Aihe: Jazz vain muusikoiden musiikkia?
1 2 3
juoni
01.05.2003 16:04:18
Useasti kuulee tuollaista puhuttavan, että jazzia kuuntelevat vain jazz-muusikoiksi haluavat, eli jazzia tehdään vain soittotaidolla pätemisen takia. Kertokaa mielipiteenne asian suhteen. Itse ainankin pidän monenlaisesta jazzista ihan vain sen musiikin takia.
Progressiveland
01.05.2003 16:26:22

Useasti kuulee tuollaista puhuttavan, että jazzia kuuntelevat vain jazz-muusikoiksi haluavat, eli jazzia tehdään vain soittotaidolla pätemisen takia. Kertokaa mielipiteenne asian suhteen. Itse ainankin pidän monenlaisesta jazzista ihan vain sen musiikin takia.

meitsi kan kuuntelee jonkin verran jazzia,en mikää himo diggari oo eikä uppoo aina mut yleensä,hyvää musiikkia.. tos linkin löysin
http://www.italway.it/morrone/WBTG-videos.htm
kai tähän jotai älykästä olis voinu laittaa mutta kun ei kykene
Aapo Hopeakoski
01.05.2003 16:41:58
Ei pidä paikkaansa! Jos kerran eletään ns. vapaassa maailmassa ja aivan kaikenlaista musiikkia on tarjolla, ihmettelisin suuresti jos jazz-musiikki ei puhuttelisi muita kuin muusikkoja.
Toistaiseksi paikkansa pitänyt William Blaken viisaus, "Kehitys oikoo teitä, mutta mutkaisia ja viimeistelemättömiä ovat neron tiet", on muodostunut motokseni.
Vilppu
01.05.2003 17:04:04
...ja kaikki todelliset muusikot soittavat kolmen soinnun rockia? En onneksi ole erityisemmin törmännyt kyseisen mielipiteen omaaviin henkilöihin, mutta täytyy vain ihmetellä moista ajatusta. Minun on ainakin vaikea kuvitella että kukaan voisi käyttää elämästään vuosia (tai ehkä puhutaan sittenkin kymmenistä vuosista jazzin suhteen ;-) siihen, että todella opettelee soittamaan jazzia ilman että todella rakastaisi kyseistä musiikkia ja kokisi sitä omakseen. Varsinkin kun muistetaan, että jazzilla ei hirveän helposti rikastu, tai edes tienaa elantoa.

Tärkeintä meissä ovat varpaat. Niillä ohjataan. MATTIAS 6 V.
Tony Narrows
02.05.2003 16:21:36
hmmm.....olen sitä mieltä että mitään musaa ei varmaankaan ole erikseen suunnattu kellekään.....mutta.....jazz on todella hyvä musiikki tyyli musiikin soittamisen opettamiseeen.....jazz on todella monipuolista musiikkia ja siinä on niin paljon asiaa että se on esim syy miksi sitä opetetaan opistoissa.
Ja jazz on mielestäni hienoa musaa ja siinä on paljon asiaa mistä voi nauttia ja mistä voi oppia paljon.
Itse en vuosi sitten ollut juurikaan kuunellut jazzia tai varsinkaan soittanut,mutta nyt olen huomannut että se todella opettaa.
Ja pelkille musiikin kuuntelijoille:
Jazziakin on monenlaista....kannattee tutustua eikä heti sanoa että tää on paskaa jos tulee huonoja biisejä vastaan....on niitä huonoja heavy ja rock biisejäkin.
Toni A Salmi
isojussi
06.05.2003 23:09:47
(Tsaikovski oli maailman eka heavy-mies !)

Aivan! Ja Bach eka jazz-muusikko!

Joku puhui pätemisestä.... no, kyllähän sitä tyhjänpäiväistä pätemisentarpeissaan levytettyä kikkelijatsiakin kuulee enemmän ja vähemmän - räikeimpänä esimerkkinä ehken Wynton Marsalis, mutta kyllähän sitäkin monet diggaa. En tosin ymmärrä miksi - mieluummin kuuntelen vaikka Band-in-the-box:in automaattisoolotoimintoa.

