Aihe: Roland RD 700
1 2 3
jari75
03.06.2005 15:08:07
Niin mitäs luulette, kumpi olisi parempi: RD-300SX vai RD700 (huom., EI SX) sekä sen kaverina uusi SRX-11-pianoplugarikortti?

Lähinnä siis pianosoundin ja (piano)tatsin kannalta.

Aika tasavertaisia nuo ovat, itellä on 300sx ja ainakin on mukava roudailla painonsa ansiosta ja mitä olen 700:een (ei SX) verrannut niin piano soundiltaan on jokseenkin samaa tasoa, koskettimistokin kelvolinen.
Jari75: Oikealla tiellä jo vuodesta -75
Mertsi
11.06.2005 17:13:01
Kannoin kaupasta torstaina RD-300SX:n, enkä ole katunut. Mietin aikaisemmin 700:sta, mutta onneksi silloin ei ollut siihen rahaa.

Olin suorastaan yllättynyt, että RD300sx:ssä on niinkin loistava pianosoundi. 700 vaivaa sustainin puute ja muutenkin omaan korvaani tuo 300 kuulosti huomattavasti paremmalta.

Kosketus tuossa on varsin loistava, tosin isoveljessä se oli vielä parempi. Niin ja plussana vielä erinomainen roudattavuus. Casen kanssa tulee olemaan about 25kg, joka on vielä ihan kohtuullinen paino hennommallekin sormeilijalle.

Osta ihmeessä 300sx ;)
Kiittää pitää! Ps.150 kalamies#21 >-)))>
Petronome
11.06.2005 20:10:05
Itseasiassa, kävin testailemassa taas noita sähkö- ja keikkapianoja tuossa. Yllätyksekseni huomasin, että sekä RD700sx että 300sx ovat todella surkeita pianosoundin osalta! Se paljon hehkutettu FantomX-pianosoundihan on kerrassaan onneton. Itse samplet ovat sinäänsä hyviä, mutta ohjelmointi ei. Velocity-layereiden vaihdot ovat todella huomattavia, joten soundi ei ole luonteva.
En ole äänestänyt yhdessäkään gallupissa!
mr.muzak
12.06.2005 04:02:06
Itseasiassa, kävin testailemassa taas noita sähkö- ja keikkapianoja tuossa. Yllätyksekseni huomasin, että sekä RD700sx että 300sx ovat todella surkeita pianosoundin osalta! Se paljon hehkutettu FantomX-pianosoundihan on kerrassaan onneton. Itse samplet ovat sinäänsä hyviä, mutta ohjelmointi ei. Velocity-layereiden vaihdot ovat todella huomattavia, joten soundi ei ole luonteva.

Noh, asioistahan voi olla montaa mieltä, mutta mua kiinnostaisi tässä kohtaa se sun mielestä parempi pianosoundi? Ja ei puhuta mistään teran plugarisämpleistä vaan keikkapianoista.
Petronome
13.06.2005 14:50:51
Noh, asioistahan voi olla montaa mieltä, mutta mua kiinnostaisi tässä kohtaa se sun mielestä parempi pianosoundi? Ja ei puhuta mistään teran plugarisämpleistä vaan keikkapianoista.

Omasta mielestäni Yamahan keikka- ja sähköpianoissa on reilusti paremmat pianosoundit, vaikka mallit ovatkin jo vuosi(a) vanhoja. Erityisesti P250 (ynnä samankaltaiset Clavinovat) on pianosoundinsa osalta erittäin loistava. Hintaluokassahan tuo sijoittuu RD700sx:n tienoille. 300sx:n kanssa samassa luokassa taas on P90 ja P120, joissa kummassakin pianosoundi hakkaa mielestäni Rolandin. Mielipideasioitahan nämä, mutta fakta on, että Yamaha on hoitanut velocity-mappauksen reilusti paremmin.

Muut ominaisuudet on sitten asia erikseen.
tarmo
15.06.2005 15:52:29
No onhan se yhdyttävä keskusteluun, kun tuli nuo Yamahat puheeksi. Vaihdoin p-200 Yamahani taannoin RD-700:een ja laajensin sitä sittemmin srx-11 pianokortilla. Olen kokeillut paljon p-250 ja muitakin Yamahan pianoja, mukaanlukien motif es. Yamahan pianoissa on sitä jotain, MUTTA syy miksi en itse vaihda, on rolandin pianon tasaisuus ja kantavuus bändisoitannassa. Yamahan pianosamplen yläpäät ovat todella tuskallista miksattavaa keikoilla, myöskin aivan käsittämättömät piikit, vähän lujemmin lyödessä, ovat Yamahan pianosoundin ongelma. Roland ei ehkä kuulosta niin pianolta sellaisenaan, ja kotisoittelussa Yamaha on nannaaaa... Mutta rolandin tasaisuus ja soundin jämäkkyys ovat etu, jonka saattaa havaita vasta keikalla. Kannattaa kokeilla.
mr.muzak
15.06.2005 16:17:02
No onhan se yhdyttävä keskusteluun, kun tuli nuo Yamahat puheeksi. Vaihdoin p-200 Yamahani taannoin RD-700:een ja laajensin sitä sittemmin srx-11 pianokortilla. Olen kokeillut paljon p-250 ja muitakin Yamahan pianoja, mukaanlukien motif es. Yamahan pianoissa on sitä jotain, MUTTA syy miksi en itse vaihda, on rolandin pianon tasaisuus ja kantavuus bändisoitannassa. Yamahan pianosamplen yläpäät ovat todella tuskallista miksattavaa keikoilla, myöskin aivan käsittämättömät piikit, vähän lujemmin lyödessä, ovat Yamahan pianosoundin ongelma. Roland ei ehkä kuulosta niin pianolta sellaisenaan, ja kotisoittelussa Yamaha on nannaaaa... Mutta rolandin tasaisuus ja soundin jämäkkyys ovat etu, jonka saattaa havaita vasta keikalla. Kannattaa kokeilla.

Aamen.
IceChylos
15.06.2005 18:13:51
Mutta rolandin tasaisuus ja soundin jämäkkyys ovat etu, jonka saattaa havaita vasta keikalla. Kannattaa kokeilla.

Tasaisuus ja jämäkkyys, hyvin ilmaistu. Keikalla toimi kyllä myös minulla rd700 äärimmäisesti, oli mukava soittaa. Ja kuulosti jopa hienolta.
Elämä on vain kompromissi syntymän ja kuoleman välissä.
mr.muzak
15.06.2005 22:56:38
Tasaisuus ja jämäkkyys, hyvin ilmaistu. Keikalla toimi kyllä myös minulla rd700 äärimmäisesti, oli mukava soittaa. Ja kuulosti jopa hienolta.

Nimenomaan keikkakäytössä bändisoitossa Rolandit on minusta kautta linjan soundanneet paremmalta. Yammut on taas yllättäneet positiivisesti solopiano-hommissa.
IceChylos
15.07.2005 16:10:01
Haa, soittipa Mika Siekkinen eilen jyväskylässä rd700:lla. Ja varsin taidokkaasti kaveri soittaa. Sooloili niin taidokkaasti. Pitäis senkin osallistua tohon kovin tiluttaja -skabaan.
Elämä on vain kompromissi syntymän ja kuoleman välissä.
Petronome
16.07.2005 23:11:22
Perunpa nuo aiemmat pahat puheeni noista rolloista. Tuli tuossa vähän aikaa sitten tuo RD-300sx hankittua, aivan loistava on! On se kumma miten tuo tuntui kuin eri vehkeeltä kun kävi uudelleen kokeilemassa. Varmaan standi ja kaiuttimet sekä oma mieliala vaikuttivat... Mutta nyt kun on tuota tullut kotona tahkottua, niin eipä ole ostos harmittanut. Täysin tyytyväinen olen ollut, ainoa napina tulee pianosoundin turhan lyhyestä decaysta, ja tosiaan tuo velocity switch on vähän turhan jyrkkä, mutta eipä sitä soittaessa huomaa.
HarriP
03.10.2006 22:29:13

Kävin tänään hiukan koeajamassa koskettimia, olisi uusi midi master keyboard hakusessa, mieluusti täysmittainen ja hyvällä pianotatsilla.

En tuntenut näitä RD sarjan Rolandeja etukäteen, mutta olivat iloinen yllätys -- RD700SX oli selkeä winneri tatsin puolesta. Aika kevyt, mutta tarkan oloinen. Ilo soittaa, ainakin ekat 5 minuuttia. Vielä jos midiominaisuuksia piisaisi (en tiedä) niin olisi ehdoton ykkönen.

Kävin läpi koko läjän masterkiippareita/workstationeita ja tsekkailin kosketusta:
Fantom X8: tämä tuli kakkoseksi. Kyllä tätäkin soittelisi.
Motif ES8: kyllä tälläkin pärjäisi, mutta vähän tuhnumpi kosketus kuin Rolandeissa. Kokeilin myös jotain Yamahan P-sarjan pianokkeita, ihan ok, mutta vähän tuhnu/tunnoton kosketus. Olisi kiva päästä joskus kokeilemaan niitä uusia CP33/CP300:sta ihan rauhassa.

