JE 27.06.2005 00:10:19 | |
---|
Haulla en löytänyt vastaavaa aihetta, joten ajattelin kysästä. Tuossa tsekkailin nuppeja ja kaappeja, mutta jotenkin tuntui turhalta etsinnältä, koska en ole niin pikkutarkan soundin perään. Eli miten pa-kamat toimisivat bassokamoina? Esim. Pari kokoaluekaiutinta + Pari Subbaria? |
rijopu 27.06.2005 00:28:48 | |
---|
No toimiihan ne, mutta diskanttiäänet saattaa ärsyttää. Mä olen monilla keikoilla käyttäny aktiivista PA-kaappia bassokaappina ja ihan hyvin on toiminut. Kunhan vaan potkua riittää ja kaapit soundaa järkevältä. No, se on semmoista suomalaista...
kalamies#14 >-)))> |
Karlsson 27.06.2005 08:59:10 | |
---|
Tuota tuota. Tässä voisi tietty funtsia tätä kamapoliittista asetelmaa. Itte kun miellän että PA:lla on sama tarkoitus kuin hifisterkoilla: toistaa niihin tungettu signaali mahdollisimman samana ulos päin. No, toi on PA-kamoissa ehkä vähemmän totta kuin noissa kotipöntöissä, tiedä sitten. Enivei, bassokamat taas ovat osa soundin muodostusta, eli niillä ei ole alkujaankaan ideana toistaa sitä signaalia sellaisenaan, vaan tuoda se oma soundi siihen lisäksi. Mitä yritän sanoa? No, että pelkän PA:n läpi en ikuna ole vielä saanut oikein hyvää bassosoundia irti. Ja olen arvellut sen johtuvan jostain tuon yllä olevan suuntaisesta. Tai sitten en vaan osaa. "Tosi hotsex! Oot siis saletisti hot." -Tellu |
rijopu 27.06.2005 10:26:39 | |
---|
Joo, tässä törmätätään väistämättä eri "koulukuntien" ajattelutapoihin. Mun audiofilosofiassani kaiuttimet ovat neutraalit äänentuottajat, joiden ei pidä enää muokata ääntä. Paitsi kitarassa, jossa parhaan soundin jotenkin vaan saa mikittämällä hyväsoundisen ja ääntä värittävän kitarakaiuttimen. Mä soitan keikoilla bassolla suoraan linjaan ääntä muokkaavan DI-laatikon läpi (studiossa taas kaikki voi olla toisin) ja itelläni käytän bassokaiutinta lähinnä vaan monitorina. On totta, että bassokaapit, jotka on suunniteltu bassokitaraa varten, soundaa mukavammalle kuin "kliinit" PA-kaapit. Mutta jos soittaa keikoilla DI-laatikon läpi, niin yleisö joutuu kuitenkin kuuntelemaan sitä PA-soundia. Ja tässä tapauksessa siihen PA-soundiin kannattaa keskittyä ja oppia säätämään soundit bassosta silleen, että bassosoundi on miellyttävä. Ja jos tässä onnistuu, niin silloin voi ihan hyvin soittaa PA-kamat bassokamoina. No, se on semmoista suomalaista...
kalamies#14 >-)))> |
chief 27.06.2005 10:49:47 | |
---|
Ja jos tässä onnistuu, niin silloin voi ihan hyvin soittaa PA-kamat bassokamoina. Eli jos osaa, on ihan sama millä vetää? "It's the ear, not the gear. " |
Karlsson 27.06.2005 10:54:20 | |
---|
Eli jos osaa, on ihan sama millä vetää? Juujuu, aina sitä tolkutetaan että ku ollaan tietyllä valaistumisen tasolla bassonsoitossa, niin sitte vejetään ihan-sama-millä. Tosin yhtään ns. gurua en tiedä joka ei olis kovemman luokan kamarunkkari. Niinko. "Tosi hotsex! Oot siis saletisti hot." -Tellu |
Teijo K. 27.06.2005 10:54:52 | |
---|
Eli jos osaa, on ihan sama millä vetää? Periaatteessa riippuu soittotyylistä ja soitettavasta musiikista. Mielestäni siis. Jos se perussoundi riittää, niin sen nyt saa lähes mistä vain pömpelistä. Taikka PA-kamoista sitten. "Oi korkein onni: rakkaus, tutkimukset! Ne ovat molemmat persoonallisuutensa, itsensä unohtamista." -von Ranke. |
