Skebaholikko 03.05.2003 16:40:01 | |
---|
Haluan teiltä armaat kolleegakäyttäjät (muusikoiden.netin siis) vastauksia ja mielipiteitä tähän: Miksi aina kaikki ammattimaiset "kriitikot" ja vastaavat musiikkiarvostelijat livekeikoista puhuessaan pitävät melkein pahimpana kirouksena ja syntinä ns. "yleisönlaulatusta", siis kun tulevat nämä "KAMOON, SING WITH ME!" ja "LET ME HEAR YA!" tyyppiset kohdat, missä yleisöä hienosti otetaan mukaan. Annan pari esimerkkiä: Soundi 12 / 1999, Guns N´ Rosesin Live Era 87-93 -levyn arviosta: "Pohjat saavutetaan odotetusti sietämättömällä Knockin' On Heaven's Door -kimpparaiskauksella, jossa Rosen ou-ou-ouuurr-laulurutiini jämähti urilleen ja levisi muihinkin biiseihin. Yleisölaulatus kruunaa kidutuksen." Soundi 11 / 2002, Bruce Springsteen & The E Street Bandin keikka-arvostelusta: "Vaikka monien amerikkalaisartistien esityksiin kuuluva "ai että kun meillä on mukavaa" -mentaliteetti kuuluu myös Springsteenin lavaolemukseen, se ei yllä kiusalliseksi vaan voittaa puolelleen." Tuossakin kyllä myönnetään siis että asian voi tehdä tyylillä, mutta silti niin pirun usein, ei vain Soundissa(tilaan sitä itse, oikein hyvä lehti), vaan ihan mikä tiedotusväline vain, niin sanotaan juttuja tyyliin "pakollisen kiduttava yleisönlaulatus", ja siihen malliin. MIKSI? Eikö ole nimenomaan tarkoitus keikalla saada yleisö mukaan hommaan? Pitääkö joidenkin "kriitikoiden" olla jotenkin nokka pystyssä aina näissä asioissa että "minä olen liian hyvä tuollaiseen rahvauteen". Anteeksi yleistys ja radikaalisuus mutta noinkin mitätön asia on ottanut pitkän aikaa päähän. Minusta on pirun hienoa livelevyillä ja keikoilla kuullaa kun yleisö laulaa mukana ja näyttää että on fiilistä, oli se saatu sinne levylle sitten "studiomagialla" tai ei. Sanokaas mielipiteenne asiaan, arvon ystävät. Nero on ihminen, joka osaa kaikkea muuta paitsi elättää itsensä. |
pitkätukka 03.05.2003 17:19:08 | |
---|
Silloin yhteislaulu on hienoa jos yleisö siihen spontaanisti alkaa, mutta ei se välttämättä ole niin hienoa jos sitä väkisin yritetään. |
KMT 03.05.2003 17:26:22 | |
---|
Eikö yleisö tule kuuntelemaan bändiä, kuin laulamaan itse, se on kans ärsyttävää kun yleisö rupee laulaan ilman mitään pyyntöä, mun mielestä se alentaa bändiä että on tultu turhaan kun yleisö osaa itsekkin laulaa.. Mä olen vain tyhmä... |
pitkätukka 03.05.2003 17:39:08 | |
---|
Sehän on päin vastoin. Silloinhan tulee fiilis, että: "Vau, nää on tosifaneja kun osaa sanatkin ulkoa." |
vaiktutus 03.05.2003 17:49:12 | |
---|
Eikö yleisö tule kuuntelemaan bändiä, kuin laulamaan itse Minäpä jätin menemättä Manowarin keikalle viime marraskuussa(?), koska en ollut kunnolla perehtynyt bändin musiikkiin, enkä osannut tarpeeksi biisejä ulkoa. Minulle siis on todella tärkeää saada laulaa mukana keikoilla. Tietysti pääasiassa menen keikalle kuuntelemaan bändiä, mutta ei kyllä tule niin hyvää fiilistä, jos en laula mukana. Lars-Vesa-Kenneth astui sisään, mutta pysähtyi kuitenkin äkkiä nähdessään huoneen seinät... |
Ville81 03.05.2003 18:06:01 | |
---|
Olis aika karseeta, jos yrittäis saada yleisöä mukaan lauluun ja kukaan ei lähtis millään. "Let me hear ya!" ---ja sit kukaan ei huuda takaisin. Hoho. |
Saikkonen 03.05.2003 18:40:39 | |
---|
Minusta yleisönlaulatus on ihan hauska keikkakuvioon kuuluva homma. Asiasta tuli muuten mieleen, kun telkkarissa Tommi Läntinen laulatti kovasti yleisöä Raumanmeren juhannuskeikalla. Itsevarmasti vetäen homma toimi ja yleisö ainakin näytti viihtyvän. Hullun mietos on kimuranttia, vähäpäinen ei emmi loikoillessaankaan(Säynätsalo 1984) Yms |
Juntunen 03.05.2003 18:59:06 | |
---|
..mun mielestä se alentaa bändiä että on tultu turhaan kun yleisö osaa itsekkin laulaa.. Hoho. Noei. Minusta se on vaan hyvä juttu. Nostattaa meininkiä. |
BaariMikko 03.05.2003 19:04:57 | |
---|
Se nyt vähän riippuu bändistä, miten sopivaa yleisönlaulatus on. Jossain stadionhevissä ok, mutta jollain progekeikalla ärsyttää, kun ei kuule bändiä kunnolla yleisön hoilaukselta. I'll follow the sun... |
Fortune 03.05.2003 19:06:41 (muokattu 03.05.2003 19:08:28) | |
---|
Jossain stadionhevissä ok, mutta jollain progekeikalla ärsyttää, kun ei kuule bändiä kunnolla yleisön hoilaukselta. Niin ja perhanat vielä tönivätkin joskus, niin ei meinaa miksauspöydän vieressä kädet puuskassa seisoessa pystyssä pysyä. Nimim. "Rock-keikoille istumapaikat kaikille!"
