Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Musiikin teoria ja säveltäminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: soolon säveltäminen
1 2
Keppis
19.04.2003 20:06:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kun mulla on sellanen ongelma. Et aina kun pitäis johonkin omaan biisiin säveltää soolo, niin se on niin helvetin vaikeeta. Johonkin biisiin oon saanu jonkunlaisen yksin kertaisen soolon väännettyä, mut ei nekään mitään "hienoja" sooloja oo.. Niin että jos jokun pystyis auttaan.
 
Kaitsu85
19.04.2003 20:15:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tiluta=)
 
Keppis
19.04.2003 20:56:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tiluta=)
 
No niin sehän on yks vaihtoehto, mutta kun mun "tilutukset" on yleensä sellassia keskarilla ja nimettömällä nopeita pull-offeja. Niin ei pysty paljo erillaisia tiluja tekeen, ja sit kun sinne tilutusten väliinkin pitäis jotain pistää, ettei oo pelkkää "tilulilulilulilutilulilutilulilulilulitilulia" koko soolo.
 
Keppi
19.04.2003 21:33:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siihen ei taida olla oikotietä. Melodiantajua on vaa kehitettävä. Ainakin itseäni miellyttää just sellaset melodiset soolot.
Tottakai se helpottaa, ett tietää mitä asteikkoo käyttää missäkin, mutt tärkeempi ominaisuus on yksinkertaisesti se, ett tietää mitä haluu...eli pystyy hahmottamaan päässään melodioita. Varmasti täälläkin on monenlaisia mielipiteitä, miten tota vois harjoittaan, mutt itse ainakin oon vaan soitellu kaikenlaista musaa ja siitä on kehittynyt sellainen melodiantaju mikä nyt on.
Silloin kun itse aloittelin, niin en voinu ymmärtää, miten jotkut pysty"lennosta"vaikka hyräilemään jotain melodiaa/sooloo jonkun ennenkuulemattoman kipaleen päälle, mutt kun on sitt itsekkin paljon noita soitellut, niin tuokin"taito"on avautunut...ja se on kyllä omasta mielestäni oikeestaan yks hienoimmista jutuista koko soittamisessa, ku pääsee luomaan uusia melodioita soolon muodossa johonkin kipaleeseen.
 
Juuup!
kimurantti1
21.04.2003 21:35:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tiluta=)
 
Tuon kommentin ymmärsin vasta kun luin allekirjoituksesi...
 
Kannattaa opetella hieman teorian alkeita, esim. perus molli ja duuri asteikot, niin improvisointi helpottuu huomattavasti.
Toinen hyvä kannattaa kuunnella paljon ERILAISTA musiikkia, saa väkerrettyä (ainakin minä saan) paljon monipuolisempia sooloja.
 
Kaitsu85
22.04.2003 09:27:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Tuon kommentin ymmärsin vasta kun luin allekirjoituksesi...

 
huah sanotaan että its my dream..jiihaa
 
Kaitsu85
22.04.2003 09:27:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


huah sanotaan että its my dream..jiihaa

 
tai ei nyt pelkkä tilutus vaan ynkä setti.
 
Vilppu
01.05.2003 11:31:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No tässä tulee muutamia vinkkejä sekalaisessa järjestyksessä:
 
- Pyri luomaan hieno melodia (ehdottomasti tärkein asia)
- Soololla pitäisi olla alku, keskikohta ja loppu. Eli esimerkiksi alussa esittele teema ja lähde kehittämään sitä eteenpäin, keskellä nostat sen huippuunsa ja lopussa sitten chillailet.
- Hyvä soolo harvemmin koostuu pelkistä irtonaisista riffeistä. Eli soolo on kokonaisuus jossa pitäisi olla jonkunlainen sisäinen logiikka.
- pyri "sanomaan" soolossa jotain. Jos ajattelet, että nuoteilla ei ole mitään merkitystä, niin ne myös kuulostavat siltä.
- yllätyksellisyys on hyvä asia (kunhan se ei räjähdä käsiin)
- Älä mieti sitä, onko soolo teknisesti tarpeeksi näyttävä vai ei, keskity soittamaan hyvä soolo.
- Yleissääntönä: taukoja ei ole koskaan liikaa. (tärkeää, monet ihmiset soittavat yksinkertaisesti liikaa ja biisi menee "tukkoon")
 
Treenivinkkejä:
- Koita "kuulla" soolo päässäsi ennenkuin soitat sen. Kun kuulet sen, niin se on varsinkin alussa helpompi laulaa kuin soittaa oikein.
- Ajattele keskustelua. Soita fraasi, vedä henkeä ja vastaa siihen. Ja sama uudestaa. Näin tulee myös pidettyä taukoja.
- koita soittaa eri intensiteettitasoilla. Esim. aloita korkealla intensiteetillä ja katso kuinka kauan pystyt ylläpitämään sen (eli kokeile kuinka kauan pystyt pitämään "huippukohdan" kaltaisen tilan yllä)
- Kuuntele mielestäsi hyviä sooloja ja mieti mikä niistä tekee hyviä
- kuuntele omia soolojasi ja mieti miten niitä voisi parantaa.
 
