Manicci 14.06.2005 13:57:23 | |
---|
Asiantuntevia neuvoja sun muita niksejä kaivattaisiin nyt, että millä äänialan saisi menemään korkeammalle. Kun laulan matalalta, laulu ei mene kovin nätisti, mutta siitä keskivälistä menee osaamisen puitteissa hyvin. Mutta taas korkealle en pääse kovinkaan hyvin. Tulipahan pieni lisäys otsikon alle.. Eli ääripäissä laulaminen. Se, mitä haluan laulaa, on kaikenlaista kivaa suht' puhtaalla äänellä. Rock'n'Roll nousee |
tanjuli 16.06.2005 19:08:50 | |
---|
yks mitä voi ja kannattaa treenaa on ajatus siitä, että mitä korkeemmalle laulaa niin sen vahvemmin ajattelee että laulaakin matalalle ja toisinpäin. ikäänkuin hämää itseään laulamaan korkeemmalle/matalammalle. hyvä hengitystekniikka auttaa kummasti. [i hear voices but at least they're on tune] |
Basso-Aslak 18.06.2005 00:48:01 | |
---|
Kauanko olet laulua treenannut? Itse kun vedän lähinnä stemmoja on ollut pikku pakko yrittää laajentaa äänialaa ylöspäin. En ole muuta koittanut kuin pikku hiljaa kiusata äänihuulia sopivan ylhäältä menevillä ralleilla treeniksen hämärissä itsekseni kitaralla komppaillen. Pikkuhiljaa tuloksia on tullut, yhtäkkiä huomaa että se, mikä aiemmin onnistui vain hyvissä olosuhteissa tuurilla lähtee pahemmin ponnistelematta tuosta vaan. Aikaa se vie, oikotietä ei valitettaasti taida olla. Juttu lienee se, että väkisin vääntämällä ei saa aikaiseksi muuta kuin vahinkioa. Kukka se on nokkonenkin... ohjaaja Kokkonenkin... |
Manicci 18.06.2005 16:52:59 | |
---|
Kauanko olet laulua treenannut? Itse kun vedän lähinnä stemmoja on ollut pikku pakko yrittää laajentaa äänialaa ylöspäin. En ole muuta koittanut kuin pikku hiljaa kiusata äänihuulia sopivan ylhäältä menevillä ralleilla treeniksen hämärissä itsekseni kitaralla komppaillen. Pikkuhiljaa tuloksia on tullut, yhtäkkiä huomaa että se, mikä aiemmin onnistui vain hyvissä olosuhteissa tuurilla lähtee pahemmin ponnistelematta tuosta vaan. Aikaa se vie, oikotietä ei valitettaasti taida olla. Juttu lienee se, että väkisin vääntämällä ei saa aikaiseksi muuta kuin vahinkioa. Olen nyt ehkä n. 1 ½v aktiivisesti harjoitellut laulua, itseoppimalla. Olen kanssa huomannut että pikkuhiljaa jotkin korkeemmalle menevät kappaleet alkavat vaan sujua, kun niitä väkisin koittaa rääkyä. Laulelen kuitenkin aika paljon, joskus päivässä voi mennä laulun(+kitara) parissa jopa 4-5 tuntia. Mielestäni se on ihan hyvin. Rock'n'Roll nousee |
Basso-Aslak 19.06.2005 23:40:02 | |
---|
Jepp, Tanjulin ajatuksissa on itua. Joskus, kun laulaa ilman, että oikein yrittäisikään sitä äänikin venyy vaikka mihin. Rentous eli se, että ei yritä tikistää viimeisiään auttaa. Ehkä. Mutta miten irtoaa falsetti? Ihan vaan mielenkiinnosta, moniko harrastaa? Edes salaa? Kukka se on nokkonenkin... ohjaaja Kokkonenkin... |
insight 20.06.2005 09:23:36 | |
---|
Jepp, Tanjulin ajatuksissa on itua. Joskus, kun laulaa ilman, että oikein yrittäisikään sitä äänikin venyy vaikka mihin. Rentous eli se, että ei yritä tikistää viimeisiään auttaa. Ehkä. Mutta miten irtoaa falsetti? Ihan vaan mielenkiinnosta, moniko harrastaa? Edes salaa? Mulla lähtee falsetit humalassa ja se on ihan perseestä. Varmaan aika ärsyttävää muiden korvissa moinen kiljuminen =( |
Little Maggie 20.06.2005 12:08:34 | |
---|
Periaatteessa ihminen kykenee laulamaan niin korkean kiljaisun kuin pystyy äänihuulillaan tuottamaan, mutta tekniikkaa se kyllä todellakin vaatii. Minun mielestäni tärkein oivallus äänialan laajentamisessa on se, että tajuaa sen, että laulaminen onkin itse asiassa vain puhumista eri äänenkorkeuksilla. Silloin, kun yrittää laulamalla laulaa, peli on menetetty ja ääniala jää tosi kapeaksi. No, hienosäätökikkojahan on tietysti kamalasti... Itseäni auttoi, kun otin aikanaan klassisen laulutunteja viisi vuotta. En laula klassista vaan enimmäkseen bluegrassia ja kantria, ja vähän poppia :P... Äänenmuodostuksen, hengitystekniikan ja paljon muutakin opin kuitenkin klassisen laulun tunneilta ja ennenkaikkea sain laajemman äänialan käyttööni :D... |
