Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitara ja combo 12 v. aloittelijalle
1 2
LaKu
27.06.2005 22:34:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve
12 v. poikani on soittanut akustista kitaraa muutaman kuukauden, ja kiinnostus on hurjaa.
Voisitteko suositella (sähkö)kitara/vahvistin yhdistelmää nuorelle kitarasankarille? Olen katsonut Thomannin sivuja, onko esim. tuo Ibanezin 229 euron kitti minkälainen?
Kiitos etukäteen.
 
Masterworks vai Kumu?
Reaper_Man
27.06.2005 22:43:11 (muokattu 28.06.2005 11:04:58)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minkälainen musiikkimaku pojalla on?
Kyllä se Ibanez on varmaan ihan hyvä valinta.
Itse kyllä ehdottaisin että lähdet pojan kanssa kiertämään eri musiikkiliikkeitä ja testailemaan erilaisia kitaroita, jotta se paras löytyy. Testaus on varmuuden äiti. Mutta ehdotuksia hmmmm.
Niistä voi joku viisaampi tulla sanomaan, mutta kannattaa katsoa kitaroista Squierit, Ibanezit, Yamahat (noissa kolmessa on varmaan paras hinta/laatusuhde). Vahvareista en osaa oikein sanoa, mutta itse ehdotan Marshallia, mutta Peaveyt ja Rolandit kannattaa myös katsastaa.
 
V-kitara on hevisuunnikas.
Carpenter
27.06.2005 22:47:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Paras mahdollinen yhdistelmä aloittamiseen on mielestäni Ibanez RG321 + Roland Microcube.
 
Ibanez on hinta/laatu-suhteeltaan aivan loistava kitara. Hyvä viimeistely, kiinteä talla, OK mikit, ihan siistin näköinen ja kaula on mukava kädessä. Hinta on noin 300€, mutta kyllä sen varmaan alle kolmen sadan saa.
 
http://www.thomann.de/thoiw3_artikel-176935.html
 
Rolandissa on todella hyvät saundit hintaisikseen, se toimii myös paristoilla ja sisältää perusefektejä. Sen voi myös kytkeä suoraan PA:han tai stereoihin kiinni, jos haluaa bändin kanssa soitella.
 
http://www.thomann.de/thoiw3_roland_micro_cube_prodinfo.html
 
Sovittele puheesi kukkarosi mukaan.
tommiot
27.06.2005 22:49:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kukaan ei enää hehkuta Yamaha Pacifica 112 :) Nykyään pitää sitten olla RG321... Molempia voi kyllä suositella.
 
Pastilli?
momo
27.06.2005 22:49:50 (muokattu 27.06.2005 22:51:01)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aika edullisesti jo ihan asiallisiin ja käyttökelpoisiin välineihin pääsisi seuraavalla kokoonpanolla:
 
Kitaraksi Yamaha Pacifica 112:
http://www.thomann.de/thoiw3_yamaha_pacifica_112_yns_prodinfo.html
 
Ja vahvistimeksi Roland Micro Cube: (tehon tuskin tarvitsee vielä riittää keikkailuun :)
http://www.thomann.de/thoiw3_roland_micro_cube_prodinfo.html
 
Minulla ei ole omakohtaista kokemusta kyseisistä vempeleistä, mutta kummatkin ovat varsinkin hinta-laatusuhteeltaan varsin kehuttuja täällä muusikoiden netissä. Ainakin uskon että kyseinen setti kannustaisi soittamaan paljon paremmin kuin tämä mainittu ibanezin "kitti". Tuohon tulee tietysti päälle kielet, plekut ja hihna, jotka voi ostaa kätevästi kokeilun kautta täältä kotisuomesta. Kielet tosin ovat Saksassa selvästi halvempia.
 
E: Perskeles kolme tyyppiä ehti vastata samalla kun kirjoitin viestiä... Mutta tulipahan kanta selväksi.
 
"Raha on vain vaihdon väline"
LaKu
27.06.2005 22:51:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No poika tykkää esim. Purplesta (ihan totta!), jotain Beatlesia, School of Rock-leffan soundtrack on kova sana...
Ajattelin itsekin että pitää pojan kanssa lähteä kauppoihin testaamaan. Onko tällaisia kittejä (tai halpoja kitaroita) joita kannattaa kiertää kaukaa? Kitara pitäisi olla "helppo soitettava" pienille sormille...
 
Masterworks vai Kumu?
LaKu
27.06.2005 22:53:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos vastauksista! Lisää saa laittaa!
 
