Aihe: Millä teette rummut / basson kotinauhotuksissa?
1 2
k...
19.06.2005 22:04:29
Elikkä mimmosta softaa on käytössä?

Harkitsen tässä jonkinnäkösen sekvensserin hankintaa ja FL Studio näyttäs muuten lupaavalta mutta siinä tuo midi-tiedon muokkaaminen vaikuttas aika hankalalta mutta niin vaikuttas muissakin sekvenssereissä, kuten esim Sonarissa. Mitenköhän Cakewalk Home Studio eroaa Sonarista? Sonarista on demo-versio mutta Home Studiosta ei :/

Ite haen softaa jolla ois helppo tehdä midi-rumpuraitoja. Kenties myös midi-bassoraitaa jos jostain löytys plugari millä sen sais vielä kuulostamaan hyvältä. Vaihtoehtona kävis myös plugari millä kitaran sais kuulostamaan bassolta.
t-termiitti
20.06.2005 10:54:18

äskettäin oli tällainen ketju:

http://muusikoiden.net/keskustelu/p … p?c=33&t=96000&o=0&co=0

lieneekö apua? tuolta faqeista voisi myös löytyä asiaa.

kotinauhoituksiin löytyy ilmaisiakin ohjelmia...
Soolokitaristi
20.06.2005 14:20:02
Nykyään nuo kaikki äänitysohjelmat pystyvät suhteellisen samoihin asioihin, eroa on peruskäytössä lähinnä käytettävyydessä ja oppimiskynnyksessä. Kaikki kokeilemani (Cubase, n-track, Fruity Loops, Sonar) pystyvät mainitsemiisi asioihin. Fruity Loopsilla on perinteisesti helppo tehdä rumpuraitoja mutta mielestäni ohjelma on muuten aika rajoittunut. Sonar nyt ainakin kykenee varmaan kaikkeen mitä musantekemiseen tarvitaan ja vaikuttaa lyhyen kokeilun perusteella aika helpolta ohjelmalta ja mukana tulee varsin hyvin niitä kuuluisia plug-ineja.

Kitarasta saa basson yksinkertaisimmin niin että heittää sen sopivalla äänenkäsittelyohjelmalla tai plug-inilla oktaavia alemmas. Yleensä mukaan kannattaa sotkea vielä alkuperäistä signaalia niin tulos on hieman luonnollisempi. Toki alkuperäinen kitara pitää siis soittaa ikäänkuin soittaisi bassoa.
Wk
21.06.2005 07:44:38
Rummut: Fruity Loops 4:llä jossa Drum Kit From Hell-äänikirjasto käytös.
Basso: Cakewalk Sonar Producer Editionilla äänitän ja madallan CW:n omalla pitch-shifterillä oktaavin.
WK
Klezberg
21.06.2005 08:27:55 (muokattu 21.06.2005 08:28:52)

Rumpuihin olen viime kesästä asti käyttänyt Groove Agentia, tulee tosi realistisen kuuloista mielestäni. Omaan aika perinteiseen makuun tyyleistä sopii vain aika pieni osa. Siitä on kakkosversiokin, mutten ole vielä hankkinut.

Bassot soitan keyboardilla+soundimoduilla. Tuon GA:n tekijöiltä on kyllä virtuaalibasistikin, mutten ole kokenut tarpeelliseksi. Oikea basso olisi enemmänkin kaavailuissa.

EDIT: tuo ajatus soittaa kitaralla ja pudottaa oktaavilla kuulostaa houkuttelevalta. Täytyy kokeilla.
Synnyttäjä
21.06.2005 13:00:45