panichedd 20.06.2005 12:33:28 | |
---|
Ei kuitenkaan kannata yrittää liian korkealta. Se voi vahingoittaa äänihuulia ja ei se muutenkaan hyvältä kuulosta. |
valje 20.06.2005 13:07:58 | |
---|
Turvallisinta olisi reenata pätevän opettajan avustuksella, esimerkiksi konservatorioilta löytyy tällaisia. Tätä ei voi koskaan painottaa liikaa. Omia virheitä on etenkin aloittelijan vaikea kuulla. Klassisesta laulusta saa hyvän pohjan, ei oo pelkoa että yhdessä yössä alkaisi kuulostaa oopperalaulajalta. Sen lisäksi että saa laajemman äänialan käyttöönsä, ääni myös kestää paremmin laulutuntien myötä. *life is just a dream on the way to death* |
Tuo ajatus, että laulaa matalammalla auttaa kyllä. Tärkeitä asioita on hyvä hengitys (rauhallinen, muttei hidas. Leveä sekä syvä.), rentous ja tuki, ettei kurkku tule mukaan. Jos äänialaansa haluaa laajentaa ylös, niin hyviä harjoituksia on kolmisouinnut molempiin suuntiin sekä asteikot.... Helpompi on alottaa laulaa alhaalta ylös, kun sävelet menevät itselle liiian "korkeiksi". Kannattaa lämmitellä ensin keskirekisteri ja alarekisteri ja sitten ylä-äänetkin tulevat mukavasti! Pitää vain muistaa, että PAHALTA EI SAA TUNTUA!! Oikean tekniikan kanssa laulaminen EI TUNNU MILTÄÄN!! Sitä vaan päästelee ääniä... Kumma juttu. Can I have a hug? |
Haipuma 21.06.2005 14:25:29 | |
---|
Pitää vain muistaa, että PAHALTA EI SAA TUNTUA!! Tuo on muutenkin erittäin hyvä muistisääntö. Itseasiassa jos laulaa "oikein" sen pitäisi tuntua ihan hyvältä. Vain ilmainen on kyllin hyvää, ja sit aika halpakin on ihan hyvää. |
rbt 22.06.2005 09:44:23 | |
---|
Kovaa kuntoilua ja reenausta. Kenties laulunopetus olisi poikaa jos sellaiseen on mahdollisuus??? Itse reenaamalla ja erilaisia teknikoita huomaamalla olen nostanut äänialaani 4-5 sävelaskelta. Eli lähes oktaavin. Tosin tähän on aikaa mennyt 2-3 vuotta. Opettajan kanssa varmaan menisi nopeamminkin. Tosin vielä joutuu reenaan sitä itse ääntä siellä korkealla ja laulamista :) |
paavi 22.06.2005 12:40:57 (muokattu 22.06.2005 12:41:23) | |
---|
Altius, altius, altius! Kun puhutaan äänialan laajentamisesta ylöspäin, väistämättä tulee eteen falsetti tai ohennelaulu mikä lie. Ja sitä tosiasiaa ei kannatakaan lähteä väistämään vaan heti alusta asti pitää hyräillä myös falsetissa ja harjoittaa sitä äänenkäyttötapaa. Vaikka niin heikolta kuin se ääni monilla kuulostaakin aluksi. Jos lähdetään vain nostamaan rintaääntä ylös ja ylös, luultavasti jossain vaiheessa tulee totaalinen stoppi ja laulutapakin voi vääristyä liian kireeksi yrittämiseksi. Mun mielestä homman nimi on näiden kahden laulutavan yhdistäminen, sen rajatilan häivyttäminen. Ja mielestäni se on myös ensiarvoisen tärkeetä muistaa. Vaikka esimerkiksi huippuhevilaulajien äänet kuulostaa rankalta, niin ei niitä ole kehitetty vain pinnistämällä rintaääntä ylös, huutamalla täysiä ja puristamalla palleista. =) Everybody is going to the party
Have a real good time |
d-iivil 22.06.2005 15:38:41 | |
---|
...ei niitä ole kehitetty vain pinnistämällä rintaääntä ylös, huutamalla täysiä ja puristamalla palleista. =) Eikö? Höh! Niin mä ainakin oon tehny... |
rbt 22.06.2005 22:27:29 | |
---|
Eikö? Höh! Niin mä ainakin oon tehny... - nii mut sä ootkin poikkeus :) |
wewwie 27.06.2005 18:19:27 | |
---|
treenaa treenaa treenaaTREENAA TREENAA. kysele vinkkejä ja niksejä esim kasvojen ja kropan käytössä on omat niksinsä mutta vaatii jo laulunopetusta. mitään yhtäkkiä toimivia ihmekonsteja ei ole. äläkä rääy tai pakota väkisin. siitä ei ole kuin haittaa. ja jossain vaiheessa ylöspäin ei vaan enää pääse. VITSIPALSTA TAKAISIN!! HETI! |