Masterworks vai Kumu?
Carpenter
27.06.2005 22:54:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko tällaisia kittejä (tai halpoja kitaroita) joita kannattaa kiertää kaukaa? Kitara pitäisi olla "helppo soitettava" pienille sormille...
 
Harley Bentonit ja Fenderin Frontman vahvistimet kannattaa ainakin kiertää kaukaa. Myös halpis-Jacksoneista minulla on vain huonoja kokemuksia. En myöskään suosittele Floyd Rose-tyyppistä tallaa ekaan kitaraa. Säätäminen ja virittäminen on vaikeampaa ja hitaampaa.
 
Sovittele puheesi kukkarosi mukaan.
Reaper_Man
27.06.2005 22:54:42 (muokattu 27.06.2005 22:56:10)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No poika tykkää esim. Purplesta (ihan totta!), jotain Beatlesia, School of Rock-leffan soundtrack on kova sana...
Ajattelin itsekin että pitää pojan kanssa lähteä kauppoihin testaamaan. Onko tällaisia kittejä (tai halpoja kitaroita) joita kannattaa kiertää kaukaa? Kitara pitäisi olla "helppo soitettava" pienille sormille...

 
Williamssit (sekä kitarat että vahvistimet) kannattaa kiertää kaukaa, niillä ei saa kuin innostuksen haihtumaan.
 
V-kitara on hevisuunnikas.
Reaper_Man
27.06.2005 22:55:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Harley Bentonit ja Fenderin Frontman vahvistimet kannattaa ainakin kiertää kaukaa. Myös halpis-Jacksoneista minulla on vain huonoja kokemuksia. En myöskään suosittele Floyd Rose-tyyppistä tallaa ekaan kitaraa. Säätäminen ja virittäminen on vaikeampaa ja hitaampaa.
 
Tässä on asiaa.
 
V-kitara on hevisuunnikas.
Cujo
27.06.2005 23:04:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ylipäätäänkin tuollaiset pakettiratkaisut tahtoo olla joltain osaltaan aika huonolaatuisia.
 
Domine, quo vadis...?
broken soul
27.06.2005 23:17:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mun havaintojen mukaan kielet on saksassa kalliimpia kun suomessa, tai ainakin nummelasta saa n. 8e ernie ball kielet, ja sit saksasta 13-14e....
 
Can you see that I'm only a broken soul....?
Carpenter
27.06.2005 23:20:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mun havaintojen mukaan kielet on saksassa kalliimpia kun suomessa, tai ainakin nummelasta saa n. 8e ernie ball kielet, ja sit saksasta 13-14e....
 
Nykyään taitaa olla lähes kaikki. Oma kitarani olisi maksanut Saksassa 720€ ja Suomesta sain 650€.
 
Sovittele puheesi kukkarosi mukaan.
Härski
27.06.2005 23:34:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Missäpäin Suomea asutte?
 
Tee
28.06.2005 03:19:36 (muokattu 28.06.2005 03:21:10)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minäkin suosittelen Roland Microcubea vahvistimeksi, soundeja löytyy joka musalajiin, ja ne ovat oikeasti ihan päteviä. Nämä kitara/vahvari paketit aloittelijoille ovat suurinosa ala-arvoisia, katselet erikseen microcuben kaveriksi kelvon kitaran niin parempi näin.
 
:K
Henkkiz
28.06.2005 04:06:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onse kumma ettäkun Isä kysyy pojallensa kitaraa niin kaikki ovat heti todella ystävällisiä ja kohteliaita, mutta jos kaksitoista vuotias poika kysyy itse neuvoja, täällä alkaa kauhea kiusaaminen ja ärsyttäminen.
Sellaisen kuvan aina välillä täältä saan >(
 
Hohhoijaa
28.06.2005 11:02:12 (muokattu 28.06.2005 11:02:19)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ylipäätäänkin tuollaiset pakettiratkaisut tahtoo olla joltain osaltaan aika huonolaatuisia.
 
Jep, EN suosittele ainakaan Squierin aloituspakkausta (299€).
 
THV-klubi #13
J.Hollström
28.06.2005 11:03:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onse kumma ettäkun Isä kysyy pojallensa kitaraa niin kaikki ovat heti todella ystävällisiä ja kohteliaita, mutta jos kaksitoista vuotias poika kysyy itse neuvoja, täällä alkaa kauhea kiusaaminen ja ärsyttäminen.
Sellaisen kuvan aina välillä täältä saan >(

 
No niin no. Ehkäpä se johtuu siitä, että kysymys oli selkeästi ja ystävällisesti aseteltu. Myös otsikko oli asianmukainen, eikä tyyliin "millä irtois...?"
 