Karlsson 27.06.2005 10:57:24 | |
---|
Periaatteessa riippuu soittotyylistä ja soitettavasta musiikista. Mielestäni siis. Jos se perussoundi riittää, niin sen nyt saa lähes mistä vain pömpelistä. Taikka PA-kamoista sitten. Täytyy myös erotella ns. optimitilanne ja soundit ja olosuhteiden muodostama pakko. Kyllähän sitä meiluiten vetäis sillä omalla ja huippuunsa hiotulla kokonaisuudella, mutta joskus nyt on vaan pakko vetää sen PA:n läpi. "Tosi hotsex! Oot siis saletisti hot." -Tellu |
Teijo K. 27.06.2005 11:06:36 | |
---|
Täytyy myös erotella ns. optimitilanne ja soundit ja olosuhteiden muodostama pakko. Kyllähän sitä meiluiten vetäis sillä omalla ja huippuunsa hiotulla kokonaisuudella, mutta joskus nyt on vaan pakko vetää sen PA:n läpi. Joo, ja jotain loungea jos sbassolla soitan, niin en minä mitään erillisiä vaffareita edes halua sotkemaan sinne sekaan. PA tuottaa juuri sopivan värittömän soundin, eikä tarvitse kantaa erillisiä pönttöjä sitten. Sama takavuosina kun oli puoliakustista keikkaa. Eli akkarit ja sbasso. PA läpi toimi vain paremmin kuin varsinaisilla sbssokamoilla. Tilanteen ja musiikkityylin mukaan. Aika harva kondristikaan varmaan ilahtuisi kauhian isoista sbassokamoista. Kiertoa tulee muutenkin tarpeeksi. "Oi korkein onni: rakkaus, tutkimukset! Ne ovat molemmat persoonallisuutensa, itsensä unohtamista." -von Ranke. |
rijopu 27.06.2005 11:28:30 | |
---|
Täytyy myös erotella ns. optimitilanne ja soundit ja olosuhteiden muodostama pakko. Kyllähän sitä meiluiten vetäis sillä omalla ja huippuunsa hiotulla kokonaisuudella, mutta joskus nyt on vaan pakko vetää sen PA:n läpi. Totta tuokin! No, se on semmoista suomalaista...
kalamies#14 >-)))> |
rijopu 27.06.2005 11:39:21 | |
---|
Eli jos osaa, on ihan sama millä vetää? Ei ei ja ei! Vaan jos saa säädettyä vaikka neutraaleista PA- kaiuttimista haluamansa bassosoundin, niin silloin yleisö tykkää ja ymmärtää mitä basisti haluaa sanoa. Lähtökohtana tolle mun väitteelle oli siis se, että DI:n kautta kun vetää, niin joka tapauksessa yleisö kuuntelee basson PA:n kautta (ainakin hiukankin isommilla keikoilla) jolloin basistin pitää osata ajatella se soundi myös yleisön puolelle. Mä en ole koskaan lähtenyt kasaamaan isoa ja kallista bassovahvistin ja -kaiutin pakettia juuri siitä syystä, että mun basso tulee oikeastaan aina (tähän asti ainakin) PA:sta ja bassokaiutin (tai aktiivi PA-kaiutin) on lähinnä monitorikäyttöön. Nii... Mä menen rakentamaan bassokaiuttimia! No, se on semmoista suomalaista...
kalamies#14 >-)))> |
chief 27.06.2005 11:55:44 (muokattu 27.06.2005 12:01:10) | |
---|
Ei ei ja ei! Vaan jos saa säädettyä vaikka neutraaleista PA- kaiuttimista haluamansa bassosoundin, niin silloin yleisö tykkää ja ymmärtää mitä basisti haluaa sanoa. Lähtökohtana tolle mun väitteelle oli siis se, että DI:n kautta kun vetää, niin joka tapauksessa yleisö kuuntelee basson PA:n kautta (ainakin hiukankin isommilla keikoilla) jolloin basistin pitää osata ajatella se soundi myös yleisön puolelle.
