Aihe: Tallapalat ja viritystä
1
Atsu
20.06.2005 01:00:13
Taidan kysyä taas itsestään selvyyksiä, mutta tuli tässä ostettua kielisetti, ja jostain syystä irrottelin vanhoja kieliä poistaessani myös tallapalat. Laitoin sitten uudet kielet paikoilleen ja tallapalat jonkinnäköiseen riviin. Nyt on kielet kyllä todella korkealla, joten pitäisi saada nuo tallapalat jotenkin kondikseen.

Jostain artikkelista täältä olin lukevinani, että 12 nauhan kohdalta sopiva korkeus olisi 1,5-3,5mm. Luulisin, että minulla viimeksi oli 1,5mm, mutta miksi ihmeessä tallapalat eivät silloin olleet aivan "suorassa" rivissä, eikös näin pitäisi olla, jotta kielet olisivat samalla korkeudella kaulasta?

Toinen ongelma tuli sitten viritettäessä ja sain kaksi kieltä poikki. Otetaan nyt sitten tämä kielisetti ihan virittämisen harjoittelun kannalta.

Tuo kitaran mukana tullut viritin näytti virittäessä aivan päin seiniä, että onko asia niin, jos vire ei ole läheskään sitä mitä tuo osaa näyttää niin se todella näyttää aivan mitä sattuu? Virittimen valo saattoi pompata D:stä suoraan E:hen, skipaten A-kielen välistä (eli ihan EADGBE virettä hakemassa). B-kieltä sitten virittäessäni teki taas tuota samaa ja näytti jo ylennettyä G:tä, sitten napsahti. Nähtävästi viritin näytti tuolloin jo "oikein"?

Tämä osa-alue on kyllä minulla täysin hakusessa, että jos joku osaa antaa pari niksiä miten vältyn kielten katkeamiselta jatkossa ja vastata noihin kysymyksiin niin antaa tulla.
Julmettu
20.06.2005 01:08:22
mutta miksi ihmeessä tallapalat eivät silloin olleet aivan "suorassa" rivissä, eikös näin pitäisi olla, jotta kielet olisivat samalla korkeudella kaulasta?

Jaa pitäis vai? Ei mulla vaan ole..

Toinen ongelma tuli sitten viritettäessä ja sain kaksi kieltä poikki. Otetaan nyt sitten tämä kielisetti ihan virittämisen harjoittelun kannalta.

Liian ahnaasti, liian nopeasti, ei muuta...

Tämä osa-alue on kyllä minulla täysin hakusessa, että jos joku osaa antaa pari niksiä miten vältyn kielten katkeamiselta jatkossa ja vastata noihin kysymyksiin niin antaa tulla.

Kyseessä on nyt ilmeisesti kiinteä talla? Miulla ainakin se virehomma on vähän niin ja näin. Annan ite ainakin kielten hiukan "tottua" jännitykseen, ennenkuin alan niitä äärirajoille kiskomaan... Jatkakaa muut... mie lähen nukkumaan :)
Billsner
20.06.2005 07:21:06
Muistakaa venytellä niitä uusia kieliä ennenkuin alatte laittamaan kitaraa oikeaan vireeseen.
Nej till livet.
Miikathebest
20.06.2005 11:01:41 (muokattu 20.06.2005 11:05:12)

Muistakaa venytellä niitä uusia kieliä ennenkuin alatte laittamaan kitaraa oikeaan vireeseen.

Ja tietysti venyttäminen kannattaa tehdä vasta sen jälkeen kun kielet ovat paikoillaan.
Itse laitan oikeaan vireeseen, venytän, ja viritän , venytän...
Ohuiden kielten venytyksessä kannattaa vähän säästellä voimia, jottei napsauta kieltä poikki.

Irroitit tallapalat?? Nyt ne ovatkin sitten todennäköisesti päin persettä, ja intonaatio (vire) ei ole kohdallaan. pystyt tarkistamaan sen helposti kokeilemalla ovatko jokaisen kielen huiluääni 12. nauhalta ja painettuna soitettu ääni samalta nauhalta täsmälleen samankorkuiset.

