Aihe: Pistosaha
1 2 3
kulmahiomakone
22.06.2005 11:33:47
kuviosaha ja pistosaha ---> sama asia...!!!! ;)

Juksaat.

Kuviosaha: http://www.projecta.fi/images/tarjo_proxxon_01.gif
Pistosaha: http://www.agrimarket.fi/Liitetiedostot/Pics/step90x.jpg
ECL82 pääteputkella varustetun putkiradion haluan mä. Tarjoa!
poppamies
22.06.2005 12:55:52

Myytävänä 2 kpl Rolandin pieniä passiivi monitoreja. Malli on Roland MS-30 (Roland Micromonitorin kokoiset)
kulmahiomakone
22.06.2005 15:48:30
-> no löytyy tuosta kuviosahastakin lihasvoimalla toimiva malli, jos tuolle linjalle lähdetään.

Mutta me laiskat lähdemme siitä, että sähköllä tai paineilmalla toimivat työkalut ovat parempia kuin lihasvoimallatoimivat työkalut (jotka joutaisivat museoon).
DaKiller
22.06.2005 17:53:30

Hassua tosiaan, että netistä lukemalla ja täälläkin kaikki kutsuvat kuviosahaa pistosahaksi, vaikka raksalla pistosahalla tarkoitetaan sitä käsipeliä. Siis sellaista normaalisahaa millä jyystät käsin. Kuviosahaksi kutsutaan tuota mitä esim. täällä sanotaan pistosahaksi. En tiedä sitten miten muualla mutta näin meillä. Sen vuoksi olin aluksi hieman ymmälläni, että pistosahalla, siis hä? Heh.
kato
22.06.2005 21:36:20 (muokattu 22.06.2005 22:09:05)

rakentelija
22.06.2005 23:35:18
Pistosaha: http://www.coastaltool.com/cgi-bin/ … oastest+hnmr0901ff2e952e+1119438413

Tämä ei ole pistosaha.

Ei niin, vaan käsisaha.

Tämä on pistosaha
http://kotisivu.dnainternet.net/dnakato/Taustat/pistosaha.jpg

Myös rosvosahaksi olen kuullut tuollaista kutsuttavan.

Näille taitaa olla aika paljonkin erilaisia nimiä, joten tarkkana saa olla. :)
WT
23.06.2005 07:50:58
Omat teräni ostin Biltemasta. Laadusta en vielä tiedä kun en ole lastun lastua vielä niillä lennättänyt. Mutta hintaa näytti olevan 20-30€ vähemmän. Itse asiassa Biltusta saisi 25€ jo kokonaisen sarjan erillaisia teriä. Näytti olevan joitankin eri kokoisia laakereitankin.

...mutta eipä taida Biltemasta löytyä terää yläpuolisella ohjainlaakerilla, eli siis niin, että se laakeri on siinä terän varressa. Tuollaista nimittäin tarkoitin. Paljon parempi kitaranrakennushommissa. Jos se laakeri on siellä terän kärjessä, niin etpä oikein saa käytettyä mallinetta esim. bodyn jyrsimiseen - tai saat, mutta koko paksuus on pakko tehdä kerralla. Ja mikkikoloja yms. tuollaisella ei sitten tehdä.
Bassoprojekti - "In the battle between you and the world, bet on the world."
kulmahiomakone
23.06.2005 13:55:22
Hassua tosiaan, että netistä lukemalla ja täälläkin kaikki kutsuvat kuviosahaa pistosahaksi, vaikka raksalla pistosahalla tarkoitetaan sitä käsipeliä...

Sä olet ollut väärällä raksalla, joten jätähän yleistykset. Kyllä työkalujen terminologia on ihan yleispätevää siinä kuin sisäelintenkin. Pistosaha on pistosaha ja kuviosaha kuviosaha ollaan sitten verstaalla tai raksalla.

Tässä vielä lihasvoimin toimivia sahoja nimineen. Löytyy kuviosahakin: http://onet.tehonetti.fi/malkit/one … ta/attachments/Sahat_sahanterat.pdf
rakentelija
23.06.2005 14:45:16
Saako tällaisia (http://www.cmtutensili.com/prodotti.asp?FamCatalogo=7/8/911B) teriä ihan tavallisista rautakaupoista, vai pitäisikö mennä jonnekin teräkauppaan (jollaista ei tietenkään täällä syrjäkylässä edes ole).
WT
23.06.2005 14:49:45
Saako tällaisia (http://www.cmtutensili.com/prodotti.asp?FamCatalogo=7/8/911B) teriä ihan tavallisista rautakaupoista, vai pitäisikö mennä jonnekin teräkauppaan (jollaista ei tietenkään täällä syrjäkylässä edes ole).

