Tarvittaisiin hieman apua kyseiseen asiaan. Ostin vasta vähän aikaa sitten ensimmäiset omat rummut ja nyt tarvitaan apua viritykseen. Olen kyllä jo soitellut useita vuosia rumpuja muttei niitä koskaan ole ite tarvinnu virittää. Eli Miten ja Minkälaiseen vireeseen? i'm not pretty and i'm not cool, but i'm fat ugly and proud so -FUCK YOU- |
Tarvittaisiin hieman apua kyseiseen asiaan. Ostin vasta vähän aikaa sitten ensimmäiset omat rummut ja nyt tarvitaan apua viritykseen. Olen kyllä jo soitellut useita vuosia rumpuja muttei niitä koskaan ole ite tarvinnu virittää. Eli Miten ja Minkälaiseen vireeseen? Mä en nyt rumpali ole, enkä tiedä tätä kunnolla, mutta itse teen yläkalvoille näin: Löysään ne kokonaan, kiristän sormilla niin kireälle kuin saan, käännän avaimen kanssa 3/4 kierrosta ja sitten kiristän/löysään tarpeen mukaan. Kalvolla pitäisi vissiin joka kohta soida samalla korkeudella, eli sormi kevyesti keskelle kalvoa demppaamaan ja sitten kapulalla lyömällä kuuntelet mitä tarvii kiristää ja mitä löysätä. Joskus viritin tomeja myös pianon avulla. Mutta siinä olisi hyvä olla kaveri mukana antamassa säveliä. EDIT: Alakalvot mä sitten viritän ihan samalla tavalla, mutta löysemmiksi kun yläkalvot. Tällä pitäisi päästä alkuun. Koita vaikka googlea lisätietoa varten. Basarista ja virvelistä en tiedä mitään.. Korvalla vaan olen touhunnut. Vihaan heitä, niitä, jotka sanovat: "Paperi on valkoinen." kääntämättä katsettaan. Vihakaan ei ole aitoa, en enää tiedä mikä on. -P. Karjalainen 2003 |