Itse olen tehnyt rummut Sonarilla MIDInä, ja suht helppoahan tuo on jopa meikäläiselle. Ja onhan siellä niitä valmiita kuvioita vaikka kuinka. Siitä sitten vain muuttamaan rumpuraidat audioksi, ja vähän säätää kaikuja ym. ja se on siinä. Panoroinnitkin on hoidettu valmiiksi. Bassoni on kitara, joka on oktaaverilla vedetty alas, ja vedetään suoraan äänikortin kautta taas Sonariin (joo, tiedän, ettei ole vissiin se kaikkein paras tapa, mutta ei ole tällä hetkellä oikein muuta vaihtoehtoa), missä sitten pluggareilla koitetaan saada edes jonkinmoinen bassosoundi.
"Every day there is another/ Band that got big by playing a cover" -ST
Staalo
21.06.2005 13:50:23
Rumpuloita olen vääntänyt viime aikoina Reasonin Redrumilla. Lisäksi on alkanut kiinnostamaan kovasti LeafDrum -niminen ohjelma (http://www.leafdigital.com/software/leafdrums/) jota olen pariin otteeseen eri versioiden ilmestyttyä testaillut. Sillä saa mielestäni aidonkuuloiset rummut haluamistaan sampleista helposti.

Bassoraidat äänitän... no, basson kanssa. Sille ei ole korviketta. Halpa basso kotikäyttöön ja jonkun PODin tai V-Ampin kautta sisään.
Saaks lähettää terveisiä?
Wk
21.06.2005 18:17:58 (muokattu 21.06.2005 18:18:19)
Pistäkää muuten ihmeessä linkkiä jos äänityksiänne löytyy netistä, vois sitte vähä kuulostella millaselta eri tekniikalla tehdyt biisit kuulostaa.

EDIT: Joo, kirjottaminen se on hankalaa :)
WK
lindo
22.06.2005 00:15:09
FL Studio höystettynä Drmagog'illa ja Broomstick Bass'illa.
Molemmat hirviöitä muisti syöppöjä ja Windouwssi ilmottaakin välillä että "memory too low" ... mutta OK shittiä saa aikaan.
I don't belive anything, if i don't see it first
Timo JM
22.06.2005 01:30:04 (muokattu 22.06.2005 01:31:02)

Tässä rumpu- ja bassoesimerkkejä:

http://www.mikseri.net/divari

MYÖHÄSSÄ TAAS
- Rummut BFD:llä http://www.fxpansion.com/product-bfd-main.php
Kallis mutta hyvä. Mukana valmiita MIDI-komppeja.

VERHON TAKANA
- Basso Stratolla ja prosessoitu oktaavia alemmaksi.

(Sivun kaikki biisit on tehty Cubasella.)
...siis mun mielestä.
Santtu_123
22.06.2005 10:29:36

Tässä rumpu- ja bassoesimerkkejä:

http://www.mikseri.net/divari

MYÖHÄSSÄ TAAS
- Rummut BFD:llä http://www.fxpansion.com/product-bfd-main.php
Kallis mutta hyvä. Mukana valmiita MIDI-komppeja.

VERHON TAKANA
- Basso Stratolla ja prosessoitu oktaavia alemmaksi.

(Sivun kaikki biisit on tehty Cubasella.)

Muusta tiedä, mutta biiseistä tuli hyvä fiilis, plussaa sulle kun aamun piristit :)
projekti
22.06.2005 16:36:31
Pistäkää muuten ihmeessä linkkiä jos äänityksiänne löytyy netistä, .

www.mikseri.net/juham

Rummut: Alesis SR-16 kytkettynä kiippariin, eli soitettu koskettimien välityksellä. Basso oikealla bassolla v-ampin kautta.
Se listan ylimmäinen on tuorein ja varmaan noista kaikista parhaiten onnistunut noilta osin.
Heittäkää radionne järveen niin maailma pelastuu...
Synnyttäjä
22.06.2005 22:51:23

http://www.mikseri.net/artistit/?id=45119

No, tuossa on rummut tehty MIDInä, ja basso oktaaverilla ja sitten pluggarilla. Ensimmäisiä viritelmiä, joten voi olla vielä vähän soundit hakusessa...
"Every day there is another/ Band that got big by playing a cover" -ST
HK
23.06.2005 01:27:11
Elikkä mimmosta softaa on käytössä?

Ihan hardiksella.
Peltikorva puupäässä.
Jouni Antero
23.06.2005 10:56:42 (muokattu 23.06.2005 10:58:18)
Itse ollen myös rumpali, niin...aikaa menee keskimääräistä enemmän konerumpuja tehdessä kun on aika kranttu.

