Kumpi on olennaisenpaa moniraita audio työskentelyssä pc ympäristössä. Kovalevyn lyhyt tiedonhaku vaiko se mahdollisimman suuri tiedonsiirto määrä ? |
lion 26.06.2005 21:24:08 | |
---|
Kumpi on olennaisenpaa moniraita audio työskentelyssä pc ympäristössä. Kovalevyn lyhyt tiedonhaku vaiko se mahdollisimman suuri tiedonsiirto määrä ? Kyllä se on aika pitkälti noiden kahden summa, eli nopea levy, jossa nopea hakuaika nopeassa väylässä on tietysti se paras vaihtoehto. Tässä kiinnostava artikkeli joka kannattaa lukea: http://www.mikrobitti.fi/nettijatkot/2005/06/kiintolevyt/ - Li'oN pop pop pop - kornipop kuplii kattilassa |
Jussi_S 08.07.2005 14:28:58 | |
---|
Kumpi on olennaisenpaa moniraita audio työskentelyssä pc ympäristössä. Kovalevyn lyhyt tiedonhaku vaiko se mahdollisimman suuri tiedonsiirto määrä ? Tiedonsiirto määrä on tärkeämpi, olettaen että viitsii eheyttää kovalevyn säännöllisin väliajoin uudelleen. Jos käyttää koneessa myös paljon softasamplereita, jotka soittavat suoraan kovalevyltä niin saattaa tuo hakunopeuskin muuttua tärkeammäksi. Ovat muuten kovalevyt sen verran nopeutuneet, että ainakaan minun järjestelmissä pullonkaula on jossakin muualla (prossu teho). |
PIM 08.07.2005 15:40:08 | |
---|
Ovat muuten kovalevyt sen verran nopeutuneet, että ainakaan minun järjestelmissä pullonkaula on jossakin muualla (prossu teho). Nykylevyt on jo niin nopeita että järjellisillä raitamäärillä ja resoluutioilla ei pitäisi tulla mitään ongelmia. Tietysti jos äänittää kaiken 192kHz/24bit resolla niin kaistaa tarvitaan, mutta silloinkin paukkuu ensin jossain muualla kuin levyväylässä. ...ttu tätä elämää, yhtenä päivän autokuume ja toisen GAS... |
kamina 08.07.2005 22:22:35 (muokattu 08.07.2005 22:22:59) | |
---|
Ei se eheyttäminen poista nopeiden hakujen tarvetta kun soitetaan montaa ääntä yhtä aikaa. Äänipää joutuu kuitenkin hyppimään paikasta toiseen bufferoidakseen soitettavia ääniä, ja soivakin voi olla monella uralla. |
jusak 10.09.2005 15:38:20 | |
---|
Kun pitäisi olla kaksi kovalevyä, toinen softille ja toinen audiolle, niin pitääkö softakovalevynkin olla mahdollisimman nopea/tehokas, vai jos esim. audiokovo on SATA, niin riittääkö softakovoksi esim. 7200 RPM, 2MB cache, ATA-100? |
Puavali 10.09.2005 22:28:09 | |
---|
... softakovoksi esim. 7200 RPM, 2MB cache, ATA-100? Tuo varmaan riittää. kalamies#19 >-)))>
Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni. ESTR #2 |