Lähinnä tarkoitin osaamisella juuri sitä, että osaa soittimellaan ja sormillaan tuottaa sellaista soundia että se kelpaa sellaisenaan yleisölle PA:n läpi toistettuna, jolloin on soittajan omista mieltymyksistä kiinni miten itse kuuntelee omaa soittoaan. Tietysti soundimieltymykset ja musatyyli ja kuun asento ja roudareiden määrä muun muassa vaikuttavat soppaan. Monikohan akustisen musiikin (esim. klassinen) soittaja on kamarunkkari? Siinä kun oikeasti joutuu tuottamaan sen äänen ja soundin ihan itse sillä omalla soittimellaan eikä voi piilotella suuren vahvistinarsenaalin takana. ;) "It's the ear, not the gear. " |
Teijo K. 27.06.2005 12:03:11 | |
---|
Lähinnä tarkoitin osaamisella juuri sitä, että osaa soittimellaan ja sormillaan tuottaa sellaista soundia että se kelpaa sellaisenaan yleisölle PA:n läpi toistettuna, jolloin on soittajan omista mieltymyksistä kiinni miten itse kuuntelee omaa soittoaan. Juu, mutta noinkin päin riippuu soitettavasta musiikkityylistä jne. Ei maailman paraskaan sbasisti saa putkisäröä pelkällä DI boksilla ja passolla aikaan. Eli jotkut musiikkityylit nyt vain tarvitsevat tietynlaiset vahvistimet ja kaapit. Ja mikki siihen eteen josta tarjoillaan ääni PA puolelle. Enemmän toki kitarapuolella. Jos yleisö on mittarina niin toki aika vähä riittää. "Oi korkein onni: rakkaus, tutkimukset! Ne ovat molemmat persoonallisuutensa, itsensä unohtamista." -von Ranke. |
Juu, mutta noinkin päin riippuu soitettavasta musiikkityylistä jne. Ei maailman paraskaan sbasisti saa putkisäröä pelkällä DI boksilla ja passolla aikaan. Eli jotkut musiikkityylit nyt vain tarvitsevat tietynlaiset vahvistimet ja kaapit. Ja mikki siihen eteen josta tarjoillaan ääni PA puolelle. Enemmän toki kitarapuolella. Jos yleisö on mittarina niin toki aika vähä riittää. Niin, kaikkihan lähtee musatyylistä ja soittajan omista mieltymyksistä. Yleisöllehän on yksi ja sama miten se ääni tuotetaan. Eikös Ampegilta tullut hetki sitten se SVT-DI jossa on oikein putki. Saa kato sitä putkisäröä DI-soundiin! Eikä maksa paljoa. "It's the ear, not the gear. " |
Teijo K. 27.06.2005 12:16:08 | |
---|
Eikös Ampegilta tullut hetki sitten se SVT-DI jossa on oikein putki. Saa kato sitä putkisäröä DI-soundiin! Eikä maksa paljoa. Uskoo ken tahtoo. Samalla saa uskoa, jos haluaa, että se DI reagoi soittotatsiin samalla tavalla kuin täysputkinuppi. "Oi korkein onni: rakkaus, tutkimukset! Ne ovat molemmat persoonallisuutensa, itsensä unohtamista." -von Ranke. |
Karlsson 27.06.2005 12:38:28 | |
---|
Monikohan akustisen musiikin (esim. klassinen) soittaja on kamarunkkari? Siinä kun oikeasti joutuu tuottamaan sen äänen ja soundin ihan itse sillä omalla soittimellaan eikä voi piilotella suuren vahvistinarsenaalin takana. ;) Ja se itse instrumentti ei ole ns. kamaa? Itseasiassa useammin tietty ovat kriittisiä akustiikan suhteen. Se on se faffari tolla osastolla. Niinko. "Tosi hotsex! Oot siis saletisti hot." -Tellu |
Teijo K. 27.06.2005 12:42:29 | |
---|
Ja se itse instrumentti ei ole ns. kamaa? Itseasiassa useammin tietty ovat kriittisiä akustiikan suhteen. Se on se faffari tolla osastolla. Niinko. Tavallisesti juotettavista lähteistä olen antanut itselleni kertoa, että vaikka klasarisoittajien soittimet voivat olla arvokkaitakin pelejä, ei niiden säätämiselle usein juurikaan uhrata ajatusta. Sillälailla kahtiajakoista osittain. "Oi korkein onni: rakkaus, tutkimukset! Ne ovat molemmat persoonallisuutensa, itsensä unohtamista." -von Ranke. |
Karlsson 27.06.2005 12:45:24 | |
---|
Tavallisesti juotettavista lähteistä olen antanut itselleni kertoa, että vaikka klasarisoittajien soittimet voivat olla arvokkaitakin pelejä, ei niiden säätämiselle usein juurikaan uhrata ajatusta. Sillälailla kahtiajakoista osittain. Juuh, säätöä varten on sitte soitinkorjaajat. Semmonen nippelin nypläys puuttuu mitä tällä populäärimusiikin puolella on. Mutta ei klasari soittajat ihan päin helfataa säädetyillä soittele, kuitenkaan. "Tosi hotsex! Oot siis saletisti hot." -Tellu |
absqua 27.06.2005 13:16:14 | |
---|
Noista ns. vanhan liiton PA-kamoista esim A-10 Koltsut toimivat sangen mainioina bassovahvistimina! (kyse on siis 2x15+pilli -tyypisestä vähintäänkin legendaarisesta aktiivikaapista. Made in Finland.) Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
M.Hanski 27.06.2005 16:00:15 | |
---|
Noista ns. vanhan liiton PA-kamoista esim A-10 Koltsut toimivat sangen mainioina bassovahvistimina! (kyse on siis 2x15+pilli -tyypisestä vähintäänkin legendaarisesta aktiivikaapista. Made in Finland.) ACS A-10? |