Aihe: Radio City
1 2 3 4 5 6
Rajapatsas
27.06.2005 11:00:38

Onhan sitä pitkä matka kuljettu rock'n roll päämajasta nykyiseksi formaattisoittohelvetiksi.

Cityn soitto on laadittu mahdollisimman turvalliseksi niin että "kanavalta heittäjiä" on mahdollisimman vähän. Biisit on valittu kuitenkin niin, että näennäisen raskas rock-ilme säilyy. Eli siis hieman kuten Onnela-ravintolaketjun rock-osaston musiikki.

Kanava toimii parhaiten kuulijalla, joka on vuosia etsiskellyt itselleen omaa kanavaa kyllästyneenä radiosuomien ja novien iskelmätuubaan. Kun sitten Citystä pämähtävät soimaan nämä entersandmanit ja ifIdietomorrow't, niin "juma tätä mä olen radiosta halunnut kuunnella" -reaktio on taattu. Se todellinen ahaa-vitutus syntyy siinä vaiheessa kun kuulija on kuunnellut kanavaa pidempään ja biisien tiuha rotaatio paljastuu. Sitten on enää yllätyksellisestä rock-kanavasta turha puhua.

Toisaalta tätä radio tänä päivänä on. Musiikki profiloidaan kuulijoiden mukaan tarkasti ja kuulijat halutaan pitää toosan ääressä mahdollisimman tiiviisti. Tällöin esimerkiksi Iskelmä ei halua pelästyttää mammoja päräyttämällä Nirvanaa tai City säikäyttää rock-janareita soittamalla Anne/Anja/Anita/Aune/Auli/Anneli/Ansa/Alma/Arja/Anki/Aino/Asta Mattilaa.

Dilemma on juuri siinä, että ihmiset haluavat kuulla tiettyjä biisejä. Kun niitä sitten kuulee liikaa, niihin kyllästyy. Toisaalta jos niitä ei uusi kuulija kuule, niin hän siirtyy toiselle kanavalle. Toimi siinä sitten kaupallisen tai ei-kaupallisen aseman musiikkivastaavana. "NOT", kuten Scott Ian parhaina vuosinaan korahti.

Itse olen tullut siihen lopputulemaan, että musiikit omilta levyiltä, ja uutiset tasatunneittain radiosta:-)

rock
THE RIPPER
27.06.2005 11:06:25
Minua on pikku hiljaa alkanut ärsyttämään tietyt asiat kyseisen kanavan musapolitiikassa. Toki City soittaa hyvää musiikkia ja sitä kuuntelee ihan mielellään, mutta jotkut asiat ärsyttävät. Ensinnäkin: kyseinen kanava mainostaa soittavansa rockia monipuolisesti kolmelta vuosikymmeneltä, 80- 90- ja 2000-luvulta. Miksei 60- ja 70-luvuilta? Hyvää rock-musiikkiahan silloinkin tehtiin. Ja jos edellämainituilta vuosikymmeniltä soitetaan monipuolisesti, miksi biisilista on niin suppea? Toinen asia mikä nyppii on se, että joiltakin artisteilta soitetaan vain yhtä biisiä. Mötley Cruelta ja Audioslavelta on viimeiset kolme-neljä kuukautta soitettu vain tuota uusinta hittiä. Samaten Soundgardenilta soi aina vain se Black Hole Sun, Alanis Morissetteltakin You Oughta Know. Pearl Jamilta soitossa on vain Alive ja Jeremy. Näiden (ja muidenkin) artistien levykatalogi on kuitenkin sen verran laaja että niitä biisejä voisi valkata enemmänkin soittoon. Cityllä on potentiaalia paljon paremmaksi kanavaksi, vaikka se nytkin on parasta mitä radiosta tulee. Mutta voisi se olla parempaakin kun soittaisivat monipuolisemmin musiikkia.

öö.. sä oot ymmärtänyt sen mainonnan väärin "kolmelta vuosikymmeneltä, se meinaa sitä et city aloitti 80- luvulla eli se on ollu toiminnassa kolmella vuosikymmenellä. kyhän sielt 70- luvun kamaakin välillä tulee. mut oon kyll samaa mielt siit et aika samaa tavaraa soittavat siellä koko ajan
svidulla päähän!
Boltsa
27.06.2005 11:13:45 (muokattu 27.06.2005 11:14:00)
Kanava toimii parhaiten kuulijalla, joka on vuosia etsiskellyt itselleen omaa kanavaa kyllästyneenä radiosuomien ja novien iskelmätuubaan. Kun sitten Citystä pämähtävät soimaan nämä entersandmanit ja ifIdietomorrow't, niin "juma tätä mä olen radiosta halunnut kuunnella" -reaktio on taattu. Se todellinen ahaa-vitutus syntyy siinä vaiheessa kun kuulija on kuunnellut kanavaa pidempään ja biisien tiuha rotaatio paljastuu. Sitten on enää yllätyksellisestä rock-kanavasta turha puhua.

Kun autokortin sain ja City nykyään soi aina ajaessa niin kyllähän tuo vielä TOISTAISEKSI on ollut hyvä kanava. Saas nähdä käykö mulle niin kuten tuossa lainauksessa sanotaan.. Hermot mulla ainakin on mennyt jo ajat sitten Kiss Fm:ään, NRJ:hin ym. ym. koska musiikki on niin paskaa sekä samat kappaleet soi päivittäin. Cityllä nyt edes soi kunnon musiikki.
No jo on ristuksen isoo krilli sanoo lapualaanen ku mäkronaldsin näki!
Notefix
27.06.2005 11:26:34

Kuunnelkaapa Radio Helsinkiä.

Mä kuuntelen nykyään lähinnä Helsinkiä ja Groovea. Viime aikoina aika paljon Helsinkiä...

Tulee mieleen alkuperäinen Radio City. On jopa ihan virkistävää kuulla biisejä, joita ei ole ikinä kuullut...tai biisejä, jotka ei istu mun makuuni...tai joista alkaa digata vähän nieleskeltyään.

Kaikessa amatöörimäisyydessäänkin paikallisradioiden alkuaika oloi Suomessa helvetin virkistävää...mun sukupolvelle esim. Radio City loi tavallaan yhteisön ja se oli kanavana aika paljon nykyisen Cityn vastakohta...

Täytyy vaan toivoa että Helsinki pystyy jatkamaan omaa linjaansa.
Mr. Muzak: "ku Note soittaa ni kaikki kuulostaa Whitney Houstonilta"
HaloOfFlies
27.06.2005 12:01:55

Ihan vain vertailun vuoksi:

www.rockklassiker.se

Tuossa on Tukholman ainoa rock-kanava, ja jopa tuo pesee Cityn satanolla. Toisin kuin Cityllä, nämä kaverit soittavat musiikkia monipuolisesti ja laajalla skaalalla. Käykää tutustumassa.
Give the monkey a brain and he'll swear he's the center of the universe
Feggy
27.06.2005 12:14:39 (muokattu 27.06.2005 12:15:15)

Ihan vain vertailun vuoksi:

www.rockklassiker.se

Tuossa on Tukholman ainoa rock-kanava, ja jopa tuo pesee Cityn satanolla. Toisin kuin Cityllä, nämä kaverit soittavat musiikkia monipuolisesti ja laajalla skaalalla. Käykää tutustumassa.

Tämän viikon uutta ja tuoretta rockia:

Första smakprovet från Queens Of The Stone Ages nya platta heter "Little Sister". Nya Albumet har fått namnet Lullabies To Paralyse.

Den finska cellotrion är Apocalypticas nya skiva är självbetitlad och har gästartister såsom Ville Vallo från HIM, Lauri Ylönen från The Rasmus samt Dave Lombardo från Slayer. Senaste singeln heter "Life Burns".

Chefen Bruce Springsteen kommer också nu med en ny platta som ska heta Devils & Dust titelspåret blev den första singeln alltså "Devils & Dust".

Dave Grohls band Foo Fighter är på gång med en ny platta som ska släppas 25 Juni och ska heta In Your Honor, Första singeln från dubbelplattan heter "Best of You". Han spottar ut sig låtar den mannen.

Ett nytt album med våra svenska rockhjältar The Hellacopters kommer att släppas 25 Juni och är döpt till Rock `N Roll is dead. Första singeln från nya skivan heter "Everything is on TV".

Första singeln från kommande än så länge odöpta nya sophmore albumet från Audioslave heter "Be Yourself" grabbarna kommer och lirar i Stockholm nu till sommaren också.