Trebla
28.06.2005 14:34:36 (muokattu 28.06.2005 14:35:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaa ottaa pojan kanssa sellainen kokeilupäivä ilman mitään kiirettä. Eli eri liikkeisiin kiertelemään ja kokeilemaan kitaroita kunnolla.
12-vuotias on senverran nuori/pieni, että se kaikki mikä sopii täysikasvuiselle kitaranvinguttajalle, ei välttämättä ole vielä mahdollista. (Niinpä niin, itse kun oli 12, niin nurkan takana tupakkia vedeltiin ja tyttöjä tiirailtiin =)
Paljon kokeilua siksi, että esim. kaulaprofiilin soveltuvuus ja mukavuus ei paljastu parilla ensimmäisellä soinnulla. On harmillista, jos kotona ensimmäisen pitemmän soittorupeaman jälkeen otelautakäden peukalo sanoo sopimuksensa irti ja kramppaa niin pahasti, ettei soitosta tule yhtään mitään.Siinä voi soittoinnostus lopahtaa ja ilmeisesti voi aiheuttaa kädelleen pysyvämpääkin vahinkoa? (tästä saapi joku asiasta enemmäntietävä jatkaa).
Samalla testatessa selviää, kuinka kitara istuu muutenkin käteen ja syliin. Hihnassahan nyt roikuttaa lähes minkämoista kirvestä, mutta kotona tuolissa/sängynreunalla soitettaessa vääränmallinen muoto voi aiheuttaa tuskastumista.
Kyllähän nämä sankarit soittavat näppärästi V-tyyppisiä yms. kitaroitaan sylissä, mutta kyseessä onkin jo täysikasvuiset körmyt.
Jos mahdollista, kannattaa ottaa mukaan joku, joka on soitellut enemmän ja tietää aioista. Osaa suhtautua kauppiaiden superlatiivisuihkuun kriittisesti.
Lisäksi osaa kiinnittää sellaisiin asioihin huomiota, joihin vasta-alkaja ei. Kitara voi olla soitettavuudeltaan ok, muttei pidä virettä tms. ongelmia.
Ensimmäinen kitara on tietyllä tapaa tärkein kitarahankinta, sillä se voi innostaa jatkamaan tai tappaa innostuksen kokonaan. Toisaalta tuntuu turhalta ostaa sitä kauneinta ja kalleinta, jos innostus lopahtaa jostain muusta syystä. Ei tule niin kauheaa taloudellista tappiota.
 
Onkos se MNetin "apumies"-lista toimiva?
 
Tämmöinen tuli mieleen:
Jos olet ostamassa lapsellesi kenkiä, niin ostaisitko ne ilman, että niiden soveltuvuutta kokeiltaisiin itse lapsella? Kavereilta voi kyllä saada hyviä neuvoja, mistä saa hyviä,mistä edullisia, mistä huonoja, mistä kalliita.
 
DAM: Mothers Against Dyslexia.
McNulty
28.06.2005 14:44:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onkos se MNetin "apumies"-lista toimiva?
 
On, ainakin minun osaltani :)
 
Kannattaa tosiaan käydä kokeilemassa eri härveleitä. Itse kyllä kallistuisin myös tuonne Ibanez-suunnalle, mutta ei toki suljeta pois Epiphonen ja Squierin skittoja jotka ovat enemmän kuin hyviä soittimia aloittaa soittoharrastus. 12 vuotias on jo kyllä sen verran vanha tapaus että mitään minisähkiksiä en lähtis katseleen... koon mukaan tietysti. Kitaran painoakin kannattaa pitää yhtenä kriteerinä jos ei ole mikään kookkain pienokainen kyseessä.
 
Tuo Ibanez RG321 on hyvä juuri siksi että siinä ei ole mitään liikkuvaa tallahäsäkkää tuottamassa ongelmia ja päänvaivaa, body on hyvin pitkälle strato-tyyppinen ja muotoiltu mukavasti (arm contour, heel contour ja tummy contour) :) Tuo Basswood-body ei myöskään ole liian painava, kitara on hyvin viimeistelty (ainakin kaikki ne mitä olen itse luritellut), elektroniikka on ihan "ok", kaula on ohut (ei liian, mutta ei liian paksukaan... pienemmät nakit mahtuu ympärille) jne jne. Mutta tosiaan, testaus on paras konsti kartottaa mikä on soittajalle paras mahdollinen :)
 
"I have tried so fuckin' many tubeamps and they all sound like some fuckin' AC/DC... except Krank" - Darrell Lance Abbott
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «