Aihe: Poikain musikkinäytteet..
1 2 3 4 514 15 16 17 1827 28 29 30 31
R.Syke
23.06.2005 11:36:27
Onks toi susta kivaa?

Ootas nyt 4R, mikä? Bassolinjojen vetoa nettiinkö tarkoitat?
isojussi
23.06.2005 11:38:18
Ootas nyt 4R, mikä? Bassolinjojen vetoa nettiinkö tarkoitat?

Jätkä veti talut ja silti jaksaa ihmetellä moista.

Sviddu kun mä pistin viä laiturille kunno lätyn...:o(

Hei kamaan - nyt on kesän isoin juhla: JUSSI
Muistakaa, millä soittimella Jerikon muurit murrettiin!
leka
23.06.2005 11:46:07
Uskomatonta pelleilyä, en mä jaksa ainakaan enää selittää selkeää asiaa.
JAZZ OUT WITH YOUR ASS OUT!
Mikael
23.06.2005 11:51:51

No eikös niissä bassolinjoissa tätä ilmoitusta sitten ole muka tehty. Minusta on - ja hyvin selkeästi.

Sä et vastannut mun kysymyksiin.

Nyt jos kuitenkin oletamme että bassolinja on osa teosta, niin katsotaampa mitä tekijänoikeus sanoo teoksen käytöstä:
Tekijänoikeus tuottaa, jäljempänä säädetyin rajoituksin, yksinomaisen oikeuden määrätä teoksesta valmistamalla siitä kappaleita ja saattamalla se yleisön saataviin, muuttamattomana tai muutettuna, käännöksenä tai muunnelmana, toisessa kirjallisuus- tai taidelajissa taikka toista tekotapaa käyttäen.

Ilmoituksen tekeminen ei riitä. Pitää olla myös lupa.
Oli miten oli, mutta näin on.
R.Syke
23.06.2005 11:58:39
Ootsä huomannut, ketä nämä vänkääjät melkein poikkeuksetta ovat. It-hommissa, "asiantuntijoita" tai "kouluttajia" tai sitten opiskelijoita.

Hei bg, mikä siinä luvan kysymisessä on ylivoimaista?

-Ei se mulle ole. En oo kuin käyttäny hyväkseni noita Poppiksen bassolinjoja opettaessani bassonkäpistelyä.

Ja mitä tuohon herjaan it- asiantuntemuksesta tulee, niin emmä lähtis tuntematta ihmistä sanoon, että se on 'it-asiantuntija'

Tuoommoinen kuitenkin olen, mutta tietysti vain omasta mielestäni :) Koulutusta & tukityötä tuolla saralla tehnyt kyllästymiseen asti. Vuositolkulla. Emmä viittis sanoo susta samaa tuntematta. Enkä sano, kun en tunne kun noista mielipiteistä, mitä täällä heittelet.

Ja se koulutus, mitä siihen vaaditaan vie - paitsi noita helevetin opintoviikkoja - niin sitten tuota käytännön kokemusta, ja paljon.

Mutta, jos tommonen herjailu helpottaa, niin anna palaa vaan. Ei meikäkäinen näistä horju.

Toistan; En ole koskaan pistänyt omia enkä toisten juttuja nettiin. En sen paremmin musanäytettä kuin 'musanäytettä'

yst terv
bg
sormunen
23.06.2005 12:05:15 (muokattu 23.06.2005 12:05:45)

Mutta, jos tommonen herjailu helpottaa, niin anna palaa vaan. Ei meikäkäinen näistä horju.

Eihän nyt mikään herja ollut. Älä ota nokkaas. Mä vain tulin miettineeksi, mikä se yhteinen piirre on. Musta se implikoi paremminkin sitä, miten tekijänoikeuksiin ko. teollisuudenalalla suhtaudutaan.

PS. Ja vastaa nyt siihen Mikaelin kysymykseen.
R.Syke
23.06.2005 12:12:01 (muokattu 23.06.2005 12:12:24)
PS. Ja vastaa nyt siihen Mikaelin kysymykseen.

Joo näin: En ole rikosta tehnyt käyttäessäni Poppiksen bassolinjoja bassonsoiton opetuksessa.

Kaikista kappaleista on selkeäsi mainittu, kuka on säveltäjä ja sanoittaja & mikä poppoo biisin esittää.

Kannatta lueskella myös nuo edelliset mielipiteeni, niin ei tule heiteltyä joutavaa herjaa.

yst terv
bg
baron
23.06.2005 12:19:06 (muokattu 23.06.2005 12:32:01)

Tää ei oo mikään kannanotto meneillään olevaan keskusteluun, mutta mulle heräsi uteliaisuus tällaiseen teoreettiseen pilkunviilauskysymykseen:

Oletetaan, että mun bändi virallisessa järjestyksessä anoo teostolta äänitysluvan ja äänittää julkiseen levitykseen tarkoitetun CD:n (ei sitä kukaan muuten osta)

Oletetaan, että meidän basisti töppää ja soittaa bassolinjat vituralleen ja joku plokkaa sen opetustarkoituksessa varoittavaksi esimerkiksi.

Kellä on tekijänoikeus tähän pieleen mennneeseen bassolinjaan?

1. Kappaleen säveltäjällä?
2. Kappaleen sovittajalla (joka sovitti sen oikein)?
3. Meidän basistilla?
4. Plokkaajalla?
poppamies
23.06.2005 12:26:52

...Hei kamaan - nyt on kesän isoin juhla: JUSSI

Näin on. IsoJussi on vain kerran vuodessa ja se on NYT!
Myytävänä 2 kpl Rolandin pieniä passiivi monitoreja. Malli on Roland MS-30 (Roland Micromonitorin kokoiset)
Mikael
23.06.2005 12:39:43 (muokattu 23.06.2005 12:43:42)

Joo näin: En ole rikosta tehnyt käyttäessäni Poppiksen bassolinjoja bassonsoiton opetuksessa.

Kaikista kappaleista on selkeäsi mainittu, kuka on säveltäjä ja sanoittaja & mikä poppoo biisin esittää.

Kannatta lueskella myös nuo edelliset mielipiteeni, niin ei tule heiteltyä joutavaa herjaa.

yst terv
bg

Joo-o. Mä en vaan kysynyt näitä asioita. Sä sanailit tuolla aiemmin mm. seuraavaa:

Jos sinä tai minä plokkaamme jonkun stemman soittimelle ja pistämme sen nettiin, niin mitään rikosta ei ole tapahtunut. Vaan, kun esität sen julkisesti niin asia muuttuu.
sekä:
No koska julkinen esittäminen on sitä, että vedetään biisi kokonaisuudessaan stagella tai muussa vastaavasssa tilanteessa.
Laki on asiasta toista mieltä.

Lisäksi kerroit:
Siis siinähän ei ole kappale kokonaisuudessaan, vaan ainoastaan bassonotaatio & tabulatuuri.
sekä:
-Mutta, ku se säveltäjä ei oo sitä bassolinjaa tehny, prkl.
Eli olit sitä mieltä, että tekijänoikeus ei koske pelkkää bassolinjaa. Laki on mun nähdäkseni tästäkin eri mieltä.

Mäpä kopsaan ne mun kysymykset tähän uudelleen, jos et vaikka käsnännyt että ne oli kysymyksiä joihin toivoin sun vastaavan:

1. Eikö mielestäsi bassolinja ole osa teosta?

2. Eikö vapaasti kenen tahansa selailtavissa oleva internetsivusto ole mielestäsi yllä olevan määritelmän* valossa paikka, jossa teos tai sen osa on yleisön saatavilla?

*) viittaa siis alkuperäisessä tekstissä esiintyneeseen lainkohtaan.
R.Syke
23.06.2005 12:51:07 (muokattu 23.06.2005 12:55:18)
Joo-o. Mä en vaan kysynyt näitä asioita. Sä sanailit tuolla aiemmin mm. seuraavaa:

1. Eikö mielestäsi bassolinja ole osa teosta?

On. Mutta se ole sama kuin äänite. Kun sä pistät tommosen nettiin ja kerrot kaikki tarpeelliset tiedot, niin mikä siinä on rikos, jos kerran luvat on ok. Mä olen käyttänyt näitä bassolinjoja hyväkseni.

2. Eikö vapaasti kenen tahansa selailtavissa oleva internetsivusto ole mielestäsi yllä olevan määritelmän* valossa paikka, jossa teos tai sen osa on yleisön saatavilla?

Joo. Ja näin olen tehnyt ja hyväkseni käyttänyt. Minkä rikoksen siis olen tehnyt? Luvallisia juttuja. Poppis varmaan sulle kertoo.

kysyy
bg

Edit: jos pyydät multa jonkun laulun sanat tänne nettiin, niin et takuulla saa. Sen paremmin kuin soinnutustakaan. Vai oletko nähnyt? Pikaviesteillä olen lähetelly ja vastaanottanu jotain, mutta et kai sä niitä pysty lukeen, vaikka 'it-asiantuntija' oletkin?

