tero1001 20.06.2005 18:35:50 | |
---|
Terve! En onnistunut haulla löytämään suoraa vastausta tähän, joten päädyn nyt sitten kysymään neuvoa vaikka asia saattaa jonkun mielestä olla päivänselvä. Ongelmana on se että kun yritän soittaa tiettyjä sointuja, niin vasemman käden sormilla tulee vaimennettua viereisiä kieliä. Minulla EI ole isot kädet joten teoriassa mun käsien pitäisi mahtua oikeille paikoilleen siinä kuin jonkun muunkin. Selvennykseksi vielä esimerkkitapaus: Sointuna avoin H7: e|---2 h|---0 g|---2 d|---1 a|---2 E|---x Tätä kun yritän soittaa niin d ja h kielet ei _ikinä_ soi kunnolla. Olen yrittänyt käydä otteeni kieli kerrallaan läpi ja korjata virheet, mutta en saa asiaa kuntoon. a-kieltä painava sormi vaiementaa samalla myös d kielen vaikka tekisin mitä. Tämä asia kiinnostaa minua erityisesti sen vuoksi että haluaisin oppia soittamaan "fingerstyle blues":ia akustisella teräskielisellä. Tyylilajissa käytetyt arpeggiot kuulostaa "hieman" laimealta kun joka toinen kieli ei soi ollenkaan.. Auttaako tähän ilmiöön harjoitus, vai onko mun vaan hyväksyttävä se että kaikkia kieliä ei aina saa soimaan vaikka haluaisi kuinka ?? Kiitokset vastauksistanne jo etukäteen. t.Tero |
pira 20.06.2005 18:45:30 | |
---|
Harjoituksen kanssa se sieltä tulee. Barreja opetellessani en saanut moneen kuukauteen otettua puhtaasti sointuja. Harmitti, mutta sitkeys palkittiin. Toi mainitsemasi ote oli mulle kanssa vaikea sisäistää, mutta kyllä se nyt taittuu ihan kiitettävästi tiukalla treenauksella. Vibrato lähtee syrämmestä. |
Schnowotski 20.06.2005 19:12:13 | |
---|
Suositus on, jotta vasen kätesi on niin, että peukalo on siellä kaulan takana suunnilleen keskellä otelautaa, ja sormet painavat kieliä sitten ~kohtisuoraan otelautaa vasten. Tuo kohtisuoruus varsinkin on tärkeää. Ja nyt odottamaan tuhatta hevikepittäjää sanomaan että "minäkään en soita tuolla tekniikalla *mussun mussun*" :) Tyttö kouluttautuu lääkäriksi, diagnosoi itsellään aivokasvaimen ja ampuu itsensä. Rakastitko minua kun katsoit minua silmiin, kun pidit minua kädestä, kun tulit puhumaan minulle? - elämä yksin ei ole vaikeaa, mutta elämä ilman sinua... |
pira 20.06.2005 19:35:23 | |
---|
Ja nyt odottamaan tuhatta hevikepittäjää sanomaan että "minäkään en soita tuolla tekniikalla *mussun mussun*" :) Makuasia.. Ittellä peukalo tulee pitkän matkaa esiin kaulan takaa. Pistän tuossa meinaan otelaudan niin vasten kämmentä kuin mahdollista. Kantsii kokeilla eri tyylejä ja vängätä niitä sormia joka asentoon, niin löytyy se itseään miellyttävä tapa. Vibrato lähtee syrämmestä. |
tommiot 20.06.2005 19:42:04 | |
---|
Makuasia.. Ittellä peukalo tulee pitkän matkaa esiin kaulan takaa. Pistän tuossa meinaan otelaudan niin vasten kämmentä kuin mahdollista. Kantsii kokeilla eri tyylejä ja vängätä niitä sormia joka asentoon, niin löytyy se itseään miellyttävä tapa. Samoin. Ei oikein luonnistu seisaaltaan ainakaan niin että on peukalo keskellä kaulan takaosaa. Pastilli? |
Schnowotski 20.06.2005 19:45:48 | |
---|
Samoin. Ei oikein luonnistu seisaaltaan ainakaan niin että on peukalo keskellä kaulan takaosaa. Jep, vaan jos ei ole kovin kauaa soittanut niin voi olla vaikeahkoa saada sormia hyvin pihtiotteella. Luulisin? Tyttö kouluttautuu lääkäriksi, diagnosoi itsellään aivokasvaimen ja ampuu itsensä. Rakastitko minua kun katsoit minua silmiin, kun pidit minua kädestä, kun tulit puhumaan minulle? - elämä yksin ei ole vaikeaa, mutta elämä ilman sinua... |
tero1001 20.06.2005 19:46:51 | |
---|