Jos nyt noilla pääsee alkuun...
 
Kun mulla on sellanen ongelma. Et aina kun pitäis johonkin omaan biisiin säveltää soolo, niin se on niin helvetin vaikeeta. Johonkin biisiin oon saanu jonkunlaisen yksin kertaisen soolon väännettyä, mut ei nekään mitään "hienoja" sooloja oo.. Niin että jos jokun pystyis auttaan.
 
Tärkeintä meissä ovat varpaat. Niillä ohjataan. MATTIAS 6 V.
Haipuma
05.05.2003 11:39:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvä teksti Vilpulta! Jos tosiaan soolo-jutussa voi neuvoa, niin tuossa tuli mielestäni paljon hyvää asiaa!
 
"yli miljoonan suomalaisen arvioidaan elävän jatkuvien kipujen kanssa." -Suomen tietotoimisto
JPL
06.05.2003 10:39:11 (muokattu 06.05.2003 10:46:46)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo Vilpun teksti asiaa. Vanha fraasi siitä että ei se mitä soitat vaan miten soitat pätee aina. Tärkeätä on tietysti soolon tunnelma itse kappaleeseen nähden. Sooloa ei kannata ympätä biisiin jos se ei tuo siihen mitään lisäarvoa. Hyvä soolo on tosiaankin tarina jossa on draamankaarta. Hyvässä tarinassakin on suvantokohtia, yllätyksiä, ennalta-arvattavuutta yms.
 
Usein hyvä improvisoitu soolo joka on aito "tarina" pesee mennentullen ne kikkakolmos-soolot joita on kelattu tyyliin heitänpä tämän dimijuoksutuksen tähän ja tota tohon.Tää ei tietenkään tarkoittanu etteikö hyvää sooloa voisi saada aikaan ihan säveltämälläkin tai näiden yhdistelmänä.

Rytminen fraseeraus on kaiken a ja o. Hyvä solisti vetää muutamallakin nuotilla hyvää juttua kun se on mielenkiintoisesti fraseerattu. Tää ei tietenkään tarkoita etteikö tiluja sais vetää tiskiin. Senkin voi tehdä niin monella tavalla.
 
Valitettavan usein sellaiset soolot joissa on ainoastaan panostettu tekniikkaan ovat sisällöltään varsin köyhiä. Se on vähän kun puhuisi nopeaan ja epäselvästi jotain kummaa kirjainmössöä. Jos kommunikaatio toimii ainoastaan soittajalla itsensä kanssa voi sanoma jäädä menemättä perille. Soiton olis syytä näyttää aina itsensä näköiseltä. Vaikutteet on aina paikallaan mutta totaalista kloonautumista kannattaa välttää...IMHO
 
Bluelight, Funk&Fusion project
kid ego
06.05.2003 10:55:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bluesin perusjuttujen taitamisella saa jo aikaan mukavat, improvisoidut soolot.
 
get the funk out!
mastermikko
19.04.2005 15:48:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oma mielipiteeni on että sooloja ei kannata soittaa/luoda ennen kuin on tekniikat sillä tasolla että osaa "tiluttaa"... tällä en tarkoita että ei saa sooloilla vaan että on hyvä osata soittaa nopeaa että osaa sitten soittaa hitaata niinku se ois helppoa ku mikä...
 
No jos neuvoa sooloon antaisin nii sen pitää olla jotain vaihtelevaa... jos kuuntelee esim. Petruccin sooloja niin löytyy sellasia jotka on 5 minuuttia porausta... se ei ole kovinkaan kivaa kuunneltavaa vaikka voikin yleisön saaha hämmästymään... sitten on taas tämän tapauksen vastakohta vaikka joku HIMin kitaristi... en halua tieten loukata tai mitään mutta ei se oikeen saa mitään aikaseksi...
 