Minä en ainakaan löytänyt... Aika monta kauppaa katsoin, kunnes Kivilinnalta sai tilaamalla.
Bassoprojekti - "Mä en saa leikkiä sun kaa ku sun äiti on kitso."
DaKiller
23.06.2005 16:52:49

Sä olet ollut väärällä raksalla, joten jätähän yleistykset. Kyllä työkalujen terminologia on ihan yleispätevää siinä kuin sisäelintenkin. Pistosaha on pistosaha ja kuviosaha kuviosaha ollaan sitten verstaalla tai raksalla.

Tässä vielä lihasvoimin toimivia sahoja nimineen. Löytyy kuviosahakin: http://onet.tehonetti.fi/malkit/one … ta/attachments/Sahat_sahanterat.pdf

Väärällä? Kun sanotaan raksalla tarkoitetaan alaa. Aivan kuin esim. IT-ala, joten se siitä väärästä. Yleistän juurikin nin paljon, kuin lystään. Työkalujen terminologia on varmaan nettisaiteilla sama mutta selvästikin vehkeitä kutsutaan eri tavalla eri paikoissa (murteetkin vaikuttavat asiaan). Oletko kenties itse rakennusalalla? Vai googletitko vain linkin ja huudat oikeutta sen perään. Itse puhuin siitä, mitä käytännön työelämässä on tullut vastaan, enkä väitä, että kyseessä on oikea termi työkalulle vaan se, minkä itse olen kuullut siitä käytettävän. Turha siis alkaa viisastelemaan asiasta, sillä en sanonut ehdotonta totuuttani, vaan esitin asiaan hauskan kontrastin.
poppamies
23.06.2005 20:13:48

Sä olet ollut väärällä raksalla, joten jätähän yleistykset. Kyllä työkalujen terminologia on ihan yleispätevää siinä kuin sisäelintenkin. Pistosaha on pistosaha ja kuviosaha kuviosaha ollaan sitten verstaalla tai raksalla...

Kyllä DKiller on ilmeisesti ollut enemmän rakasalla kuin sinä Lucifer. Kaikki sahat tuolla linkissäs on "käsisahoja", muta tuollainen timpurin käyttämä saha on kyllä pistosaha. Jos itse olisit raksalla saisit näköjään juosta hakemassa oikeaa sahaa koko päivän...
Myytävänä 2 kpl Rolandin pieniä passiivi monitoreja. Malli on Roland MS-30 (Roland Micromonitorin kokoiset)
Juniper
23.06.2005 23:25:58

Täältä saa http://www.cnc-team.fi/ Palvelu mukavaa, hinnat edullisia sekä terät erittäin hyviä.
Gypsy
25.06.2005 21:43:58
Kun tässä nyt on tyäkalujen nimistä ollu, niin kaippa tähän voi laittaa, ettei tarvi uutta ketjua alottaa.

Tietääkö kukaan mikä on Arbor press suomeks. Tiedän siis minkälainen laite se on, mutta suomenkielistä nimee kaipaisin. Kiitoksia.
"Kyllä, se olen minä kuten arvasitkin..." -pwallin
kulmahiomakone
26.06.2005 22:28:14 (muokattu 26.06.2005 22:30:06)
Väärällä? Kun sanotaan raksalla tarkoitetaan alaa. Aivan kuin esim. IT-ala, joten se siitä väärästä.

Kun sanotaan raksalla, voidaan aivan yhtä hyvin tarkoittaa yhtä, määrättyä tai määräämätöntä, rakennustyömaata. Eikö sanojen monimerkityksisyys ole ihanaa?

Yleistän juurikin nin paljon, kuin lystään.

No se on loppupeleissa ihan oma asiasi kuinka paljon täällä spedeilet.

Työkalujen terminologia on varmaan nettisaiteilla sama mutta selvästikin vehkeitä kutsutaan eri tavalla eri paikoissa (murteetkin vaikuttavat asiaan). Oletko kenties itse rakennusalalla?

Mä olen konsultaatioalalla, joten tiedän kaikesta kaiken. Opintoihin kuului valitettavasti muutama noppa käsiteanalyysiä ja terminologiaa ja siltä pohjalta tässä keskustelen. Erikoisalojen ja ammattikielten sanastotyössä on ideana viestinnän ja sitä kautta työn tehokkuus. Alalla ei loppupeleissä ole mitään väliä. Aivan sama siis puhutaanko kirurgin vai timpurin työvälineistä, sanaston on tarkoitus ehkäistä sekaannuksia ja kohottaa työtehoa. Sä et voi sille mitään, että rautakauppojen ja konevuokraamojen kataloogeissa noita työkaluja kutsutaan tietyillä ja samoilla nimillä. Näin siksi, että asiakkaiden tilaukset hoituvat tarvittaessa esimerkiksi puhelimella tai faksilla ja ilman että romppeita tarvitsee ihmeemmin kuvailla - tehokkaasti. Ja etteivät hommat seiso sen vuoksi, ettei tullut tilattua oikeanlaisia työvälineitä. Siksi kuviosaha on kuviosaha ja pistosaha pistosaha.

Mitä tulee murteisiin niin tokihan myös sanastossa on alueellisia ja sosiaalisia eroja, mutta se ei poista sitä tosiseikkaa, että työkaluilla on myös viralliset nimensä.

