Aihe: Ibanez Artist-kitarat | |
---|
fox 21.06.2005 11:35:44 | |
|
Tuossa "Rumin kitara"-threadissa oli näistä puhetta, ei toki rumuutensa takia vaan muuten.. Jotta ei tulis aivan hirvittävää thriidikaappausta ja off-topicointia, ja koska näitä mainittuja kitaroita kohtaan on kiinnostusta, ajattelin pistää pikkuisen tietoa.. Aivan ensimmäiset Artist-nimikkeellä olevat Ibanezit tulivat tuossa "lawsuit"-ajan kääntyessä lopulleen, olivat joko pulttikaulaisia double-cutteja tai sitten tietynlaisia "paranneltuja kopioita", myös aivan ensimmäiset Icemanit joissain yhteyksissä luokitellaan Artisteiksi.. Varsinaisten nyky-Artistien ensimmäiset painokset kulkivat vielä Iban numero-periaatteella 1977-79 tärkeimpinä malleina 2617 - 2622 Artistit. Kuitenkin ehdottoman "kultakautensa" kokivat Artistit 1979 jolloin mallimerkinnät muuttuivat siten, että esim. 2619 Artistista tuli AR300 ja 2622 "Steve Miller" kehittyi AR500 -kitaraksi samalla 3-alue EQ:lla ja preampilla (aktiivielektroniikka siis) 2618 jatkoi eloansa yksinkertaisena todella hyvänä perusmallina dot-otelautamerkkeineen ja ihan perus- 2 humbukkeri -kitarana AR100- nimellä. Näitä satasia on valtaosa alkuperäisistä Suomeen tuoduista Artisteista, sillä kyseinen kitara oli melko lähellä Gibsonin Les Paulien hintoja, ja koska ei sillä samaa statusta ollu, ei silloinen maahantuoja katsonut kannattavaksi vielä kalliimpia malleja juurikaan tuoda. Toki tilauksesta tiettävästi muutaman. Tuon huippukauden eli 79-85 mallisto ulottui halpaversioista AR30-50 keskihintaluokan 100-105-112-120 ja sitten niihin huomattavasti parempiin 300-500 välillä oleviin kitaroihin. Huippujen huippua olivat sitten kaks "Limited edition"- mallia AR3000 ja AR5000.. !980-luvun loppupuolella tuli aivan perus-sähköillä ja yksinkertaisilla spekseillä olevat 700 -1500 ja 1505 joiden suosio ja myyntimäärät ei kovin korkeiksi nousseet. Mallisto pysyi ihan katkeamatta hengissä, sillä 1990-luvulla tulivat ensimmäiset reissuet AR200 ja AR300 edelleen ihan perussähköillä, myöhemmin Koreassa tehtynä. Koreasta tuli sitten seuraavan parinkin AR250. AR2000 oli Japanin FujiGenin tekemä. Näissä oli kelanpuolitukset nostopotikoilla. Aivan uusia 2000-luvun malleja sitten ovat AR300:sen uudisversio ja AR2000:sen korvanneet AR3000 ja AR5000, joissa ei noihin vanhoihin Limited Edition-malleihin ole muuta yhtäläisyyttä kuin mallinumero.. Tuosta linkistä löytyy koko Artist-perhe.. http://www.ivc.ca/misc/artist/index.htm |
LaXu 21.06.2005 13:48:03 | |
|
Mistäs nuo vanhat Koreassa tehdyt Artistit (jotka todennäköisesti ovat kuitenkin hyvää kamaa nekin) erottaa japanilaisista? Lavassa joku "made in Korea" lätkä vaiko? |
fox 21.06.2005 13:56:02 | |
|
Mistäs nuo vanhat Koreassa tehdyt Artistit (jotka todennäköisesti ovat kuitenkin hyvää kamaa nekin) erottaa japanilaisista? Lavassa joku "made in Korea" lätkä vaiko? Sarjanumerosta.. C=Cort, S= Samick.. Sitäpaitsi Koreassa tehtiin vain muutamaa mallia, nythän taitaa olla koko linja siellä.. Koska Japanissa loppuu kitaratuotanto. Ja kyl niissä on siirtokuva Made In Korea.. Ettei lue "Built by proud craftsmen of Ibanez, Japan" ...niinku noissa wanhan liiton Artisteissa. |
|
Koska Japanissa loppuu kitaratuotanto. Missäs Iban Prestiget tästä edespäin valmistetaan? Mistä löytää lisätietoa tuosta kitaratuotannon loppumisesta? Artist-sarjan pelit ovat helkkarin loistavia soittimia!!! "I have tried so fuckin' many tubeamps and they all sound like some fuckin' AC/DC... except Krank" - Darrell Lance Abbott |
fox 21.06.2005 15:09:19 | |
|
Missäs Iban Prestiget tästä edespäin valmistetaan? Mistä löytää lisätietoa tuosta kitaratuotannon loppumisesta? Artist-sarjan pelit ovat helkkarin loistavia soittimia!!! Jaa-a, ainakin juuri tällä hetkellä ei Japanissa tehä Iban bassoja, Koreassa kai sitte Prestigetkin.. FujiGen lopettaa soitinvalmistuksen, siitä oli Iban sivuilla juttua, ja ICW:ssä. Teradan tehdashan lopetti johonkin tulipaloon, Iida ei oo pitkään aikaan tehnyt mitään.. Kuinkahan FujiGen-Customit? No, joka tapauksessa, niitten pitäs siirtyä kaiketi autojen puuosia valmistamaan. Tällasta tietoa on maailmalla jaettu, NAMMssa ja muualla. |
|
sanoisin tähän että harmittaa vieläkin kun meni (suht edullinen) IC-400 sivu suun. Är! Lahtelaista, totta kai |
|
Vielä viime kuussa omistin '81 vuoden AR100:sen, joka oli minulla monta vuotta. Mainio peli oli, ja lienee vieläkin. I'm a never ever gonna be a nothin' but a reggae rocker!
*Bella Italia #10* |
fox 21.06.2005 21:27:59 | |
|
Vielä viime kuussa omistin '81 vuoden AR100:sen, joka oli minulla monta vuotta. Mainio peli oli, ja lienee vieläkin. AR100 on ihan perusvarma keppi..Ennemmin sellasen hankkii kuin jonkun näistä uusista "kopioista", mun mielestä. Tukevat puut ja muu mekaniikka, ja hyväsoittoinen.. Vielä ei oo ihan kovin "hinnan kiroissakaan" niinku jotkut Artistit.. |
|
Ulkonäöstä kyllä diggaan, ja haluaisin noita vanhempia päästä testaamaan. Yhtä halvemman luokan vanhaa Artistia olen testannut, ja se oli ihan kohtuullinen, mutta hintalapun yli 500e oli mielestäni aivan liian suolainen sille kitaralle. Rölö |
fox 21.06.2005 22:27:00 | |
|
mutta hintalapun yli 500e oli mielestäni aivan liian suolainen sille kitaralle. No kun niitten hintataso on tuollaseks kivunnu, ja nousussa, toisaalta valitettavasti.. Niitä tehtiin loppuviimeks aikas pienissä sarjoissa, huolella.. Niin oliks siin jotain muuta vikaa kuin hinta?? |
Ze Kink 21.06.2005 22:33:29 (muokattu 21.06.2005 22:40:55) | |
|
Niin oliks siin jotain muuta vikaa kuin hinta?? Huonosti säädetty. Kielet oli n. puolen sentin korkeudella ja intonaatio mitä sattuu jne. E: Ts. ei mitään mitä ei säätämällä kuntoon saisi. Paitsi että kansipuu oli mielestäni ruma, loimu ois ollu paree. Kyllä itte lähtisin silti kalliimpaa hakemaan, tuo taisi olla niitä Korealaisia, en kyllä sarjanumeroa tsekannut. Ei noilta sivuilta niitä löytynyt kuitenkaan. EE: Tai ehkä sittenkin voisi olla tuo Ar100, jos nyt muistan ulkonäön oikein. En nimittäin ole varma oliko reunalistoilla varustettu. Tuon näköinen kuitenkin: http://www.ibanezregister.com/images/images-artist/ar100/ar1001.jpg Rölö |
|
Vielä viime kuussa omistin '81 vuoden AR100:sen, joka oli minulla monta vuotta. Mainio peli oli, ja lienee vieläkin. Hyvä peli se vieläkin on :) Marko! kuuma uuniperuna! |
|
Hyvä peli se vieläkin on :) Nii o. Nopsan oloinen kaula :) Tuumasta toiseen. |
|
Hyvä peli se vieläkin on :) Hyvä niin... onkin pitänyt kysellä, mitä olet tykännyt, mutta on ollut niin kiire soitella tuolla Firebirdillä ettei ole muistanut. :) I'm a never ever gonna be a nothin' but a reggae rocker!
*Bella Italia #10* |
fox 22.06.2005 23:15:21 | |
|
EE: Tai ehkä sittenkin voisi olla tuo Ar100, jos nyt muistan ulkonäön oikein. En nimittäin ole varma oliko reunalistoilla varustettu. Tuon näköinen kuitenkin: http://www.ibanezregister.com/images/images-artist/ar100/ar1001.jpg Jos oli kullatut metallit, AR100, jos kromatut, niin AR50 (reunalistoilla rungossa tai ilman, lilja-inlay lavassa tai ei..kahta versioo siis olemassa)
|
fox 19.07.2007 13:52:41 | |
|
Nii o. Nopsan oloinen kaula :) Vanha ketju, mutta nostanpa, kun tuli jälleen kysymystä noista Iba Artisteista. Eli se kaula on 3 palasta vaahteraa laminoitu, profiili jotakuinkin G:n 60's ja volutella... |
|
Ilmoittautuu Artist-fanien joukkoon ! Tuli hankittua 1977 Ibanez Artist 2617, suora lainaus Foxilta: "Tuo sun kitaras on itse asiassa tuo 2617 brownburst, harvinainen väri se. Jopas oli hollandialaisilla kovinkin "huonot tiedot" tuosta.. Tuolla mallilla ei oo vastinetta noissa AR-sarjan Artisteissa enää, oli kallis tehdä kaikkine rungon german carveineen. Tosi hauska ja hyväsoittoinen keppi on kyllä." Putsauksen jälkeen (30-v pasnat, paljon soitettu mutta hyvin pidetty): http://i173.photobucket.com/albums/ … 2617/20070719_0135.jpg?t=1184924161 Kitarassa on paljon silmiähiveleviä yksityiskohtia, german carve ja abalone (aitoa, ei mitään muovijäljitelmää) on suoranaista kitarapornoa. http://i173.photobucket.com/albums/ … 2617/20070719_0123.jpg?t=1184924539 http://i173.photobucket.com/albums/ … 2617/20070719_0129.jpg?t=1184924582 Sustain blokki ja saundeiltaan ihan mukavanoloiset Super 80 mikit. http://i173.photobucket.com/albums/ … 2617/20070719_0121.jpg?t=1184924634 Jaettu luu/messinki satula, mop/abalone/mop-blokit: http://i173.photobucket.com/albums/ … 2617/20070719_0118.jpg?t=1184924736 Eeben otelauta jumbonauhoilla, hionnan jälkeen orkkisnauhat hyvässä kunnossa: http://i173.photobucket.com/albums/ … 2617/20070719_0119.jpg?t=1184924842 Siisti messinkikannen alla oleileva org. elektroniikka, ei rahise ja on häiriötön. http://i173.photobucket.com/albums/ … 2617/20070719_0124.jpg?t=1184924928 Soft neck joint. http://i173.photobucket.com/albums/ … 2617/20070719_0148.jpg?t=1184925053 Hyvin toimivat virittimet, kolmepalainen vaahterakaula volutella. http://i173.photobucket.com/albums/ … 2617/20070719_0127.jpg?t=1184925112 Body saarnia, kaksi palaa kannessaja kaksi rungossa. http://i173.photobucket.com/albums/ … 2617/20070719_0122.jpg?t=1184925208 Kansipuut pahuksen nättiä saarnia. http://i173.photobucket.com/albums/ … 2617/20070719_0143.jpg?t=1184925326 Ainoa lievästi silmiipistävä