Pitää olla melodia mutta PITÄÄ olla bendejä ja PITÄÄ olla myös nopeeta välissä... jos ei halua/osaa porata niin voi opetella käyttään pulloffeja ja hammeroneja siihen malliin kuin vaikka slash että kuulostaa pahalta vaikka ei oikeasti oo...
 
Niitten sävellyksessä itse käytän taktiikkaa että tavallaan laulan pääni sisällä jotain miten haluan soolon menevän ja sitten toteutan sen kitaralla... kun se on paperilla/guitarprossa niin siinä sitä voi muuttaa hankalemmaksi ja siistimmäksi ja sitte se pitää opetella soittamaan... valmis!
 
Kitarat: -Gibson Les Paul Standard (unelma) -OLP Petrucci Signature (hyvä) -Fender Stratocaster (Mexico) (stratot on surkeita) -Landola (akustinen) Rummut: Tama Swingstar (USA) Ziljian Rock HiHat (jees) Paiste 16' Crash (paska) Paiste 12' Spl
flamingo
25.06.2005 14:46:03
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

itse käytän taktiikkaa että tavallaan laulan pääni sisällä jotain miten haluan soolon menevän ja sitten toteutan sen kitaralla...
 
Jep, tämä on myös minun parhaimmaksi havaittu tapa. Ei kannatta ottaa siitä soolon soittoa niin vakavasti: "Nyt täytyisi säveltää soolo, mitäs mä nyt teen?" Vaan antaa vaan musiikin viedä menneessään ja soittaa muutama kerta siihen taustojen päälle. Pikku hiljaa soolo alkaa ottaa tulta alleen ja loppu on historiaa.
 
Kannattaa muistaa että musiikki ei välttämättä ole mikään insinööilaji, eli käytetään kaavoja orjallisesti ja "rakennetaan" soolo. Musiikki on myös luovaa tajunnan virtaa joka rikkoo sääntöjä ja loppujen lopuksi se olet sinä itse joka päättää minkälaista musiikkia sinä teet.
 
Ostinaatio
25.06.2005 15:12:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pitää olla melodia mutta PITÄÄ olla bendejä ja PITÄÄ olla myös nopeeta välissä... jos ei halua/osaa porata niin voi opetella käyttään pulloffeja ja hammeroneja siihen malliin kuin vaikka slash että kuulostaa pahalta vaikka ei oikeasti oo...
 
En oikein allekirjoita. Mitä tahansa saa käyttää ja miten tahansa, ja jos keksii omaperäisemmin rakenteen sen iänikuisen Nopea-hidas-nopea-hidas-fiilistelybendi -kaavan sijaan, niin se on yleensä vaan hyvä juttu.
 
Tässä on muuten kyllä tullutkin jo oivia neuvoja, aluista keskikohdista ja lopuista, melodian tärkeydestä ja tarinoimisesta.
 
Yksi oikotie onneen voisi olla vaikka seuraavanlainen. Otetaan 1 kpl oikeassa sävellajissa olevaan pentatonista asteikkoa.
 
Etsitään sieltä ihan vain muutama, vaikka kolme mukavan kuuloista nuottia. Lähdetään niitä toistamalla ja pyörittelemällä kehittämään mukavaa melodian tynkää. Sitten kun siinä alkaa olla perusteema, niin sitä voi varioida, siitä voi hypätä tai siinä voi bendata.
 
Sitten siitä voi vetää pienen juoksutuksen johonkin toiseen asemaan, ehkä vähän korkeammalle, jos halutaan lisää jännitystä. Sieltä voi esimerkiksi ottaa noin samassa suhteessa kulkevan kolmen tai muutaman nuotin melodian ja pyöritellä sitä. Ehkä lisäillään enemmän iskuja saadaan vähän lisää vauhdintuntua.
 
Sitten vielä joku kliimaksi vähän bendailua tai pulloffia parilla nuotilla, ja sitten yhestä korkeasta nuotista vaikka bendi.
 
Tuloksen 1 kliseinen rokkisoolo.
 
Yksi mikä tässä auttaa ymmärtämään melodioita on se, ettei ota liikaa nuotteja aluksi käyttöön, muutamalla hyvin valitulla (pentatoninen on kiva, koska dissonanssia ei synny heti alkujaisiin) nuotilla pääsee jo sellasen mukavan melodian alkuun. Sitten sinne voi väliin laittaa vähän jotain juoksutuksia, joita oppii mm. opettelemalla muiden sooloja.
 