Hoho? EDIT: "Olkaa hiljaa, me yritämme soittaa täällä!" |
Minulle siis on todella tärkeää saada laulaa mukana keikoilla.. Jep! sama täällä, Maidenin keikalle oon treenannu biisien sanoituksia oikeen kunnolla!!! ... !Suomi = Heavy Metal! ... |
Tapani L 03.05.2003 19:27:56 | |
---|
Minulle keikoilla laulaminen kuuluu osaan huvia. Jos musaa haluan pelkästään kuunnella niin jään kotiin kuuntelemaan sitä levyltä. Keikalla sitten pitääkin hyppiä ja laulaa ja olla muutenkin aivan fiiliksissä. |
FatSam 03.05.2003 19:36:04 | |
---|
Niin ja perhanat vielä tönivätkin joskus, niin ei meinaa miksauspöydän vieressä kädet puuskassa seisoessa pystyssä pysyä. Nimim. "Rock-keikoille istumapaikat kaikille!"
Hoho? EDIT: "Olkaa hiljaa, me yritämme soittaa täällä!" Ni! Musiikin tahdissa saa riehua kotona, jos välttämättä haluaa. Rokkikonsertissa kuuluu olla hiljaa paikallaan, saatana! Plussaa taas...
It started as a whisper, now try to dodge this roar... |
arancia 03.05.2003 20:04:04 | |
---|
Kuuntelen Stratovariuksen Foreverin live versiota aina ihan haltioituneena, minun mielestäni se, että yleisö laulaa mukana kertoo siitä että yleisössä on myös tosi faneja. Ei minun mielestäni yleisön laulaminen tarkoita sitä ettäkö bändi olisi turhaan paikalla. Jonain päivänä vielä sukellan Suomen alle.. |
BaariMikko 03.05.2003 22:10:51 | |
---|
Niin ja perhanat vielä tönivätkin joskus, niin ei meinaa miksauspöydän vieressä kädet puuskassa seisoessa pystyssä pysyä. Nimim. "Rock-keikoille istumapaikat kaikille!"
Hoho? EDIT: "Olkaa hiljaa, me yritämme soittaa täällä!" Hoho. Kieltämättä osui(osittain) arkaan paikkaan, mutta mielestäni siihen hyvään keikkaelämykseen sisältyy kuitenkin myös se, että saa selvää bändin soitosta.
I'll follow the sun... |
vassago 04.05.2003 00:35:16 | |
---|
Niin, miksi yleensäkään katsojia pyydetään keikalle? Kunnon muusikot soittaa toisinlensa eikö? Mitä luoja teki ennen kuin loi maailman? |
kid ego 04.05.2003 02:53:04 | |
---|
Silloin yhteislaulu on hienoa jos yleisö siihen spontaanisti alkaa, mutta ei se välttämättä ole niin hienoa jos sitä väkisin yritetään. Jep jep. Riippuu tietenkin ihan bändistä, onko se niin hienoa. Stadionrockin kuten Queenin diggailijana yleisönlaulatus kuuluu meininkiin, mutta olisi jokseenkin väkinäistä pistää yleisö laulamaan humppa- tai rautalankakeikolla. get the funk out! |
Nixxx 04.05.2003 05:34:26 | |
---|
Kyllä minä ainakin laulan AINA mukana, haluttiin sitä tai ei. Ihan päin vittua |
Fortune 04.05.2003 11:44:53 | |
---|
Hoho. Kieltämättä osui(osittain) arkaan paikkaan, mutta mielestäni siihen hyvään keikkaelämykseen sisältyy kuitenkin myös se, että saa selvää bändin soitosta. No joo, se oli puolittainen piikki :) Itselläkin tuo riippuu tosiaan niin keikasta.
|
herb 04.05.2003 11:58:42 | |
---|
Kaikkein hirveimpiä välispiikkejä on juuri sellaiset "Kuis teillä menee?! Onks kivaa?! MITÄ? EI KUULU!" -spiikit. Yleisö vaan parkuu. Laulattamisen nyt kai kestää kuitenkin. Call me Alowishus Devadander Abercrombie |