Heudoisin 26.06.2005 18:52:32 | |
---|
En oo varma että onko tästä aiheesta jo kirjoitus, jotenka päätin pistää uuden. Eli nyt perimmäinen kysymys on, että mitenkäs otelautanauhat kiinnitetään otelautaan? On se kyllä ihme, jos ei kitara kädessä ala syntymään mitään... |
Explorer 26.06.2005 19:42:20 | |
---|
Remorse is for the dead. |
Juniper 26.06.2005 23:33:42 (muokattu 26.06.2005 23:33:56) | |
---|
Tai prässillä. Minä en enään koske vasaraan nauhojen laitossa. Prässi on niin paljon helpompi. |
Explorer 26.06.2005 23:58:40 | |
---|
Tai prässillä. Minä en enään koske vasaraan nauhojen laitossa. Prässi on niin paljon helpompi. Kunhan vaan ei liimalla laiteta. Remorse is for the dead. |
Gypsy 27.06.2005 00:00:21 | |
---|
Kunhan vaan ei liimalla laiteta. Eihän tossa mitään vikaa ole. "Kyllä, se olen minä kuten arvasitkin..." -pwallin |
Explorer 27.06.2005 00:08:35 | |
---|
Kunhan vaan ei liimalla laiteta. ... Eihän tossa mitään vikaa ole. Helpottaa tulevaisuudessa nauhojen vaihtoa aika paljon jos jättää sen liiman laittamatta. Tosin, mulle itselleni on yhdentekevää jos joku haluaa liimata nauhansa ja sitten tapella sen liiman kanssa kun nauhat pitää vaihtaa. Kai se liima jollain kuumailmapuhaltimella tjms. irtoaa. Remorse is for the dead. |
poppamies 27.06.2005 08:13:47 | |
---|
Eihän tossa mitään vikaa ole. Kun kaikki tehdään kunnolla ja oikein niin kaikenlainen liimaaminen on täysin turhaa. Myytävänä 2 kpl Rolandin pieniä passiivi monitoreja. Malli on Roland MS-30 (Roland Micromonitorin kokoiset) |
Mike M. Hiirenloukku 27.06.2005 09:46:26 | |
---|
Mutta jos käy huonosti ja onnistuu tekemään liian isot urat (=sössii), niin lienee tuolloin liiman käyttö on lähes pakollista. Olitte hyvä yleisö - Minä olin loistava. |
Trebla 27.06.2005 10:33:29 | |
---|
DAM: Mothers Against Dyslexia. |
Haku Robotti 27.06.2005 10:41:59 | |
---|
Tai prässillä. Minä en enää koske vasaraan nauhojen laitossa. Prässi on niin paljon helpompi. Mistäs teit Juniper prässin? Porakonetelineestä vai jostain hienommasta? Määrä korvaa helposti laadun. |
Trebla 27.06.2005 10:47:44 | |
---|
Hieman off-topikkia: Käväisin tampereen Clas Ohlssonilla ja mukaani tarttui kiinalainen tarkkuussaha. Kyseessä on halpakopio näistä Japanilaisista sahoista, joista täällä on ollut aiemminkin juttua. Saha leikkaa vetämällä kuten esikuvansakin. Teräaihio 0.5mm ja harituksen kanssa 0.65. StewMac:in sahat ovat 0.023" = (0.58mm). Pienellä hionnalla on siis "virallisissa mitoissa". Sahasin (modaamattomalla) kokeilumielessä 4cm levyiseen vaahterakalikkaan uran ja painoin dunloppilaisen siihen. Pihdeillä jouduin ottamaan pois, joten kyllä tuokin jotenkin pitää vaikka ura olikin hieman "horo". (Ja onhan sitä liimaa olemassa =) Sahan mukana tulee varaterä. Hintaa 16 juuroa. StewMac:illa ovatten näemmä siirtyneet nauhasahoissa vetohammastukseen. http://www.stewmac.com/shop/Frettin … s/Adjustable_Fret_Slotting_Saw.htmlDAM: Mothers Against Dyslexia. |
Mutta jos käy huonosti ja onnistuu tekemään liian isot urat (=sössii), niin lienee tuolloin liiman käyttö on lähes pakollista. Toki! Mutta lähtökohtaisesti kannattaisi lähteä siitä että urat tehdään kunnonn vehkeillä ja parhaimman taidon mukaan. Ei parane harjoitella siihen ebenpuiseen otelautaan, vaan tarpeeksi monta nauhaa johonkin kalikkaan niin että homma varmasti luonnistuu ja urista tulee sopivat eikä toisinpäin, jotta "kunhan sahaan ja pannaan sitten sakeasti liimaa tarpeen vaatiessa". Pitäisikö muuten ruveta hypettämään että sustaini tippuu puoleen jos ura on väärän mittainen tai liimaa käytetty ;) Myytävänä 2 kpl Rolandin pieniä passiivi monitoreja. Malli on Roland MS-30 (Roland Micromonitorin kokoiset) |
fox 27.06.2005 15:31:31 (muokattu 27.06.2005 15:32:45) | |
---|
Tai prässillä. Minä en enään koske vasaraan nauhojen laitossa. Prässi on niin paljon helpompi. Tai jopa sivusta "vetämällä", kuten Fenderillä 76?? asti vaahteralautoihin. Huomaa kyllä kun pitäs nauhat uusia, ja jos ei tiedä (tulevat vetämällä poiskin, tahi sivusta naputtelemalla) saa sen laudan yläpuolen todella rumaan kuntoon, jos koittaa ylöspäin repiä.. Edit: lisä: Enpä minäkään sitä liimaa laittas ellei ole ihan pakko.. |
Juniper 27.06.2005 18:35:00 | |
---|
Mistäs teit Juniper prässin? Porakonetelineestä vai jostain hienommasta? Pylväsporakoneeseen tein messingistä palikan, jolla saa nauhat painettua. Pahus kun aparaatti on lainassa, enkä tähän hätään saa kuvia siitä. No se on aika samanlainen kuin stewmäkin kaupallinen tuotos, tosin karumpi :) |
Gypsy 27.06.2005 18:51:24 (muokattu 27.06.2005 18:55:08) | |
---|
Täytyy sen verran laittaa, että liiman lisäämisellä ja huonosti tehdyllä nauhauralla ei välttämättä oo mitään tekemistä keskenään. Puu elää, nauhojen hampaat on pienet. Sillon nauhanpää(t) saattaa nousta joskus myöhemmin. En silti itekkään käyttäis liimaa. En siinä kuitenkaan nää mitään vikaa. Mutta tästä Fender -asiasta tekis mieli kirjotella. Kun ajatellaan miten tavallisesti nauha lyömällä laitetaan. Ensin nauha laitetaan ylikaarevaks otelautaan nähden, jollon ensin nauhan päät menee kiinni otelautaan ylhäältäpäin. Nyt mitä enemmän nauhaa lyödään muualta kiinni, sitä enemmän nauhan päät menee sivuille päin ( http://muusikoiden.net/dyn/members/13520.jpg ), ja siinähän se idea onkin, että nauhan päät lukittuu menemällä sivulle eikä vaan painumalla otelautaan päin jollon ne nousis helpommin pois. Kysynkin, että eikö systeemi ole sillon nauhan päiden kohalla irrottamisprosessissa sama kun sivulta lyödyssä nauhassa? Ainoostaan nauhan keskikohassa on ero, koska päältä laitetussa keskikohta menee suoraan otelautaan eikä ollenkaan sivulle päin. Miks siis sivulta laitetun nauhan nostaminen halkois otelautaa sen enempää kun päältä laitetun nostaminen? Ja miks tässäkään ei ole halkonu: http://www.fretnotguitarrepair.com/images/no_frets2.JPG Se on '69 Telecaster vaahteralaudalla. Nauhat on lähteny nostamalla pois siinä missä mistä tahansa laudasta. Tarkotus ei ole tapella/alottaa tappelua. "Kyllä, se olen minä kuten arvasitkin..." -pwallin |
fox 27.06.2005 21:02:59 | |
---|
Miks siis sivulta laitetun nauhan nostaminen halkois otelautaa sen enempää kun päältä laitetun nostaminen? Ja miks tässäkään ei ole halkonu: http://www.fretnotguitarrepair.com/images/no_frets2.JPG Se on '69 Telecaster vaahteralaudalla. Nauhat on lähteny nostamalla pois siinä missä mistä tahansa laudasta. Tarkotus ei ole tapella/alottaa tappelua. Eikä tästä tappelua tarvita.. En mä tiedä, jos on käyny tuuri tai ollu pehmee puu.. :) Erlewine tuosta jossain kirjassa, oliko GuitarPlayer´s Repair Guide, selvitti, että tosiaan kun se otelaudan radiukseen taivutettu nauhanpätkä vedetään sivulta uraansa, ne sen "tangin" hampaat viiltää sinne uran, mutta toisin ku päältä lyödyssä, ura ei tuu sinne otelaudan pintaan päinkään, joten päältä nostettaessa se vetää otelaudan päällipuusta sälöt. Kaipa sitä voi nauhatongeilla sitte nostella ylöspäinkin, noissa vanhossa Fenkuissa. Ihan hyvänä tuo näky pysyneen. Itte pyrin välttään kaikenlaisia nauharemppoja, riittää kun omiinsa tekee tarpeen vaatiessa. Ja kyl niitä tarpeita on tullu, kun noita vanhoja "romuja" haalii.. Mutta tosiaan, Fenkuista ei oo kokemusta ittellä, kun ne ei oo sillee "mun juttu".. 8) |