juha_k 25.06.2005 13:26:25 | |
---|
mistähän lienee kyse, kun jo pelkästään kitaraa heiluttaessa lavan luota kuuluu outoa helinää tai kilinää. ja sitten d-kielen värähdellessä vapaana syntyy eräänlainen resonanssiääni. tämä resonanssi kuitenkin poistuu lähes kokonaan, kun puristan kädelläni lapaa. ja tämä kaikki on vaivannut kitaraani (ja minua siinä samalla) siitä lähtien, kun päätin katsoa, mitä kaularaudan suojalevyn alta löytyykään (mitään säätöä en kuitenkaan tehnyt). ja kyseessähän on epiphonen lp. tack. |
TheWickerMan 25.06.2005 16:26:33 | |
---|
Hoohoho ajattelin väärin :D aattelin et joku lavalla alkaa helisemään :D Meinasin jo neuvoa jotai mikä ei tahän liity mitenkää hoho anteeksi. Juhannus loppu vasta muutama tunti sitte. - Kyllä. |
Kimmo72 25.06.2005 16:30:09 | |
---|
Oliskohan joku virittimen osanen löysällä joka pitää sitä ääntä? Tunne ja improvisaatio korvaa tekniikan.SSK#1 |
Wahi 25.06.2005 16:40:37 | |
---|
Hoohoho ajattelin väärin :D aattelin et joku lavalla alkaa helisemään :D Meinasin jo neuvoa jotai mikä ei tahän liity mitenkää hoho anteeksi. Juhannus loppu vasta muutama tunti sitte. Hoho "Just take a deep breath and blast" -Jimmy Page |
Terry Pantheras 25.06.2005 17:08:27 | |
---|
Kokeilepa kiristää kaularaudan mutteria hitusen, saattaa johtua siitä, että on vähän löysällä. Tai sitten se mutterin vastakappale on irrallaan. Semmonen metallinen vastinlevy kaularaudan päässä. Kiristä muutenkin kaikki ruuvit lavan osista. D-kielen satulaura on ehkä liian väljä käyttämällesi kielisetille. Siellä nahka palaa, missä voi sulaa. |
Ruuvit, joilla virityskoneisto on lavassa kiinni saattaa olla löysällä. Sitten se koneisto vähän heiluu. Mulla oli vanhassa akustisessa sama vika ja korjaantui kun kiristin ruuvit. Musiikki on elämys, joka ei koskaan katoa,
koska muistot elävät niiden mukana.
Cisse Häkkinen |
juha_k 25.06.2005 19:05:47 (muokattu 25.06.2005 19:06:16) | |
---|
Jea, helinä loppui siihen kun viritystappien mutterit pyörähtivät kunnolla kiinni - onneksi, on nimittäin tuo kaularauta ja sen säätö itselleni vielä suhtkoht vieras alue, joten olen pelkästään tyytyväinen, ettei tarvinnut rueta kokeilemaan sen säätöä. mukava huomata, että m-netin keskustelualue ei nuku keskikesän juhlienkaan aikaan. :) |
Wahi 25.06.2005 19:29:00 | |
---|
onneksi, on nimittäin tuo kaularauta ja sen säätö itselleni vielä suhtkoht vieras alue, joten olen pelkästään tyytyväinen, ettei tarvinnut rueta kokeilemaan sen säätöä. Kannattaa muuten lukea tuo FAQ kitaran säätämisestä, koska jossain vaiheessa kuitenki pitää kaularautaa säätää. "Just take a deep breath and blast" -Jimmy Page |
Les Fender 26.06.2005 18:59:26 | |
---|
Kannattaa muuten lukea tuo FAQ kitaran säätämisestä, koska jossain vaiheessa kuitenki pitää kaularautaa säätää. Ihan samaa mieltä!! Opetelkaa ihmeessä säätämään itse kitaraanne. Ei se kaularauta ole mikään mystinen laite varsinkin jos kyse on kohtalaisen uudesta kitarasta jossa säätö toimii vielä kevyesti. Tuntuu kummalliselta miten moni kitaraa soittava sietää aivan perussäädöistä johtuvia vikoja vuosikausia. Varmaan moni muukin säädöt opetellut törmännyt tähän kokeillessaan jonkun toisen kitaraa. Todellakin kannattaa tutustua oman soittimensa säätöihin ja vaikka kokeilla hiukan erillaisiakin kaularaudan tai kielten korkeuden säätöjä. Aivan paskaltakin tuntuva soitin voi muuttua euroakaan uhraamatta huomattavasti paremmaksi. Ja neuvoja tältä palstalta löytyy vaikka kuinka, jos vain jaksaa lukea ja kysellä.... SUOSITTELEN! Kitara tykkää kun sillä soitetaan!! |