Kävin läpi myös nämä hinta/laatusuhteestaan kehutut midikiipparit -- näitä lähdin oikeastaan kokeilemaankin, kun halusin varmistua että joko CME UF8 tai M-Audio Keystation/Prokeys 88 olisi ok. Ja kun kaupassa oli myös Nord Stage 88 niin piti sekin tsekata.

Joo ei. Jos midiominaisuuksia painottaa niin varmaan CME tai Keystation voivat olla ok, mutta tatsi oli kyllä järkytys, erityisesti CME:n kohdalla. Keytstation ja Prokeys olivat myös aikamoinen shokki, lehtireview:ista kuvittelin siitä vähän muuta. Markalla saa markan laitteen -prinsiippi toimii tässäkin, näemmä.

Nord Stage 88:ssa oli selkeä ja reagoiva kosketus, mutta ei se kyllä pianon tatsi ollut, enemmän sellainen nord-stage-kosketus.

Kaiken kaikkiaan yllättävän paljon variaatiota kosketuksen laadussa oli.
A100
04.10.2006 08:40:42
Vielä jos midiominaisuuksia piisaisi (en tiedä) niin olisi ehdoton ykkönen.

millaisia midiominaisuuksia tarkoitat?
jyrkkä ehkä.
v_m_kangas
04.10.2006 09:29:18 (muokattu 04.10.2006 09:32:19)

millaisia midiominaisuuksia tarkoitat?

Itse olisin kanssa varmaan taipunut tuohon Rollen RD700SX:ään, mutta siinä ei ole samanlaisia masterkeyboard ominaisuuksia kuin Yammun S90 ES:ssä. Samoin Rollesta puuttuu AUX lähdöt äänelle, välttämättömiä minun käytössä.

Edit: tuolla oli keskustelua Yammusta: http://muusikoiden.net/keskustelu/p … ts.php?c=36&t=129711&co=120
Humppaa tai soita humppaa
Tuubissimo
04.10.2006 21:39:52
Paljonkohan kannattais maksella Fantom S 88:sta. Pari vuotta vanha.
HarriP
04.10.2006 21:48:03

Midiominaisuuksilla tarkoitin zoneja ja program changes tukea, eli ulkoisten moduulien hallintaa. Nämä näyttäisi olevan RD700SX:llä hyvinkin hanskassa, selasin hiukan sen manuaalia.

Toinen jota hain oli Keystationin tapainen patteri potikoita ja liukuja MIDI-kontrollereina. No tätä ei nyt sitten ole. Ja sekvensseriä, joka on workstationeissa kai nykyään vakio, en tarvitse.

Pari midikiipparille mukavaa lisäominaisuuttakin RD:stä löytyy: kaksi (!) midi outtia, ja etupaneelissa on namiskat jolla zonet saa on/off.

Tuo Jammu S90 ES näyttää myös oikein mukavalta, mutta mitä masterkiipparin ominaisuuksia siinä on joita RD:ssä ei? En äkkiseltään huomannut eroja, kun kävin Yamahan sivuilla lueskelemassa.
HarriP
04.10.2006 21:58:56

Paljonkohan kannattais maksella Fantom S 88:sta. Pari vuotta vanha.

Ne oli uutena saman hintaisia kun Fantom X8 nykyään, joka näyttää T-kaupassa olevan 2875. Eli käytetty hyväkuntoinen X8 voisi olla about 1800, ehkä vähän päälle. Jos tuosta arvioisi S 88:n käypäksi hinnaksi jotain 1000-1300?
freeze
05.10.2006 01:54:58
olen rd700 tyytynyt jo 5 vuotta ja aion tyytyä vielä seuraavat 15 vuotta,,,,
v_m_kangas
05.10.2006 08:46:52

Tuo Jammu S90 ES näyttää myös oikein mukavalta, mutta mitä masterkiipparin ominaisuuksia siinä on joita RD:ssä ei? En äkkiseltään huomannut eroja, kun kävin Yamahan sivuilla lueskelemassa.

Voi olla, että en lukenut riittävän hyvin Rollen manuaalia, mutta Yammussa on panostettu niin paljon, että siinä on oikein oma moodinsa Masterille. Eli siinä saa omat asetukset mokkuloiden ohjauksiin. Niitä ei tarvitse ohjelmoida Programmeihin. Masteriin vain tuodaan haluttu Program tai Voice.

Meikäläisellä Rollen hankinta kaatui jo siihen, että siinä ei ollut noita AUX ulostuloja. Yammussa on vieläpä kaikenlisäksi kaksi analogia sisääntuloakin.
Humppaa tai soita humppaa
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)