Otelauta on aina jonkin verran kaareva, joten kaikkien tallapalojen ei tule olla tasaisessa rivissä. http://www.crystalguitars.com/neck_radius.jpg

Mikä kitara on kyseessä? merkki, malli
Ota se mikä on paras, äläkä valita!
Miika Rocks It
Rocco_Longfella
20.06.2005 18:02:55
Minulla ainakin virittimen pattereiden loppuminen aiheuttaa tuota hyppimistä ja päin honkia näyttämistä.
Tarkista patterit, kitaran vola (täysille) ja virittimen säädöt (calib. pitäisi olla 440Hz).
Korjatkaa joku jos puhun paskaa. :)
Kopioi tämä teksti itsellesi allekirjoitukseksi. Tarkoitus on koota eksponentaalisesti lisääntyvä, mitäänmerkitsemätön allekirjoitus kaikille m.nettiläisille
Atsu
20.06.2005 18:49:32
Minulla ainakin virittimen pattereiden loppuminen aiheuttaa tuota hyppimistä ja päin honkia näyttämistä.
Tarkista patterit, kitaran vola (täysille) ja virittimen säädöt (calib. pitäisi olla 440Hz).
Korjatkaa joku jos puhun paskaa. :)

Viritinhän on siis täysi halpismalli niinkuin kitarakin, että mitään calibrointia ei näy. Kitarahan siis Harley Bentonin Strato kopio ja viritin samaa sarjaa.

Nyt alan olla jo sen verran pihalla, että taidan kohta kiikuttaa tämän jonkun osaavan ihmisen käsiin. Otin nyt sitten kaikki tallapalat sekä kielet irti, nimittäin olin onnistunut sekoittamaan missä järjestyksessä tallapalat tulevat, kun nuo ovat eri korkeuksissa.. Matalin matalimmalle (paksuin) kielelle? Joku järjestys? Vai menee ihan randomilla?

Tämän jälkeen olisin viskonut kielet kiinni ja laskenut kielet samalle tasolle, mutta eipä onnistu ennen kuin tiedän miten nuo tallapalat tulevat.
Schnowotski
20.06.2005 19:21:43 (muokattu 20.06.2005 19:55:41)
Strato-tyyppisissä tallapalojen järjestyksellä ei kauheasti lie väliä. Sitä tallapalan korkeutta pitäisi pystyä nimittäin säätämään siinä tallapalassa olevista pienistä ruuveista.

Eli jos se on suunnilleen tämännäköinen: http://www.hipshotproducts.com/mbafphoto/Tremolo.JPG
Nehän ovat samallaisia kaikki nuo tallapalat. Pientä ruuvimeisseliä vain etsimään jotta saa säädettyä. Ei kannata liian matalle jottei ala säristä otelaudan nauhoja vasten, vaan ei liian korkeallekaan jotta on vielä helppo painaa.

Nuo tallapalan päissä olevat pienet ruuvit (joita on kaksi jokaisessa palasessa) säätävät sitä korkeutta. Tuo isompi ruuvi sen tallapalan etäisyyttä siitä tallan takaosasta: tällä on se merkitys, että jos se on liian takana/edessä, niin korkealta otelaudalta otetut sävelet alkavat soida epävireisesti. Tästä on asiaa tuossa "kitaran säätäminen" FAQissa.

EDIT: hyvä on tehdä esim. niin, että vie sille osaavalle, ja seuraa itse tarkasti mitä hän tekee.
EDIT2: lisätty puuttuva sana... koitan opetella kirjoittamaan..
Tyttö kouluttautuu lääkäriksi, diagnosoi itsellään aivokasvaimen ja ampuu itsensä.
Rakastitko minua kun katsoit minua silmiin, kun pidit minua kädestä, kun tulit puhumaan minulle? - elämä yksin ei ole vaikeaa, mutta elämä ilman sinua...
Atsu
20.06.2005 20:05:56 (muokattu 20.06.2005 20:08:30)
Nuo tallapalan päissä olevat pienet ruuvit (joita on kaksi jokaisessa palasessa) säätävät sitä korkeutta. Tuo isompi ruuvi sen tallapalan etäisyyttä siitä tallan takaosasta: tällä on se merkitys, että jos se on liian takana/edessä, niin korkealta otelaudalta otetut sävelet alkavat soida epävireisesti..

Minulta menee joko koko ajan pointti ohi tai sitten olen selittänyt virheellisesti.

Yritetään aloittaa puhtaalta pöydältä, että tyhmempikin tajuaa. Niihin pieniin ruuveihin siis en ole lainkaan kajonnut, ne olivat silloin ennen tallapalojen irroittamista ok, eli näiden korkeus pitäisi olla sopiva, kunhan tietäisin missä järjestyksessä ne vierekkäin olivat?

Siis vaikuttaako se takaosan iso ruuvi lainkaan kielten korkeuteen? Nimittäin uudet kielet laittaessani kielet olivat aivan älyttömän korkealla, ja tallapalat aika pitkälti takana, eli en keksi tuohon äkilliseen kielten korkeuteen otelaudasta mitään muuta selitystä kuin tallapalojen sijainti niin takana. Ja se fakta, että ne eivät olleet siinä alkup. järjestyksessä vierekkäin, josta ne irrotin.

Eli mistä tuo korkeus johtuu/mistä tiedän mihin järjestykseen nuo palat viskelen?
Kemppilä
20.06.2005 20:45:15
Onko kielet eri paksuset kun aikasemmat? En tiiä vaikuttasko se tohon korkeuteen kuitenkaan ihan älyttömästi, mutta vaikuttaa kuitenkin.
"Jos olet kävelyllä ja aivot putoavat päästä, niin emme löydä tietä kotiin, sillä emme enää pysty ajattelemaan selvästi."
ravensoul
20.06.2005 22:10:30
Yritetään aloittaa puhtaalta pöydältä, että tyhmempikin tajuaa.
...
Siis vaikuttaako se takaosan iso ruuvi lainkaan kielten korkeuteen? Nimittäin uudet kielet laittaessani kielet olivat aivan älyttömän korkealla, ja tallapalat aika pitkälti takana, eli en keksi tuohon äkilliseen kielten korkeuteen otelaudasta mitään muuta selitystä kuin tallapalojen sijainti niin takana. Ja se fakta, että ne eivät olleet siinä alkup. järjestyksessä vierekkäin, josta ne irrotin.

Eli mistä tuo korkeus johtuu/mistä tiedän mihin järjestykseen nuo palat viskelen?

Ok. Olet siis irrottanut tallapalat. Intonaatio on täten pielessä, eli kitarasi ei soi vireisesti koko kaulan matkalta vaikka vapaana soitettuna kielet olisivatkin vireessä. Tämä säädetään juurikin tällä tallapalan pitkittäisliikkeellä eli niillä isoilla ruuveilla tallan perässä. Ellet ymmärrä tästä selityksestä mitään, olisi luultavasti parempi jos veisit kepin säädettäväksi tai hommaat jonkun asiaa tuntevan opastamaan säädöissä.

Kielten korkeusongelma johtuu siitä, että olet heitellyt tallapalat paikoilleen eri järjestykseen kuin alunperin olivat. Palat lienevät identtisiä, joten ei muuta kuin paikoilleen ja säädät kohdilleen. Tapahtuu niistä pienistä ruuveista tallapalojen päällä.
"Only two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." - A. Einstein
kivi
21.06.2005 01:25:32 (muokattu 21.06.2005 01:26:40)
Palat lienevät identtisiä, joten ei muuta kuin paikoilleen ja säädät kohdilleen. Tapahtuu niistä pienistä ruuveista tallapalojen päällä.

Tässä vaiheessa vie kauppaan säädettäväksi. Kitarallasi ei näet voi soittaa ainakaan sointuja, tuskin melodioitakaan, ennen kuin intonaatio on säädetty takaisin kohdalleen niistä palojen takana olevista isoista ruuveista. Ja kaikki tallapalat eivät siis kuulu olla "suorassa rivissä".

Tallapalojen korkeus kannattaa säätää sopivaksi ennen intonaation säätöä, se tapahtuu kieliuran molemmin puolin olevilla pienillä kuusiokolo- tai tappiruuveilla, jotka modostavat ne kaksi "jalkaa" joiden päällä tallapala seisoo.

Tähystä kitaran sivusta, että kielet ovat lopuksi suorassa rivissä, tai että kielirivi kaartuu otelaudan kaartuvuuden mukaisesti, miten vain tahdot. Molemmilla tavoilla on kannattajansa.

Tallapalojen kieliurat _voivat_ olla erikokoiset. Jos niin on, on tärkeää laittaa tallapalat täsmälleen oikeaan järjestykseen.

Ensi kerran kieliä vaihtaessasi vedä palat vaikka maalarinteipillä kiinni, ettei mikään ruuvin asento pääse vahingossakaan muuttumaan, mikäli kitara on säädetty. Ja pidä mielessä, mitkä kielet ostit viimeksi, ja vaihda samanlaisiin, tai varaudu säätämään / säädättämään uudestaan toisille kielille.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Miikathebest
26.06.2005 14:18:13

Kaula taipuu kieliä kiristettäessä. (Paksummat kielet joutuu kiristämään tiukemmalle, jotta saataisi sama vire, kuin ohuemmilla.)
Täten kielten korkeuskin muuttuu.

Kaulan taipumaa voidaan säätää kaularaudalla.

Joo, vie kitara asian tuntijalle, ja seuraa niin tarkasti, että seuraavalla kerralla osaat säätää itse.
Ota se mikä on paras, äläkä valita!
Miika Rocks It
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)