Tässä tuleekin se mieleen, että monipuolisia sooloja opettelemalla myös oma ymmärrys sooloista paranee. Eikä se tarkoita sitä, että tarvisi opetella jotain hillitöntä tilutusta, vaan yksinkertaiset ja hyvän kuuloiset jutut riittävät. Mieluiten tietysti monipuolisesti, niin että jää siinäkin valinnanvaraa.
 
Tietysti miksi ei soitella kitaralla esimerkiksi biisien laulumelodioita yms. Joka auttaa myöskin ymmärtämään melodioita ja mikä tekee mistäkin melodiasta tehokasta.
 
Ja lopuksi vielä se, että vaikka haettaisiin tiluttelevamman tyylistä hevisooloa niin melko samat jutut pätevät, aika monissa jopa niin, että melodiakin voi usein olla pentatoninen, joskin usein on toki käytössä jokin molli-asteikko. Juoksutuksia harmonisesta mollista, täppäyksenkin voi ankkuroida tietyn vahvan melodian nuotteihin, mutta näissä tehokikoissa mennään jo ehkä astetta enemmän säädön suuntaan.
 
"Die Grenzen meiner Sprache sind die Grenzen meiner Welt." -- Ludwig Wittgenstein
Tmp
26.06.2005 00:18:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oma mielipiteeni on että sooloja ei kannata soittaa/luoda ennen kuin on tekniikat sillä tasolla että osaa "tiluttaa"... tällä en tarkoita että ei saa sooloilla vaan että on hyvä osata soittaa nopeaa että osaa sitten soittaa hitaata niinku se ois helppoa ku mikä...
 
Tuo nyt jäi vähän vaivaamaan? Mitä jos ei opi koskaan tiluttamaan eikä halua koskaan oppia tiluttamaan? Hitaasti soittamalla oppii soittamaan hitaasti.
 
Kuuntelet huonoa musiikkia ja sitäkin väärin.
etnopoju
27.06.2005 12:20:46
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kuka sanoi, että on muka pakko tiluttaa?
 
mä en yleensä edes pidä sooloista ja parhaat soolot on yleensä mun mielestä sellaisia, joissa on vaan yks hyvä melodia eikä juuri turhaa ylimääräistä tyyliin the Edgen vanhat soolot.
 
cr4b
04.07.2005 10:55:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaan antaa vaan musiikin viedä menneessään ja soittaa muutama kerta siihen taustojen päälle. Pikku hiljaa soolo alkaa ottaa tulta alleen ja loppu on historiaa.
 
Ite oon huomannu, et tällä tavalla sooloist tulee aika yksinkertasii, koska en osaa soittaa mitään kovin ihmeellistä. Mun mielestä kannattaa ennemmin keksiä hitaasti soittaen semmonen soolo, mitä ei osaa soittaa kunnolla, ja sitte opetella se. Näin kehittyy samalla myös tekniikka.
 
/HITLER
04.07.2005 14:37:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vilpullee plussaa!!! Ehdottomasti!!!
 
Hein Hitler...
Starlia
06.07.2005 14:11:18 (muokattu 06.07.2005 14:13:36)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pitää kai tänne kertoa omia juttujanikin... :)
 
Tässä ollaan alettu bändin kanssa nyt tosissaan treenailemaan ja tuossa aloin soolojenkin kohtaloa miettimään.
 
Pari päivää olen eukon luona Guitar Prolla säveltänyt sooloja, eli biisien soolotaustat tehnyt ja siitä sitten vain ilman kitaraa sävellellyt sen tyylistä sooloa mitä yleensäkin soittelen. Kolmeen biisiin neljästä tein soolot kahdessa päivässä. Sitten otin läppärin mukaan ja lähdin porukoitteni luo, missä kitaraani säilyttelen näin kesän ajan ja aloin soitella ja hyvinhän ne tuntuivat menevän.
 
Se mikä tässä tavassa on hyvää mielestäni, on se että soolot jäävät (ainakin mulle) helkkarin hyvin mieleen kun ne GP:llä teki. Ulkomuistista meni n. 80% sooloista jo ennen kuin tarvitsi tablatureja katsoa.
 
Suosittelen tätä tapaa. Tuo ainakin uutta näkökulmaa soolojen tekoon!!!
 
Tietysti tämä vaatii edes jonkun verran teorian osaamista...
 
EDIT: Lisäilyä...
 
rrr666
15.07.2005 13:19:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tiluttaa jos huvittaa! mää tykkään soittaa sellatteita sooloja joissa on sitä jotain eli tilutusta ja "melodiaa systeemii".
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «