Aihe: Piirilevyn valotuksesta
1
ninos
21.06.2005 15:04:40 (muokattu 21.06.2005 15:25:58)

Tuota noin.. nyt tuli ongelma :D Enpä oo koskaan ite tehnyt piirilevyä ja nyt kysyisin pari juttua:

Tilasin musikdingistä valoherkällä lakalla päällystettyä piirilevyä ja pitääkö siitä ottaa se sininen muovihomma pois vai sen sinisen päälle lätkästä kalvo jossa on piirlevyn kuva? Ja kuinka kauan suunnilleen pitää valottaa? Luin kyllä netistä ohjeita mutta silti jäi epävarma olo :D Ja käykö valotukseen sellainen normaali pöytäloisteputkilamppu? Kiitoksia nyt näin etukäteen vastauksista :)

E: ja kyseessä oli tämä materiaali: http://www.musikding.de/product_inf … php?cPath=80_91&products_id=536
Kitaristi ei tunne sanaa MAHDOTON
McNulty
21.06.2005 15:31:23
http://www.mbnet.fi/rakentelunurkka/perusteet/osa4.asp

- Eli se sininen kalvo pois, sitten mielellään skeeman filmi (vaikka piirtoheitin/tulostuskalvolle kopioituna) siihen levyn päälle, levyn ja filmin päälle sitten lasi (siis esim. jostain kunniakirja-taulusta se lasi)...

- Valon alle (aurinko, pöytälamppu, UV-valaisin, kasvihuonevalo, työmaavalaisin jne jne...) HUOM! Jokaisella valolla on erilainen "valotusaika" ja harvemmin tuo valotusherkkä piirilevy onnistuu ekalla kerralla. Myös valon etäisyydellä piirilevystä on merkitystä.

- Tämän jälkeen kyseinen piirilevyhän pitää vielä upottaa tuohon "katalyyttiin" ja sen jälkeen vielä muistaakseni "happoon"

Monivaiheinen ja jokaisessa vaiheessa homma voi lävähtää reisille. No, kunhan saat homman toimimaan niin pidä default-asetukset ja tee kerralla useampi piirilevy.

Itselläni meni hermot piirilevyjen valmistamiseen ja rakentelin fuzzeja (joku 8-10 komponenttia) tavalliselle täpläkuparoidulle reikälevylle.
"I have tried so fuckin' many tubeamps and they all sound like some fuckin' AC/DC... except Krank" - Darrell Lance Abbott
ninos
21.06.2005 15:42:02

Seleevä! Johan selkeni :) kiitos!
ninos
21.06.2005 15:44:58

Ainii! ja _hieman_ offtopic:

Voiko sen hapon säilyttää vielä syövytyksen jälkeen? :D Ostin nimittäin pussillisen ammonium persulfaattia
Juniper
21.06.2005 15:53:42
Ainii! ja _hieman_ offtopic:

Voiko sen hapon säilyttää vielä syövytyksen jälkeen? :D Ostin nimittäin pussillisen ammonium persulfaattia

Ammoniumpersulfaatti ei ole happo vaan suola. Mutta juu sen voi ja kannattaa säilyttää. Äläkä nyt kaikkea liota kerralla.
ninos
21.06.2005 16:05:59

no suola tai happo, sama se :D
k_laakso
21.06.2005 18:41:11
Itse myöskin käytän tuollaista ns. "pöytäloisteputkilamppua", valoitusaika tuolla on noin 20min, kun käytän partcosta ostettua valoherkällä lakalla päällystettyä piirilevyä. Etäisyys valosta levyyn on minulla aina muutama sentti ja hienoa jälkeä on aina tullut.... joskus voisi kyllä semmosen UV-masiinan hommata kun kyrsii aina odotella se 20min.
"Do you trust who I trust me, myself and I."
ninos
21.06.2005 21:44:26 (muokattu 21.06.2005 21:47:35)

nyt oon pitäny levyä 6 tuntia eikä oo tulosta tullu vieläkään :( tiedä sitten mikä on vikana?

E: pitäisköhän mun sitten vaan piirtää tussilla ja syövyttää? :o
McNulty
22.06.2005 01:34:24
nyt oon pitäny levyä 6 tuntia eikä oo tulosta tullu vieläkään :( tiedä sitten mikä on vikana?

Siis, ei siinä heti näykään mitään fyysistä jälkeä vaan levy tulee "kehittää" ja tämän jälkeen vielä "syövyttää". Eli valotuksen jälkeen piirilevy natriumhydroksidiin ja sen jälkeen tuohon sulfaattiin.

E: pitäisköhän mun sitten vaan piirtää tussilla ja syövyttää? :o

Ei... siitä tulee ruma jälkeä, oli sitten viivotin tai ei :) Kannattaa mielummin täpläkuparoidulle levylle kolvailla yhdessä hyppylankojen kanssa mikäli haluaa päästä eroon piirilevyn valmistuksesta. Tosin, hieman joutuu miettimään komponenttien paikkoja mutta saa varsin toimivia ja siistejä kun jaksaa ajan kanssa maltillisesti tehdä.

Tämä siis jollei ole kovin montaa komponenttia kolvattavana.
"I have tried so fuckin' many tubeamps and they all sound like some fuckin' AC/DC... except Krank" - Darrell Lance Abbott
ninos
22.06.2005 13:19:09

hohoh :D no menipä sitten tussilla piirtämään ja syövyttelemään niin tuli oikeen hyvä vaikka itse sanonkin :D eikä tullut rumaa jälkeä! :o tai riippuu kenen näkökulmasta katsoo ;)
Juniper
22.06.2005 16:13:46
NaOH:ia sekä ferrikloridia saa apteekista kiskurihintaan. Halvemmalla pääset kun ostat jotain kiinteää viemärinaukaisuainetta. Se on puhdasta NaOHia tai KOHia. ferrikloridia saa monista komponentteja myyvistä liikkeistä esim. bebek. Tai sitten esim. algolilta jos haluaa ostaa 25kg säkin kerralla :)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)