:)
bg
leka
23.06.2005 12:55:44 (muokattu 23.06.2005 12:56:59)
On. Mutta se ole sama kuin äänite. Kun sä pistät tommosen nettiin ja kerrot kaikki tarpeelliset tiedot, niin mikä siinä on rikos, jos kerran luvat on ok. Mä olen käyttänyt näitä bassolinjoja hyväkseni.

Ei ole äänite ei, mutta silti se on julkaisemista. Jos on luvat niin se on ok. Mutta kun ei taida olla poppiksen tapauksessa.

EDIT. Se että mainitsee oikeudenhaltijat ei riitä, pitää olla myös se lupa.

Joo. Ja näin olen tehnyt ja hyväkseni käyttänyt. Minkä rikoksen siis olen tehnyt? Luvallisia juttuja. Poppis varmaan sulle kertoo.

kysyy
bg

Eihän tässä ole kukaan sinua syyttänytkään rikoksesta. Omaan käyttöön saa kopioida. Julkaisemisesta nyt puhuttiin.

Kiitos.
JAZZ OUT WITH YOUR ASS OUT!
Mikael
23.06.2005 13:03:30

Nimenomaan tästähän tässä on ollut kyse koko ajan: Jos luvat on kunnossa. Kysytäänpä nyt poppikselta: Oletko pyytänyt luvat kaikkin noihin biiseihin mitä sun sivulta löytyy?

Minkä rikoksen siis olen tehnyt?

Sä et ole tehnyt mitään rikosta, enkä mä kai niin ole kertaakaan sanonut. Sä oot ainoastaan antanut täällä asioista vähän virheellisen kuvan jota tässä koitetaan setviä, ettei joku tätä lukeva jää väärään mielikuvaan tekijänoikeudesta.

Luvallisia juttuja. Poppis varmaan sulle kertoo.

Joo. Toivottavasti näin käy.

Edit: jos pyydät multa jonkun laulun sanat tänne nettiin, niin et takuulla saa. Sen paremmin kuin soinnutustakaan. Vai oletko nähnyt? Pikaviesteillä olen lähetelly ja vastaanottanu jotain, mutta et kai sä niitä pysty lukeen, vaikka 'it-asiantuntija' oletkin?

Ei pelkoa. En pyydä. Enkä oo nähnyt. Mutta mistä sä sait päähäs että mä olen 'it-asiantuntija'?

bg
R.Syke
23.06.2005 13:08:19 (muokattu 23.06.2005 13:09:15)
Mutta mistä sä sait päähäs että mä olen 'it-asiantuntija'?

bg

No sorry ja nöyrä anteeksipyyntö. Nyt tuo meni ton sormusen herjan piikkiin! Näitä kun tulee joskus kirjoiteltua vähän kiivaasti ;)

Aurinkoista kesää, Mikael

bg
isojussi
23.06.2005 13:35:05
Näin on. IsoJussi on vain kerran vuodessa ja se on NYT!

Perinteisesti aion soittaa Suomalaisia kansanlauluja aattoyönä pasuunalla pihalla päissäni.

Onko biisitoiveita?
Muistakaa, millä soittimella Jerikon muurit murrettiin!
Mikael
23.06.2005 13:35:05

Aurinkoista kesää, Mikael

Sitäpä samaa arvon PG.
R.Syke
23.06.2005 13:38:03
Sitäpä samaa arvon PG.

-Kiitos Michael.
sormunen
23.06.2005 13:59:59

Nyt tuo meni ton sormusen herjan piikkiin! Näitä kun tulee joskus kirjoiteltua vähän kiivaasti ;)

Mua kiinnostaa ns. aikuisten oikeesti, että missä kohtaa se herja oli? Ja johan mä sanoin sulle, että älä ota nokkaas!

Pääasia kumminkin, että asia selvisi eli lupa pitää olla. Eihän se ole sen ihmeellisempää. Mähän sanoin jo tuolla sivulla 13, että jos Poppiksella on luvat, niin asia on OK. Eli täähän oli silloin tässä tältä osin.
R.Syke
23.06.2005 14:05:56
Mua kiinnostaa ns. aikuisten oikeesti, että missä kohtaa se herja oli? Ja johan mä sanoin sulle, että älä ota nokkaas!.

-No jos aikuisten oikeesti tietää haluat, niin se koskee tota 'it-ammattilaisuutta'

Vai etkö sä lue lainkaan, mitä Mnettiin kirjoittelet?

Tietääkseni olet oman alasi ammattilainen enkä siitä mitään herjaa ole koskaan heittänyt.

Eiköhän lopeteta tähän...

yst terv
bg
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)