En tredje singel från succe plattan American Idiot med Green Day är nu släppt och låten heter "Holiday".

Trent Reznor är tillbaka med sitt Nine Inch Nails första singeln från nya plattan heter "The Hands That Feeds" och nya plattan som på ett spår gästas av Dave Grohl från Foo Fighters ska heta
With Teeth.

Gamla Led Zeppelin sångaren Robert Plant är på gång nu med en ny platta som fått namnet Mighty Rearrenger och singeln heter "Shine It All Around"

Kyllä minä kaipaan laajempaa skaalaa...mutta jos rock on bootsit ja Les Paul, niin hyvä kanavahan tämä sitten varmaan on.
Less is more.
terone
27.06.2005 12:19:44 (muokattu 27.06.2005 12:21:07)
no kun täällä hämeessä ei kuulu mikään radio helsinki !
ja sitten: onneks on rautakanki-ohjelma, mutta sen Suomisen sössötyskään ei aina ole kivaa kuultavaa, ylellä sentään opetetaan juontajat puhumaan ennenkuin menevät radioon.
ihmettelen myös sitä että kuka on se kuulija joka haluaa noin suppeata rotaatiota, niinkuin olen aiemmin esimerkkinä maininnut niin miksi esim cityltä ei ole kuulunut yhtään Peer Gyntin uusimman levyn biisiä? niitä vanhoja joskus on tullut...
ps. huomasin muuten eilen kuuntelevani jotain nrj:tä ihan vain vaihtelun vuoksi.
a dj, a dj, let´s get out of here!!
Feggy
27.06.2005 12:27:17

no kun täällä hämeessä ei kuulu mikään radio helsinki !
ja sitten: onneks on rautakanki-ohjelma, mutta sen Suomisen sössötyskään ei aina ole kivaa kuultavaa, ylellä sentään opetetaan juontajat puhumaan ennenkuin menevät radioon.
ihmettelen myös sitä että kuka on se kuulija joka haluaa noin suppeata rotaatiota, niinkuin olen aiemmin esimerkkinä maininnut niin miksi esim cityltä ei ole kuulunut yhtään Peer Gyntin uusimman levyn biisiä? niitä vanhoja joskus on tullut...
ps. huomasin muuten eilen kuuntelevani jotain nrj:tä ihan vain vaihtelun vuoksi.

Voi kuunnella myös netin kautta:

http://www.radiohelsinki.fi/
Less is more.
Rattata
27.06.2005 13:04:57
Liikaa 80-luvulta, ja liikaa samoja bändejä.
THV-klubi #8
AnniK
27.06.2005 14:05:11
Pakko munkin kompata viel tuota radio helsinkiä, muistakaa sieltä myös ohjelma Työnimi mättöä! http://www.radiohelsinki.fi/tekijat_mattoa.phtml

ps. oon ihan messissä jos joku haluaa perustaa kunnon rokkiradion
Mage
27.06.2005 14:28:43
Formaattiradioiden toinen suuri ongelma on musiikkitoimittajien puute.
Nykyään riittää jos osaa heittää vähän hassunhauskoja juttuja ja lukea suurinpiirtein monitorilta oikein pari seuraavaksi soivaa biisiä. On eri asia kuunnella jotain ohjelmaa missä radioTOIMITTAJA oikeasti on innoissaan soittamastaan musiikista ja osaa ehkä kertoa bändistäkin jotain uutistenlukijan minihameen pituuden sijaan.
''Teach my children to love! They'll learn to hate on their own.'' -David Allan Coe
HaloOfFlies
27.06.2005 14:42:29 (muokattu 27.06.2005 14:51:58)

Vielä yksi asia. Jos City kerta soittaa 90-luvun ja 2000-luvun musaa monipuolisesti, niin missä on Alice In Chains? Missä on Stone Temple Pilots?Smashing Pumpkins? Nine Inch Nails?Tool? Rage Against The Machine? System Of A Down? Pantera? Kaikki nämä bändit ovat olennainen osa 90- ja 2000.luvun musaa. Minne nämä ovat unohtuneet?