Mä yleensä ohjelmoin Sonarilla aluksi demo-biitin (vituaali gm-synalla, esim VSC) ja soitan sitten skitat ja ohjelmoin joitain koskettimia. Sen jälkeen alan tekemään bassoja joko ohjelmoiden ja/tai soittaen kitaralla oktaaverin läpi tai lainabassolla soittaen. Sekoittelen sitten noita ja joskus leikkelen esim mun itse tekemästä akustisenkitaran ääniklipeistä joitain ääniä ja viritän softalla oikeaan vireeseen. Multa usein menee juuri bassolinjojen miettimiseen yhtäpaljon aikaa kuin esim. 3 - 4 koskettimien kirjoittamiseen.

Sitten mä kasailen rummut yhä Sonarin midillä (joko softa-synalla tai Alesiksen DM5 tai molemmat) ja FruityLoopsin luupeilla sekoitellen.

kaikki oikeastaan on karseeta nysväämistä ja leikkaa-ja-liimaa-leikkimistä

Kun mä käytän konekomppeja mä aina lisään eläviä kilkattimia ja sähistimiä kuten maracassia, tamburiinia, kulkusia, bongoja tai muuatta hyvä soundista kattilaa, jotta komppiin saisi jotain henkeä ja elävyyttä.

Ja sitten jumalattoman vääntämisen jälkeen alkaa miettimään miten helpompaa olisi ollut vain äänittää rummut treenikämpällä ;)
Bee-äf
23.06.2005 12:33:50
Käytän kotidemoissa valmiita livenä soitettuja looppeja. Midirummut kuulostaa aina vähän homolta. Bassot soitan kitaralla ja ekutan, mallinnan niin saa aika hyvin basson kuuloista.
With one foot in yesterday and the other in tomorrow you end up peeing all over today.
Wk
23.06.2005 15:34:40 (muokattu 23.06.2005 21:04:20)
http://www.japo.fi/~vikniivi/musa/wk_blindman.mp3

Rummut teen tosiaan niinkuin yllä mainitsinkin, Fruity 4:llä, otin Drumkit From Hell-nimisestä äänikirjastosta rumpujen äänet koska siinä ne samplet oli äänitetty oikeasti. Fruityn omat kuulostavat "Real Drumkit"-valikossa olemisesta huolimatta tosi epäaidoilta. Fruitystä sitten exporttaan WAV-muotoon aina uuden luupin tehtyäni.

Cakewalk Sonar 3:sta käytän kitaran ja "basson" äänitykseen, rumpu-wavien liittämiseen ja koko homman kasaukseen ja miksaamisen. Käytän Sonarissa Sonituksen FX-efekti plug-in pakettia kitaroiden equalisointiin ja mahdollisten efektien lisäykseen. "Basson" teen soittamalla cleanina ja madaltamalla Sonarin omalla Pitch Shifterillä oktaavin.

Kokonaisuus ei ole mielestäni todellakaan lähellä aitoa tunnelmaa, mutta mielestäni ei sitä pitäisi odottaakaan. Kuitenkin ihan OK-räminää näin aikaseksi saan, ihan jopa omastakin mielestä :)
WK
k...
23.06.2005 16:31:07
Onpas pojilla paljon ylimäärästä rahaa kun löytyy useampaa sekvensseriä. Miksei pelkkä Fruity tai Sonar riitä? Missä ne heikkoudet on kun ei yks ohjelma riitä?
Wk
23.06.2005 19:47:13 (muokattu 23.06.2005 19:51:45)
Miksei pelkkä Fruity tai Sonar riitä?

Fruityllä ei pysty tietääkseni äänittämään omaa soittoa tai ainakaan en oo siihen perehtyny niin että sen osaisin tehä.

Sonarilla taas ei pysty tekemään muita kuin MIDI-rumpuja ja ne ei kuulosta hyvältä meikäläisen mielestä. Sonar on myös siitä hyvä että siihen saa noita DSP / Direct-X -efektejä hankittua lisää, kuten esim. tuo Sonituksen FX. Helppokäyttönen ohjelma kaiken lisäks.
WK
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)