epäkohta on yläpuolen kuvassa oleva kaulaliitoksen yläpuolen bindaus menee jotenkin hassusti. Tiedä sitten meneekö se vain tässä yksilössä noin ? Kyllähän tuota lapaakin kelpaa esitellä. http://i173.photobucket.com/albums/ … 2617/20070719_0152.jpg?t=1184925655 Juu.. suitsutusta, mut aiheesta. Ei kyllä ihme jos noilla spekseillä olevaa kitaraa ei oikein ollut taloudellisesti kannattavaa valmistaa, melkoinen määrä yksityiskohtia ja kun kaikki on vielä luonnon materiaaleja. Mielestäni noi ei vieläkään ole missään kovin kummallisissa hinnan kiroissa, kannattaa tutustua jos kohdalle sattuu. Kovasti on vähäinen tarjonta markkinoilla. Melkoinen määrä tuossa on messinkiä (sustain blokki ja huoltoluukut), mut ei se mikään tajuttoman painava ole, n.4,3 kg Hienosti toi soi, soundeiltaan ja ergonomialtaan on Gibsoniin tottuneena heti kätöseen sopiva. Ehdottomasti omanlaisensa, paljon tuttua mutta persoonallisella tavalla. Kertokaa ihmeessä omista Artisteista lisää. "Living is easy with eyes closed!" |
|
Tuohan oli oikeasti hiano:) MUlla oli myös ar100 monta vuotta ja sattoihan tuo johtua säätämisen osaamattomuudesta mutta en sitä oikein koskaan saanut pitämään vireessä yhtään matalammilla vireillä... Toinen jännä seikka oli että vasta X2N humpparilla sain tallasta tarpeeksi jytäävän metALLISOINDIN... ei riittänyt tone zone eikä evoluution sille kepukalle. Olisikohan sattunut huonosti soiva kappale? tai paska potikka? Loppujen lopuksi paloi hihat jatkuvan virittämisen takia sekä seikka että että basso E:tä en saanut millään hienovireeseen sekä nauhat loppu ja olin jo sitä mieltä että tuo on kyllä yksi maailman rumimpia kitaroita!!!! ja vein sen paikalliseen DLX-puljuun ja vaihdoin Epiphonen lespauliin ja jotain vielä joutu maksaan väliin:) perkeles! En tiennyt silloin vielä noiden artistien arvoja kun itsekin sain sen halvalla markka-aikaan eikä kellään samanlaisia näkynyt! no voitolle kuitenkin jäin:) Nyt välillä kaduttaa kun siinä oli kuitenkin loppujen lopuksi aika hieno sointi, mutta ruma mikä ruma edelleen:) Tunteella päin vittua. |
|
Hieno soitin kyllä Les Fenderillä. Joskus torilla kyseisen yksilön olin näkevinäni(?). Fox on kyllä ehtymätön lähde näissä Artist-asioissa. |
|
Multa löytyy tuo 90-lukulainen AR 3000, näkyy omakuvassa. Mikäs siinä, hyvä peli; soi oikkein hyvin ja kaunis kuin mikä. Ei tosin vedä vertoja jossain testaamalleni 80-luvun alkupuolella valmistetulle Artistille (mallinumeroa en muista, ränkäle). EDIT: Vaihdettu omakuva, jossa ko. soitin näkyy paremmin. |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|