Mietin tuossa että pitäisikö Citylle laittaa palautetta ja linkkinä tämä keskustelu, jos se vähän avaisi silmiä siellä päässä. Jos ne nyt ylipäätään kuuntelijoistaan välittävät...
Give the monkey a brain and he'll swear he's the center of the universe
Leikari
27.06.2005 15:04:43
Mietin tuossa että pitäisikö Citylle laittaa palautetta ja linkkinä tämä keskustelu, jos se vähän avaisi silmiä siellä päässä. Jos ne nyt ylipäätään kuuntelijoistaan välittävät...

jos vaivautuu täällä valittamaan ei kuulu ko. kohderyhmään

;-)
joopa joo
disarm
27.06.2005 15:17:50 (muokattu 27.06.2005 15:18:30)
Cityn juontajilla ei ainakaan ole mitään sananvaltaa soitettavaan musiikkiin. Samat radiopomot kuulemma vastaa mm. kissin ja cityn soittolistoista.
emptiness is loneliness
loneliness is cleanliness
cleanliness is godliness
and god is empty
just like me
Notefix
27.06.2005 15:55:21 (muokattu 27.06.2005 15:55:49)

Formaattiradioiden toinen suuri ongelma on musiikkitoimittajien puute.

Eiköhän Suomen Gallup hoida senkin puutteen...

Mikäs tää oli se Radio, jonne valitettiin kun tulee koko ajan samaa musaa. No, tutkimuksen jälkeen pudottivat listan kolmannekseen ja palaute oli sen jälkeen, että nyt on monipuolistunut musiikki. Eli, kyse oli vaan siitä, että halusivat kuulla tiukemmin kohderyhmälle suunnattua musaa.

Cityn kohdalla on ehkä havaittavissa samaa. kun linja tuli suppeammaksi, oli aika iso osa rokkijengistä sitä mieltä että nyt on kunnon rock-asema...

Kansan tahto toteutuu!
Mr. Muzak: "ku Note soittaa ni kaikki kuulostaa Whitney Houstonilta"
Rajapatsas
27.06.2005 15:59:09

Jake Nymanin "Audiotalo" on mainiota musiikkiradiota, joskin jossain määrin ehkä hieman old schoolia.

On hienoa kuulla vielä kun valtakunnan radiossa soivat toimittajan itse valitsemat biisit joiden ympärille on nivottu myös taustaa, fiiliksiä ja sielua.

Ollaan Radio Citystä mitä mieltä tahansa niin kyllähän he lähes novamaisen tasaista jälkeä tekevät. Se mikä on erityisen mielenkiintoista on se miten tuossa jo mainittu Nova on ruuvannut musiikkilinjaansa rokimpaan suuntaan. Mitä lienee radiokentässä tapahtumassa...
ozz3
27.06.2005 18:55:25
Minäkin ikävöin noita 70 ja 60 -lukujen klassikoita, kenen idiootin idea oli poistaa ne listalta? Soittolista on myöskin liian suppea, siis päivisin. Yöisin kun joskus olen unettomana kuunnellut niin on tullut vastaan kaikenlaista tavaraa, yksikin yö tuli R.E.M.in It's The End Of The World As We Know It ja paljon sellaista matskua mitä ei päivisin listoilta löydy.
Over and out.| MegaMan Club #009 - Shadow Man |THV-klubi #6
DJKaaos
27.06.2005 19:26:15
Jake Nymanin "Audiotalo" on mainiota musiikkiradiota, joskin jossain määrin ehkä hieman old schoolia.

On hienoa kuulla vielä kun valtakunnan radiossa soivat toimittajan itse valitsemat biisit joiden ympärille on nivottu myös taustaa, fiiliksiä ja sielua.

Jep. Parhautta. Myös Radio Suomen kovan päivän illat joka ilta klo 23:03 ovat laadukkaita ja tarjonevat jokaiselle jotakin. Radio Suomi on paras ja ainoa kanava, jolla on kunnollista musiikkijournalismia. Kannattaa Radio Suomen puolelta muistaa myös Poppikoulu ja säännölliset artistien/bändien teema_illat.
Vain kuolleet kalat uivat virran mukana.
kville
27.06.2005 22:05:34
Pystyykö Radio Cityä kuunteleen netin kautta? Pääsis siten vähän kuunteleen itekki, että minkäslainen kanava se oikein on. Kun ei oikein täällä pohjoisessa tuppaa kuulumaan.
Soittaminen on niin kauan mukavaa, kun luulee osaavansa soittaa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)