Kyllä DKiller on ilmeisesti ollut enemmän rakasalla kuin sinä Lucifer.

Paljon mahdollista ja jopa erittäin todennäköistä sikäli kun omat vierailuni rakennustyömailla rajoittuvat peruskivien muurauksiin ynnä muihin pulla-kahvihetkiin.

Kaikki sahat tuolla linkissäs on "käsisahoja"...

Selvä. Kutsutaan kaikkia sahoja käsisahoiksi, niin ei tule epäselvyyksiä. Jos olisit viitsinyt edes vähän perehtyä aikaisempaan keskusteluun, niin olisit ehkä ymmärtänyt mihin viittasin.

...muta tuollainen timpurin käyttämä saha on kyllä pistosaha. Jos itse olisit raksalla saisit näköjään juosta hakemassa oikeaa sahaa koko päivän...

Se että kuka käyttää ja mihin, on yksi tapa määritellä käsitteen alaa... mutta usein se on kyllä paskin tapa. Rekan tunnistaa siitä, että rekkamies kuljettaa sillä roinaa..?

Eikö ole hyvä etten ole raksalla?

DIT: sopii muuten katsoa mitä hyvänsä netistä löytyvää työkalukataloogia ja katsoa mitä löytyy hakusanoilla "kuviosaha" ja "pistosaha".

Meikäläinen jatkaa nyt keskikesän örvellysjuhlan viettoa. Moro.
DaKiller
26.06.2005 22:57:00

Eikö ole hyvä etten ole raksalla?

Poimin olennaisen tuosa viestistä. Sillä tuossa osut niin sanotusti naulan kantaan. Muutoin voisit alkaa kaivamaan sitä hernettä sieltä syvyyksistä sillä tuo alkaa kuulostamaan jo naurettavalta.
Herra joka tietää kaikesta kaiken.... Spedeilemään...voi voi...
poppamies
27.06.2005 08:31:15

...Mä olen konsultaatioalalla, joten tiedän kaikesta kaiken...

Olet ilmeisesti melko nuori kun vielä kuvittelet että tiedät "kaikesta kaiken". Kun tulee ikää enemmä huomaat että saat olla tyytyväinen jos tiedät jostain asiasta vähän enemmän.
Mike M. Hiirenloukku
27.06.2005 09:44:21
Olet ilmeisesti melko nuori kun vielä kuvittelet että tiedät "kaikesta kaiken". Kun tulee ikää enemmä huomaat että saat olla tyytyväinen jos tiedät jostain asiasta vähän enemmän.

Uskoisin kommentissa kuitenkin olevan hieman sarkasmia. Ja useilla työkaluilla tosiaan on eri nimiä, jotka varmasti aiheuttaa sekaannusta. Uskoisin alkuperäisessä kysymyksessä kyseessä olevan sähkökäyttöinen, n. 1cm levyisellä edestakaisin (vertikaalisuunnassa) liikkuvalla 5-10 cm pitkällä terällä oleva saha.

Mutta vastaus alkuperäiseen kysymykseen: Halvoilla ko. sahoilla ei saa mitään paksua puuta leikattua niin, ettei sahaus olisi "kallellaan". Uskoisin kuitenkin, että jos taas käyttää sanonnasta "jos haluaan halvan ja hyvän, pitää hankkia ne molemmat" toista puolta ja hankkii hyvän, onnistuu tuolla oikein hyvin bodynkin muotoilu.
Olitte hyvä yleisö - Minä olin loistava.
vrajala
27.06.2005 15:36:26
Mä en edes lähde tähän nimipainiin mukaan. Mutta sen verran kysyisin, että missä päin Suomea tuollaista perinteistä käsisahaa kutsutaan pistosahaksi?

Luciferin kanssa olen samaa mieltä siitä, että työkalujen nimien PITÄISI olla samoja joka puolella. Näin ei kuitenkaan ole, ei edes konevuokraamoiden tai rautakauppojen luetteloissa. Joskus jopa eri valmistajien samanlaisia työkaluja tapaa eri nimillä.

Työkaluja on sitä paitsi niin montaa sorttia, ettei niille oikein edes pysty kehttämään mitään täysin yksiselitteistä, kaiken kattavaa nimeämisjärjestelmää. Valitettavasti.

Olkiluodon ydinvoimalalla on kohtuullisen laajat omat työkaluvarastot, joita käytetään mm. revisiohuoltojen yhteydessä. Ja koska siellä käy huoltojen aikaan väkeä ympäri Suomea, on usein oikean työkalun löytämiseksi piirrettävä kuva tai ainakin laitettava varastomies hakemaan 10 erilaista näytekappaletta.

Niin, mä olen törmännyt kaikkiin muihin täällä esitettyihin termeihin näissä yhteyksissä paitsi pistosaha -sanaan perteisestä käsisahasta puhuttaessa.
Ota näistä sitten selvää
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)