Kiitos vinkeistä jo tässä vaiheessa. Laitan samantien tarkennuksena sen että minä kyllä olen havainnut tuon klassisen systeemin parhaimmaksi itselläni eli peukalo on tosiaan suht keskellä otelaudan takaosaa ja niinpä sormet sitten tulee kohtisuoraan kielille. Mutta siitä huolimatta käy niin että onnistun nakkisormillani vaimentelemaan noita viereisiä kieliä. Paraneeko tilanne esimerkiksi siitä että soittaa paljon teräskielisellä jolloin sormenpäät kovettuu ? Kyselee taas, Tero |
Soita siten, että painat aina ihan nauhan vierestä. Ei nauhojen välistä. Siten voimaa tarvitsee paljon vähemmän ja sävelet soivat puhtaammin. Tätä kikkaa kannattaa käyttää myös barréissa. Sovittele puheesi kukkarosi mukaan. |
Epämuusikko 21.06.2005 13:43:18 | |
---|
Jatkan tämänpäiväistä off-topic-myrkytystäni pyytämällä jotakuta teistä kääntämään sen Riffissä olleen Buzz Feiten-viritysjärjestelmää (?) käsittelevän tekstin selkokielelle. Sitä kun en silloin kerran lukiessani ymmärtänyt. Kuka tietää? Kunhan kysyn. Itselläkin ne vähät kerrat kun kitaratunneilla istuin, olivat tuskaa johtuen h-kielestä. Meillä ei vain synkannu... Ootko kakan maistanu? ÄrLä #009 |
weelie 21.06.2005 14:42:36 (muokattu 21.06.2005 14:43:21) | |
---|
Kyllä sointujen pitäisi onnistua harjoittelulla. KUn sormet tulee suorassa kulmassa otelautaan, niin ei laahaa naapuri kieliä. Vetelet vaan vaihtoja pitkästä A7:sta ja E7:sta tuohon B7 kunnes skulaa. Kyllä C7/B7 ote täytyy osata jos bluusia vetää. Ja on sen kaikki muutkin oppineet, että eikun treenaamaan! h-kielestä? Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa. |
tero1001 21.06.2005 17:09:27 | |
---|
Kiitokset vastauksistanne. Vedän tilanteesta sellaisen johtopäätöksen että "harjoitus tekee metsurin" ja jatkan treenaamista. t.Tero |
tero1001 21.06.2005 17:33:02 | |
---|
Pakko vielä lisätä että tänään se H7 (tai oikeastaan B7) näköjään onnistui sitten ekan kerran puhtaasti. Jotenkin huvittavaa että olen sitä ainakin 2 viikkoa yrittänyt tuloksetta, ja nyt samalla kitaralla se yht'äkkiä onnistuikin. Turha kai mainita että ei se vieläkään koko aikaa onnistu, mutta nyt on mukava jatkaa treenaamista kun tietää että loppujen lopulta homma alkaa sujua. Ja bluesin soitto E:stä on tosiaan mukavampaa jos ja kun saan tuonkin soinnun soimaan kunnolla :-) t.Tero |
Robert 21.06.2005 19:27:58 | |
---|
En tiedä oliko tästä jo, mutta helpompi (nopeampi) tapa ottaa H7 voisi olla tuo barre, elikkäs x24242. :)
kalamies#4 >-)))>
Punttisika #4 |
tero1001 21.06.2005 20:24:43 | |
---|
En tiedä oliko tästä jo, mutta helpompi (nopeampi) tapa ottaa H7 voisi olla tuo barre, elikkäs x24242. Joo, kiitos muistutuksesta, barret on kyllä käyttökelpoisia toisinaan. Mutta tässä tapauksessa minä nimenomaan haluan saada tuon B7:n soimaan avoimena. Minua askarrutti että olenko jotenkin toivoton tapaus kun se B7 ei tahtonut onnistua mitenkään, mutta kyseessä olikin tekniikkavirheet ja harjoituksen puute... t.Tero |
weelie 22.06.2005 13:51:56 (muokattu 22.06.2005 13:53:22) | |
---|
x24242. Mutta saundi onkin sitten erilainen. A7 x02020 kuullostaa paljon valjummalta kuin A7 x02223. Siksi tuota avointa B7 tai C7-sointua käytetään bluusin väännössä myös ylempää kaulalla. Siin on se saundi! Ja tuosta oppimisesta: Usein opit unissasi, eli kun tänään treenaat ja treenaat, eikä luonnistu, niin huomenna yhtäkkiä osaatkin. Niin se vaan toimii, että nuo lihasmuistit loksahtaa vasta yön yli nukuttua. :) Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa. |
risto 22.06.2005 19:30:54 (muokattu 22.06.2005 19:31:27) | |
---|
Joo, kiitos muistutuksesta, barret on kyllä käyttökelpoisia toisinaan. Mutta tässä tapauksessa minä nimenomaan haluan saada tuon B7:n soimaan avoimena. Voi siinä yrittää jotain kikkailujakin esim jättää ensin pikkurillin vapaaksi ja keskittyy saamaan (x2120x) soimaan. Kun soi vähän paremmin ottaa sitten vasta pikkurillin mukaan. Elämää, rauhaa ja musiikkia
http://www.kolumbus.fi/slowsession/ |