Mutta jos todellista pätemishuttua haluaa kuunnella, niin kannattaa hankkia mahdollisimman paljon näitä tiluhevikitarasukkahoususankarien levyjä.....
Osta mut - ma olen kaupan!
absqua
07.05.2003 08:22:15 (muokattu 07.05.2003 08:25:46)
Mutta jos todellista pätemishuttua haluaa kuunnella, niin kannattaa hankkia mahdollisimman paljon näitä tiluhevikitarasukkahoususankarien levyjä.....

No nyt muuten tulee asiaa. On sitä tosiaan aivan todella hirveää ja täysin sisällötöntä fuusiokikkelöintijazziakin maailma väärällään, mutta ihan yhtä paljon on tuota hevikitarapilitys-pätemis-tsiigaakuinnopeestimävedän-musaa a'la mm.Dream Theater. Eli musiikkia jossa kaikki muut asiat (kuten "sisältö") on alistettu teknisen virtuositeetin esille tuomiseen. Tietenkin on iso joukko kuulijoita joille juuri se tekninen virtuositeetti ja otelauta-akrobatia ovat se sisältö. Meitä on niin moneen junaan. Mutta minulle ko. musiikin laji ei anna yhtään mitään. Mielummin kaivan vaikka Erkki Rankaviidan levyn esiin ja kuuntelen "Suomessa söimme puuroa vain". Enkä nyt siis todellakaan tuomitse kaikkea heviä sisällöttömäksi kuonaksi, päinvastoin.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Hermanni
07.05.2003 09:10:44
onhan tossa tottakin. ei jatsi välttämättä muusikoiden musaa ole, mutta kun soittaa niin jatsiin pääsee kyl paremmin sisälle. ja onhan jatsi hieman semmosta elitististä musiikkia, ei sitä voi kukaan kiiistää.
Jabbe
07.05.2003 09:20:56
Jazzissa on parasta soittaa sitä itse!
isojussi
07.05.2003 09:56:41
onhan tossa tottakin. ei jatsi välttämättä muusikoiden musaa ole, mutta kun soittaa niin jatsiin pääsee kyl paremmin sisälle.

Eiköhän sama päde lopunperin kaikkeen musiikkiin

ja onhan jatsi hieman semmosta elitististä musiikkia, ei sitä voi kukaan kiiistää.

Aika kova kommentti.... siinä mielessä kyllä, että vaatii soittajalta keskimääräistä enemmän soittotaitoa ja musiikin ymmärtämistä, kuin moni muu huttu.
juoni
07.05.2003 12:20:38
mutta ihan yhtä paljon on tuota hevikitarapilitys-pätemis-tsiigaakuinnopeestimävedän-musaa a'la mm.Dream Theater.

Tässä juuri kuuntelen Dream Theateria, enkä kyllä (pelkän) Portnoyn soittotaidon takia, mutta kuten totesit makuja on monia. Toisille DT varmasti kuullostaa pelkältä kikkailulta. Sama asia koskee monia ihmisiä suuresti ärsyttävää Dave Weckliä, joka joidenkin mielestä on pelkkä kikkailija, mutta itse kuitenkin pidän miehen groovesta ja jopa musiikista (!).
absqua
07.05.2003 14:53:33

Toisille DT varmasti kuullostaa pelkältä kikkailulta. Sama asia koskee monia ihmisiä suuresti ärsyttävää Dave Weckliä, joka joidenkin mielestä on pelkkä kikkailija, mutta itse kuitenkin pidän miehen groovesta ja jopa musiikista (!).

Huhhuh! Mielenkiintoista että mainitsit juuri Wecklin, sillä meinasin pistää hänet esimerkiksi kikkelöinti-dzääsistä tuonne omaan juttuuni...;-) Mutta eipä voi muuta sanoa kuin että olet aika kovahermoinen jätkä kun diggaat D.W. musiikkia! Mutta makuja on monia, sano, ja kaikki ovat makuineen yhtä oikeassa. Mun näkövinkkelistä Wecklin soolotuotanto on juuri sitä musaa, jota helvettiin tuomitut rumpalit joutuvat loppuiäisyytensä kuuntelemaan.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
JC
07.05.2003 15:15:07
Mun näkövinkkelistä Wecklin soolotuotanto on juuri sitä musaa, jota helvettiin tuomitut rumpalit joutuvat loppuiäisyytensä kuuntelemaan.

Kannattaa tuo näkövinkkeli vaihtaa kuulovinkkeliin. Avautuu musiikissakin aivan uusia ulottuvuuksia. ;o)
Hermanni
08.05.2003 13:40:54
Jazz on elitististä musiikkia samalla tavalla kun esim. klasari. Jatsin akateemisen imagon takia se on saanut ehkä negatiivistakin huomiota osakseen. sama kun sinfoniaorkan keikoilla käy kapungin kerma ihan vaan siksi että siellä tapaa muita ja voi näyttää sivistyneelle.

Toki jatsia diggailee moni oikeastikin=P
krushing
08.05.2003 14:22:10

Jazz alkaa tässä vaiheessa kehitystään olla sekä käsitteenä että musiikkilajina levähtänyt sen verran laaja-alaiseksi, että että määrittely menee (taas kerran) hankalaksi. Se 'elitismi' pitää varmaankin jossain määrin paikkansa jos kattelee vaikka sitä keski-ikäistä/luokkaista väkeä mitä jossain Storyvillessä käy (anteeksi hki-keskeisyys), mutta onhan sitä nyt aika pirusti muutakin tavaraa kun jotain Benny Goodman -swingiä (ei niin etteikö sielläkin olisi hienoja juttuja, mutta se on varmaan lähimpänä semmoista perusjaskaa).

Äsken kuuntelin Miles Davisin ja Coltranen Straight, No Chaseria ja nyt Sonic Youthin Dirty Bootsia. Diggaan molemmista ihan perkeleesti.
Ananias
08.05.2003 17:26:47
onhan tossa tottakin. ei jatsi välttämättä muusikoiden musaa ole, mutta kun soittaa niin jatsiin pääsee kyl paremmin sisälle.

Juu, tuo on kyllä täysin totta, mutta kyllä jatsia varmasti kuuntelee hyvin moni jolla ei ole pienintäkään soittotaitoa, tahtovat vain nauttia siitä itsestään.
Mehukatti RUSSCHIAN!
isojussi
08.05.2003 22:33:37
...Se 'elitismi' pitää varmaankin jossain määrin paikkansa jos kattelee vaikka sitä keski-ikäistä/luokkaista väkeä mitä jossain Storyvillessä käy ....

Ei kai se, että osalla kuulijakuntaa piisaa rahanpaskaa, tee musiikista elitististä. Voe hyväenen aeka sentään.... Ja kaikki hevidiggarit on kuin Kummelin Speedy ja Saku... ja kaikki maalaiset diggaa vaan Reijo Taipaletta ja Eino Gröniä... ja kaikki muusikot on juoppoja... ja kaikki starat vetää kamaa.....jooojoojoojoo.....
krushing
09.05.2003 16:18:12

Ei kai se, että osalla kuulijakuntaa piisaa rahanpaskaa, tee musiikista elitististä. Voe hyväenen aeka sentään.... Ja kaikki hevidiggarit on kuin Kummelin Speedy ja Saku... ja kaikki maalaiset diggaa vaan Reijo Taipaletta ja Eino Gröniä... ja kaikki muusikot on juoppoja... ja kaikki starat vetää kamaa.....jooojoojoojoo.....

ei niin...en nyt ihan sitä tarkoittanutkaan, vähän huonosti muotoiltu tuo mun edellinen kommentti. en minä pidä jazzia elitistisenä, mutta se, että noissa harvoissa jazzbaareissa (puhun nyt helsingistä kylläkin) ramppaa enimmäkseen tuota edellämainittua kansanosaa, varmasti vaikuttaa siihen yleiseen mielipiteeseen jazzin akateemisesta/elitistisestä maineesta. toki myös esim. pori jazzin takavuosien isot esiintyjät tyyliin phil collins viittavat vähän tähän samaan suuntaan.

yleistysten ja lokeroinnin maailmassa asiat joutuvat helposti vääriin paikkoihin.
isojussi
09.05.2003 16:24:39
....pori jazzin takavuosien isot esiintyjät tyyliin phil collins viittavat vähän tähän samaan suuntaan....

Miten niin takavuosien......;-)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)