
sirdickyj
28.06.2005 14:42:22
Noista ns. vanhan liiton PA-kamoista esim A-10 Koltsut toimivat sangen mainioina bassovahvistimina!

...ja kaupan päälle voi kuvitella mielessään Koltsua niissä hevivermeissään rakennushommissa.
WHAT IS UNDERSTOOD NEED NOT BE DISCUSSED
sirdickyj
28.06.2005 14:48:16
Minä jauhan nyt tätä samaa iänikuista virttäni, mutta kyllähän bassokamat useinkin ovat kuin PA minikoossa. On pilliä ja subbaria tai ainakin tosi alas meneviä kaappeja, on jakosuotimia ja poskettoman tehoisia vahvistimia.

Eikohän se pääasiallinen ero useinkin ole, että kun PA:n mikseristä harvemmin haetaan mitään kauhean "ominaista" ja ääntävärittävää soundia, niin bassokamoissa sillä etusella sitten useinkin on isompi merkitys.

Tai no...riippuu siitä, mitä haetaan. Itse olen niin ankea soundinsäätäjä, että noi bändikaverit jaksaa marista, kuinka "toi on ihan sama onksulla styrkkaria ollenkaan, kun tossa soundissa ei oo mitään". Mä en oikein tiedä että mitä siinä sitten pitäis olla, paitsi vähän murinaa, joka taas vaatis putkivermeet. Ei paljon trankkumurina nappaa.
WHAT IS UNDERSTOOD NEED NOT BE DISCUSSED
absqua
28.06.2005 15:25:16
...ja kaupan päälle voi kuvitella mielessään Koltsua niissä hevivermeissään rakennushommissa.

Näin on! Näin Koltsun pitkästä aikaa taas Provinssissa muistaakseni, ja sama staili on miehellä edelleen. Kohta taas viimeisen päälle muodikas! Mutta anyway, kova jätkä se on!
JE
28.06.2005 15:35:53
Toinen, miksei hyväkin:

Mikittäisin vanhan comboni ja sen PA:n kautta? Saisi samalla sen oman soundin mukaan.
absqua
28.06.2005 15:44:34
Toinen, miksei hyväkin:

Mikittäisin vanhan comboni ja sen PA:n kautta? Saisi samalla sen oman soundin mukaan.

Toimiva ratkaisu. Mikitetty signaali on jo valmiiksi sopivasti kompressoitukin. Tietenkin sen itse vahvistimen pitäisi soundata edes kohtuullisen hyvältä.
Ja jos kanavia vaan riittää niin vielä toinen kanava bassoa di-boksin kautta tiskiin ja johan on miksaajalla valikoimaa soundin säätelyyn.
vtaina
29.06.2005 12:24:25
Kokeiltu on ja hyvin toimii. Toki riippuu kamoista mitä käytössä on, ja ennen kaikkea minkälaista soundia on havittelemassa, mutta jos omistaa hyväsoundisen basson ja etuasteen, niin kyllä jytää. Toki myös tila jossa soitetaan vaikuttaa systeemin toimivuuteen.

Omat kokeilut on tehty seuraavasti:

1 omatekoinen PA-kaappi, jossa 15" basso ja 1" torvi. Elementit ja kotelo laadukkaita, ja elementeille suorat johdotukset, molemmille oma liitäntä.

Etuasteesta mennään huonekorjain-EQ:lle, josta edetään aktiivijakarin kautta päätevahvistimelle. Molemmille elementeille siis oma päätekanava-> elementtien volan saa säätää erikseen.

Kun aktiivijakarista saa säädettyä jakotaajuudet ja se sisältää myös piikki-limitterin, niin eihän se tuosta enää paljoa parane. Paitsi subbasen lisäämällä saa lisää tutinaa punttiin, ja se tuleekin settiin mukaan myöhemmin. Tosin se lisää kasaan myös yhden päätteen, ja nostaa kamojen kokonaispainon sinne 120 kg:n tuntumaan...

Mitä köyhempi PA on keikkapaikalla, sitä enemmän tästä on iloa. Toki noiden hinnalla saa myös hyvät bassokamat, joten erikseen bassokamoiksi en tällaista settiä välttämättä hankkisi.
JE
19.06.2006 01:41:36
Huom! Olet kirjoittamassa yli 354 päivää vanhaan ketjuun!

Jep.

Ajattelin kertoa hieman ajatuksia, nyt noin puolen vuoden ajalta.

Ostin siis suht edulliseen hintaan -ihan ok- laitteet, ei mitkään hifit, mutta ei myöskään ihan pelkät boxit. Ostin kamoiksi siis 'Subwooferit HK Audion elementeillä, Yläpäät RCF:n elementeillä', päätteksi ihan t-kaupan t. ampin...tietysti päälle vielä ostin soundia muokatakseni Sansampin Bass DI:n ja Digitechin kompressorin. Täytyy sanoa, että soundi oli vähintään sitä mitä toivoin: Jykevä, lämmin ja mielestäni jopa persoonallinen. Väitteet siitä (mitä nyt ymmärsin), että tarvittaisiin kaappi+nuppi muokkaamaan oman persoonallisen soundin ei mielestäni pidä paikkansa. Saman asian saa hoidettua PA:lla ja basson saa huomattavan paljon alapäätäkin subbarista.

Njoo, tulipa sekasta...toivottavasti ei menny iha puskiin. Mutta tyytyväinen olen. Kiitos vinkeistä!
Basismi
19.06.2006 15:53:13
Väitteet siitä (mitä nyt ymmärsin), että tarvittaisiin kaappi+nuppi muokkaamaan oman persoonallisen soundin ei mielestäni pidä paikkansa. Saman asian saa hoidettua PA:lla ja basson saa huomattavan paljon alapäätäkin subbarista.

Njoo, tulipa sekasta...toivottavasti ei menny iha puskiin. Mutta tyytyväinen olen. Kiitos vinkeistä!

Hyvä että potkii! Joku pikku-PA voisi olla mielenkiintoinen vaihtoehto jos kamarunkkaus alkaa taas kiinnostelemaan. Turha tosiaan kuvitella että PA:n soundi olisi mitenkään hifi, kyllä ne taidetaan rokkisoundi mielessä yleensä suunnitella.
Viistous helpottaa soittamista!
Ylläri
21.06.2006 14:07:08 (muokattu 21.06.2006 14:12:33)
PA- ja bassokamaahan voi yhdistellä eri tavoin. Itse heitin tässä männäviikolla kokeilumielessä EBS/Crown-läjäni pohjalle coverbändimme RCF-aktiivisubbarin. Toimi aivan loistavasti, bassokamojen hyväksi havaittu ominaissoundi säilyi, mutta tiukkaa botnea ja headroomia tuli eksponentiaalisesti lisää.

Oli sikäli onnistunut testi, että GAS-ongelmat tuli ratkaistua kerrankin edullisesti. Pitkään on ollut mielessä että josko pitäisi hankkia joku isompi kaappi noiden pikku-EBSien rinnalle sellaisille keikoille, joilla ei ole kunnollista PA-tukea. Onneksi en mennyt merta edemmäs kalaan, kun ratkaisu löytyi bändin sisältä.
"Toiset uskoo Jumalaan, toiset joulupukkiin, mutta minä uskon Martti Vainioon" -Jari Porttila
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)